Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

«Οι Κυνηγοί»: κριτική από τον Βασίλη Ραφαηλίδη

11/02/2019
σε Ταινίες-σειρές
«Οι Κυνηγοί»: κριτική από τον Βασίλη Ραφαηλίδη
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Βασίλης Ραφαηλίδης

«Το Βήμα», 26-5-1977

 

Τούτη η κυριολεκτικά εφιαλτική ταινία, που θα μπο­ρούσε να τη χαρακτηρίσει κανείς σαν «ιστορικό-πολιτικό-ποιητικό γκρανγκινιόλ» , λειτουργεί σαν γροθιά στα τρυφερά μαλακά των νικητών του Εμφυλίου Πολέμου. Και σαν καθαρτικό για τους πάσχοντες από χρόνια ιστορική δυ­σκοιλιότητα, προκληθείσα από την υπερκατανάλωση της τυλιγμένης στα δολάρια του σχεδίου Μάρσαλ «ατομικής ε­λευθερίας», που πρέπει να μεταφραστεί στη γλώσσα της α­πλής λογικής σαν «δυνατότητα του κλέπτειν νομοτύπως».

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

 

Οι Κυνηγοί είναι ένα φιλμ πρόκλησης σοκ, κι αυτό ση­μαίνει πως αποκλείεται να το οικειοποιηθούν ιδεολογικά οι πάντες, όπως έγινε με το Θίασο, του οποίου «η γοητεία του θεάματος» είχε υπερκαλύψει και απαλύνει την ιδεολογική πρόθεση. Άλλωστε, οι θυελλώδεις μεταμεσονύκτιες συζη­τήσεις που προκάλεσε χθες τούτη η ελληνική ταινία, η οποία δε χρωστάει τίποτε, ούτε στον Ευριπίδη ούτε στο Κέ­ντρο Κινηματογράφου, προδικάζει και τα μέλλοντα να συμ­βούν στο διεθνές κοινό και -κυρίως- στο ελληνικό, στο ο­ποίο κατ’ αρχάς και απευθύνεται. Όσο για τους αρνηθέντες τη χρηματοδότηση Έλληνες «αρμοδίους», έπραξαν ευφυέ­στατα, που δε χρηματοδότησαν «τους δικούς τους» Κυνη­γούς: δεν αγοράζει κανείς σκάγια για το τουφέκι του αντι­πάλου του.

 

Το σενάριο της ταινίας δομείται στη βάση ενός εφιαλτικού «ιστορικού λάθους»: το 1977, μια ομάδα κυνηγών βρίσκει στο χιόνι το «φρέσκο» πτώμα ενός αντάρτη του Εμφυλίου Πολέμου, που, καλώς εχόντων των πραγμάτων και χωρίς την επικουρία της «ποιητικής άδειας», θα έπρεπε να είχε σκοτωθεί όχι αργότερα από το 1949. Κουβαλάν τούτο το φά­ντασμα της ιστορίας στο απόμερο ξενοδοχείο, όπου βρίσκονται και οι γυναίκες τους, και εκεί αρχίζει η σατανική λει­τουργία της έκρηξης της ιστορικής μνήμης, με εκρηκτικές δόσεις, σωστά μοιρασμένες, σ’ όλο το μήκος της ταινίας.

 

Λοιπόν, τούτο το σαιξπηρικό φάντασμα της ιστορίας κάνει την εκδικήτρα του εμφάνιση στην πιο ακατάλληλη για την αστική «ευτυχία» στιγμή: όταν ετοιμάζονται να ξορκίσουν με ευχές τον καινούργιο χρόνο 1977, που δεν είναι παρά ο μα­θηματικός πολλαπλασιασμός του παλιού. Δηλαδή, μια ατέρμονη συσσώρευση στιγμών, από την οποία λείπει η «ειδο­ποιός ιστορική διαφορά», που θα έδινε νόημα στη μετάλλαξη και θα μετέτρεπε το μαθηματικό σε ιστορικό χρόνο.

