Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Θέατρο

Ελεάνα Καυκαλά: Να θυμηθούμε τη χαμένη μας συλλογικότητα

03/05/2020
σε Θέατρο, Συνεντεύξεις
Ελεάνα Καυκαλά: Να θυμηθούμε τη χαμένη μας συλλογικότητα
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

«Πολλές φορές περιμένουμε από την τέχνη να μιλήσει για τον κόσμο ή να “αλλάξει” τον κόσμο. Νομίζω ότι είναι μία αλληλένδετη σχέση.  Όσο η τέχνη παρουσιάζεται αδύναμη μερικές φορές να μιλήσει για την κοινωνία, άλλο τόσο το κομμάτι των διεργασιών που γίνονται σε κοινωνικό επίπεδο μπορεί να είναι πολύ αδύναμο, ώστε να μιλήσει η τέχνη γι’ αυτές», τονίζει στο Πριν η ηθοποιός Ελεάνα Καυκαλά.

Συνέντευξη στον Μιχάλη Ρόθο

Σε κοινέςΚατηγορίες

Οι εργαζόμενοι της Λάντζα στον αγώνα για μαχητικά συνδικάτα

«Άγριοι»: Κανίβαλοι με… ρούχα και ιδέες!

▶ Ποιες είναι οι εργασιακές συνθήκες για έναν ηθοποιό στην Ελλάδα;

Εγώ, θεωρητικά, είμαι μία καλή περίπτωση. Αφενός είχα την τηλεοπτική σειρά, αφετέρου και στο θέατρο είχα μισθό. Η περίπτωσή μου δεν είναι η πιο χαρακτηριστική. Αυτό που βιώνει ο κλάδος είναι πρόβες που, ειδικά στο ελεύθερο θέατρο, δεν είναι πληρωμένες, παραστάσεις στις οποίες η αμοιβή δεν είναι απαραίτητα συμφωνημένη αλλά του τύπου «παιδιά ό,τι βγει και μετά θα τα μοιραστούμε». Η στήριξη από την πλευρά του κράτους είναι μηδαμινή. Αν θέλει μία ομάδα να ανεβάσει παράσταση, δεν υπάρχει κάποιος κρατικός φορέας ή παραγωγός να την στηρίξει. Θα πρέπει να βρει μόνη της έναν τρόπο, με δικά της μέσα, να την προετοιμάσει και μετά να συμφωνήσει με κάποιο θέατρο, στο οποίο θα πληρώνει ενοίκιο ανά παράσταση. Έπειτα, αν βγουν τα βασικά έξοδα που απαιτούνται, το υπόλοιπο των εσόδων (που πολλές φορές δεν υπάρχει) μοιράζεται στους ηθοποιούς. Αυτή είναι μία πάρα πολύ κλασική συνθήκη για τους περισσότερους ηθοποιούς της γενιάς μου.

▶ Πού οφείλεται αυτή η κατάσταση;

Έχει να κάνει με το ότι η καλλιτεχνική δραστηριότητα στην Ελλάδα, αν πρόκειται να πληρώνεται, είτε θα συνδέεται με το πολιτιστικό όραμα μεγάλων ιδρυμάτων (π.χ. ίδρυμα Ωνάση, Νιάρχου), είτε με τα κρατικά θέατρα και τα ΔΗΠΕΘΕ που απασχολούν μία μικρή μειοψηφία του θεατρικού κόσμου, είτε με ιδιωτικές παραγωγές, όπου ο καθένας διαπραγματεύεται εντελώς ατομικά τι θα παίρνει. Προφανώς αυτό σημαίνει πως ο κάθε επιχειρηματίας μπορεί να πει ότι «δεν βγαίνει» και να μην πληρώσει τίποτα, με τους ηθοποιούς να τον κυνηγάνε, μπας και πάρουν τα χρήματα που δικαιούνται.

