«Η ιδεολογικά εμμονοληπτική νεοφιλελεύθερη ΝΔ επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος για να αποτελειώσει το έργο που άφησε στη μέση με τα μνημόνια, όπως έκανε το 2013 με τις διαθεσιμότητες χιλιάδων καθηγητών», σημειώνει στο Πριν ο εκπρόσωπος των Παρεμβάσεων στο ΔΣ της ΟΛΜΕ Χρήστος Κουρνιώτης, με αφορμή την κατάθεση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας. Συνέντευξη στον Κυριάκο Νασόπουλο ▶ Η κυβέρνηση της ΝΔ φέρνει ένα νομοσχέδιο σαρωτικών αλλαγών σε όλη την εκπαίδευση εν μέσω πανδημίας. Πώς κρίνετε αυτήν την τακτική; Αυτή η τακτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη και του υπουργείου Παιδείας είναι απαράδεκτη και προσβλητική για τον εκπαιδευτικό κόσμο, τους μαθητές μας, τους γονείς και ολόκληρη την κοινωνία. Δεν μπορεί να υπάρξει διάλογος και αντιπαράθεση για όλα τα προβλήματα που δημιουργεί ακόμη ένα αντιεκπαιδευτικό και αντικοινωνικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης. Λόγω του αποκλεισμού και των κλειστών σχολείων δεν είναι δυνατή η ουσιαστική ενημέρωση των συναδέλφων, η σύγκλιση γενικών συνελεύσεων των σωματείων μας και η διενέργεια όλων των προβλεπόμενων συνδικαλιστικών δράσεων. Το ίδιο επιχειρεί να κάνει η κυβέρνηση και με το αντιδραστικό και περιβαλλοντοκτόνο νομοσχέδιο Χατζηδάκη. Βέβαια, ανάλογες επιλογές κάνουν πάντα οι κυβερνήσεις, όταν θέλουν να περάσουν κάτι δίχως πολλές αντιδράσεις. Ο Μητσοτάκης και η ΝΔ, μέσα στην αλαζονεία της αυτοδυναμίας και της φαινομενικής επιτυχίας με τον κορονοϊό, ξεπερνούν κάθε προηγούμενο. ▶ Ποιες είναι οι κεντρικές αλλαγές που προτείνονται για το σχολείο; Το σχέδιο νόμου κυρίως αφορά την αντιεκπαιδευτική και αντεργατική αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών, την επαναφορά της αποτυχημένης Τράπεζας Θεμάτων, την αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων και του μέσου όρου για την προαγωγή από τάξη σε τάξη, την επαναφορά της διαγωγής και την αύξηση των ποινών. Επιδιώκεται η συρρίκνωση των ΕΠΑΛ με δραστικό περιορισμό των εγγραφών. Προβλέπονται αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ, ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων προπτυχιακών σπουδών με δίδακτρα στα δημόσια ΑΕΙ (!) για φοιτητές εκτός ΕΕ αρχικά και μετά γιατί όχι και για τους Έλληνες, κοινά πτυχία με ξένα ιδρύματα, προσέλκυση ξένων φοιτητών-πελατών και άλλες αντιδραστικές αλλαγές στην εκπαίδευση.
Με συντονισμένες και οργανωμένες δράσεις και με αγωνιστική αλληλεγγύη μπορούμε να τα καταφέρουμε και να περισώσουμε τη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση
▶ Τα μέτρα που προτείνονται παρουσιάζονται ως καινοτομίες που θα αναβαθμίσουν το σχολείο και την αξία του απολυτηρίου. Ποια είναι η γνώμη σας; Καινοτομίες; Αυτό είναι ένα μεγάλο ψέμα! Σε αρκετές περιπτώσεις επαναφέρουν μέτρα (τράπεζα θεμάτων, βάση του 10, κλπ.) για την προαγωγή σε κάθε τάξη που ίσχυσαν παλιότερα στις κυβερνήσεις Καραμανλή και Σαμαρά, απέτυχαν και καταργήθηκαν. Όμως, η ιδεολογικά εμμονοληπτική νεοφιλελεύθερη ΝΔ επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος για να αποτελειώσει το έργο που άφησε στη μέση με τα μνημόνια, όπως έκανε το 2013 με τις διαθεσιμότητες χιλιάδων καθηγητών. Προωθεί ένα πλήρως εξετασιοκεντρικό σχολείο που θα οξύνει ακόμη περισσότερο την καταπίεση και τον ανταγωνισμό και θα κάνει ακόμη πιο αναγκαίο το φροντιστήριο, υποχρεώνοντας τις λαϊκές οικογένειες να θυσιάζουν ακόμη και το πενιχρό τους εισόδημα για την «επιτυχία» των παιδιών τους. Θα προκαλείται ακόμη πιο έντονη ταξική