 

Με το φάντασμα της ιστορίας (το πτώμα του αντάρτη) κρυμμένο στο παρασκήνιο της ιστορίας, η γιορτή για τους συνενόχους του ιστορικού εγκλήματος θα τελεστεί μεν, αλ­λά θα μετατραπεί σε «μακάβριο χορό», όπου τώρα τα κατ’ εξοχήν φαντάσματα είναι οι πρώην πανευδαίμονες αστοί, οι από θέση, μα όχι και από πεποίθηση, κυνηγοί των «θηρίων της ιστορίας». Οι οποίοι στο τέλος, όπως όλοι οι κυνηγοί, α­κόμη και οι «κυνηγοί κεφαλών», βάζουν τους εαυτούς τους να ποζάρουν καταπτοημένοι στην εξέδρα της ιστορίας για την παραδοσιακή αναμνηστική φωτογραφία (στο φιλμ παίρνει τη μορφή ενός ταμπλό-βιβάν), την οποία σίγουρα δε θα τη βάλουν στο σαλόνι τα παιδιά των παιδιών τους.

 

Αυτή η καταπληκτική και σαν στόχος και σαν πραγμά­τωση και σαν ιστορική και πολιτική σκοπιμότητα ταινία, που σίγουρα είναι η κορυφή του ελληνικού κινηματογρά­φου, είπαμε ήδη πως δεν έχει καμιά σχέση με τη λεία και χωρίς αιχμηρές γωνίες προβληματική του Θιάσου. Όμως, δεν έχει ούτε μορφική σχέση με κείνη: ο Αγγελόπουλος αρνείται τη σχολαστική καλλιέπεια (που, ωστόσο, αυτή τον έκα­νε δυστυχώς γνωστό) και την πραϋντική της ιδεολογίας καλλιγραφία και μέσα από μια προσεχτική δουλειά αφαίρε­σης του περιττά διακοσμητικού, το ιστορικό σύμβολο απο­κτά το πλήρες και το συγκεκριμένο του νόημα, που δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες και «πολλαπλά, διαβά­σματα» του φιλμικού κειμένου.

 

Δεν υπάρχει στο φιλμ παρά ένας και μοναδικός τρόπος λειτουργίας των επί μέρους συμβόλων, πράγμα που σημαί­νει πως το «επιμύθιο» της ιστορικής μυθικής αλληγορίας είναι αδύνατο να ’ναι άλλο απ’ αυτό που θέλει ο δημιουρ­γός: όσο λειτουργεί ο θρύλος του Βελουχιώτη (η ενδυματολογική αναφορά σ’ αυτόν είναι σαφής), οι Αριστεροί θα ασκούν άθελά τους, ένα είδος ιστορικής τρομοκρατίας στους Δεξιούς, αφού θα ’ταν αδύνατο να «εκτελεστεί» ο πάντα ζωντανός θρύλος.

 

Όπως γίνεται στην καταπληκτική σκηνή της «πραγματικής» εκτέλεσης προς την αρχή της ταινίας, τη φευγαλέα κοιταγμένη με κυκλικό πανοραμίκ μέσα από το παράθυρο του προς αγοράν (απ’ τον «νταβατζή» θαυμάσιο Βαγγέλη Καζάν, που, όντας λούμπεν, είναι και ο κατ’ ε­ξοχήν «προαγωγός» και βιαστής της ιστορίας) ξενοδοχείου. Αυτό το ξενοδοχείο θα παίξει το ρόλο της ιστορικής σκηνής, μέσα στην οποία οι αστοί και οι κρατούντες θα παίξουν και συγχρόνως θα ζήσουν την προσωπική του ο καθένας τρα­γωδία: του νικημένου σαν ιστορική προοπτική νικητή.

 

Οι ηθοποιοί, όπως πάντα στις ταινίες του Αγγελόπουλου, δεν είναι παρά οι ζωντανές προεκτάσεις του ντεκόρ και συ­νεπώς η συμβολή τους μετράει μόνο στα πλαίσια μιας ολό­τητας.

 

Όπως και να ’ναι θα πρέπει να υπογραμμισθεί η παρου­σία της «ρέουσας» φιγούρας του Καζάν κατ’ αρχήν, όπως και της Κοταμανίδου, η οποία στην παντομίμα του θελημένου βιασμού της από τον αόρατο βασιλιά (που παραπέμπει στο βιασμό της ιστορίας από τους κρατούντες) είναι συ­ναρπαστική. Η Χρονοπούλου, ο Παχής, ο Δάνης και οι άλ­λοι του θιάσου κρατούν τους ρόλους τους ευπρεπώς.

