Δημήτρης Χατζηπαναγιώτου
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία απασχολεί περισσότερα από 800.000 άτομα. Τρεις είναι οι κορυφαίοι όμιλοι που την αποτελούν: VW-Audi-Porsche, Mercedes-Daimler και BMW. Φέτος, μάλιστα, η VW βρέθηκε με πρόσκληση του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Αστυπάλαια.
Τον Σεπτέμβρη του 2015, ωστόσο, ο κλάδος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας δέχθηκε ισχυρότατο πλήγμα, διότι αποκαλύφθηκε ότι στα πετρελαιοκίνητα οχήματα του ομίλου της VW, η εταιρεία χρησιμοποιούσε ένα «έξυπνο» και φυσικά παράνομο λογισμικό το οποίο παραπλανούσε τις αρμόδιες αρχές ελέγχου τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ, σχετικά με την ποσότητα των ρύπων που εξέπεμπαν.
Μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου, οι γερμανικές αρχές άρχισαν έρευνες για όλα τα μοντέλα πετρελαιοκίνητων οχημάτων του ομίλου. Ταυτόχρονα, κορυφαίοι πολιτικοί παράγοντες που «χαϊδεύουν» τις αυτοκινητοβιομηχανίες προέβησαν σε δηλώσεις με σκοπό την υποβάθμισή του. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση της καγκελαρίου Άγκελα Μέρκελ, το Σεπτέμβρη του 2017: «Η εμπιστοσύνη στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία κλονίστηκε» τόνισε κατά τη διάρκεια της συνάντησής της με τα διοικητικά στελέχη και των τριών ομίλων! Και συνέχισε: «Γι’ αυτό και ο κλάδος πρέπει να κάνει ό,τι μπορεί για να ανακτήσει τη χαμένη αξιοπιστία του, γεγονός που θα αποβεί επωφελές για τον ίδιο και για τους εργαζόμενους σ’ αυτόν».
Η καγκελάριος έχει δεχθεί σφοδρές επιθέσεις, διότι διατηρεί πολύ στενούς δεσμούς με τις αυτοκινητοβιομηχανίες, με αποτέλεσμα να μην τις πιέζει να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων. Είχε προηγηθεί, άλλωστε, η συμφωνία της γερμανικής κυβέρνησης και των τριών ομίλων, τον Αύγουστο του 2017, με την οποία θα ανακαλούσαν συνολικά πέντε εκατομμύρια ντηζελοκίνητα οχήματα που κυκλοφορούν εντός της Γερμανίας και θα τα επισκεύαζαν με σκοπό τη μείωση σε ποσοστό 25% έως 30% των εκπομπών του οξειδίου του αζώτου, το οποίο ευθύνεται για τη δημιουργία τοξικού νέφους στις πόλεις.
Παρά τις απέλπιδες προσπάθειες των πολιτικών παραγόντων να καλύψουν ή να υποβαθμίσουν το τεράστιο αυτό σκάνδαλο, κατέρρευσε παταγωδώς ο μύθος ότι οι Γερμανοί είναι έντιμοι, πειθαρχημένοι και νομοταγείς. Αποκαλύφθηκε ότι ανήκουν κι αυτοί σε μια κατηγορία απατεώνων και κομπιναδόρων που θέτουν πάνω απ’ όλα το κέρδος, εις βάρος τού περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας.
Δεν είναι τυχαίο ότι το αποκαλούμενο «ντίζελ-γκέιτ» αποκάλυψε ότι από τη δεκαετία του 1990, οι κορυφαίοι τρεις όμιλοι είχαν συντονίσει τη στρατηγική τους και τοποθετούσαν στα πετρελαιοκίνητα μοντέλα τους αντιρρυπαντικούς μηχανισμούς οι οποίοι όμως στην πραγματικότητα δεν περιόριζαν τις εκπομπές ρύπων. Μετά από αυτό η υπόθεση έφθασε στους γραφειοκράτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής οι οποίοι άρχισαν έρευνα με σκοπό να διαπιστωθεί εάν οι τρεις κορυφαίοι όμιλοι είχαν συστήσει καρτέλ, πράγμα το οποίο είναι το πιθανότερο.