Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Λογοτεχνία

Ξερολιθιά: το νέο μυθιστόρημα του Βασίλη Τσιράκη

19/11/2020
σε Λογοτεχνία
Ξερολιθιά: το νέο μυθιστόρημα του Βασίλη Τσιράκη
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Εδώ η λογοτεχνία αποτραβιέται από το στενά ατομικό ναρκισσιστικό περίβλημά της και συνομιλεί με το συλλογικό ασυνείδητο, τις έγνοιες, τις ανησυχίες, τα βάσανα και τα προβλήματα της κοινωνίας.

Η πρώτη πέτρα

Κάθε κοινωνία διατρέχει τα δικά της διαστήματα ανάκαμψης και παρακμής, με τη λογοτεχνία να αντλεί τη θεματογραφία της από τις πτώσεις και τις ανόδους της εκάστοτε ιστορικής περιόδου. Η ξερολιθιά, το νέο βιβλίο του Βασίλη Τσιράκη, (εκδόσεις Τόπος, 2020), κινείται μέσα σε αυτό το πλαίσιο, επιχειρώντας τη σύνθεση ενός αναπεπταμένου πολιτικού ορίζοντα που να χωράει διαφορετικά κομμάτια της σύγχρονης εποχής, τόσο αυτά που συνδέονται με τις ψευδαισθήσεις και τους φόβους, όσο και εκείνα που έχουν σχέση με τις ελπίδες και τις απαντοχές.

Στόχος του συγγραφέα είναι η δημιουργία ενός πολυπρισματικού ψηφιδωτού, που να ενώνει τις ατομικές υπερβάσεις και καταρρεύσεις των χαρακτήρων του, αναδεικνύοντας τη δύναμη της συνείδησης, της αγάπης, της αλληλεγγύης και του αγώνα.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Ό,τι μπόρεσα να πάθω: Ένα οχυρό της σύγχρονης ποίησης

Ποίημα: Μαθήματα Ιστορίας

Τα βασικά πρόσωπα, ο Άγγελος, η Ηρώ, η Σόνια, ο Παύλος και το προσφυγόπουλο, δεν αποτελούν μονοκόμματους και επίπεδους ήρωες, αλλά ανθρώπους που ορμούν με πάθος στη ζωή, δοκιμάζοντας τόσο τους γλυκούς χυμούς της όσο και τους καταποντισμούς και τα στραπάτσα της μοίρας. Ο συγγραφέας σμιλεύει την προσωπικότητά τους με προσοχή, χρησιμοποιώντας απλή, ανεπιτήδευτη γλώσσα και άμεσο, ρέοντα λόγο. Στηρίζεται στον ρεαλισμό, έχοντας ωστόσο και έντονες μοντερνιστικές παρεμβολές, που αποκρυσταλλώνονται στις εκ βαθέων εσωτερικές καταβυθίσεις που πραγματοποιεί καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας.

: Στη ζωή «δεν έχουμε ανάγκη το περιττό και το ανούσιο. Αρκεί η μία πέτρα δίπλα στην άλλη».

Μεταμορφώνοντας τους επονομαζόμενους «κοινωνικά επιτυχημένους» σε «αποτυχημένους», ο Τσιράκης καταγράφει την τρωτότητα και τη ρευστότητα του κόσμου μας, καθώς και τα κοινά υλικά από τα οποία είναι καμωμένοι οι άνθρωποι. Σκιαγραφεί την ανθρώπινη περιδίνηση με δεξιοτεχνία, αποφεύγοντας μανιχαϊστικά σχήματα, εξωραϊσμούς, κομπασμούς και υπερβολές. Τοποθετεί στο επίκεντρο του βιβλίου του την καταναλωτική φρενίτιδα, την ηθική αποχαύνωση, τους ορατούς και αόρατους μηχανισμούς της εξουσίας και την οικονομική και προσφυγική κρίση, επιλέγοντας να μιλήσει γι’ αυτά όχι μέσα από την Ελλάδα του σήμερα, αλλά από αυτήν του 2004, μετά το τέλος της Ολυμπιάδας. Παρότι με αυτόν τον τρόπο δεν αποφεύγει τις συγκρίσεις και τους παραλληλισμούς, καταφέρνει να πετύχει την αποστασιοποίηση φέρνοντας τον αναγνώστη αντιμέτωπο με διαχρονικά υπαρξιακά ερωτήματα.

