Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Στήλες - Άρθρα Αναδημοσιεύσεις

Εικόνες που χαράσσονται στη μνήμη

Για το "Λιβάδι που δακρύζει"

01/04/2021
σε Αναδημοσιεύσεις, Ταινίες-σειρές
Εικόνες που χαράσσονται στη μνήμη
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Η κριτική αναρτήθηκε στον ιστότοπο athens.indymedia.org 15/02/2004

Η Ελλάδα και η σύγχρονη ιστορία της ήταν πάντα και παραμένει το θέμα των ταινιών του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Η Ελλάδα όμως ως εμπειρία και γνώση, μέσα από τα βιώματα και τον εσωτερικό κόσμο του ίδιου του Αγγελόπουλου: ξεκινώντας από τους μύθους και την αρχαία τραγωδία και φτάνοντας μέχρι τον 20ό αιώνα με τη δική του τραγική ιστορία, την προσφυγιά, τη Μικρασιατική Καταστροφή, το Μεσοπόλεμο και τη δικτατορία του Μεταξά, το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο με την Κατοχή αλλά και την Αντίσταση και τον Εμφύλιο.

Ο 20ός αιώνας είναι το θέμα της τριλογίας του αυτής, με το πρώτο μέρος να καλύπτει την περίοδο 1919-1949. Ο 20ός αιώνας μέσα από μια ερωτική ιστορία, εκείνη της Ελένης (όνομα που παραπέμπει σε μύθους, όπως σε προηγούμενες ταινίες του, ο Αλέξανδρος) κι ενός νεαρού (που ποτέ δεν μαθαίνουμε το όνομά του).

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αντί Λιράζ: Αλληλεγγύη στους διαδηλωτές που σταμάτησαν την εκδήλωση της πρεσβείας του Ισραήλ

O Τραμπ ανοίγει ξανά το κολαστήριο του Αλκατράζ

Από το πρώτο κιόλας πλάνο, με την ομάδα των προσφύγων της Οδησσού να έχουν φτάσει σε μια παραλία και να προχωρούν με τις βαλίτσες τους προς το μέρος μας, ο Αγγελόπουλος επιβάλλει τα κινηματογραφικά του σύμβολα: το νερό και η θάλασσα, οι βαλίτσες και το ταξίδι, η ενωμένη ομάδα. Αργότερα, ένα τραγούδι, ένας χορός, ένα νυφικό φόρεμα κρεμασμένο έξω από το σπίτι. Ο σκηνοθέτης παρεμβαίνει -με τη φωνή του- κάνοντας μια εισαγωγή (όπως ο συγγραφέας ενός βιβλίου ο οποίος γράφει σε πρώτο πρόσωπο), χρησιμοποιώντας ένα ποιητικό κείμενο.

Αυτή η ποιητική διάθεση κυριαρχεί σ’ όλοκληρη την ταινία: άλλοτε ελεγειακή άλλοτε επική, άλλοτε οικεία. Σε κάθε σκηνή του, ο Αγγελόπουλος ανατρέχει στην Ιστορία όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και ολόκληρης της ανθρωπότητας. Ο «Οιδίποδας Τύραννος» (ο γιος που παίρνει τη γυναίκα του πατέρα) και οι «Επτά επί Θήβας» (τα δύο αδέρφια σε αντίθετα στρατόπεδα) και γενικά η ατμόσφαιρα της αρχαίας τραγωδίας (με την Ελένη να παραπέμπει σε διάφορες τραγωδίες), ο Όμηρος, ο Κάλβος, ο Σεφέρης (το κρεμασμένο νυφικό παραπέμπει στο «για ένα πουκάμισο αδειανό, για μιαν Ελένη» του ποιητή), ο Τσέχοφ, ο Τσαρούχης, η αναγεννησιακή ζωγραφική κι ολόκληρος ο κινηματογράφος, από τους Μίκλος Γιάντσο και Μπερνάρντο Μπερτολούτσι (του «1900»), μέχρι τους αδερφούς Ταβιάνι, αλλά και το έργο του Αγγελόπουλου («Θίασος», «Μεγαλέξαντρος», «Το μετέωρο βήμα του πελαργού»), όλοι δανείζουν κάτι από τη δική τους ματιά, ή αν θέλετε, εντάσσονται με άνεση στη μεγαλόπνοη, επική αυτή σύλληψη του Έλληνα σκηνοθέτη.