διαφοροποίηση με τα φτωχά παιδιά να μένουν όλο και πιο συχνά εκτός των ΑΕΙ ή και εκτός Λυκείου, αδυνατώντας να το ολοκληρώσουν εξαιτίας των σκληρών εξεταστικών φραγμών και τα πλουσιόπαιδα να μπορούν έτσι να γίνουν οι άριστοι! Σε αυτό το μαγκανοπήγαδο, η εμβάθυνση κι ο πειραματισμός που οδηγούν στη γνώση συνθλίβονται από την επανάληψη, τον φορμαλισμό, το άγχος και το κυνήγι της «επιτυχίας». Οι σπουδές θα είναι γι’ αυτούς που έχουν να πληρώσουν και έχουν κι ένα όνομα… Αυτή είναι η αριστεία τους. ▶ Κεντρικό σημείο των προτεινόμενων αλλαγών αφορά την αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών. Υπάρχει και η διεθνής εμπειρία εφαρμογής τους. Τι θα απαντούσατε στους δημοσιογράφους που ήδη πριν από το Πάσχα ζητούσαν αξιολόγηση για τους τεμπέληδες εκπαιδευτικούς; Η αξιολόγηση είναι ελκυστικός όρος για πολλούς που νομίζουν ότι μπορεί να βελτιώσει δημόσιους τομείς ή μια ιδιωτική εταιρία και να διευκολύνει την εργασία και τη ζωή των ανθρώπων. Όμως, όπου έχει εφαρμοστεί συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο! Στόχος της είναι το φακέλωμα υπηρεσιών και εργαζομένων και η τρομοκράτηση, η ποινή, η μείωση μισθού μέχρι και η απόλυση για όποιον περνά συγκεκριμένα όρια. Επίσης, η αξιολόγηση επιδιώκει την περικοπή χρημάτων και την απόδοσή τους σε ιδιωτικές εταιρίες μαζί με την εκχώρηση του δικαιώματος να παρέχουν… δημόσιες υπηρεσίες. Μετά από δέκα χρόνια στην κρίση, οι τεράστιες περικοπές στις δαπάνες και τους μισθούς στην Παιδεία, όπως και στην Υγεία και αλλού, έχουν διαλύσει τα κοινωνικά αυτά αγαθά. Οι κυβερνήσεις με την αξιολόγηση θέλουν να μας καταστήσουν όλους, εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, αποκλειστικά υπεύθυνους γι’ αυτό το χάλι, που αποκλειστικά εκείνες προκάλεσαν με τις επιλογές τους και την τυφλή υπακοή τους σε ΕΕ, ΔΝΤ και ΟΟΣΑ. Τέλος, αυτοί οι λιβελογράφοι στα ΜΜΕ, ακόμη και στη δημόσια ΕΡΤ, να μας πουν για τα εκατομμύρια που πήραν οι ιδιώτες εργοδότες τους ως ενίσχυση για τον κορονοϊό και για τα πολλά άλλα που τους χαρίστηκαν για τον ίδιο λόγο. Και να μας πουν γιατί δεν βγάζουν άχνα για την οικονομική ενίσχυση των σχολείων, των εκπαιδευτικών και των μαθητών; Να μας πουν γιατί δεν δόθηκαν χρήματα, όπως όλα αυτά που δόθηκαν σε ΜΜΕ και ΚΕΚ για τα… αμαρτωλά voucher, για να αγοραστεί ο, τόσο αναγκαίος αυτή την περίοδο. ηλεκτρονικός εξοπλισμός για μαθητές και εκπαιδευτικούς; ▶ Πώς σχεδιάζει να απαντήσει το εκπαιδευτικό κίνημα, δεδομένων των συνθηκών και με τα σχολεία κλειστά; Με μπροστάρηδες τα πρωτοβάθμια εκπαιδευτικά σωματεία, τις ΕΛΜΕ και τους ΣΕΠΕ, το κίνημα και έχει αρχίσει να αντιδρά και θα συνεχίσει να αντιδρά απέναντι σε αυτό το οπισθοδρομικό, εκδικητικό και εξεταστικολάγνο νομοσχέδιο. Ήδη έγιναν οι πρώτες διαμαρτυρίες την Πέμπτη 16/4 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και ακολούθησαν οι επόμενες την Παρασκευή 24/4 σε όλη τη χώρα. Αυτές οι αντιδράσεις θα συνεχιστούν με όλα τα μέσα που διαθέτουμε, ακόμα και σε αυτήν την περίοδο αποκλεισμού, απαγορεύσεων και αναστολής βασικών συνδικαλιστικών και δημοκρατικών ελευθεριών. Να επισημάνουμε ότι για το ζήτημα της αξιολόγησης τόσο των σχολείων, όσο και των εκπαιδευτικών, υπάρχει ήδη ένα μέτωπο από 77 σωματεία, ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ, που θα πρέπει να ενισχυθεί και να ενεργοποιηθεί ακόμη περισσότερο. Συνολικά, με συντονισμένες κι οργανωμένες δράσεις και με αγωνιστική αλληλεγγύη μπορούμε να τα καταφέρουμε και να περισώσουμε τη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση!