Βίκυ Παπαδοπούλου
Η φετινή Eurovision είναι το πρώτο μεγάλο πολιτιστικό γεγονός στην Ευρώπη από την έναρξη της πανδημίας. Το «πείραμα του Ρότερνταμ» συμπίπτει με το άνοιγμα τουρισμού και πολιτιστικών δραστηριοτήτων. “Show must go on”, αλλά με τι κόστος;
Ο διαγωνισμός τραγουδιού της Eurovision που για πολλά χρόνια ήταν κάτι σαν αστείο, ειδικά για τις πιο ανεπτυγμένες χώρες, έχει εξελιχθεί στο πιο δημοφιλές μουσικό σόου στον πλανήτη. Φέτος αναμένεται να πραγματοποιηθεί την ερχόμενη εβδομάδα στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας, μετά τη νίκη του Ντάνκαν Λόρενς το 2019 στο Τελ Αβίβ.
Η Κύπρος με την Ελλαδίτισσα τραγουδίστρια Έλενα Τσαγκρινού διαγωνίζεται απόψε στον Α’ ημιτελικό με το τραγούδι El Diablo (που θυμίζει πολυ έντονα την επιτυχία της Lady Gaga Bad Romance), ενώ η 18χρονη Ελληνολλανδέζα Στεφανία για την Ελλάδα με το Last Dance μπαίνει στη μάχη την Πέμπτη.
Ο περσινός διαγωνισμός ματαιώθηκε λόγω πανδημίας. Μάλιστα, μια από τις αίθουσες που θα γινόταν το σόου μετατράπηκε σε προσωρινό νοσοκομείο covid-19. Η Ολλανδία, πάντως, δεν έχει ξεμπερδέψει ακόμα με το λεγόμενο τρίτο κύμα της πανδημίας, που έφτασε σε κορύφωση στα τέλη Απριλίου, αν και τα επιδημιολογικά δεδομένα φαίνονται αρκετά καλύτερα από αυτά της Ελλάδας. Την Τετάρτη, 2.435 πολίτες νοσηλεύονταν με covid, με 738 από αυτούς στην εντατική, ενώ «μόλις» 16 άτομα έχασαν τη ζωή τους — η Ολλανδία έχει πληθυσμό 17,3 εκατομμύρια κατοίκους. Οι διοργανωτές δηλώνουν ότι η φετινή Eurovision θα είναι «πιο χαμηλών τόνων αλλά φιλόδοξη». Ακόμα, ισχυρίζονται ότι μπορεί να φέρει ελπίδα στους λαούς και να σηματοδοτήσει την αρχή της αναβίωσης των ζωντανών συναυλιών και γενικότερα των πολιτιστικών δραστηριοτήτων. Οι υγειονομικοί της Ολλανδίας είχαν προχωρήσει σε κινητοποιήσεις και ακύρωσαν τη διοργάνωση πολιτιστικών φεστιβάλ το προηγούμενο διάστημα, χωρίς να έχουν ανακοινώσει κάτι ανάλογο για τη Eurovision.
Αρκετοί επιδημιολόγοι, πάντως, χαρακτηρίζουν άκρως ανεύθυνο και επικίνδυνο να ενθαρρύνεται το ταξίδι από κάθε γωνία της Ευρώπης σε αυτές τις συνθήκες, όταν είναι τόσοι λίγοι οι νέοι που έχουν εμβολιαστεί. Στην Ολλανδία, το ποσοστό του πλήρους εμβολιασμένου πληθυσμού παραμένει κάτω από 10%. Στις αίθουσες της Ολλανδίας θα υπάρχει όριο χωρητικότητας 3.500 θεατών (20% της συνολικής χωρητικότητας), ενώ όλοι οι επισκέπτες είναι υποχρεωμένοι να δείχνουν αρνητικό τεστ 24 ωρών για τους επιτραπεί η είσοδος. οι θεατές θα είναι αναγκασμένοι να απαντάνε καθημερινά σε ερωτήσεις σχετικά με την κατάσταση της υγείας τους, μέσω ειδικής εφαρμογής, και να φοράνε μάσκες, όταν σηκώνονται από τις θέσεις τους. Τα σόου θα είναι μέρος της έρευνας του προγράμματος Fieldlab Events που έχει στόχο τον «έλεγχο διαφόρων στοιχείων μέσα σε ελεγχόμενες συνθήκες και συμπεριφορές πλήθους με στόχο τη χαλάρωση των περιορισμών για τους διοργανωτές». Καθεμία από τις εκδηλώσεις, οι πρόβες, οι δύο ημιτελικοί και ο μεγάλος τελικός θα βρίσκονται υπό στενή επιτήρηση και έλεγχο. Οι ίδιοι οι διαγωνιζόμενοι είναι υποχρεωμένοι να μένουν μέσα σε «γυάλα» και τους επιτρέπεται να φεύγουν από το ξενοδοχείο μόνο για πρόβες, συνεντεύξεις και άλλες υποχρεώσεις.
Κρούσματα covid στην αποστολή της Ισλανδίας και της Πολωνίας
Η ολλανδική κυβέρνηση έχει επενδύσει 2,7 εκατ. ευρώ για τη διοργάνωση της φετινής Eurovision,
Τα λεφτά του «πειράματος» θα μπορούσαν να κατευθυνθούν στους εμβολιασμούς
δικαιολογώντας το μεγάλο κόστος ως επένδυση και ότι θα αποτελέσει το μεγαλύτερο τεστ και οδηγό για το άνοιγμα μεγάλων δραστηριοτήτων σε όλη την Ευρώπη. Ωστόσο, οι επικριτές της διοργάνωσης θεωρούν ότι αυτά τα χρήματα θα ήταν πολύ πιο αποδοτικά, αν χρησιμοποιούνταν για την επιτάχυνση του προγράμματος εμβολιασμού. Ένας άλλος ανησυχητικός παράγοντας για τους διοργανωτές είναι η κατάσταση στη Μέση Ανατολή, με τις αρχές να έχουν πολλαπλασιάσει τα μέτρα ασφάλειας φοβούμενες ότι ακτιβιστές –ή διαγωνιζόμενοι– θα επιχειρήσουν να δείξουν την αλληλεγγύη τους στην Παλαιστίνη, όπως έκαναν η Madonna και η συμμετοχή της Ισλανδίας το 2019.