▶ Σε τέτοιες περιπτώσεις, πού μπορούν να απευθυνθούν οι εργαζόμενοι καλλιτέχνες;

Στους δικηγόρους τους… Θεωρητικά, υπάρχει μία συλλογική σύμβαση που με νύχια και με δόντια προσπαθεί να κρατήσει το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών. Δυστυχώς, υπάρχει πολύς κόσμος ο οποίος, με πρόσχημα ότι το σωματείο έχει κάποια κομματικά χαρακτηριστικά και την πλειοψηφία στο ΔΣ την έχει το ΚΚΕ, δεν εγγράφεται καν. Αυτό θεωρώ ότι είναι από τα μεγαλύτερα λάθη του κλάδου, η κουλτούρα του κατακερματισμού και της ατομικής διαπραγμάτευσης στα πάντα. Ωστόσο, με αφορμή και τη δυσχερή κατάσταση που έχει διαμορφωθεί για εμάς, θα πρέπει να συνειδητοποιούμε πόσο σημαντική είναι η εγγραφή και η ενεργή συμμετοχή όλων μας στο σωματείο. Δεν διαφωνώ, καλά είναι τα διάφορα πράγματα και οι παρεμβάσεις που κάνουμε στα social media, αλλά το πρόβλημα είναι πολύ συνολικότερο. Και αν δεν μας κάνει η υπάρχουσα λειτουργία του σωματείου, να βρούμε έναν τρόπο να λειτουργήσει και πάλι με πιο θετικό τρόπο.

▶ Πέραν των εργασιακών, πώς θεωρείς ότι έχει επηρεάζει η καραντίνα του τελευταίου διαστήματος την τέχνη γενικότερα;

Το σημαντικότερο είναι να δούμε τι σημαίνει, σε μία κατάσταση έκτακτης ανάγκης, να μην υπάρχει η διέξοδος του πολιτισμού και της τέχνης. Πολλές φορές περιμένουμε από την τέχνη να μιλήσει για τον κόσμο ή να «αλλάξει» τον κόσμο. Νομίζω ότι είναι μία αλληλένδετη σχέση. Όσο η τέχνη παρουσιάζεται αδύναμη μερικές φορές να μιλήσει για την κοινωνία, άλλο τόσο το κομμάτι των διεργασιών που γίνονται σε κοινωνικό επίπεδο μπορεί να είναι πολύ αδύναμο, ώστε να μιλήσει η τέχνη γι’ αυτές. Σε προηγούμενες περιόδους ιστορικών αλλαγών, μάλλον και ο λόγος της τέχνης φαινόταν πιο μεγάλος. Τώρα που ζούμε μια εποχή μεγάλης κρίσης αλλά και μεγάλου κατακερματισμού νομίζω είναι λίγο πιο δύσκολο να καταφέρει η τέχνη να ενοποιήσει όλα αυτά τα σπαράγματα και να τους δώσει κοινωνικό πρόσημο ή, ενδεχομένως, και να προτείνει κάτι άλλο πολιτισμικά.

Η ανθρωπότητα πέρασε μια ιστορική στιγμή, οπότε αυτό μπορεί να αποτελέσει ένα υλικό που θα διαπραγματευτούν οι καλλιτέχνες

▶ Τα μέσα που έχει η τέχνη αυτήν την περίοδο βρίσκονται μόνο στο διαδίκτυο. Μπορεί να βγει κάτι θετικό μέσα από αυτό;

Το διαδίκτυο μπορεί να δημιουργήσει περισσότερο μια πληροφόρηση σε σχέση με την τέχνη, παρά για το ίδιο το καλλιτεχνικό συμβάν που είναι απόλυτα συνδεδεμένο με τον χώρο και τον χρόνο του, έχει ένα παρόν και μία διαχρονικότητα. Μέσα από το διαδίκτυο, δύσκολα μπορεί να επιτευχθεί κάτι τέτοιο.

