Δημήτρης Τζιαντζής
Μόλις μια βδομάδα πριν, στην επεισοδιακή συνεδρίαση της ολομέλειας της Βουλής για την άσκηση δίωξης κατά του Δημήτρη Παπαγγελόπουλου, μόνο ο πρώην πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου φορούσε μάσκα στην αίθουσα της Ολομέλειας. Παρά το γεγονός ότι υπήρχε ισχυρή σύσταση από τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας να φοράμε μάσκα σε κλειστούς χώρους προκειμένου να προστατευτούμε από τον κορονοϊό, ούτε ένας από τους υπόλοιπους 174 βουλευτές που όφειλαν να δώσουν το καλό παράδειγμα δεν φορούσε μάσκα. Λίγες μέρες μετά ανακοινώθηκε ότι τα ημερήσια κρούσματα εκτινάχτηκαν στα 110. Όλοι οι βουλευτές της ΝΔ, μεταξύ των οποίων ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ανέβασαν… άβαταρ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στα οποία… φοράνε μάσκα.
Η κυβέρνηση για τη νέα έξαρση κατηγορεί τους πολίτες που χαλάρωσαν και όχι τις δικές της απίστευτες ανεπάρκειες και παλινωδίες μιλώντας για «φαινόμενα χαλαρής συμπεριφοράς».
Ποιος όμως έκανε προαιρετική τη χρήση της μάσκας; Ποια κυβέρνηση έδωσε άδεια να γίνονται γάμοι και βαφτίσια χωρίς όρια και μέτρα; Ποιό υπουργικό συμβούλιο κατάργησε τους ελέγχους;
Η κυβερνητική υποκρισία είναι απίστευτη. Στις 30 Ιουλίου ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, διαβεβαίωνε ότι δε θα αυξηθεί το όριο πληρότητας των πλοίων, παρά τις πιέσεις των ακτοπλοϊκών : «Έχουν φτάσει στα όριά τους οι ακτοπλοϊκές, όμως η Επιτροπή λοιμωξιολόγων είναι αυστηρή», είχε πει χαρακτηριστικά. Δύο μέρες μετά και με τα κρούσματα της πανδημίας να έχουν εκτιναχτεί αποδείχτηκε ότι οι πιέσεις των ακτοπλοϊκών βαραίνουν περισσότερο από τις επιστημονικές οδηγίες και ανακοινώνεται η αύξηση του ορίου πληρότητας των πλοίων σε 85%! Στην πράξη όπως διαπίστωσαν όσοι ταξίδεψαν χθες με πλοίο είναι ότι ούτε και αυτό το νέο υψηλό όριο δεν τηρείται και οι επιβάτες συνωστίζονται σε πολλές διαδρομές σαν σαρδέλες.
Ένα μήνα πριν ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με φόντο το ηλιοβασίλεμα της Σαντορίνης, καλούσε τους ξένους τουρίστες να επισκεφτούν την Ελλάδα, χωρίς ελέγχους και ανοίγοντας τα σύνορα με πολιτικά και όχι υγειονομικά κριτήρια σε όλες σχεδόν τις χώρες της ΕΕ. Τότε λίγο-πολύ παραδέχτηκε ότι το οριζόντιο λοκντάουν και «όλη αυτή η σκληρή δουλειά» έγινε για «να έχουμε τουριστική περίοδο φέτος» και όχι για να ενισχυθεί και να προετοιμαστεί το ΕΣΥ για να αντιμετωπίσει την πανδημία.
Τότε βέβαια ο Κυριάκος Μητσοτάκης ισχυριζόταν ότι «το χειρότερο το ξεπεράσαμε». Στα τέλη Μαϊου τα νέα ημερήσια κρούσματα ήταν μονοψήφια. Αρχές Αυγούστου μετά την απόφαση να ανοίξει ο τουρισμός χωρίς κενές θέσεις στα αεροπλάνα, για να μη χάσουν κέρδη οι αεροπορικές εταιρείες, χωρίς ελέγχους (παρά μόνο δειγματοληπτικούς) και χωρίς καραντίνα μετά από πιέσεις των tour operators και των ξενοδόχων τα ημερήσια κρούσματα είναι πια τριψήφια.
