Ειρήνη Κόλλια-Γεωργάκη*
Τηλεκπαίδευση για λίγους είναι το πραγματικό μότο του υπουργείου Παιδείας, παρά τα φουσκωμένα νούμερα συμμετοχής στις πλατφόρμες που παρουσίασε. Επικοινωνιακές φιέστες και τεράστιες οι αποκλίσεις από την πραγματικότητα για μαθητές και εκπαιδευτικούς καθ’ όλο το διάστημα της αναστολής λειτουργίας των σχολείων. Η απρόσκοπτη πρόσβαση σε Η/Υ και διαδίκτυο δεν ήταν δεδομένη για καμιά οικογένεια και το υπουργείο δεν έκανε τίποτα προς αυτήν την κατεύθυνση, πέραν από μια συμφωνία με εταιρείες κινητής τηλεφωνίας για δωρεάν πλοήγηση με τη χρήση δεδομένων — αλήθεια, έχουν όλες οι οικογένειες κινητά τηλέφωνα που «αντέχουν» αυτές τις πλατφόρμες;
Κανένας εξοπλισμός δεν δόθηκε σε μαθητές, μαθήτριες και εκπαιδευτικούς και πολύ περισσότερο στα αόρατα για το υπουργείο Παιδείας παιδιά, τα προσφυγόπουλα. Είτε φοιτούσαν σε πρωινό σχολείο, είτε σε Δομή Υποστήριξης και Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ), δεν υπήρξε καμία μέριμνα γι’ αυτά μέσα στην πανδημία. Συχνά, τα προσφυγικά καμπ βρέθηκαν χωρίς διαδίκτυο μέσα στην καραντίνα, καθιστώντας αδύνατη την πρόσβαση σε οποιουδήποτε είδους επικοινωνία, ενώ ο ψηφιακός αναλφαβητισμός των οικογενειών δεν αντιμετωπίστηκε. Αντί, λοιπόν, να έχει γίνει πρόβλεψη για εκπαίδευση σε ψηφιακά μέσα, εκμάθηση της γλώσσας της χώρας υποδοχής και εκμάθηση αγγλικών, παροχή κατάλληλου εξοπλισμού και διαρκή υποστήριξη με κρατική ευθύνη για όλο το διάστημα διαμονής, οι κυβερνήσεις διαχρονικά κλείνουν τα μάτια και πετούν το μπαλάκι στις ΜΚΟ.
Σε συνδυασμό με τις εξώσεις λόγω λήξης των προγραμμάτων ESTIA και FILOXENIA, η ρατσιστική πολιτική της κυβέρνησης δεν αφήνει περιθώρια εκπαίδευσης των μαθητών με προσφυγικό υπόβαθρο, αντίθετα, επιδιώκει το αντίθετο. Το έργο των εξώσεων ξεκίνησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και συνεχίζει η κυβέρνηση της ΝΔ, με πρόσχημα την αποσυμφόρηση των νησιών και τη μεταφορά προσφύγων στα αστικά κέντρα. Το ίδιο ισχύει και για τις ΔΥΕΠ, μια έμπνευση του ΣΥΡΙΖΑ που αγκάλιασαν οι ακροδεξιές φωνές και στέλνει τα προσφυγόπουλα σχολείο μετά το σχόλασμα του πρωινού ωραρίου. Να αναλάβει το υπουργείο Παιδείας τις ευθύνες του για τον αποκλεισμό των μαθητών από την εκπαίδευση!
*αναπληρώτρια εκπαιδευτικός σε ΔΥΕΠ