Κυριάκος Νασόπουλος
▸ Οι ναυτεργάτες απαιτούν την άμεση λήψη μέτρων ενόψει τουριστικής περιόδου.
Σταματημό δεν έχουν οι καταγγελίες για κρούσματα κορονοϊού σε εργαζόμενους στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, με την αύξηση που παρατηρείται να είναι ανησυχητική ενόψει και της τουριστικής περιόδου.
Μόνο το τελευταίο δεκαπενθήμερο, η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) έχει γνωστοποιήσει δεκάδες κρούσματα σε τουλάχιστον τέσσερα πλοία, στο «Νήσος Σάμος» και στο «Νήσος Ρόδος» της Hellenic Seaways, στο «Κεφαλονιά» της Levante Ferries και στο «Αριάδνη» της Minoan Lines.
Σύμφωνα με την ΠΕΝΕΝ, από τα 26 πλοία που πραγματοποιούν αυτήν την στιγμή δρομολόγια της «γραμμής» στα 15 έχουν υπάρξει κρούσματα. «Παρότι το μεταφορικό έργο του ακτοπλοϊκού δικτύου είναι πολύ μικρό και το επιβατικό κοινό περιορισμένο, παρατηρείται μία μεγάλη αύξηση των κρουσμάτων σε σχέση με πέρυσι», δηλώνει ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ Αντώνης Νταλακογεώργος.
«Αυτό επιβεβαιώνει όσα λέμε επανειλημμένα, ότι δηλαδή τα μέτρα που λαμβάνονται είναι ανεπαρκή και αναποτελεσματικά», συμπληρώνει.
«Συνειδητά το υπουργείο και ο ΕΟΔΥ δεν κάνουν τεστ και δειγματοληπτικούς έλεγχους στα πλοία, όπως άλλωστε συμβαίνει και σε όλους σχεδόν τους εργασιακούς χώρους. Δεν θέλουν σε καμία περίπτωση να ανοίξουν μέτωπο με τους ακτοπλόους. Για παράδειγμα, αν σε ένα πλοίο εντοπιστούν κρούσματα, δεν θα πρέπει το πλοίο να αποσυρθεί, να μπει σε καραντίνα; Δεν τους ενδιαφέρουν οι εργαζόμενοι αλλά μονάχα η ομαλή λειτουργία της τουριστικής περιόδους», σημειώνει ο Αντώνης Νταλακογεώργος.
Μάλιστα όπως καταγγέλλει η ΠΕΝΕΝ, «ναυτεργάτες οι οποίοι αμέσως μετά την διαπίστωση ότι είναι θετικοί στον ιό απολύονται και μπαίνουν σε διαδικασία 14ήμερης απομόνωσης-καραντίνας. Μαζί με αυτούς απολύονται και ναυτεργάτες που είχαν μαζί τους κοντινή επαφή και θεωρούνται ύποπτα κρούσματα και οι οποίοι μπορεί να είναι και ασυμπτωματικοί».
Γι’ αυτό το λόγο και η ΠΕΝΕΝ τονίζει ότι «όλοι οι ναυτεργάτες που απολύονται λόγω covid-19 και μπαίνουν σε καραντίνα η απόλυσή τους πρέπει να γίνεται επί του πραγματικού γεγονότος, δηλαδή να απολύονται λόγω ασθένειας και με τον τρόπο αυτό να τυγχάνουν των δικαιωμάτων που είναι θεσπισμένα από τη νομοθεσία». Έτσι, με επιστολή της στο υπουργείο και τις αρμόδιες υπηρεσίες, η Ένωση ζητά να «προβούν άμεσα στις σχετικές ενέργειες για την υλοποίηση του δικαίου αυτού αιτήματος».
Οι συνεχείς παρεμβάσεις της ΠΕΝΕΝ, καθώς η συνδικαλιστική γραφειοκρατία της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) κωφεύει μπροστά στο πρόβλημα, υποχρέωσαν τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχάλη Σακέλλη να ζητήσει συνάντηση με τα μέλη της Ένωσης και να δεσμευτεί ότι εντός των επόμενων ημερών θα δώσει τις όποιες σχετικές απαντήσεις.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ανάλογη είναι η κατάσταση και στην ποντοπόρο ναυτιλία, με βάση την εικόνα που έχει η ΠΕΝΕΝ. Εκεί βέβαια υπάρχει και ένα επιπλέον πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί λόγω της πανδημίας. Συγκεκριμένα υπολογίζεται ότι λόγω των υγειονομικών πρωτοκόλλων περίπου 220.00 ναυτεργάτες είναι εγκλωβισμένοι εδώ και ένα χρόνο μέσα στα πλοία.
Οι ναυτεργάτες, με το καλοκαίρι να είναι μπροστά, απαιτούν την άμεση λήψη συγκεκριμένων μέτρων. «Το πρώτο που ζητάμε είναι να δοθεί προτεραιότητα στο εμβολιασμό των ναυτεργατών. Οι ναυτεργάτες ζουν και έρχονται σε καθημερινή επαφή με τους επιβάτες. Δεν είναι ένα αίτημα συντεχνιακό. Εμείς βάζουμε ενιαία το αίτημα εμβολιασμού όλων των εργαζομένων στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να ληφθούν υπόψη από τις κρατικές και υγειονομικές υπηρεσιών οι ειδικές συνθήκες του επαγγέλματος», εξηγεί ο Αντώνης Νταλακογεώργος.
Παράλληλα, οι ναυτεργάτες ζητούν να γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα μαζικά τεστ σε όλα τα πλοία με ευθύνη των εφοπλιστών και του υπουργείου, να διατίθενται όλα τα αναγκαία μέσα για την προστασία των πληρωμάτων και να γίνονται τακτικές απολυμάνσεις σε όλους τους εσωτερικούς χώρους. Όλα τα παραπάνω θα πρέπει αυτονόητα να συνοδεύονται και από την πραγματοποίηση εντατικών ελέγχων μέσα στα πλοία από τις υπηρεσίες του υπουργείου και τον ΕΟΔΥ.
«Θα πρέπει ο αριθμός των επιβατών που επιτρέπεται να ταξιδεύει, ο οποίος πέρυσι έφτασε στο 80%, να περιοριστεί ώστε να διασφαλίζεται η αποφυγή του συγχρωτισμού και η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων», καταλήγει ο Αντώνης Νταλακογεώργος.