Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Ταινίες-σειρές

«Οι Κυνηγοί»: κριτική από τον Βασίλη Ραφαηλίδη

11/02/2019
σε Ταινίες-σειρές
«Οι Κυνηγοί»: κριτική από τον Βασίλη Ραφαηλίδη
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Βασίλης Ραφαηλίδης

«Το Βήμα», 26-5-1977

 

Τούτη η κυριολεκτικά εφιαλτική ταινία, που θα μπο­ρούσε να τη χαρακτηρίσει κανείς σαν «ιστορικό-πολιτικό-ποιητικό γκρανγκινιόλ» , λειτουργεί σαν γροθιά στα τρυφερά μαλακά των νικητών του Εμφυλίου Πολέμου. Και σαν καθαρτικό για τους πάσχοντες από χρόνια ιστορική δυ­σκοιλιότητα, προκληθείσα από την υπερκατανάλωση της τυλιγμένης στα δολάρια του σχεδίου Μάρσαλ «ατομικής ε­λευθερίας», που πρέπει να μεταφραστεί στη γλώσσα της α­πλής λογικής σαν «δυνατότητα του κλέπτειν νομοτύπως».

Σε κοινέςΚατηγορίες

Αφιέρωμα 1η Μάη: Ταινίες για την εργασία και την εργατική τάξη

Adolescence: Πώς η «σειρά φαινόμενο» έγινε το βολικό άλλοθι της βρετανικής κυβέρνησης

 

Οι Κυνηγοί είναι ένα φιλμ πρόκλησης σοκ, κι αυτό ση­μαίνει πως αποκλείεται να το οικειοποιηθούν ιδεολογικά οι πάντες, όπως έγινε με το Θίασο, του οποίου «η γοητεία του θεάματος» είχε υπερκαλύψει και απαλύνει την ιδεολογική πρόθεση. Άλλωστε, οι θυελλώδεις μεταμεσονύκτιες συζη­τήσεις που προκάλεσε χθες τούτη η ελληνική ταινία, η οποία δε χρωστάει τίποτε, ούτε στον Ευριπίδη ούτε στο Κέ­ντρο Κινηματογράφου, προδικάζει και τα μέλλοντα να συμ­βούν στο διεθνές κοινό και -κυρίως- στο ελληνικό, στο ο­ποίο κατ’ αρχάς και απευθύνεται. Όσο για τους αρνηθέντες τη χρηματοδότηση Έλληνες «αρμοδίους», έπραξαν ευφυέ­στατα, που δε χρηματοδότησαν «τους δικούς τους» Κυνη­γούς: δεν αγοράζει κανείς σκάγια για το τουφέκι του αντι­πάλου του.

 

Το σενάριο της ταινίας δομείται στη βάση ενός εφιαλτικού «ιστορικού λάθους»: το 1977, μια ομάδα κυνηγών βρίσκει στο χιόνι το «φρέσκο» πτώμα ενός αντάρτη του Εμφυλίου Πολέμου, που, καλώς εχόντων των πραγμάτων και χωρίς την επικουρία της «ποιητικής άδειας», θα έπρεπε να είχε σκοτωθεί όχι αργότερα από το 1949. Κουβαλάν τούτο το φά­ντασμα της ιστορίας στο απόμερο ξενοδοχείο, όπου βρίσκονται και οι γυναίκες τους, και εκεί αρχίζει η σατανική λει­τουργία της έκρηξης της ιστορικής μνήμης, με εκρηκτικές δόσεις, σωστά μοιρασμένες, σ’ όλο το μήκος της ταινίας.

 

Λοιπόν, τούτο το σαιξπηρικό φάντασμα της ιστορίας κάνει την εκδικήτρα του εμφάνιση στην πιο ακατάλληλη για την αστική «ευτυχία» στιγμή: όταν ετοιμάζονται να ξορκίσουν με ευχές τον καινούργιο χρόνο 1977, που δεν είναι παρά ο μα­θηματικός πολλαπλασιασμός του παλιού. Δηλαδή, μια ατέρμονη συσσώρευση στιγμών, από την οποία λείπει η «ειδο­ποιός ιστορική διαφορά», που θα έδινε νόημα στη μετάλλαξη και θα μετέτρεπε το μαθηματικό σε ιστορικό χρόνο.

 

Με το φάντασμα της ιστορίας (το πτώμα του αντάρτη) κρυμμένο στο παρασκήνιο της ιστορίας, η γιορτή για τους συνενόχους του ιστορικού εγκλήματος θα τελεστεί μεν, αλ­λά θα μετατραπεί σε «μακάβριο χορό», όπου τώρα τα κατ’ εξοχήν φαντάσματα είναι οι πρώην πανευδαίμονες αστοί, οι από θέση, μα όχι και από πεποίθηση, κυνηγοί των «θηρίων της ιστορίας». Οι οποίοι στο τέλος, όπως όλοι οι κυνηγοί, α­κόμη και οι «κυνηγοί κεφαλών», βάζουν τους εαυτούς τους να ποζάρουν καταπτοημένοι στην εξέδρα της ιστορίας για την παραδοσιακή αναμνηστική φωτογραφία (στο φιλμ παίρνει τη μορφή ενός ταμπλό-βιβάν), την οποία σίγουρα δε θα τη βάλουν στο σαλόνι τα παιδιά των παιδιών τους.