▶ Δεν τα βλέπεις πολύ αισιόδοξα τα πράγματα, απ’ ό,τι καταλαβαίνω…

Όχι, δεν είναι άσπρα ή μαύρα. Σε οποιαδήποτε κατάσταση μεγάλης δυσκολίας ανοίγεται παράλληλα και ένα πεδίο δυνατοτήτων. Η ανθρωπότητα πέρασε μια ιστορική στιγμή, οπότε αυτό μπορεί να αποτελέσει ένα υλικό που θα διαπραγματευτούν οι καλλιτέχνες. Από την άλλη, νομίζω ότι η τέχνη, βιοποριστικά αλλά και στο δημιουργικό της κομμάτι, θα βρεθεί σε πολύ δύσκολη θέση. Αυτό θα αναγκάσει και τον καλλιτεχνικό κόσμο ίσως να πάρει μία διαφορετική θέση, είτε στο τι επιλέγει να πράξει μέσω της τέχνης του, είτε στο πώς επιλέγει να διεκδικήσει ένα εργασιακό και επαγγελματικό του δικαίωμα. Πολύ περισσότερο, δε, από τη στιγμή που η κατάσταση σε ό,τι αφορά τα δικαιώματά μας θα χειροτερέψει το επόμενο διάστημα. Μάλλον ο μόνος τρόπος να το κάνουμε είναι να θυμηθούμε τη χαμένη μας συλλογικότητα ως κλάδος. Οπότε, προτιμώ να το δω σαν μία δυνατότητα, παρά με μία απαισιόδοξη σκοπιά. Νομίζω αυτός είναι και ο ρόλος της τέχνης.

 Και πώς θα επιτευχθεί αυτή η συλλογικότητα;

Έπρεπε να έρθει ο κορονοϊός για να αντιληφθούμε πως ο μόνος δρόμος είναι ο συλλογικός, αλλιώς χανόμαστε. Ήδη έχουν αρχίσει να πληθαίνουν οι φωνές που καλούν σε ακτιβιστικές δράσεις, εγγραφή στο σωματείο κλπ. Νομίζω πως ο κλάδος είχε να δράσει με τόσο συλλογικό τρόπο και να ψάξει να βρει διεξόδους από την περίοδο της δολοφονίας Γρηγορόπουλου. Τότε που υπήρχε μία συζήτηση πάνω στο τι κάνει η τέχνη, όταν ένα παιδί δολοφονείται σε μία κοινωνία καταστολής. Μέσα σε όλα, αναρωτιέμαι αν θα μπορούσε αυτό να είναι μια χρυσή ευκαιρία, επειδή πολύς κόσμος θα βρεθεί να χάνει τις δουλειές του σε πολλούς κλάδους, να υπάρξει ένας τρόπος όλος αυτός ο επιμερισμός να αντιστραφεί. Είναι οι καλλιτέχνες στην εξίσωση, αλλά δεν είναι μόνο αυτοί. Πρέπει να βρεθεί μια δυνατότητα να συνομιλήσουμε και με όλους αυτούς που επίσης θα βρεθούν σε ακόμα μεγαλύτερη δυσκολία, λόγω των επιπτώσεων του κορονοϊού.

Ετικέτες: Μιχάλης ΡόθοςΣυνέλευση Αγωνιζόμενων Ηθοποιών
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

1η Μάη: Πρώτη μάχη μιας νέας περιόδου

Επόμενο

Ενίσχυση του απεργιακού ταμείου των Συμβασιούχων της Υπηρεσίας Ασύλου

Σχετίζεται με Άρθρα

Ενίσχυση της «Συνέλευσης», πτώση της συμμετοχής στις εκλογές του Σωματείου Ηθοποιών

Ενίσχυση της «Συνέλευσης», πτώση της συμμετοχής στις εκλογές του Σωματείου Ηθοποιών
από Δημήτρης Τζιαντζής
30/04/2024
0

Μειωμένη συμμετοχή και πτώση σε απόλυτους αριθμούς για όλες σχεδόν τις παρατάξεις, πλην ΣΑΕ και ΑΣΗ, χαρακτήρισαν τις εκλογές του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (26-29/4)...

ΣυνεχίστεDetails

Η Συνέλευση Αγωνιζόμενων Ηθοποιών στην εκλογική μάχη (26/4-29/4)

Η Συνέλευση Αγωνιζόμενων Ηθοποιών στην εκλογική μάχη (26/4-29/4)
από Κυριάκος Νασόπουλος
27/04/2024
0

▸Οι φετινές εκλογές (26-29 Απριλίου) του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) διεξάγονται στο γίγνεσθαι της ακρίβειας, των πλειστηριασμών, της εκχώρησης όλων των δημόσιων αγαθών στο...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Ενίσχυση του απεργιακού ταμείου των Συμβασιούχων της Υπηρεσίας Ασύλου

Ενίσχυση του απεργιακού ταμείου των Συμβασιούχων της Υπηρεσίας Ασύλου

«Στο μυαλό είναι ο στόχος»

«Στο μυαλό είναι ο στόχος»

Δωρεάν υγεία  –και μάσκες– για τον λαό!

