Δε θα επιτρέψουμε την περαιτέρω διάλυση του Δημόσιου Σχολείου. Το αντιδραστικό αντι-εκπαιδευτικό νομοσχέδιο και η (ν)τροπολογία των καμερών του «Μεγάλου Αδερφού» στα σχολεία θα καταργηθούν από τους αγώνες του εκπαιδευτικού κινήματος, τονίζει στο Πριν ο Aργύρης Παπαθανασίου εκπαιδευτικός, μέλος ΔΣ ΙΠΕΜ-ΔΟΕ με τις Παρεμβάσεις -Κινήσεις -Συσπειρώσεις
Συνέντευξη στον Δημήτρη Σταμούλη
▶ Η κυβέρνηση ψήφισε τελικά το νομοσχέδιο έκτρωμα της Κεραμέως. Το εκπαιδευτικό κίνημα θα συνεχίσει τον αγώνα για την κατάργησή του στην πράξη;
Ο νόμος και η (ν)τροπολογία Κεραμέως για την τηλεκπαίδευση έχουν απονομιμοποιηθεί στα μάτια της εκπαιδευτικής κοινότητας και της εργαζόμενης πλειοψηφίας, γιατί επιτίθενται στο δημόσιο σχολείο και υπονομεύουν τα μορφωτικά δικαιώματα. Από σήμερα, το πανεκπαιδευτικό κίνημα παλεύει για την κατάργησή του, όπως πολλές φορές στο παρελθόν κατόρθωσε να ακυρώσει στην πράξη ψηφισμένους νόμους.
Το αμέσως επόμενο διάστημα θα δοθεί μάχη για την ακύρωση βασικών στόχων του νέου νόμου. Πρώτο μέλημα είναι το μπλοκάρισμα των μετακινήσεων μαθητών με στόχο την ακύρωση της αύξησης των μαθητών ανά τμήμα στην Πρωτοβάθμια και η διασφάλιση των θέσεων εργασίας.
Η ακύρωση της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας είναι κεντρικός στόχος με το άνοιγμα των σχολείων το Σεπτέμβρη. Η διεύρυνση των Συλλόγων και των ΕΛΜΕ που συμμετέχουν στην απεργία-αποχή και ο πολιτικός εξαναγκασμός των ΔΟΕ/ΟΛΜΕ να υποταχτούν στο αίτημα των χιλιάδων εκπαιδευτικών για την κήρυξή της αποτελεί κεντρικό σημείο της πάλης των εκπαιδευτικών σωματείων ως τότε.
Και φυσικά ο συνολικός αγώνας με όλο το εργατικό κίνημα για αυξήσεις στους μισθούς – θέσεις εργασίας – υγεία – παιδεία, μέσα από διαδικασίες βάσης και συντονισμούς πρωτοβάθμιων σωματείων, κατέχει πρωτεύουσα θέση σε ένα μάχιμο πρόγραμμα δράσης.
▶ Ποιες είναι οι πιο βασικές αντιδραστικές κατευθύνσεις της αντιμεταρρύθμισης;
Στο σύνολό του ο νόμος είναι αντιδραστικός. Η κυβέρνηση της ΝΔ και το υπουργείο Παιδείας, υπηρετώντας πιστά τις κατευθύνσεις ΕΕ και ΟΟΣΑ και τις υποδείξεις του ΣΕΒ, με εφαλτήριο τους νόμους του ΣΥΡΙΖΑ και όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, επιδιώκει να κάνει τώρα ένα ακόμα σοβαρό βήμα στην αλυσίδα των αντιεκπαιδευτικών αναδιαρθρώσεων. Με καταβαράθρωση των μορφωτικών δικαιωμάτων σε ένα πιο ταξικό σχολείο σε βάρος των παιδιών των εργαζομένων, ένα λύκειο εξεταστικό Γολγοθά, με περιορισμένη τη στρόφιγγα εισαγωγής στα ΑΕΙ, με κυριαρχία των δεξιοτήτων, με τη συρρίκνωση των ΕΠΑΛ, με ενίσχυση της πιο εκτεταμένης και βαθιάς ιδιωτικοποίησης, με την αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών.
Επιδιώκει τη μετατροπή του σχολείου, με πανοπτικό έλεγχο, σε μονάδα με μετρήσιμα κριτήρια «απόδοσης», δηλαδή επίδοσης των μαθητών στις εξετάσεις και προσαρμογής των εκπαιδευτικών στις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις. Στόχος είναι η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, η κατηγοριοποίηση, η λειτουργία τους με όρους ανταγωνισμού και επιχειρηματικότητας, η σύνδεση της χρηματοδότησης με την αξιολόγηση, όπως θεσμοθετήθηκε για τα ΑΕΙ.
Επιδιώκουν να διαμορφώσουν τον εργαζόμενο της νέας περιόδου: φτηνό, ελαστικό, ευέ-
λικτο, αναλώσιμο, «εφοδιασμένο» με τις βασικές δεξιότητες που έχει ανάγκη το κεφάλαιο και η αγορά. Η εκπαίδευση γίνεται ακόμη περισσότερο πεδίο επιχειρηματικού κέρδους.
