Με μαζική συμμετοχή εκπαιδευτικών σωματείων πραγματοποιήθηκε την Κυριακή πανελλαδική διαδικτυακή σύσκεψη ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ, με πρωτοβουλία της Γ΄ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης και με θέμα τις «κοινές αγωνιστικές πρωτοβουλίες και δράσεις ενάντια στην αντιδραστική και αντιεκπαιδευτική πολίτικη της κυβέρνησης».
Στη σύσκεψη έλαβαν μέρος σχεδόν σαράντα σωματεία, και πιο συγκεκριμένα 14 ΕΛΜΕ και 11 σύλλογοι πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με απόφαση, 11 ΕΛΜΕ και 1 ΣΕΠΕ ως παρατηρητές, ενώ συμμετείχε και το Συντονιστικό των Αναπληρωτών Αδιόριστων.
Αναπτύχθηκε πλούσια συζήτηση για όλα τα κρίσιμα ζητήματα της συγκυρίας και στο τέλος αποτυπώθηκαν σε δελτίο τύπου οι βασικές εκτιμήσεις και όλες τις προτάσεις που κατατέθηκαν στη σύσκεψη από τα σωματεία, οι οποίες απευθύνονται σε όλα τα εκπαιδευτικά σωματεία για να τις συζητήσουν και να πάρουν τις αποφάσεις τους στην κατεύθυνση της κοινής δράσης.
Δελτίο τύπου πανελλαδικής σύσκεψης ΕΛΜΕ – ΣΕΠΕ
Πραγματοποιήθηκε στις 17/1/2021, μετά από πρόσκληση της Γ΄ΕΛΜΕ-Θ, σύσκεψη ΕΛΜΕ και ΣΥΛΛΟΓΩΝ Εκπαιδευτικών Π.Ε. με συμμετοχή εκπροσώπων τους. Συμμετείχαν με απόφαση οι :
ΕΛΜΕ : Γ ΕΛΜΕ-Θ, Ε΄ ΕΛΜΕ-Θ, ΕΛΜΕ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ-Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ-ΜΟΣΧΑΤΟΥ, ΕΛΜΕ ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ -ΖΕΦΥΡΙΟΥ- ΦΥΛΗΣ, Α΄ ΕΛΜΕ ΔΥΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ (ΘΡΙΑΣΙΟ -ΜΕΓΑΡΙΔ – ΕΙΔΥΛΛΙΑ), ΕΛΜΕ ΧΑΝΙΩΝ, ΕΛΜΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, ΕΛΜΕ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ, Β΄ ΕΛΜΕ ΕΒΡΟΥ, Α΄ ΕΛΜΕ ΠΕΛΛΑΣ, ΕΛΜΕ ΡΕΘΥΜΝΟΥ, Α΄ ΕΛΜΕ ΚΥΚΛΑΔΩΝ, ΕΛΜΕ ΠΑΡΟ -ΑΝΤΙΠΑΡΟΥ,Β΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ, και οι
ΣΕΠΕ : ΣΥΛΛΟΓΟΣ «ΗΡΩ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ» ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ-ΖΕΦΥΡΙΟΥ-ΦΥΛΗΣ , ΣΕΠΕ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΛΑΓΚΑΔΑ, ΣΕΠΕ «Κ. ΣΩΤΗΡΙΟΥ», Ζ΄ Σ.Ε.Π.Ε. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΣΕΠΕ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ, ΣΕΠΕ ΡΕΘΥΜΝΟΥ, ΣΕΠΕ ΣΥΡΟΥ-ΤΗΝΟΥ-ΜΥΚΟΝΟΥ, ΣΕΠΕ ΑΡΓΟΣΑΡΩΝΙΚΟΥ, ΣΕΠΕ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ, Α΄ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΘΗΝΩΝ, ΣΕΠΕ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, με πάγια απόφαση ΓΣ με τον όρο να καταγράφονται στο ΔΤ όλες οι απόψεις που κατατίθενται.
Πήραν μέρος ως παρατηρητές: Β ΕΛΜΕ ΑΘΗΝΑΣ,Ε ΕΛΜΕ ΑΘΗΝΑΣ, Γ΄ ΕΛΜΕ ΔΥΤ. ΑΘΗΝΑΣ, Ε΄ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΕΛΜΕ ΦΩΚΙΔΑΣ, ΕΛΜΕ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ, ΕΛΜΕ ΝΟΤΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ, ΕΛΜΕ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ , Α’-Γ’ΕΛΜΕ ΤΗΣ Β’ΑΘΗΝΑΣ, Β΄ΑΙΤΩΛΟΚΑΡΝΑΝΙΑΣ, ΕΛΜΕ ΕΥΒΟΙΑΣ ,ΣΕΠΕ ΚΑΒΑΛΑΣ.
Στη σύσκεψη συμμετείχε το Συντονιστικό των Αναπληρωτών Αδιόριστων.
Στην σύσκεψη συζητήθηκαν και ανταλλάχθηκαν απόψεις για τις συνέπειες της αντιλαϊκής επίθεσης της κυβέρνησης σε όλα τα μέτωπα και την δημόσια εκπαίδευση και τονίστηκε από όλους η ανάγκη συντονισμού και κοινής δράσης των σωματείων και ανάληψης κοινών αγωνιστικών πρωτοβουλιών.
Βασικές εκτιμήσεις από τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων των σωματείων που συμμετείχαν ήταν:
–οι τραγικές συνέπειες της εγκληματικής πολιτικής της κυβέρνησης της Ν.Δ. που δεν έχει πάρει κανένα ουσιαστικό μέτρο για την προστασία της υγείας του λαού από την αρχή της πανδημίας, επιμένει στην αποτυχημένη πολιτική του lockdown, αντί για την υλοποίηση των αιτημάτων του υγειονομικού κινήματος. Εργαλειοποιεί την πανδημία και επιβάλλει νέα βάρβαρα αντιλαϊκά–αντεργατικά μέτρα στην εργασία και τα κοινωνικά δικαιώματα και αγαθά, προς όφελος των συμφερόντων του κεφαλαίου ενώ οξύνει τον αυταρχισμό και την καταστολή, την επίθεση στα δημοκρατικά δικαιώματα και τις ελευθερίες.
– Η αντιδραστική -αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης που
• δεν έχει πάρει κανένα μέτρο για ανοιχτά και ασφαλή σχολεία και Πανεπιστήμια, αγνοώντας επιδεικτικά τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας, αντιμετωπίζοντας ως περιττό κόστος τη δημόσια εκπαίδευση. Τα σχολεία της πρωτοβάθμιας άνοιξαν με μόνο μέτρο τα ανοιχτά παράθυρα, ενώ για τη δευτεροβάθμια είναι άγνωστο πότε θα ξεκινήσουν.
• Καταδικάζει τους μαθητές στην τηλεκπαίδευση, η οποία δεν είναι εκπαίδευση, δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης εκπαίδευση αλλά ούτε να θεωρηθεί ισότιμη διαδικασία με «κανονικό προχώρημα της ύλης», eεξετάσεις και eβαθμολόγηση. Εντείνει τους ταξικούς φραγμούς, μεταφέρει το οικονομικό κόστος της αποκλειστικά στις πλάτες των εκπαιδευτικών και των οικογενειών, ανοίγει επικίνδυνους δρόμους για τη μονιμοποίηση της και τη χρήση της, όπως καταλήψεις, κάλυψη κενών κλπ. Ιδιαίτερη ένταση αποκτούν τα παραπάνω στην δευτεροβάθμια με τις εγκυκλίους για “τηλεαξιολόγηση” και τηλεβαθμολόγηση” των μαθητών. Ο Α΄ Σύλλογος Αθηνών στο ζήτημα της τηλεκπαίδευσης κατέθεσε τη διαφωνία του με τη θέση ότι η τηλεεκπαιδευση δεν είναι εκπαίδευση, παρόλο που απέχει απ’ το να είναι ουσιαστική εκπαίδευση και δήλωσε ότι δεν χαρίζουμε στο Υπουργείο την ηρωική προσπάθεια εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών να κρατήσουν με κάθε μέσο και κάθε τρόπο μια στοιχειώδη επαφή με το μορφωτικό αγαθό. Η ΕΛΜΕ Ηρακλείου και η ΕΛΜΕ Καλλιθέας-Νέας Σμύρνης-Μοσχάτου κατέθεσαν τη θέση ότι η τηλεεκπαίδευση ακυρώνει την εκπαίδευση και τη διδασκαλία.
• Με μπαράζ νομοθετημάτων υλοποιεί κατευθύνσεις που βρίσκονταν στην ατζέντα της ΕΕ, του ΟΟΣΑ και των κυβερνητικών ερμαρίων των προηγούμενων χρόνων με στόχο τη συνολική αντιδραστική αναδιάρθρωση της δημόσιας εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις ανάγκες και τα συμφέροντα της αγοράς και των επιχειρηματικών κύκλων. Προωθεί επιθετικά αντιδραστικές αλλαγές στη δημόσια εκπαίδευση με στόχο τη διάλυση της, την πλήρη εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίησή της. Επιχειρεί να βάλει οριστική ταφόπλακα στο δικαίωμα της νέας γενιάς σε δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση για όλα τα παιδιά.
• Μετά τον καταιγισμό αποφάσεων για την εξ αποστάσεως, την κατάργηση των καλλιτεχνικών και κοινωνιολογικών μαθημάτων από μαθήματα του Λυκείου, την ψήφιση του νόμου Κεραμέως, του νόμου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, την εξίσωση των πτυχίων των κολεγίων με αυτά των δημόσιων πανεπιστημίων, με το νομοσχέδιο που βγήκε σε διαβούλευση προχωρά σε αντιδραστικές αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια που σε συνδυασμό με την τράπεζα θεμάτων διαμορφώνει νέα ακόμα πιο σκληρά ταξικά φίλτρα, με το ανώτατο όριο φοίτησης ν+2 στα Πανεπιστήμια διώχνει χιλιάδες φοιτητές που αναγκάζονται να δουλεύουν, διαμορφώνει ένα αυταρχικό τοπίο με πρωτοφανή μέτρα αυταρχισμού και καταστολής απέναντι στο φοιτητικό κίνημα προκειμένου να καταστείλει τις αντιστάσεις απέναντι στην πολιτική της. Την ίδια στιγμή ετοιμάζει την άμεση έναρξη της αυτοξιολόγησης εσωτερικής και εξωτερικής της σχολικής μονάδας, ενώ φέρνει νόμο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, προκειμένου να οδηγήσει στην υποταγή των εκπαιδευτικών, να προωθήσει το σχολείο της αγοράς, των ταξικών και εξεταστικών φραγμών, τον ανταγωνισμό –κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών, το κλείσιμο σχολείων και τις απολύσεις.
• Η ραγδαία επέκταση της ελαστικής εργασίας στο δημόσιο σχολείο αφήνει το σκληρό αποτύπωμα της, τόσο στο δημόσιο σχολείο με τα κενά να υπάρχουν ακόμη και τώρα, αλλά και στην εργασιακή ομηρία και ανασφάλεια χιλιάδων αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Η κυβέρνηση εφαρμόζει το προσοντολόγιο και πρόσθεσε νέες αντιδραστικές ρυθμίσεις με προσλήψεις 3μηνιτών αναπληρωτών, αλλά και προσλήψεις ωρομισθίων από τους διευθυντές εκπαίδευσης. Προχωρά αιφνιδιαστικά στην αύξηση του διδακτικού ωραρίου των νηπιαγωγών στην κατεύθυνση της έκθεσης Πισσαρίδη για αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών, σύνδεση της χρηματοδότησης με τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα κλπ.
• Μετά το φιάσκο των ηλεκτρονικών «εκλογών» ετοιμάζεται να καταθέσει ένα προκλητικό αντεργατικό νομοσχέδιο που θέλει να σαρώσει τα εργατικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα, να επιβάλει ασφυκτικό έλεγχο στα σωματεία, ενώ ετοιμάζει με οδηγό την έκθεση Πισσαρίδη τη συνολική διάλυση του ασφαλιστικού συστήματος. Όλα τα μέτρα που πάρθηκαν με αφορμή την πανδημία οδηγούν στη φτώχεια, την ανεργία και την εργασιακή ανασφάλεια τις λαϊκές οικογένειες.
• Στο όνομα της πανδημίας περιστέλλει και καταργεί δημοκρατικά δικαιώματα και ελευθερίες, χτυπά το δικαίωμα στη διαδήλωση, απαγορεύει διαδηλώσεις, ιδρύει την κατάπτυστη Πανεπιστημιακή Αστυνομία , επιβάλλει βάρβαρες πειθαρχικές ποινές στους αγωνιζομένους φοιτητές/ριες, εξαπολύει μια τεράστια αστυνομική επίθεση με διώξεις και εξοντωτικά πρόστιμα σε όσους/ες κινητοποιούνται ενάντια στην πολιτική της ενώ σπέρνει γενική τρομοκρατία στο λαό με πρόστιμα και απαγορεύσεις.
Με βάση τις παραπάνω βασικές εκτιμήσεις, απέναντι στην κλιμάκωση της κυβερνητικής επίθεσης και την ολιγωρία και ανεπάρκεια των συνδικαλιστικών ηγεσιών, διαπιστώθηκε η ανάγκη να οργανωθεί άμεσα μαζικός με πανεκπαιδευτικά χαρακτηριστικά αγώνας για την ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής και της αντιλαϊκής πολιτικής και της καταστολής. Τα σωματεία να προχωρήσουν σε πολύμορφες μαζικές διαδικασίες και συνελεύσεις και να συμβάλλουν ώστε οι αγώνες να πάρουν μαζικά χαρακτηριστικά τέτοια που, ξεπερνώντας το συμβολικό χαρακτήρα, να επιβάλουν την ανατροπή των αντιδραστικών σχεδίων .
Για ένα μαζικό πανεκπαιδευτικό κίνημα αντίστασης και ανυπότακτου αγώνα για την ανατροπή της αντιδραστικής κυβερνητικής πολιτικής.
Για ΨΩΜΙ – ΠΑΙΔΕΙΑ – ΥΓΕΙΑ – ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
Στη συζήτηση κατατέθηκαν οι παρακάτω προτάσεις προς τα σωματεία :
– Ενίσχυση του πανεκπαιδευτικού μετώπου με φοιτητές ,γονείς, εκπαιδευτικούς, μαθητές.
– Πρώτο βήμα η συμμετοχή από ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ στη νέα πανεκπαιδευτική κινητοποίηση με στάσεις εργασίας και συλλαλητήρια σε όλες τις πόλεις την Πέμπτη 21 Γενάρη, που καλούν φοιτητικοί σύλλογοι, με αιχμή το νομοσχέδιο για ΑΕΙ και τους φραγμούς στην πρόσβαση στην Γ/βάθμια και τα αιτήματα για ανοιχτά και ασφαλή σχολεία.
– Άμεση προετοιμασία απέναντι στην όποια προσπάθεια επιβολής της αυτοαξιολόγησης το επόμενο διάστημα. Με βάση την απόφαση των 77 Συλλόγων ΠΕ- ΕΛΜΕ και της Γενικής Συνέλευσης των Προέδρων της ΟΛΜΕ για προκήρυξη απεργίας αποχής από κάθε διαδικασία αξιολόγησης και ατομικής αξιολόγησης απαιτούμε από τη ΔΟΕ να προχωρήσουν άμεσα σε απόφαση κήρυξης της απεργίας αποχής και την ΟΛΜΕ να οργανώσει την υλοποίηση της απόφασης της ΓΣ των προέδρων, βάζοντας σε θέση μάχης τους εκπαιδευτικούς απέναντι σε κάθε ενδεχόμενο αιφνιδιασμό .Κάλεσμα σε όσα σωματεία δεν έχουν πάρει μέχρι τώρα απόφαση για την απεργία- αποχή από την αξιολόγηση να το κάνουν άμεσα. Έκδοση κοινής αφίσας και ανακοίνωσης.