«Θάνατος στη Βενετία» οι διακοπές στην Ελλάδα
Όπως η πρώτη σταγόνα της βροχής σκοτώνει το καλοκαίρι έτσι και η αλματώδης αύξηση των κρουσμάτων “μουσκεύει” το κυβερνητικό αφήγημα ότι η Ελλάδα είναι μια ασφαλής χώρα. Ακόμα και η Κύπρος κατατάσσει (από 6 Αυγούστου) την Ελλάδα στις επισφαλείς για την εξάπλωση του κορονοϊού χώρες (κατηγορία Β’ από Α’) μετά τον αυξημένο αριθμό κρουσμάτων που εντοπίστηκαν τις τελευταίες μέρες από ταξιδιώτες που επέστρεψαν από διάφορες περιοχές της Ελλάδας,
Οι διακοπές στην Ελλάδαέχουν φτάσει να θυμίζουν την περίφημη νουβέλα του Τόμας Μαν Θάνατος στη Βενετία! Στο βιβλίο, ένας ταξιδιώτης κυκλοφορεί σε ένα τοπίο παρακμής, αγνοώντας τις δυσοίωνες φήμες πως ένας θανατηφόρος λοιμός εξαπλώνεται στην πόλη.
Τα συνολικά κρούσματα τον Ιούλιο ξεπέρασαν το ψυχολογικό όριο των 1.000 (1.018 έως 30 Ιουλίου), με τις αυξητικές τάσεις να είναι ιδιαίτερα ανησυχητικές. Καθώς οι έλεγχοι συνεχίζουν να είναι δειγματοληπτικοί στα αεροδρόμια και στις πύλες εισόδου, καθώς και σε όσους το ζητήσουν στα νοσοκομεία, γίνεται αντιληπτό ότι η πραγματική διασπορά της πανδημίας είναι πολύ μεγαλύτερη.
Τις τελευταίες δύο βδομάδες διπλασιάστηκαν οι εισαγωγές στα νοσοκομεία ασθενών θετικών στον κορονοϊό, με τις περισσότερες περιπτώσεις να καταγράφονται στην Αττική. Tην περασμένη Πέμπτη 30 Ιουλίου είχαμε μόλις 7 διασωληνωμένους ασθενείς με κορονοϊό. Από την Πέμπτη μέχρι και τη Δευτέρα 3 Αυγούστου, είχαμε 6 νέους θανάτους από κορονοϊό (συνολικά 209 νεκροί) ενώ ο αριθμός των διασωληνωμένων (από τον οποίο έχουν αφαιρεθεί όσοι κατέληξαν) ανέβηκε στους 13. Η αύξηση των διασωληνωμένων αποτελεί δειγμα ευρύτερης διασποράς του νέου κύματος στην κοινωνία και σε όλες τις ηλικιακές κατηγορίες και δεν περιορίζεται πια μόνο στους νεότερους.
Πάλι λάθος, ως συνήθως, τα στοιχεία από το ΕΟΔΥ.
210 νεκρούς έδινε στις 3/8. Άλλαξαν το pdf, χωρίς υποσημείωση και το έκαναν 209. Ευτυχώς είχα κρατήσει screenshot. pic.twitter.com/sY0P5zdYaM— RealPolitik (@machiavelli_gr) August 5, 2020
Να θυμίσουμε ότι, όταν η κυβέρνηση ανακοίνωνε τη «μητέρα όλων των μαχών» κατά της πανδημίας στις 22 Μαρτίου, τα νέα ημερήσια κρούσματα ανέρχονταν σε 94, λιγότερα από όσα καταγράφονται σήμερα.
Σε πολλά νοσοκομεία της χώρας γιατροί που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή καταγγέλλουν έλλειψη μασκών, γαντιών και άλλων προστατευτικών μέσων. Επίσης, ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η αύξηση των κρουσμάτων στο ιατρικό προσωπικό, σε μια περίοδο που τα περισσότερα νοσοκομεία είναι υποστελεχωμένα. Την περασμένη εβδομάδα εντοπίστηκαν κρούσματα σε γιατρούς και νοσηλευτές στο Αχέπα, τον Ευαγγελισμό, το Δρομοκαΐτειο και το Αττικόν.