▶ Καταγγείλατε για τα ζωντανά μαθήματα ότι το υπουργείο Παιδείας έδωσε προσωπικά στοιχεία των εκπαιδευτικών, χωρίς την συγκατάθεσή τους, σε ιδιωτική εταιρία. Τι ακριβώς συνέβη;
Στο άρθρο 2 της τροπολογίας αναφέρεται ότι τα μεταδεδόμενα που τυχόν παράγονται στο ίδιο πλαίσιο που περιγράφεται παρά πάνω διατηρούνται για συγκεκριμένο εύλογο χρονικό διάστημα. Η επεξεργασία των εν λόγω μεταδεδομένων επιτρέπεται αποκλειστικά για σκοπούς ερευνητικούς ή στατιστικούς… Υπεύθυνος επεξεργασίας δεδομένων είναι για το δημόσιο το ΥΠΑΙΘ και για τα ιδιωτικά ο ιδιοκτήτης της ιδιωτικής εκπαιδευτικής δομής. Δηλαδή όχι μόνο νομιμοποιεί τη σύγχρονη εξ αποστάσεως ως εκπαίδευση και ως υποχρεωτική(;), αλλά δίνει όλο το οπτικοακουστικό υλικό στη διάθεση των εργοδοτών. Το μάτι του big brother (WEBEX της CISCO) δεν μπαίνει μόνο στα σχολεία αλλά και στα σπίτια όλων των εκπαιδευτικών , μαθητών και φοιτητών.
Ό,τι είδατε στους δρόμους των πόλεων και στις συνελεύσεις των σχολείων ήταν παρά τη θέληση των ομοσπονδιών και των ηγεσιών τους
▶ Πώς επιτεύχθηκε η μαζική συμμετοχή εκπαιδευτικών στις κινητοποιήσεις παρά τη δυσκολία της περιόδου;
Δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Οι διακηρύξεις και οι προθέσεις του υπουργείου και της κυβέρνησης φάνηκαν από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Ξεκίνησαν με την κατάργηση του ασύλου στα πανεπιστήμια. Οι φοιτητές το απονομιμοποίησαν στην πράξη. Δόθηκαν μάχες στην ΑΣΟΕΕ και σε όλες τις σχολές. Το εκπαιδευτικό κίνημα ήταν από τα προηγούμενα χρόνια έτοιμο με τις καταλήψεις στο υπουργείο της κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που υλοποιούσε την ίδια πολιτική. Θυμίζω ότι είχαν γίνει καταλήψεις από μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικούς και η κατάληψη της Πρυτανείας κόντρα στο «Προσοντολόγιο» του Γαβρόγλου. Η επίθεση στην Παιδεία μέσα στην πανδημία ήταν αυτό που ξεχείλισε το ποτήρι, όταν είχαν φανεί και οι ανεπάρκειες στη δημόσια υγεία και την παντελή αδυναμία της ιδιωτικής να καλύψει, έστω ελάχιστα, τις λαϊκές ανάγκες. Υπάρχει ένας ορατός θυμός που αφορά το σύνολο της ζωής μας και εκδηλώνεται σε δρόμους και πλατείες όπου υπάρχουν εστίες αντίστασης οι οποίες πρέπει να γενικευτούν.
▶ Ποια η στάση των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών;
Οι ομοσπονδίες, οι πλειοψηφίες των παρατάξεων των προεδρείων, είναι βαρίδια στα πόδια του πραγματικού κινήματος. Στις συνειδήσεις των εργαζομένων δεν έχουν καμία υπόληψη, πρέπει να βρεθούν γρήγορα τρόποι υπέρβασής τους. Ό,τι είδατε στους δρόμους των πόλεων και στις συνελεύσεις των σχολείων ήταν παρά τη θέλησή τους.
▶ Μέσα από ποιους δρόμους μπορεί να συγκροτηθεί αυτό που λέτε μαζικός ανυποχώρητος και παρατεταμένος πανεκπαιδευτικός αγώνας αντίστασης και ανατροπής;
Δεν θα επιτρέψουμε την περαιτέρω διάλυση του Δημόσιου Σχολείου. Το αντιδραστικό αντεκπαιδευτικό νομοσχέδιο και η (ν)τροπολογία των καμερών του «Μεγάλου Αδερφού» στα σχολεία θα καταργηθούν από τους αγώνες του εκπαιδευτικού κινήματος. Μόνο οργή και χλεύη για την κυβέρνηση, την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ και της δήθεν αντιπολίτευσης, που οι ενστάσεις της είναι στα σημεία και όχι στην ουσία και το σύνολο. Φοβούνται τους μάχιμους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και φοιτητές που είναι στις Γενικές Συνελεύσεις και στο δρόμο του αγώνα και στέλνουν εναντίον τους τα ΜΜΕ, τις σιδερόφρακτες κλούβες και τα ΜΑΤ. Οι πολιτικές τους, τα νομοσχέδιά τους, οι κατάπτυστοι αντιεκπαιδευτικοί και αντιλαϊκοί νόμοι τους και οι ίδιοι θα ακολουθήσουν την τύχη των άλλων κυβερνήσεων λιτότητας και μνημονίων, από το μαχόμενο εκπαιδευτικό κίνημα και το λαό.