Το σενάριο αποφεύγει την παραδοσιακή αφήγηση. Οι σκηνές του μοιάζουν αποσπασματικές, πολλά δεν εξηγούνται, αντίθετα, αφήνεται στον ίδιο το θεατή να συμπληρώσει τα κενά (τα χρονικά «πηδήματα», το πώς το ζευγάρι παίρνει κοντά του τα δίδυμα, ή πώς οι δύο γιοι καταλήγουν σε αντίθετα στρατόπεδα).

Ο Αγγελόπουλος προτιμά να φτιάχνει την ταινία του ως είδος τοιχογραφίας. Τοιχογραφίας μοντέρνας, όπως εκείνες του Ριβέρα ή του Πικάσο, με τον ίδιο το θεατή να κάνει το κολάζ.

Οι εικόνες (φωτογραφημένες με ξεχωριστή έμπνευση από τον Ανδρέα Σινάνο), που με τα χρώματα, τη σύνθεση και γενικά την όλη ατμόσφαιρα παραπέμπουν σε πίνακες, αλλά και σε σκηνοθέτες, δεν σταματούν ούτε στιγμή να μας εκπλήσσουν: εκείνες στο φτωχικό συνοικισμό των προσφύγων, με τα τρένα να περνούν ασταμάτητα, το περίπτερο στη θάλασσα με τις δύο σημαίες στην άκρη, η νύφη που χορεύει στην παραλία, μια γιορτή χορού του σωματείου σε μια παλιά μπιραρία υπό τους ήχους της «Αμαπόλα», η κηδεία του πατέρα με τις βάρκες να μεταφέρουν το φέρετρο πάνω στη λίμνη, το δέντρο με κρεμασμένα στα κλαδιά του τα σφαγμένα πρόβατα, το πλημμυρισμένο από το ποτάμι χωριό, ο δάσκαλος που απαγγέλλει Κάλβο στα άδεια, πάνω στο νερό, θρανία, οι μουσικοί που παίζουν μέσα από τα κάτασπρα σεντόνια, μ’ έναν απ’ αυτούς να προχωράει βαριά τραυματισμένος από τους φαλαγγίτες του Μεταξά και να πεθαίνει, τα δυο αδέρφια, ο ένας αντάρτης κι ο άλλος στον εθνικόφρονα στρατό, να συναντιούνται πάνω σ’ ένα ύψωμα, η Ελένη να παραμιλάει μετά την αποφυλάκισή της.

Εικόνες που χαράσσονται στη μνήμη, εικόνες που άλλοτε συναρπάζουν κι άλλοτε συγκινούν, σχολιασμένες από τη θαυμάσια, ατμοσφαιρική μουσική της Ελένης Καραΐνδρου, με ουσιαστικό, δραματουργικό ρόλο στην ταινία. Η ταινία αρχίζει με μια σιωπηλή άφιξη και τελειώνει με μια κραυγή, εκείνη της Ελένης (μια -πρέπει να πω- πολύ καλή, συγκινητική Αλεξάνδρα Αϊδίνη). Κραυγή απελπισίας του σκηνοθέτη αλλά και δική μας, για έναν αιώνα που μας έφερε τόσα κακά, τόσες κακουχίες, τόσες τραγωδίες. Κραυγή ταυτόχρονα και λύτρωσης, όπως η κραυγή του τυφλού Οιδίποδα ή του αλυσοδεμένου Προμηθέα.

