Ματίνα Παπαχριστούδη
Δυο εβδομάδες τώρα, τα τηλεοπτικά κανάλια και πλειάδα ψηφιακών μίντια μετέτρεψαν την υπόθεση του γυναικοκτόνου σε σκληρό αδηφάγο ριάλιτι σόου. Κυνηγούν και προβάλλουν με κάθε λεπτομέρεια τις συνθήκες ζωής του δολοφόνου στη φυλακή, στήνουν με τον συνήθη ανθρωποφαγικό στιλ το κυνήγι της μικρής Λυδίας και της οικογένειάς της στην Αλόννησο. Αυτοί που αποφασίζουν για το θέαμα και το στήσιμο των «διασκεδαστικών» ειδήσεων δεν χαλάλισαν ούτε λεπτό αυτοκριτικής, ούτε καν αυτοσυγκράτησης, για τη συνειδητή συμμετοχή τους όλο το προηγούμενο διάστημα στο κυρίαρχο αφήγημα της κρατικής εξουσίας περί «αλλοδαπών δραστών», αλλά και στη διασπορά ρατσιστικού λόγου στην ελληνική κοινωνία. Ο ρόλος τους, εξάλλου, είναι αναγνωρισμένος — προπαγανδιστές της χειρότερης εκδοχής του κυρίαρχου αφηγήματος της όποιας εξουσίας.
Αλλάζοντας θέμα ή σελίδα μετά την ομολογία, όπως λένε και στα δελτία ειδήσεων, μετακίνησαν τη θεατρική απεικόνιση του σόου από τους «κτηνώδεις μετανάστες εγκληματίες» στον Μπάμπη τον πιλότο. Επιδόθηκαν στην κατασκευή της δημόσιας περσόνας του ως ήρωα, στο ξεψάχνισμα του ημερολόγιου της δολοφονημένης γυναίκας, την οποία επιχείρησαν να παρουσιάσουν σχεδόν ως «προβληματική» σύζυγο με φοβίες. Κεντρικά δελτία κατ΄ όνομα «ειδήσεων» μετατράπηκαν σε μονοθεματικά, παρουσιάζοντας αποκλειστικά το έγκλημα με σκηνοθεσία ριάλιτι. Τελικά, δυο εβδομάδες μετά, το αλλοπρόσαλλο ανθρωποφαγικό τηλε-σόου κούρασε ακόμη και το αγαπημένο κοινό της TV, τους άνω των 55 ετών.
Δεκάδες επιστολές σε ΕΣΡ και ΕΣΗΕΑ καταγγέλλουν το «σήριαλ» του φόνου της Καρολάιν, τον δράστη του οποίου ούτε μια φορά δεν ανέφεραν ως γυναικοκτόνο, πιστά στον ρόλο των μίντια στη διατήρηση του πατριαρχικού μοντέλου εξουσίας στη ζωή και την εργασία. Ο δε δικηγόρος της οικογένειας προειδοποιεί με ασφαλιστικά μέτρα, απαιτώντας την απομάκρυνση των τηλεοπτικών καμερών από τα σοκάκια και τις αυλές της Αλοννήσου.
Έκπληκτοι και πάλι οι παρουσιαστές και ιθύνοντες θα αλλάξουν σελίδα, αναζητώντας το επόμενο έγκλημα, το επόμενο θέμα τους για να αποδείξουν ότι δεν κάνουν ενημέρωση αλλά παρέχουν υπηρεσία προς σκηνοθεσία έως διασκεδαστικού θανάτου του κοινού τους.
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Η εκδικητική μανία του κατασταλτικού κράτους αποτυπώνεται και στην έφεση που κατέθεσε το Δημόσιο κατά της δικαστικής απόφασης του 2020 στην υπόθεση του δημοσιογράφου Μανώλη Κυπραίου, ο οποίος έμεινε ολικά κωφός από ρίψη κρότου-λάμψης τον Ιούνιο του 2011 στις μεγάλες αντιμνημονιακές διαδηλώσεις. Υπουργός ήταν και τότε ο Μ. Χρυσοχοίδης, ενώ είχαν προηγηθεί οι επιθέσεις εναντίον του Μάριου Λώλου και της Τατιάνας Μπόλαρη.
Ντροπή σας στην @hellenicpolice για το τι γράφετε στην έφεση.
— Emanuel Kypreos (@EmanuelKypreos) June 28, 2021
Κι εσείς ως πολιτικοί @chrisochoidis @PrimeministerGR που μιλάτε για ανθρώπινα δικαιώματα, χρησιμοποιείτε την αναπηρία και πως η Ελλάδα έχει μνημόνιο, η ντροπή σας ακόμη μεγαλύτερη. Πόσο πιο χαμηλά; #Ntropi_ELAS pic.twitter.com/Jr8vAORLcP
Η προσφυγή Κυπραίου εκδικάστηκε μετά από επτά χρόνια και το 2020 το δικαστήριο κατέληξε στην καταδίκη των δυνάμεων καταστολής, χαρακτήρισε μη νόμιμη τη ρίψη χειροβομβίδας κρότου-λάμψης σε κλειστό χώρο, απέρριψε τις αιτιάσεις για χρήση βίας με βάση διάταγμα της Γεκστάπο και της Χούντας. Αποφάσισε πως η κώφωση κατά 90% του δημοσιογράφου προήλθε από την αναίτια ρίψη της χειροβομβίδας και καταδίκασε το υπουργείο σε καταβολή αποζημίωσης.
Δέκα χρόνια μετά τον τραυματισμό του Μανώλη Κυπραίου, το ίδιο υπουργείο με τον ίδιο υπουργό επικεφαλής, καταθέτει έφεση κατά της καταδικαστικής απόφασης, επαναλαμβάνοντας τα αποκρουστικά επιχειρήματα Γκεστάπο και Χούντας για την αιτιολογημένη χρήση βίας σε πολίτες κατά τη διάλυση συναθροίσεων. Επιπλέον, ισχυρίζεται ότι ο δημοσιογράφος ξεπέρασε την…κώφωσή του και το υπουργείο δεν έχει να πληρώσει την αποζημίωση εξαιτίας των μνημονίων!