Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

Οι Άγριες Μέλισσες μιας πολύ άγριας εποχής

15/06/2021
σε Ταινίες-σειρές
Οι Άγριες Μέλισσες μιας πολύ άγριας εποχής
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Γιώργος Παυλόπουλος

Στο Διαφάνι του θεσσαλικού κάμπου, λίγο μετά το 1955 και ως τις παραμονές της δικτατορίας, εκτυλίσσονται πολλές ανθρώπινες ιστορίες, που «ψηλαφούν» και το πολιτικό σκηνικό — όχι πάντα επιτυχημένα.

Στο τελευταίο γλέντι του Πριν προ πανδημίας, στο φιλόξενο Ίλιον Plus, το τραγούδι «Μέλισσες», του Γιώργου Καζαντζή και της Ελένης Φωτάκη, ήταν ήδη το μεγάλο σουξέ της Φωτεινής Βελεσιώτου, η οποία μας είχε τιμήσει με την παρουσία της. Η ίδια είχε παραδεχθεί, μάλιστα, ότι αν και το αγαπούσε πολύ, είχε μάλλον κουραστεί να της το ζητούν διαρκώς στα κέντρα και τις συναυλίες της.

Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι το τραγούδι έχει μπει για τα καλά στις ζωές των χιλιάδων φανατικών της τηλεοπτικής σειράς της οποίας
αποτελεί τη μουσική εισαγωγή. Πρόκειται, βεβαίως, για τις Άγριες Μέλισσες που την προηγούμενη εβδομάδα ολοκλήρωσαν τον δεύτερο κύκλο τους με ένα ακόμη ρεκόρ τηλεθέασης. Μια σειρά που έχει γράψει τη δική της ιστορία την τελευταία διετία. Σε βαθμό, μάλιστα, που πολλοί να προσπαθούν να επιδράσουν στο σενάριό της μέσω Twitter και άλλων Μέσων. Μέχρι και πανό έχουν αναρτηθεί σε κεντρικούς δρόμους που –με αφορμή τη γνωστή συζήτηση– απαιτούν… συνεπιμέλεια της Δρόσως και της Ασημίνας (δύο εκ των πρωταγωνιστριών) για τον μικρό Σέργιο-Γιώργη (γιο της πρώτης, τον οποίο μεγάλωσε ως μάνα η δεύτερη).

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

Η δημοφιλία της σειράς δεν είναι τυχαία, ούτε ανεξήγητη. Αποτέλεσε, εξάλλου, ένα από τα ελάχιστα τηλεοπτικά θεάματα που κατάφερε να ανταγωνιστεί τα δεκάδες «ριάλιτι», ακόμη και τα πιο προσεγμένα. Κι αυτό, σε μεγάλο βαθμό, οφείλεται τόσο στο γεγονός ότι χτύπησε «νεύρο» σε πολλές ηλικίες και για διαφορετικούς λόγους όσο και στις εξαιρετικές ερμηνείες πολλών εκ των ηθοποιών — αποδεικνύοντας ότι η τηλεόραση, παρά την κατάντια της, μπορεί ακόμη να είναι συμβατή με την υποκριτική τέχνη.

Στο Διαφάνι, που βρίσκεται στις παρυφές του θεσσαλικού κάμπου, λοιπόν, λίγα χιλιόμετρα από τη Λάρισα, άρχισε να ξετυλίγεται η ιστορία λίγο μετά το 1955 — έχοντας φτάσει ήδη στις παραμονές του πραξικοπήματος του 1967, που θα σφραγίσει τον τρίτο κύκλο της σειράς. Σε μια ταραχώδη εποχή για τον ελληνικό λαό, το σενάριο επιλέγει να μην επικεντρωθεί στις πολιτικές εξελίξεις αλλά να τις «ψηλαφίσει» –όχι ολοκληρωμένα και όχι πάντα με επιτυχία– μέσα από τις ζωές και τις σχέσεις των πρωταγωνιστών.

