Ματίνα Παπαχριστούδη
Σε πλήρη αποτυχία οδηγούνται οι επικοινωνιακές τακτικές χειραγώγησης, μέσω κυρίως των τηλεοπτικών καναλιών αλλά και των… καλοταϊσμένων με κρατικό «πέτσινο» χρήμα ιστοσελίδων. Δέκα χρόνια μετά την επιβολή των μνημονίων, τα κυρίαρχα ΜΜΕ δείχνουν αδύναμα να επιβάλουν το κυρίαρχο ιδεολογικό αφήγημα. Χάνουν καθημερινά έδαφος από τα κοινωνικά δίκτυα, απέκτησαν πια ισχυρό αντίπαλο που βγάζει ταχύτατα τα ψέματα στον διαδικτυακό αέρα. Είτε πρόκειται για τους γιατρούς είτε για τους εκπαιδευτικούς είτε για τους μαθητές στις καταλήψεις.
Για παράδειγμα, πολλές ημέρες στηνόταν το τηλεοπτικό αφήγημα αναφορικά με το πώς και γιατί οι μαθητές αντιδρούν στη χρήση μάσκας. Με τη γνωστή κοπτοραπτική στα δελτία ειδήσεων, η στάση των ίδιων, των εκπαιδευτικών και των γονιών ταυτιζόταν έμμεσα αλλά πολύ ξεκάθαρα με το ανορθολογικό ρεύμα ενάντια στη χρήση μάσκας. Χρειάστηκε μόνο μια εβδομάδα καταλήψεων στα σχολεία και μια πολυπληθής μαθητική κινητοποίηση για να τινάξει όλο τον σχεδιασμό τους στον αέρα. Το μήνυμα των καταλήψεων διαδόθηκε ταχύτατα μέσω των κοινωνικών δικτύων και ανεξάρτητων λογαριασμών, καταρρίπτοντας την κυβερνητική προπαγάνδα. Ενδεικτική είναι η περίπτωση του Open TV που μετά από καταγγελία μαθητή ότι «έκοψαν τις δηλώσεις του», αναγκάστηκε να απολογηθεί.
Το μήνυμα των καταλήψεων διαδόθηκε ταχύτατα μέσω των κοινωνικών δικτύων και ανεξάρτητων λογαριασμών, καταρρίπτοντας την κυβερνητική προπαγάνδα
Ελλείψει άλλων επιχειρημάτων πέρα από τη συκοφαντία και τα ψεύδη, ανέλαβαν να στήσουν ανάχωμα στην επικοινωνιακή ήττα της κυβέρνησης οι νεοφιλελεύθερες γραφίδες, με το αφ’ υψηλού υφάκι των καλοταϊσμένων υποτακτικών τους. Ειρωνεύτηκαν τα αιτήματα των μαθητών που συνέκριναν τις δαπάνες δισ. ευρώ για τους εξοπλισμούς (Rafale) με τις αντίστοιχες για την παιδεία και αποκάλυψαν τους «υποκινητές» στους μαθητικούς αγώνες. Τα κλασικά, δηλαδή, επιχειρήματα μιας ηττημένης κυβερνητικής προπαγάνδας, η οποία ετοιμάζεται να αντεπιτεθεί, στήνοντας νέο φαγοπότι στους εθελόδουλους της μιντιακής προπαγάνδας με στόχο να αντιμετωπίσει τους ανυπόταχτους της «κοινής γνώμης». Για την υπηρεσία τους, λοιπόν, συγκεκριμένα ΜΜΕ και δημοσιογράφοι θα επιβραβευτούν πάλι με νέο κύμα διαφημιστικής ενίσχυσης. Μόνο έτσι δείχνουν πώς μπορούν να υπάρχουν, όταν ταΐζονται απευθείας με κρατικό χρήμα…
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
ΤΗΝ ΠΕΡΑΣΜΕΝΗ εβδομάδα γράφαμε για τα «απίστευτα δώρα» της κυβέρνησης προς ΜΜΕ και δημοσιογράφους. Την Τετάρτη, στο επείγον νομοσχέδιο για τα μέτρα στήριξης από την κακοκαιρία, πέρασε διάταξη για την εν κρυπτώ ανάθεση διαφημιστικής εκστρατείας, κατά παρέκκλιση όλων των νόμων. Ο αρμόδιος υφυπουργός θα αποφασίζει πόσα, πότε και κυρίως σε ποια ΜΜΕ θα δίνει διαφήμιση, πάντα με πρόσχημα τον κορονοϊό.
ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ πέρασαν και «τα δώρα διαφήμισης» για τα ΜΜΕ. Συγκεκριμένα, σε όλες τις επιχειρήσεις που θα δώσουν λεφτά για διαφημίσεις στα ΜΜΕ κάθε είδους, το 2020 και το 2021, τα ποσά αυτά θα εκπέσουν από τα φορολογικά έσοδά τους, με προσαύξηση κατά 100% το 2020 και κατά 60% το 2021. Το επιπλέον αυτό κίνητρο είχαν ζητήσει οι διαφημιστικές εταιρείες από τον υπουργό Ανάπτυξης.
ΣΕ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ειδικής διαχείρισης, στα πρότυπα ΔΟΛ και Μega, εντάχθηκε και η εφημερίδα Ναυτεμπορική. Η διαφορά με τα δύο παραπάνω Μέσα είναι πως η τράπεζα που ζήτησε την ειδική διαχείριση έχει ήδη ξεπουλήσει το μη εξυπηρετούμενο δάνειο των έξι εκατ. ευρώ σε άλλο fund ως «κόκκινο». Το ποιος βρίσκεται πίσω από το fund έχει ιδιαίτερη αξία για το πώς κινείται η αγορά και στον χώρο των ΜΜΕ.