Κυριάκος Νασόπουλος
Σχέδιο σωτηρίας του «εθνικού αερομεταφορέα» με κρατικό χρήμα ετοιμάζει η κυβέρνηση, το οποίο θα συνοδεύεται από απολύσεις και μειώσεις μισθών. Η αεροπορική εταιρεία-μονοπώλιο, με τα εκατοντάδες εκατ. ευρώ κέρδη, απαιτεί τώρα από τους εργαζόμενους να την «σώσουν».
«Κάνουμε ό,τι μπορούμε και δεν είναι δυνατόν να μη στραφούμε για βοήθεια και στο κράτος, πολύ περισσότερο όταν άλλες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη το έχουν πράξει και μάλιστα με μεγάλα κεφάλαια{…}Μιλάμε πάντα για κρατική ενίσχυση και όχι για κρατικοποίηση». Αυτό τόνισε πριν λίγες μέρες, χωρίς κανένα ίχνος ντροπής, μιλώντας σε τηλεδιάσκεψη με επενδυτές ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης, αναφορικά με την δεινή θέση που έχει βρεθεί η αεροπορική εταιρεία μετά την απαγόρευση των ταξιδιών που επιβλήθηκε παγκοσμίως εξαιτίας του κορονοϊού. Σύμφωνα με τον ίδιο, το πρώτο τρίμηνο η εταιρεία έχει 80 εκατ. ευρώ ζημιές και θα έχει απώλειες 40 εκατ. ευρώ μηνιαίως το δεύτερο τρίμηνο του 2020, με αποτέλεσμα στα τέλη Ιουνίου η ρευστότητα να έχει μειωθεί κατά 120 εκατ. ευρώ, πέφτοντας στα 345 εκατ. ευρώ. Τις… ανησυχίες του προέδρου του «εθνικού μας αερομεταφορέα», φρόντισε πολύ άμεσα να κατευνάσει ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης. «Δεν θα αφήσουμε εταιρείες, όπως η Aegean, χωρίς στήριξη{…}Η κυβέρνηση ετοιμάζει σχέδιο και στόχος μας είναι να μην βρεθεί σε θέση αδυναμίας. Το πρόβλημα δεν είναι αν θα μπει το δημόσιο ως μέτοχος στην εταιρεία, αλλά να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο», δήλωσε την Πέμπτη. Η κυβέρνηση ετοιμάζεται άμεσα να ανακοινώσει ένα πανάκριβο σχέδιο διάσωσης της Aegean, με λεφτά του ελληνικού λαού το οποίο παράλληλα θα συνοδευτεί με απολύσεις εργαζομένων και μειώσεις μισθών. Σύμφωνα με όσα έχουν διαρρεύσει μέχρι στιγμής, το συνολικό κόστος του προκλητικού κρατικού προγράμματος διάσωσης της Aegean ενδέχεται να φθάσει κοντά στα 870 ευρώ (χωρίς τις κρατικές εγγυήσεις για την παραγγελία των 46 αεροσκαφών από την Airbus). Θα περιλαμβάνει ποικίλες μορφές χρηματοδότησης και παροχής ρευστότητας, μαζί με νέες φοροελαφρύνσεις, μειώσεις τελών και ΦΠΑ στα αεροπορικά εισιτήρια καθώς και γενναία επιδότηση θέσεων εργασίας.