Αφενός, της οικογένειας των μεγαλοτσιφλικάδων της περιοχής Σεβαστών και του αδίστακτου «πατριάρχη» της Δούκα, ο οποίος με την αμέριστη συμπαράσταση της συζύγου του Μυρσίνης δεν διστάζει μπροστά σε τίποτα και αφαιρεί χωρίς τύψεις ανθρώπινες ζωές για να κυριαρχήσει απολύτως — είτε για να αποκτήσει περισσότερα χωράφια είτε για να πρωταγωνιστήσει στη μετάβαση στη βιομηχανική εποχή, με την ίδρυση εργοστασίου κατεργασίας καπνών. Και αφετέρου, μιας άλλης οικογένειας, με σαφώς μικρότερη ιδιοκτησία και οικονομική ισχύ — των Σταμίρηδων, που συμβολίζουν ένα διαφορετικό σύνολο αξιών, το οποίο σεναριογράφος και σκηνοθέτης είναι φανερό ότι προβάλλουν με ιδιαι-
τέρως θετικό πρόσημο.

Οι μοίρες και οι πορείες των δύο οικογενειών είναι άρρηκτα δεμένες στη σειρά, σε βαθμό υπερβολής. Απόδειξη, το γεγονός ότι και τα τρία αγόρια των μεν δημιουργούν σχέση με τα τρία κορίτσια των δε — των οποίων ο πατέρας δολοφονήθηκε, χωρίς να το γνωρίζουν για μεγάλο διάστημα, από τον Δούκα. Γύρω τους ξετυλίγονται πολλές μικρότερες και συνήθως ενδιαφέρουσες ανθρώπινες ιστορίες, έχοντας ωστόσο πάντα ως πρωταγωνιστές ανθρώπους με ιδιοκτησία, έστω και μικρή, καθώς και τους γνωστούς «παράγοντες» της ελληνικής επαρχίας εκείνη την περίοδο: Τον δάσκαλο, τον χωροφύλακα, τον παπά, τον ιδιοκτήτη του καφενείου, ακόμη και τον κουρέα. Αντιθέτως, η απουσία των εργατών γης είναι εκκωφαντική. Ακόμη και τις ελάχιστες φορές που εμφανίζονται, ουσιαστικά δεν μιλούν και συμμετέχουν περίπου ως «ντεκόρ». Σε αντίθεση με τις γυναίκες, που όχι απλώς έχουν δυναμική παρουσία, αλλά πολύ συχνά εμφανίζονται να αμφισβητούν και την απόλυτη ηγεμονία και εξουσία των αντρών.

 

Παρά τις υπερβολές στο σενάριο και τις σκηνοθετικές αστοχίες, το αποτέλεσμα είναι αξιόλογο

Γενικά, πάντως, η «τόλμη» της σειράς έχει όρια. Όρια που αποτυπώνονται και στα πρόσωπα τα οποία ενσαρκώνουν τα πολιτικά ρεύματα της εποχής: Αν και είναι σαφές ότι υπάρχει θετική αντιμετώπιση της Αριστεράς και των αγωνιστών της αντίστασης, σε αντίθεση με το ακροδεξιό παρακράτος και τους δοσίλογους, ενώ δεν κρύβεται ο ομφάλιος λώρος ανάμεσα στους τσιφλικάδες, τις κυβερνήσεις και τους βουλευτές, η συνολική εικόνα είναι μάλλον ειδυλλιακή και εκτός πραγματικότητας: Οι καλοί και ευσυνείδητοι αστυνομικοί και εισαγγελείς κυριαρχούν, εμφανίζονται οι κομμουνιστές να κυνηγούν τους προδότες για να τους εξοντώσουν, ενώ παντού υπάρχουν δίκαιοι και αδέκαστοι που τελικά νικούν τους «κακούς», συνήθως με τη βοήθεια του θεού — απόδειξη ότι ακόμη και τα παιδιά του Δούκα στο τέλος τον εγκαταλείπουν…

Όσο για το γενικό μήνυμα; Ας αφήσουμε πίσω τα παλιά και τα μίση και ας ανοίξουμε μια νέα σελίδα. Αν τα μοιράσουμε σωστά, μπορούμε.