Δωρεάν υγεία –και μάσκες– για τον λαό!

Ανοησία της αγέλης ή επιστροφή του κινήματος;

Ανοησία της αγέλης ή επιστροφή του κινήματος;

Φύλλο 24-25.5

Εργαζόμενοι-ες από τη «Λάντζα» μιλούν στο Πριν

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Μηχανισμός σκληρής ταξικής επιλογής φοιτητών

Η πιο μεγάλη ώρα για τον λαό της Παλαιστίνης

Φεστιβάλ Αναιρέσεις: Τριήμερο μαχητικής πολιτιστικής πρότασης στην Αθήνα

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

28/05/2025
Κομοτηνή: Εκδήλωση της οργάνωσης Κομμουνιστική Απελευθέρωση για το ΕΣΥ την Παρασκευή
Ατζέντα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Εκδήλωση στην Κομοτηνή με θέμα «Η διάλυση του ΕΣΥ»

27/05/2025
Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους
Ατζέντα

Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους

25/05/2025

Διεθνή

Η πιο μεγάλη ώρα  για τον λαό της Παλαιστίνης
Πολεμικές Συγκρούσεις

Η πιο μεγάλη ώρα για τον λαό της Παλαιστίνης

από Δημήτρης Τζιαντζής
25/05/2025

Αφιέρωμα

Παρεμβάσεις Δ.Ε.: Το απύθμενο θράσος της «πλειοψηφίας» της ΟΛΜΕ
Εκπαίδευση

Παρεμβάσεις ΔΕ: Ανάγκη για απεργιακό αγώνα διαρκείας – Χωρίς αγωνιστική απόφαση η ΟΛΜΕ

Το Σάββατο 24/5 έγινε η Γενική Συνέλευση προέδρων των ΕΛΜΕ πανελλαδικά και η διεξαγωγή της τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή με ...

28/05/2025
Νέο συλλαλητήριο για την Παλαιστίνη στις 4/6 στο Σύνταγμα – Σε κλοιό διαδηλωτών συνάντηση για ισραηλινές μπίζνες στην Ομόνοια
Κίνημα

Νέο συλλαλητήριο για την Παλαιστίνη στις 4/6 στο Σύνταγμα – Σε κλοιό διαδηλωτών συνάντηση για ισραηλινές μπίζνες στην Ομόνοια

Σε νέο μεγάλο συλλαλητήριο καλούν οι Παλαιστινιακές οργανώσεις στην Ελλάδα (Παροικία, Ένωση Παλαιστινίων Εργαζομένων κ.α.) την Τετάρτη 4 Ιούνη, στις ...

28/05/2025
ΣΕΡΕΤΕ
Εργαζόμενοι

ΣΕΡΕΤΕ: Πανελλαδική απεργία στην έρευνα την Πέμπτη – Πού θα γίνουν συγκεντρώσεις

Πανελλαδική απεργία πραγματοποιούν την Πέμπτη οι εργαζόμενοι στην έρευνα με το σωματείο του ΣΕΡΕΤΕ, με απεργιακές συγκεντρώσεις να προγραμματίζονται στην ...

28/05/2025
Άμεση ανάγκη συνδρομών και ενισχύσεων στο ΠΡΙΝ!
ΠΡΙΝ

Άμεση ανάγκη συνδρομών και ενισχύσεων στο ΠΡΙΝ!

Ό,τι έχουμε είμαστε εμείς. Το Πριν έχει αντέξει πάνω από τρεις δεκαετίες γιατί στηριζόταν πάντα σε πρωτοπόρες τάσεις αγώνα, αναζήτησης, ...

28/05/2025
Πρωτοβουλία για την Ανατροπή στα ΜΜΕ: Αλληλεγγύη στον Παλαιστινιακό λαό και στους Παλαιστίνιους δημοσιογράφους
ΜΜΕ

Πρωτοβουλία για την Ανατροπή στα ΜΜΕ: Αλληλεγγύη στον Παλαιστινιακό λαό και στους Παλαιστίνιους δημοσιογράφους

Πρωτοβουλία για την Ανατροπή στα ΜΜΕ Κάλεσμα στη συγκέντρωση που διοργανώνει η Παλαιστινιακή Παροικία και το BDS Greece έξω από ...

28/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.