Δημήτρης Σταμούλης
▸ Ούτε μία πρόσληψη πλήρους απασχόλησης στα σούπερ μάρκετ στην πανδημία
Οι εργαζόμενοι στα σούπερ μάρκετ μπορεί να είναι από τους «πρωταγωνιστές» στη δύσκολη περίοδο της πανδημίας αλλά το μόνο που έχουν αποκομίσει εδώ και ένα χρόνο είναι ασθένειες, φόβο, άγχος, ενώ μετρούν και νεκρούς από κορονοϊό, λέει χαρακτηριστικά στο Πριν ο Ηλίας Τζιώνας, πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στις Επιχειρήσεις του Ομίλου Σκλαβενίτη στη Βόρεια Ελλάδα.
Ειδικότερα στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τον Ηλία Τζιώνα, τα κρούσματα ξεπερνούν τα 170 στα καταστήματα του Σκλαβενίτη από την αρχή του φθινοπώρου, ενώ «πάνω από το 20% των εργαζομένων της αλυσίδας έχει νοσήσει από κορονοϊό». «Δεν υπάρχει μέρα χωρίς κρούσμα», τονίζει χαρακτηριστικά. Κρούσματα έχουν καταγραφεί στο 70% των καταστημάτων ενώ η πλειοψηφία τους είναι σε μεγάλους χώρους εργασίας, όπως υπερμάρκετ και αποθήκες διανομής. Σε κατάστημα της Ευκαρπίας μέσα σε επτά ημέρες εντοπίστηκαν 18 κρούσματα σε εργαζόμενους! «Στον κλάδο, έχουμε τουλάχιστον δύο νεκρούς λόγω Covid-19, δεκάδες πολυήμερες νοσηλείες και πολλούς διασωληνωμένους συναδέλφους», προσθέτει επισημαίνοντας πως ανάλογη είναι η εικόνα σε όλες τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Σε ερώτηση του Πριν για τα μέτρα που λαμβάνει η εργοδοσία, ο πρόεδρος του σωματείου απαντά: «Η εργοδοσία προσπαθεί να αποκρύψει τα κρούσματα, ενώ και η ιχνηλάτηση είναι πολύ περιορισμένη, αφού “στενές επαφές” είναι όλοι οι εργαζόμενοι, καθώς κάνουν σχεδόν όλα τα πόστα. Κανονικά θα έπρεπε κάθε κατάστημα με κρούσμα να κλείνει. Στην πράξη γίνονται μόνο rapid test στους εργαζόμενους –υπό την πίεση του σωματείου– αλλά το κατάστημα συνεχίζει να λειτουργεί. Η απολύμανση γίνεται βράδυ, όταν το κατάστημα κλείνει, και χωρίς να απολυμαίνονται όλοι οι χώροι (π.χ. χώροι με ευπαθή προϊόντα)».
Συχνά η εργοδοσία παραβαίνει ακόμα και τα μέτρα συνωστισμού στα καταστήματα. Σύμφωνα με τον Ηλία Τζιώνα, κυρίως τα Σάββατα καταστήματα καταστρατηγούν τα προβλεπόμενα όρια πελατών ανά τετραγωνικά. Μάλιστα έχει εντοπιστεί ακόμα και διπλάσιος από το επιτρεπόμενο όριο αριθμός πελατών σε κάποια καταστήματα.
Ο μεγάλος αριθμός κρουσμάτων στο χώρο των εργαζόμενων στα σούπερ μάρκετ δεν είναι άσχετος και με τις συνθήκες ακραίας εντατικοποίησης που επικρατούν εδώ και ένα χρόνο λόγω και της πανδημίας. «Η εντατικοποίηση χτυπά “κόκκινο” χωρίς υπερβολή», τονίζει.
«Ένας συνάδελφος κάνει στη βάρδιά του από μανάβικο μέχρι φούρνο και από αλλαντικά/τυριά μέχρι ιχθυοπωλείο. Καθένας από μας δηλαδή καλύπτει 2-3 πόστα, ανάλογα την πελατεία, το ρεπό ή το διάλειμμα συναδέλφων. Η ψυχολογική πίεση υπό τέτοιες συνθήκες εργασίας είναι τεράστια, καθώς πέρα από την κόπωση, όλοι φοβόμαστε να μην κολλήσουμε και μεταφέρουμε τον ιό στα σπίτια μας. Συνέπεια όλων αυτών είναι και η αύξηση των εργατικών ατυχημάτων», εξηγεί.
Ένας κλάδος που είδε στα ταμεία του περίπου 1 δισ. ευρώ περισσότερα σε σχέση με έναν χρόνο πριν και συνολικά 12 δισ. ευρώ και μια εταιρεία όπως η Σκλαβενίτης που το 2020 είχε αύξηση πωλήσεων 19,5%, υπερβαίνοντας τα 3,1 δισ. ευρώ, θα περίμενε κανείς να έχει προβεί σε μαζικές προσλήψεις.
Κι όμως! «Στη διάρκεια της πανδημίας ούτε μία πρόσληψη πλήρους απασχόλησης δεν έγινε στα σούπερ μάρκετ από κανέναν εργοδότη, ενώ η ελαστική εργασία κυριαρχεί. Όλες οι αλυσίδες προτιμούν τις τρίμηνες συμβάσεις, τις οποίες ανανεώνουν αλλά δεν μετατρέπουν σε αορίστου», τονίζει ο συνδικαλιστής. «Προτιμούν να δίνουν μισθούς έως και 200-300 ευρώ προσλαμβάνοντας 4ωρους, 5ωρους, 6ωρους ή εργαζόμενους με “διαλείπουσα” απασχόληση!».
Ακόμα και τα πολυδιαφημισμένα «μπόνους» των σούπερ μάρκετ στους υπαλλήλους τους λόγω της «προσφοράς» τους ήταν… δωροεπιταγές 250 ευρώ που εξαργυρώθηκαν στα μαγαζιά τους, ενώ και ο Μασούτης που διαφήμισε το «μοίρασμα κερδών» στους υπαλλήλους του, τελικά μοίρασε από 250 ευρώ στον καθένα. Κι όλα αυτά σε έναν κλάδο όπου δεν υπάρχει κλαδική σύμβαση και κάθε ευρώ παραπάνω από την εθνική σύμβαση θεωρείται «προσωπική παροχή»…