Ετικέτες: Γιώργος Παυλόπουλος
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Παρουσίαση της “Ξερολιθιάς” του Βασίλη Τσιράκη στο Βόλο.

Επόμενο

Πρόσφυγες-μετανάστες: Η ΕΕ βρωμάει από την «καρδιά» της

Σχετίζεται με Άρθρα

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025
0

Γιώργος Παυλόπουλος Με μια φυγή προς τα μπρος επιχείρησε να ξεπεράσει ο Φρίντριχ Μερτς το σοκ από το ταπεινωτικό πολιτικό στραπάτσο που υπέστη στη...

ΣυνεχίστεDetails

Κίνα vs ΗΠΑ: Αετός εναντίον δράκου, σε μάχη μέχρις εσχάτων

Κίνα vs ΗΠΑ: Αετός εναντίον δράκου,  σε μάχη μέχρις εσχάτων
από Δημήτρης Τζιαντζής
20/04/2025
0

Γιώργος Παυλόπουλος Οι δύο ισχυρότερες οικονομίες του σύγχρονου ολοκληρωτικού καπιταλισμού, οι οποίες διαθέτουν ταυτόχρονα τρομακτικές πολεμικές μηχανές και πυρηνικό οπλοστάσιο, οδηγούνται σε μια κατά...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Πρόσφυγες-μετανάστες: Η ΕΕ βρωμάει από την «καρδιά» της

Πρόσφυγες-μετανάστες: Η ΕΕ βρωμάει από την «καρδιά» της

Μεγαλειώδης απεργιακή διαδήλωση κατά του αντεργατικού νομοσχεδίου (βίντεο+φωτο)

ΝΑΡ: Πάρτε πίσω το αντεργατικό τερατούργημα τώρα!

Μέρα απεργιακού αγώνα η 16η Ιούνη – ποιοι απεργούν, οι συγκεντρώσεις των πρωτοβάθμιων σωματείων

Μέρα απεργιακού αγώνα η 16η Ιούνη - ποιοι απεργούν, οι συγκεντρώσεις των πρωτοβάθμιων σωματείων

Δήλωση Μιχάλη Ρίζου: Όλοι στην απεργία – η απεργοσπασία δεν θα περάσει!

Δήλωση Μιχάλη Ρίζου: Όλοι στην απεργία - η απεργοσπασία δεν θα περάσει!

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη
ΠΡΙΝ

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ένας χρόνος συμπληρώνεται σήμερα από την ημέρα που έφυγε από κοντά μας ο σύντροφος Σπύρος Χαϊκάλης. Ο Σπύρος γεννήθηκε και ...

15/05/2025
Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ
Παρεμβάσεις

Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ

Ανακοίνωση του Σωματείου Υπαλλήλων Βιβλίου-Χάρτου Θεσσαλονίκης για την παρέμβαση ενάντια στην πραγματοποίηση εκδήλωσης στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου από την πρεσβεία ...

15/05/2025
Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας
Μνήμη

Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας

Σήμερα 15 Μαϊου συμπληρώνεται ένας χρόνος από τη μέρα που ο Σπύρος Χαϊκάλης έφυγε από κοντά μας σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα ...

15/05/2025
Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας
Περιβάλλον

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας

Δημήτρης Κοιλάκος, Δρ. Γεωλογίας-Υδρογεωλογίας στην Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) Καθώς τα ορυκτά καύσιμα πρέπει να ξεπεραστούν οι ...

15/05/2025
Ακροβασίες 10/5/2025
Σκίτσο Ακροβασίες Βασίλης Παπαγεωργίου

Ακροβασίες 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.