 

Και μια τελευταία μνεία στη θαυμάσια φωτογραφία του Γιώργου Αρβανίτη: η δουλειά του στην Ιφιγένεια δεν του ά­φησε κανένα «κουσούρι». Κι εμείς εδώ ξεχάσαμε την ντρο­πή που νιώσαμε με αυτή την «Ιφιγένεια εν Κάνναις».

 

 

Ετικέτες: Βασίλης ΡαφαηλίδηςΘόδωρος Αγγελόπουλος
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Το αντιδραστικό συνεχές της αστικής εξουσίας, από τον Τραμπ ως τη Μέρκελ και τον Μακρόν

Επόμενο

Και η «κόκκινη» διαχείριση δεν είναι ανατρεπτική

Σχετίζεται με Άρθρα

Ο Θόδωρος και ο Βλαντιμίρ σε ένα ποταμόπλοιο…

Ο Θόδωρος και ο Βλαντιμίρ σε ένα ποταμόπλοιο…
από Δημήτρης Τζιαντζής
28/01/2024
0

Αιμιλία Καραλή

ΣυνεχίστεDetails

Δεν μπορώ να κάνω το ταξίδι σας…

Δεν μπορώ να κάνω το ταξίδι σας…
από Δημήτρης Τζιαντζής
29/01/2023
0

Αιμιλία Καραλή

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Και η «κόκκινη» διαχείριση δεν είναι ανατρεπτική

Και η «κόκκινη» διαχείριση δεν είναι ανατρεπτική

Δραματική συρρίκνωση των εκπαιδευτικών υποστηρικτικών δομών

Δραματική συρρίκνωση των εκπαιδευτικών υποστηρικτικών δομών

Συνεχίζονται οι κινητοποιήσεις των αγροτών

Συνεχίζονται οι κινητοποιήσεις των αγροτών

Η κυβέρνηση «κάνει στραβά μάτια» στη μισαλλοδοξία της Εκκλησίας

Η κυβέρνηση «κάνει στραβά μάτια» στη μισαλλοδοξία της Εκκλησίας

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!
Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!

από Γιάννης Ελαφρός
09/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Γυρίζει στο σχολείο της η εκπαιδευτικός Χρύσα Χοτζόγλου-Δεκτή η αναστολή της δυνητικής αργίας
Εκπαίδευση

Γυρίζει στο σχολείο της η εκπαιδευτικός Χρύσα Χοτζόγλου-Δεκτή η αναστολή της δυνητικής αργίας

Μια σημαντική πρώτη νίκη του πανεκπαιδευτικού κινήματος αλληλεγγύης ενάντια στις διώξεις εκπαιδευτικών και τον κυβερνητικό αυταρχισμό-εμπορευματοποίηση της παιδείας αποτελεί η ...

12/05/2025
Τάκης Πολίτης: Τρομοκρατική οργάνωση το Ισραήλ, βαθιά κατάπτωση της Ευρώπης
Συνεντεύξεις

Τάκης Πολίτης: Τρομοκρατική οργάνωση το Ισραήλ, βαθιά κατάπτωση της Ευρώπης

Kαθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μέλος της διεθνιστικής αποστολής στην Παλαιστίνη Μετά την ισραηλινή επίθεση στα ανοικτά της Μάλτας στο πλοίο «Συνείδηση» ...

12/05/2025
Αγώνας, όχι σιωπή, για  τον λιμό και τη γενοκτονία στην Παλαιστίνη
Πολιτικη

Αγώνας, όχι σιωπή, για τον λιμό και τη γενοκτονία στην Παλαιστίνη

Γιάννης Ελαφρός  Πολύ σημαντική εκδήλωση στις 12/5 στο Πάντειο, διαδηλώσεις για τη Νάκμπα στις 17/5 Αφού τους έδιωξαν από τα ...

12/05/2025
Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

Μια πολύ σημαντική εκδήλωση για την Παλαιστίνη, με συμμετοχή διακεκριμένων αγωνιστών από τη Μέση Ανατολή, διοργανώνουν τη Δευτέρα 12 Μάη ...

12/05/2025
Γιατί είμαι υποψήφιος με την Παντειέρα-ATTACK στις φοιτητικές εκλογές
Νεολαία

Γιατί είμαι υποψήφιος με την Παντειέρα-ATTACK στις φοιτητικές εκλογές

Βασίλης Τσουκαλάς

11/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.