Ετικέτες: Θόδωρος Αγγελόπουλος
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Αντι-μαθήματα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Βίντεο)

Επόμενο

Απόλυση Καταραχιά: Aπορρίφθηκε το αίτημα προσωρινής διαταγής να παραμείνει στην εργασία του

Σχετίζεται με Άρθρα

Ο Θόδωρος και ο Βλαντιμίρ σε ένα ποταμόπλοιο…

Ο Θόδωρος και ο Βλαντιμίρ σε ένα ποταμόπλοιο…
από Δημήτρης Τζιαντζής
28/01/2024
0

Αιμιλία Καραλή

ΣυνεχίστεDetails

Δεν μπορώ να κάνω το ταξίδι σας…

Δεν μπορώ να κάνω το ταξίδι σας…
από Δημήτρης Τζιαντζής
29/01/2023
0

Αιμιλία Καραλή

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Άγιος Σάββας: H συνδικαλιστική δίωξη του Κ. Καταραχιά δε θα περάσει!

Απόλυση Καταραχιά: Aπορρίφθηκε το αίτημα προσωρινής διαταγής να παραμείνει στην εργασία του

Κρας τεστ για Μπάιντεν: Μετανάστες και οπλοκατοχή

Κρας τεστ για Μπάιντεν: Μετανάστες και οπλοκατοχή

H απόδειξη για το άθλιο ψέμα κυβερνητικού βουλευτή για να δικαιολογήσουν την απόλυση Καταραχιά (Video)

H απόδειξη για το άθλιο ψέμα κυβερνητικού βουλευτή για να δικαιολογήσουν την απόλυση Καταραχιά (Video)

Η πολιτική απάντηση στη δίνη της καταστροφής και ο μύθος του Σίσυφου

Η πολιτική απάντηση στη δίνη της καταστροφής και ο μύθος του Σίσυφου

Φύλλο 31-5

Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό

«Στα μαλακά» από τη ΝΔ ο Καραμανλής

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Το Φεστιβάλ Αναιρέσεις φέρνει το καλοκαίρι!

Πλήρη Περιεχόμενα
\

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»
Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»

από Δημήτρης Τζιαντζής
06/06/2025

Αφιέρωμα

Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)
Νεολαία

Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)

Όλα τα βίντεο από την ενδιαφέρουσα εκδήλωση-συζήτηση για τις διεθνείς εξελίξεις Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση Αυτός ο κόσμος πρέπει να αλλάξει ...

06/06/2025
Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο
Εργαζόμενοι

Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο

Δεν έχουν τέλος οι θάνατοι εργαζομένων την ώρα του μεροκάματου με τελευταίο τραγικό περιστατικό το θανατηφόρο τροχαίο την Παρασκευή το ...

06/06/2025
Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους
Αθλητισμός

Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους

Κυριάκος Νασόπουλος Ξεκαθάρισμα λογαριασμών και επίδειξη ισχύος έκαναν στα παρκέ του μπάσκετ οι ιδιοκτήτες των ΚΑΕ Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού. Η ...

06/06/2025
ΚΕΔΔΑ: Όχι στην ανάκληση ασύλου του πoλιτιικού-προσφυγα και δικηγόρου Günay Dağ
Δικαιώματα

ΚΕΔΔΑ: Όχι στην ανάκληση ασύλου του πoλιτιικού-προσφυγα και δικηγόρου Günay Dağ

Σε απεργία πείνας από τις 12 Μαΐου βρίσκεται ο Τούρκος αγωνιστής και δικηγόρος Günay Dağ, διαμαρτυρόμενος για την ανάκληση του ...

06/06/2025
Πριν: Μεγάλη στήριξη, συνεχίζουμε!
ΠΡΙΝ

Πριν: Μεγάλη στήριξη, συνεχίζουμε!

Πριν: Μεγάλη στήριξη, συνεχίζουμε! Μεγάλη είναι η ανταπόκριση των φίλων και συντρόφων του Πριν στο κάλεσμα για οικονομική ενίσχυση της ...

06/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.