Την περίοδο 2005-2019 τα μετά φόρων κέρδη της εταιρείας έφτασαν τα 522,9 εκατ. ευρώ
Από πού και ως πού όμως ο λαός και οι εργαζόμενοι οφείλουν να πληρώσεις την χασούρα μιας μονοπωλιακής και πολύ κερδοφόρας εταιρείας; Γιατί δεν βάζουν το χέρι στην τσέπη οι μέτοχοι της Aegean, οι οποίοι όλα τα προηγούμενα χρόνια εισέπρατταν μερίσματα εκατοντάδων εκατομμυρίων; Τα επίσημα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας είναι άκρως αποκαλυπτικά και… ζαλίζουν. Την περίοδο 2005-2019, αφαιρώντας τις ζημιές που εμφάνισε η εταιρεία με βάση τις οικονομικές της καταστάσεις κατά τα έτη 2010-12, τα μετά φόρων κέρδη της εταιρείας έφτασαν τα 522,9 εκατ. ευρώ. Την δε τελευταία πενταετία τα καθαρά κέρδη ήταν 307 εκατ. ευρώ. Μόνο το 2019 η Aegean Airlines είχε κύκλο εργασιών ύψους 1,3 δισ. ευρώ, κέρδη μετά από φόρους 78,5 εκατ. ευρώ και ταμειακά διαθέσιμα 516,9 εκατ. ευρώ. Επίσης, το διάστημα 2015-2019 η Aegean διένειμε μέσω μερισμάτων στους μετόχους της συνολικά 210,7 εκατ. ευρώ. Για να μην αναφέρουμε ότι οι ετήσιες αμοιβές των μελών του διοικητικού της συμβουλίου ανέρχονται μόλις στο… 1,5 εκατ. ευρώ. Η δε πρόσφατη παραγγελία 46 νέων Airbus αγγίζει τα 5,6 δισ. ευρώ. Την ίδια ώρα, από τον Μάρτιο η Aegean έχει θέσει σε καθεστώς αναστολής το 70% περίπου του προσωπικού της, ενώ το σχέδιο «σωτηρίας» που επεξεργάζεται συνοδεύεται από απολύσεις και περικοπή μισθών. Σε πρώτη φάση, η εταιρεία έχει προχωρήσει στη μη ανανέωση περίπου 300 εποχιακών συμβάσεων, ενώ το κόστος της μισθοδοσίας των πιλότων έχει μειωθεί κατά 20%. Οι «κρατικές ενισχύσεις», που την προηγούμενη δεκαετία ήταν «παράνομες και ανήθικες» για την Ολυμπιακή, σύμφωνα με τον τότε πρόεδρο της Aegean Θεόδωρο Βασιλάκη (πατέρα του σημερινού προέδρου), σήμερα είναι «νόμιμες και ηθικές» για την ίδια. Κάπως έτσι βέβαια, με την διαχρονική απαξίωση της Ολυμπιακής και την κομβική συμβολή κορυφαίων στελεχών της τωρινής κυβέρνησης, η Aegean εξαγόρασε τον Οκτώβριο του 2012 την Olympic Air, έναντι μόλις 72 εκατ. ευρώ. Κάτι που αυτόματα την κατέστησε μονοπώλιο στην αεροπορική αγορά. Τελικά, έχουμε καπιταλισμό όπως είπε πρόσφατα ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος ή όχι; Μήπως έχουμε μόνο για το λαό, τους εργαζόμενους, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους μικρούς επιχειρηματίες και όχι για το μεγάλο κεφάλαιο; Τσουνάμι απολύσεων στις αεροπορικές εταιρείες Στο ίδιο «μονοπάτι» κρατικών επιδοτήσεων αεροπορικών εταιρειών φαίνεται ότι κινούνται πολλές κυβερνήσεις σε όλο τον πλανήτη. Οι ΗΠΑ εξήγγειλαν πρόγραμμα συνολικού ύψους 25 δισ. δολαρίων, η Γερμανία θα επιδοτήσει την Lufthansa με 9 δισ. ευρώ, ενώ το ίδιο ισχύει και για μια σειρά μεγάλων αεροπορικών εταιρειών όπως η Air France, η KLM, η Alitalia και η Aeroflot. Κινήσεις που προκάλεσαν τις διαμαρτυρίες της Ryanair περί αθέμιτου ανταγωνισμού. Το «αστείο» της υπόθεσης είναι ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, που δεκαετίες κυνηγούσε την Ολυμπιακή για «παράνομες επιχορηγήσεις», τώρα κάνει τα στραβά μάτια στο όνομα της στήριξης.. των θέσεων εργασίας. Την ίδια ώρα οι απολύσεις πέφτουν βροχή. Ενδεικτικά, η British Airways ανακοίνωσε 12.000 απολύσεις, η Ryanair 3.000, η σκανδιναβική SAS 5.000, ενώ απολύσεις έχουν εξαγγείλει και κολοσσοί του χώρου, όπως η Lufthansa και η Air France. Η υποκρισία σε όλο της το μεγαλείο…