Η σπουδαία ηθοποιός του θεάτρου και κινηματογράφου Εύα Κοταμανίδου, μούσα του Θόδωρου Αγγελόπουλου, «έφυγε» από τη ζωή σήμερα το πρωί σε ηλικία 84 ετών. Είχε την εκτίμηση του κοινού και των συναδέλφων της λόγω της συνέπειας, της αξιοπρέπειας και της αγωνιστικότητας της. Θα μείνει αξέχαστη σε όσους είχαν την ευκαιρία να τη δουν στο «σανίδι», αλλά και όσους την έμαθαν από την μακρά πορεία της στον ελληνικό κινηματογράφο.
Το 1989, στις εκλογές του Ιουνίου και του Νοεμβρίου, η Εύα Κοταμανίδου εξελέγη βουλευτής με τον ενιαίο Συνασπισμό της Αριστεράς. Τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2012 ήταν υποψήφια βουλευτής Επικρατείας με την Δημοκρατική Αριστερά, ενώ είχε έντονη συνδικαλιστική δράση στο χώρο των ηθοποιών.
Υπήρξε η μεγάλη πρωταγωνίστρια των ταινιών του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Από το Θίασο του 1975 η συνεργασία τους συνεχίστηκε στις ταινίες Οι κυνηγοί, Ο Μεγαλέξαντρος, Τοπίο στην ομίχλη, Το βλέμμα του Οδυσσέα, μέχρι Το Λιβάδι που δακρύζει του 2004.
Η ίδια παραδεχόταν πως πέρα από το θέατρο, οι ταινίες που έκανε με τον Αγγελόπουλο ήταν ό,τι καλύτερο είχε κάνει στην καλλιτεχνική της διαδρομή.
Μνημειώδης θα μείνει η ερμηνεία της στο ρόλο της Ηλέκτρας στο Θίασο, με κορυφαία σκηνή της ταινίας να θεωρείται από πολλούς ο μονόλογος-μονοπλάνο της Εύας Κοταμανίδου για τα Δεκεμβριανά.
Η ηθοποιός είχε καταγράψει τις αναμνήσεις της από τα γυρίσματα της ταινίας: «Τον αγάπησα τόσο πολύ αυτόν το ρόλο. Όλοι είχαμε μια έγνοια, ότι γυρίζοντας την ταινία αυτή κάναμε μια ουσιαστική αντίσταση, με δυσκολίες και ταλαιπωρίες, γιατί φάγαμε πολλές βροχές και χιόνια. Παρ’ όλα αυτά, ήμασταν ευτυχείς, πολύ ικανοποιημένοι. Ύστερα, ο τρόπος που γυρίζονταν τα πλάνα είχε μια ποιητικότητα που ήταν διάχυτη. Ο Αγγελόπουλος, ως σεναριογράφος και ως σκηνοθέτης, έδινε σε όλες τις ταινίες του μια ποιητική χροιά. Δεν ανέπλαθε την Ιστορία όπως ακριβώς συνέβη. Έπαιρνε την ουσία με τον τρόπο που ο ίδιος την εισέπραττε και τη φιλμογραφούσε». Και συνεχίζει: «Ο μονόλογος για τα Δεκεμβριανά με συγκινούσε από τις πρόβες κιόλας. Ήξερα από την Ιστορία τι συνέβη τότε και ο Θόδωρος το ήθελε πιο μπρεχτικά, αποστασιοποιημένα. Την αποστασιοποίηση την έχουμε παρεξηγήσει στην Ελλάδα».