Ματίνα Παπαχριστούδη
Γαλαντόμα η κυβέρνηση της ΝΔ με τα ΜΜΕ, δώρισε συν ακόμη 9 εκατ. ευρώ ως το τέλος Μάϊου για την καμπάνια «Μένουμε Σπίτι», προσθέτοντας τη δεύτερη φάση του «Μένουμε Ασφαλείς». Έτσι, συνολικά 20 εκατ. ευρώ δίνονται στα μίντια σε διάστημα 2,5 μηνών για τη στήριξη της επικοινωνιακής της καμπάνιας. Η κυβέρνηση μπουκώνει με κρατικό χρήμα τα ΜΜΕ, όχι μόνο για να συνεχίσουν το λιβάνισμα του Μητσοτάκη αλλά, κυρίως, για να μην κάνουν αυτήν την περίοδο ρεπορτάζ και απλώς να μεταδίδουν… διαφημιστικά τις πρωθυπουργικές και υπουργικές δηλώσεις και δραστηριότητες, λογοκρίνοντας οποιαδήποτε φωνή αντιδρά ή έχει διαφορετική άποψη. Το μπούκωμα των ΜΜΕ είναι η υπογραφή της κυβερνητικής ενημέρωσης στις 6 κάθε απόγευμα…
Η αδιαφανής, ωστόσο, διανομή του παραπάνω ποσού προκαλεί πλέον αντιδράσεις και εντός του στρατοπέδου των κυρίαρχων ΜΜΕ, ακόμη και αυτών που στηρίζουν τη ΝΔ. Σημειώνεται ότι το μοίρασμα των 20 εκ. ευρώ ανατέθηκε στην εταιρεία Initiative Media, ενώ η πληρωμή γίνεται απευθείας από το υπουργείο Οικονομικών! Η παραπάνω εταιρεία έχει ήδη καταγγελθεί από το Documento για αποκλεισμό της εφημερίδας. Αυτή τη φορά, όμως, δεν είναι η μόνη που διαμαρτύρεται. Πλειάδα ειδησεογραφικών ιστοσελίδων στην Αθήνα και την περιφέρεια εξέφρασαν έντονα τη διαμαρτυρία τους για «πόρτα» στη διανομή των διαφημιστικών σποτ, εκδότες περιφερειακών Μέσων, με δημόσιες ανακοινώσεις, μιλούν για «πάρτι πολιτικής συναλλαγής» από υπουργούς και βουλευτές. Ακόμη και εκδοτικά συγκροτήματα που στηρίζουν την κυβέρνηση, όπως της Δημοκρατίας και Εσπρέσο του Φιλιππάκη και της Καθημερινής του Αλαφούζου, ζητούν εξηγήσεις για τα κριτήρια.
Όλα αυτά αφορούν μόνο στα 20 εκατ. ευρώ του «Μένουμε Σπίτι», όμως την ίδια στιγμή υπάρχουν και άλλες, μη καταγεγραμμένες και ελεγχόμενες, διαφημιστικές εκστρατείες για την πανδημία, από το υπουργείο Υγείας, την Πολιτική Προστασία, το υπουργείο Ανάπτυξης και δεκάδες περιφέρειες ανά την Ελλάδα. Τα ποσά που τους αναλογούν και ο τρόπος και τα κριτήρια που διανέμονται στα ΜΜΕ παραμένουν επίσης άγνωστα, ενώ δεν δίνεται καμία απάντηση από την κυβέρνηση. Υπάρχουν, παράλληλα, οι καταγγελίες για τους «ημετέρους», τα «παραπαίδια» και τους «κουμπάρους» της ΝΔ που εξαργυρώνουν σε διαφημίσεις την ένθερμη κυβερνητική προπαγάνδα…
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Δολίως καθυστερεί η ανακοίνωση του προγράμματος στήριξης των εφημερίδων από την κυβέρνηση. Το παραδέχονται έμμεσα αρμόδιοι «κύκλοι» του Μαξίμου, λέγοντας στους αντιδρώντες εκδότες πως η στήριξη γίνεται αυτό το διάστημα με τη διαφημιστική καμπάνια των 20 εκατ. ευρώ! Προφανώς και δεν υπάρχουν στοιχεία για τα κριτήρια της διανομής του παραπάνω ποσού, ενώ το αρμόδιο υπουργείο αρνείται να δώσει απαντήσεις γιατί δεν ανεβαίνουν στη Διαύγεια οι διαφημιστικές αναθέσεις.
Αυξημένα εμφανίζονται και τα κονδύλια για διαφημιστικές εκστρατείες στην πλειονότητα των φορέων του Δημοσίου αλλά και των Περιφερειών. Μόνο η ΔΕΗ έχει ανακοινώσει τρεις διαγωνισμούς επικοινωνίας και προβολής, εκ των οποίων ο ένας έχει δαπάνη 8,5 εκατ. ευρώ! Οι Περιφέρειες, επίσης, εμφανίζουν αυξημένα κονδύλια, με τα στοιχεία να δείχνουν πως μέχρι τώρα έχουν προβλεφθεί 13 εκατ. ευρώ. Τα παραπάνω χρήματα, επίσης, μοιράζονται με κριτήριο τις πολιτικές συμμαχίες της ΝΔ στα ΜΜΕ.
Παράταση ως τον Σεπτέμβριο στα μέτρα στήριξης των εφημερίδων της περιφέρειας ζητάνε οι εκδότες, πρακτικά, θέλουν την ισχύ στο καθεστώς αναστολής συμβάσεων για 4 ακόμη μήνες! Επιπλέον, ζητάνε για αυτό το χρονικό διάστημα να αναλάβει το κράτος την πληρωμή των ασφαλιστικών εισφορών. Το επιχείρημά τους είναι πως μηδενίστηκε η διαφημιστική δαπάνη από την τοπική αγορά.