Πρόστιμο στους επιβάτες για το συνωστισμό!
Το άνοιγμα του τουρισμού και όχι η χαλάρωση των πολιτών έφεραν αύξηση των κρουσμάτων. Όλα για το κέρδος, απροστάτευτοι οι πολίτες
Χάος επικρατεί στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ειδικά μετά την εφαρμογή του θερινού ωραρίου και την αραίωση των δρομολογίων, με αποτέλεσμα τον συνωστισμό των πολιτών ακόμα και στα μέσα σταθερής τροχιάς κατά τις ώρες αιχμής. Η λύση της κυβέρνησης είναι όχι να αυξήσει τα δρομολόγια, αλλά να επιβάλει εξοντωτικά πρόστιμα στους επιβάτες που… συνωστίζονται. Συγκεκριμένα, η απίστευτη οδηγία της κυβέρνησης προβλέπει πρόστιμο ύψους 150 ευρώ σε κάθε επιβάτη, καθώς και στον οδηγό, στην περίπτωση που το όχημα είναι πάνω από 65% γεμάτο! Είναι ένα μέτρο που λογικά είναι αδύνατο να εφαρμοστεί, ωστόσο είναι δείγμα της αντιδραστικής κατεύθυνσης και της προχειρότητας αλλά και ταξικότητας των κυβερνητικών χειρισμών. Είναι προκλητικό στα αεροπλάνα το όριο να είναι στο 100% (για να μη χάσουν κέρδη οι αεροπορικές εταιρείες), στα πλοία 85% και στα λεωφορεία που μπαίνουν οι πιο φτωχοί 65% και να τους απειλείς επιπλέον και με πρόστιμο 150 ευρώ αν είναι υπεράριθμοι! Προφανώς όσοι επέβαλλαν αυτά τα άδικα μέτρα δεν έχουν μπει ποτέ σε λεωφορείο σε ώρα αιχμής με καύσωνα με 30 λεπτά χρόνο αναμονής.
Η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους ότι ακόμα και αν η διάδοση της πανδημίας φτάσει στα επίπεδα των ΗΠΑ και της Βραζιλίας, δεν πρόκειται να βάλει ξανά την οικονομία σε καραντίνα, δείχνοντας ότι οι ζωές των πολιτών βρίσκονται πια σε δεύτερη μοίρα σε σχέση με τους δημοσιονομικούς στόχους. Ωστόσο μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας και τοπικά λοκ-ντάουν βρίσκονται μέσα στο πρόγραμμα. Τα μέτρα που θα παρθούν ωστόσο θα κινουνται σε κατεύθυνση μεγαλύτερης αστυνόμευσης και ελέγχων και με ελάχιστο-μηδενικό δημοσιονομικό κόστος. Οι μάσκες αρχικά είχαν χαρακτηριστεί όχι μόνο μη απαραίτητες αλλά και εν δυνάμει επικίνδυνες από τον καθηγητή Τσιόδρα, στη συνέχεια έγινε συσταση για χρήση τους σε κλειστούς χώρους, μετά η χρήση τους έγινε υποχρεωτική, μετά ξανά προαιρετική και τώρα αυστηρά υποχρεωτική ενώ για πρώτη φορά γίνεται σύσταση για χρήση τους και για εξωτερικούς χώρους.
Άλλωστε, το νέο οικονομικό πακέτο του Ταμείου Ανάκαμψης, για το οποίο πανηγυρίζει η κυβέρνηση, συνοδεύεται από αυστηρές προϋποθέσεις. Το δεύτερο κύμα της επιδημίας στην Ευρώπη θα μπορούσε πιθανότατα να είχε αποφευχθεί-περιοριστεί αν η Ευρωπαϊκή Ένωση έπαιρνε τη δύσκολη πολιτική απόφαση να κρατήσει κλειστό τον (εξωτερικό τουλάχιστον) τουρισμό για αυτό το καλοκαίρι, δίνοντας πλήρη αποζημίωση σε όλους τους εργαζόμενους σε τουρισμό-επισιτισμό από τον προϋπολογισμό της ΕΕ. Ωστόσο όπως αποδείχτηκε οι προτεραιότητες της ήταν άλλες.