Αρχοντούλα Βαρβάκη
▸ Ελλιπής χρηματοδότηση, απολύσεις και εθελούσια έξοδος
Σειρά κινητοποιήσεων έχουν προκαλέσει οι αποφάσεις της διοίκησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), που μειώνουν προσωπικό, καταστήματα και κέντρα διανομής. Όλα αυτά εντάσσονται στο περίφημο «σχέδιο διάσωσης» των ΕΛΤΑ, που ψάχνει τρόπο να μειώσει το έλλειμμά τους, πάντα στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής και των αποφάσεων του Υπερταμείου, στο οποίο τα ενέταξε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Προς το παρόν, φαίνεται πως τα ΕΛΤΑ απλώς χάνουν τις δυνάμεις τους.
Συγκεκριμένα, η PLAS AE έχει ήδη αναλάβει από τον Δεκέμβρη (με κόστος 19.500 ευρώ) «τη συµβουλευτική υποστήριξη για την εξέταση εναλλακτικών σεναρίων διαμόρφωσης προγράμματος εθελουσίας εξόδου, στο πλαίσιο του σχεδιασμού για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και της αναπτυξιακής προοπτικής της εταιρείας», όπως αναφέρει η σχετική απόφαση. Ανάλογο σχέδιο του 2019 από την PWC υπολόγιζε την εθελούσια αποχώρηση 2.000 εργαζομένων, δηλαδή του 35% των εργαζομένων των ΕΛΤΑ. Ταυτόχρονα, απλώνεται ένα σύνθετο εργασιακό τοπίο, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου να λήγουν χωρίς ανανέωση και να αφήνουν τους εργαζόμενους χωρίς δουλειά και τις θέσεις τους κενές, ενώ πάνω από 200 καταστήματα σχεδιάζεται να προστεθούν στον μακρύ κατάλογο όσων έχουν ήδη κλείσει.
Τα παραπάνω προφανώς συνεπάγονται χειροτέρευση των συνθηκών για τους εργαζόμενους που παραμένουν στις θέσεις τους, με εντατικοποίηση της εργασίας και μειωμένους μισθούς. Λιγότεροι άνθρωποι καλύπτουν τις ίδιες ανάγκες, ενώ όποια «προσπάθεια» να καλυφθούν τα κενά θα βασίζεται σε σύντομες συμβάσεις ορισμένου χρόνου με εργαζόμενους που θα δουλεύουν με πολύ χειρότερους όρους απ’ όσους θα οδηγηθούν στην εθελούσια έξοδο, και οι οποίοι συχνά θα αποτελούν ενοικιαζόμενο προσωπικό.
Φυσικά, όλα αυτά έχουν άμεσες συνέπειες και στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών που δεν είναι μόνο η αποστολή επιστολών και δεμάτων αλλά και τραπεζικές υπηρεσίες. Τα ΕΛΤΑ είναι αυτά που μπορούν να εγγυηθούν την προσφορά αυτών των υπηρεσιών ακόμα και στην πιο δυσπρόσιτη περιοχή, αλλά ούτε αυτό δεν φαίνεται να είναι σημαντικό για τις κυβερνήσεις, οι οποίες διαχρονικά αρνούνται να ανταποκριθούν σε ό,τι απαιτεί η χρηματοδότηση της καθολικής υπηρεσίας και έχουν δημιουργήσει ένα τεράστιο χρέος που επιβαρύνει σταθερά τα ΕΛΤΑ.
Η σημερινή κατάσταση είναι λογική συνέπεια της απελευθέρωσης της ταχυδρομικής αγοράς που ψηφίστηκε το 2012 από την κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ-ΛΑΟΣ, ενσωματώνοντας οδηγία της ΕΕ για την κατάργηση των προνομίων των κρατικών ταχυδρομικών υπηρεσιών και την εξίσωσή τους με κάθε επιχείρηση που θέλει να δραστηριοποιηθεί στον κλάδο. Η υποβάθμιση των ΕΛΤΑ θα οδηγήσει όλο και πιο εύκολα στην περαιτέρω ιδιωτικοποίησή τους, η οποία θα προσφέρει έτοιμη πελατεία στο ιδιωτικό κεφάλαιο του κλάδου.
Τα ΕΛΤΑ, όπως και κάθε υπηρεσία που θέλει να καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες και να αποτελεί αξιοπρεπή χώρο εργασίας, θα πρέπει να έχουν μόνιμο προσωπικό με Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, που δε θα είναι διαιρεμένο σε πολλές κατηγορίες με διαφορετικό εργασιακό καθεστώς για την καθεμία. Αυτό όμως δεν συμβαδίζει ποτέ με σχέδια ιδιωτικοποίησης ούτε και με την απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς, όπως ακριβώς το βλέπουμε και με άλλους σημαντικούς τομείς της οικονομίας.