 

Ο συγγραφέας αναζητά να ερμηνεύσει το παρελθόν μέσα από τα ερεθίσματα και τα αποτελέσματα του παρόντος στην περιβάλλουσα πραγματικότητα. Κάνει μια γενναία προσπάθεια να αποτραβήξει τη λογοτεχνία από το στενά ατομικό, ναρκισσιστικό περίβλημά της, κάνοντάς τη να συνομιλήσει με το συλλογικό ασυνείδητο, με τις έγνοιες, τις ανησυχίες, τα βάσανα και τα προβλήματα της κοινωνίας.

Το βιβλίο κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον μέχρι το τέλος, αφού έχει χρονικές εναλλαγές, μεταπτώσεις και στοιχεία που ανανεώνουν συνεχώς την πλοκή. Οι αγωνίες, οι προσδοκίες και οι αμφιταλαντεύσεις των ηρώων γίνονται και δικές μας, χάρη στις σάρκινες αντιφάσεις και τις νατουραλιστικές εσωτερικές συγκρούσεις που πλάθει ο συγγραφέας.

Μολονότι δεν απεκδύεται τον ρόλο του αφηγητή, συμμετέχει και ο ίδιος ενεργά στην εξέλιξη, καταθέτοντας την προσωπική του ματιά, χωρίς να χειραγωγεί ή να καθοδηγεί τα συναισθήματά μας, αλλά χειραφετώντας μας. Δεν έχει απαντήσεις για τα προσωπικά τραύματα, τα αδιέξοδα και το μέλλον, παρότι μοιάζει σίγουρος πως στη ζωή «δεν έχουμε ανάγκη το περιττό και το ανούσιο. Αρκεί η μία πέτρα δίπλα στην άλλη».

Ο ίδιος τοποθετεί την πρώτη πέτρα περιμένοντας από εμάς να συνεχίσουμε με τις υπόλοιπες. Δεν μας ζητάει να φτιάξουμε τη δική του ξερολιθιά, αλλά εκείνη που θα στεγάζει τα όνειρα και τις ανάγκες ολόκληρης της κοινωνίας.

Γι’ αυτό –αλλά όχι μόνο γι’ αυτό– Η ξερολιθιά αποτελεί αναμφίβολα το πιο ώριμο έργο του.

Παναγιώτης Κολέλης

Ετικέτες: Βασίλης Τσιράκης
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Ρωσο-τουρκική (συγ)κυριαρχία και στον Καύκασο

Επόμενο

«Ένας φαντάρος μπροστά από το Πολυτεχνείο, ποιον ακριβώς απειλούσε;»

Σχετίζεται με Άρθρα

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη
από Δημήτρης Τζιαντζής
30/04/2025
0

Με αφορμή την Εργατική Πρωτομαγιά, ας θυμηθούμε κάποιες εμβληματικές ταινίες που αναφέρονται στους εργατικούς αγώνες και γενικότερα στην εργασία. Από τον σοβιετικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό...

ΣυνεχίστεDetails

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»

Καββαδίας: 50 χρόνια από τον θάνατο του-Για τους «ναυαγούς της θάλασσας και της ζωής»
από Δημήτρης Τζιαντζής
22/02/2025
0

Βασίλης Τσιράκης Πενήντα χρόνια συμπληρώθηκαν τον Φεβρουάριο από τον θάνατο του «ποιητή των θαλασσών» Νίκου Καββαδία, γραμματέα του ΕΑΜ Καλλιτεχνών το 1945. Πώς καταφέρνει...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
«Ένας φαντάρος μπροστά από το Πολυτεχνείο, ποιον ακριβώς απειλούσε;»

«Ένας φαντάρος μπροστά από το Πολυτεχνείο, ποιον ακριβώς απειλούσε;»

17 Νοέμβρη 2020: Η απαγόρευση έσπασε, το μήνυμα του Πολυτεχνείου διάβηκε…

17 Νοέμβρη 2020: Η απαγόρευση έσπασε, το μήνυμα του Πολυτεχνείου διάβηκε...

Μαθήματα αστυνομικής ιστορίας, πριν το ξύλο

Μαθήματα αστυνομικής ιστορίας, πριν το ξύλο

Διαδικτυακή εκδήλωση Επιτροπής Αλληλεγγύης Στρατευμένων

Διαδικτυακή εκδήλωση Επιτροπής Αλληλεγγύης Στρατευμένων

Φύλλο 3-4.5

Αντιφασιστική νίκη ή «Ημέρα της Ευρώπης»;

Συνέντευξη: Αλέξανδρος Λιανός “Τολμηρό βήμα για μία ανώτερη νΚΑ”

Μισός αιώνας από την ήττα των ΗΠΑ στο Βιετνάμ

Διεθνής φρενίτιδα πολεμικών δαπανών

Καταστροφικές εξορύξεις αντιμονίου στη Χίο

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!
Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!

από Γιάννης Ελαφρός
08/05/2025

Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025
Εκδήλωση για Παλαιστίνη στις 12/5, με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση για Παλαιστίνη στις 12/5, με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

04/05/2025
Ατζέντα 03.05
Ατζέντα

Ατζέντα 03.05

03/05/2025

Διεθνή

Βιετνάμ: Πατάει γκάζι στον δρόμο της καπιταλιστικής ανάπτυξης
Κόσμος

Βιετνάμ: Πατάει γκάζι στον δρόμο της καπιταλιστικής ανάπτυξης

από Γιάννης Ελαφρός
08/05/2025

Αφιέρωμα

Τέμπη: Τα πολλαπλά πρόσωπα της συγκάλυψης
Κοινωνία

Τέμπη: Τα πολλαπλά πρόσωπα της συγκάλυψης

Η επιχείρηση συγκάλυψης και αποσιώπησης του εγκλήματος των Τεμπών συνεχίζεται με αμείωτη ένταση και με πολλαπλούς τρόπους. Από τη μια ...

09/05/2025
Βιώνοντας την αλληλεξάρτηση σε ένα σχολείο του Πειραιά: σκέψεις για μια ήττα της αξιολόγησης
Απόψεις

Βιώνοντας την αλληλεξάρτηση σε ένα σχολείο του Πειραιά: σκέψεις για μια ήττα της αξιολόγησης

Μιχάλης Κατσιγιάννης

09/05/2025
Ατομική εικαστική έκθεση του Βασίλη Παπαγεωργίου στη Γκαλερί Έρση
Εικαστικά

Ατομική εικαστική έκθεση του Βασίλη Παπαγεωργίου στη Γκαλερί Έρση

Lignea Creatura Stans-Ξύλινο Πλάσμα Στέκεται  Στην Γκαλερί Έρση θα παρουσιάζεται μέχρι το τέλος του μήνα η ατομική έκθεση του εικαστικού ...

08/05/2025
Συνδικαλιστικές διώξεις με στόχο απολύσεις για πρώτη φορά
Εκπαίδευση

Πειραιάς: Συγκέντρωση αλληλεγγύης στη Χρύσα Χοτζόγλου την Παρασκευή 9/5

▸Την Παρασκευή 9/5 στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά εκδικάζεται η πρώτη δικαστική προσφυγή (Προσωρινή Διαταγή) ενάντια στην απαράδεκτη, αυταρχική και αυθαίρετη ...

08/05/2025
Πρόταση αγώνα-αντεπίθεσης από Παρεμβάσεις Δημοσίου
Εργαζόμενοι

Πρόταση αγώνα-αντεπίθεσης από Παρεμβάσεις Δημοσίου

Ανακοίνωση των Παρεμβάσεων Δημοσίου για το «άκαπνο» και άνευρο Γενικό Συμβούλιο της ΑΔΕΔΥ που κατέληξε χωρίς εισηγητική πρόταση αγώνα και ...

08/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.