– Πανελλαδική μέρα δράσης για Υγεία και Παιδεία την Πέμπτη 28 Γενάρη (που είναι και μέρα κινητοποίησης των υγειονομικών). Αγώνας για ανοιχτά και ασφαλή σχολεία αλληλένδετος με τα αιτήματα για την ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας ενάντια στο εγκληματικό και αντικοινωνικό επιδημιολογικό μοντέλο της κυβέρνησης. Επιδιώκουμε την κοινή δράση με σωματεία υγειονομικών, φοιτητικούς συλλόγους, συλλόγους και ενώσεις γονέων, με πολύμορφες δράσεις σε σχολεία, γειτονιές και στις πόλεις.
– Οργάνωση μαζικού πανεκπαιδευτικού συλλαλητηρίου με επαρκή χρόνο προετοιμασίας στο επόμενο διάστημα
– Απεργιακό βήμα στην εκπαίδευση, 24ωρη απεργία αρχές Φλεβάρη (προτείνουμε την Τετάρτη 3/2 ). Σ΄ αυτήν την κατεύθυνση να πάρουν αποφάσεις οι ΟΛΜΕ και ΔΟΕ. Σε κάθε περίπτωση οι ΕΛΜΕ και οι ΣΕΠΕ να κηρύξουν στάσεις εργασίας και να οργανώσουν την ίδια μέρα μεγάλο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στην Αθήνα και σε όλη τη χώρα.
– Δράσεις ενημέρωσης στους γονείς και την κοινωνία για ασφαλή και ανοιχτά σχολεία. Γράμμα προς τους γονείς. Αφίσες και πανό στα σχολεία και τις πόλεις.
Οργάνωση κοινών αγωνιστικών δράσεων σε συντονισμό με γονείς μαθητές, στις πύλες των σχολείων, τοπικά συλλαλητήρια κλπ. κοινές εκδηλώσεις, ενημερώσεις, κινητοποιήσεις.
-Γενικές Συνελεύσεις των ΕΛΜΕ και των ΣΕΠΕ και ΓΣ προέδρων.
-Έκδοση κοινής αφίσας των εκπαιδευτικών σωματείων.
– Ενέργειες και δράσεις ενάντια στην επιβολή της τηλεβαθμολόγησης, της τηλεαξιολόγησης, τις απουσίες κλπ στα σχολεία (συνεργασία με γονείς, μαθητές, επιστολή, δράσεις κλπ). Πρόταση για κοινό ενδεικτικό πρακτικό από τις ΕΛΜΕ προς τους συλλόγους διδασκόντων.
– Στα μέτωπα της περιόδου πρέπει να οργανωθεί και ο αγώνας για την επαναφορά των κοινωνικών επιστημών και των καλλιτεχνικών μαθημάτων.
– Αγώνας ενάντια στις απαγορεύσεις την καταστολή , τα εξοντωτικά πρόστιμα και την περιστολή των λαϊκών ελευθεριών και της συνδικαλιστικής δράσης. Στήριξη της οικονομικής καμπάνιας για την κάλυψη του γιγαντιαίου ποσού προστίμων σε αγωνιζόμενους στις 17/11, την απεργία 26/11 και στις 6 Δεκέμβρη. Συμμετοχή στο συλλαλητήριο στις 6/2 στο Σύνταγμα και σε άλλες πόλεις. Κάλεσμα για υπογραφή της καμπάνιας από τους εκπαιδευτικού.
– Κοινή εκδήλωση των σωματείων για τις αντιδραστικές αλλαγές στην εκπαίδευση και την απάντηση του κινήματος. Ενδεικτική πρόταση για 7 Φλεβάρη.
-Να ενισχυθούν οι πρωτοβουλίες συντονισμού των σωματείων με τη μεγαλύτερη δυνατή συσπείρωση σωματείων. Νέα σύσκεψη συντονισμού ως τις αρχές Φλεβάρη. Επιδιωκόμενο η συμμετοχή και άλλων ΣΕΠΕ/ΕΛΜΕ και η διεύρυνση των σωματείων που θα έχουν κάθε φορά τον συντονισμό των συσκέψεων.