 

Αυτή η καταπληκτική και σαν στόχος και σαν πραγμά­τωση και σαν ιστορική και πολιτική σκοπιμότητα ταινία, που σίγουρα είναι η κορυφή του ελληνικού κινηματογρά­φου, είπαμε ήδη πως δεν έχει καμιά σχέση με τη λεία και χωρίς αιχμηρές γωνίες προβληματική του Θιάσου. Όμως, δεν έχει ούτε μορφική σχέση με κείνη: ο Αγγελόπουλος αρνείται τη σχολαστική καλλιέπεια (που, ωστόσο, αυτή τον έκα­νε δυστυχώς γνωστό) και την πραϋντική της ιδεολογίας καλλιγραφία και μέσα από μια προσεχτική δουλειά αφαίρε­σης του περιττά διακοσμητικού, το ιστορικό σύμβολο απο­κτά το πλήρες και το συγκεκριμένο του νόημα, που δεν αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες και «πολλαπλά, διαβά­σματα» του φιλμικού κειμένου.

 

Δεν υπάρχει στο φιλμ παρά ένας και μοναδικός τρόπος λειτουργίας των επί μέρους συμβόλων, πράγμα που σημαί­νει πως το «επιμύθιο» της ιστορικής μυθικής αλληγορίας είναι αδύνατο να ’ναι άλλο απ’ αυτό που θέλει ο δημιουρ­γός: όσο λειτουργεί ο θρύλος του Βελουχιώτη (η ενδυματολογική αναφορά σ’ αυτόν είναι σαφής), οι Αριστεροί θα ασκούν άθελά τους, ένα είδος ιστορικής τρομοκρατίας στους Δεξιούς, αφού θα ’ταν αδύνατο να «εκτελεστεί» ο πάντα ζωντανός θρύλος.

 

Όπως γίνεται στην καταπληκτική σκηνή της «πραγματικής» εκτέλεσης προς την αρχή της ταινίας, τη φευγαλέα κοιταγμένη με κυκλικό πανοραμίκ μέσα από το παράθυρο του προς αγοράν (απ’ τον «νταβατζή» θαυμάσιο Βαγγέλη Καζάν, που, όντας λούμπεν, είναι και ο κατ’ ε­ξοχήν «προαγωγός» και βιαστής της ιστορίας) ξενοδοχείου. Αυτό το ξενοδοχείο θα παίξει το ρόλο της ιστορικής σκηνής, μέσα στην οποία οι αστοί και οι κρατούντες θα παίξουν και συγχρόνως θα ζήσουν την προσωπική του ο καθένας τρα­γωδία: του νικημένου σαν ιστορική προοπτική νικητή.

 

Οι ηθοποιοί, όπως πάντα στις ταινίες του Αγγελόπουλου, δεν είναι παρά οι ζωντανές προεκτάσεις του ντεκόρ και συ­νεπώς η συμβολή τους μετράει μόνο στα πλαίσια μιας ολό­τητας.

 

Όπως και να ’ναι θα πρέπει να υπογραμμισθεί η παρου­σία της «ρέουσας» φιγούρας του Καζάν κατ’ αρχήν, όπως και της Κοταμανίδου, η οποία στην παντομίμα του θελημένου βιασμού της από τον αόρατο βασιλιά (που παραπέμπει στο βιασμό της ιστορίας από τους κρατούντες) είναι συ­ναρπαστική. Η Χρονοπούλου, ο Παχής, ο Δάνης και οι άλ­λοι του θιάσου κρατούν τους ρόλους τους ευπρεπώς.

 

Και μια τελευταία μνεία στη θαυμάσια φωτογραφία του Γιώργου Αρβανίτη: η δουλειά του στην Ιφιγένεια δεν του ά­φησε κανένα «κουσούρι». Κι εμείς εδώ ξεχάσαμε την ντρο­πή που νιώσαμε με αυτή την «Ιφιγένεια εν Κάνναις».

 

 

Ετικέτες: Βασίλης ΡαφαηλίδηςΘόδωρος Αγγελόπουλος
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Το αντιδραστικό συνεχές της αστικής εξουσίας, από τον Τραμπ ως τη Μέρκελ και τον Μακρόν

Επόμενο

Και η «κόκκινη» διαχείριση δεν είναι ανατρεπτική

Σχετίζεται με Άρθρα

Ο Θόδωρος και ο Βλαντιμίρ σε ένα ποταμόπλοιο…

Ο Θόδωρος και ο Βλαντιμίρ σε ένα ποταμόπλοιο…
από Δημήτρης Τζιαντζής
28/01/2024
0

Αιμιλία Καραλή

ΣυνεχίστεDetails

Δεν μπορώ να κάνω το ταξίδι σας…

Δεν μπορώ να κάνω το ταξίδι σας…
από Δημήτρης Τζιαντζής
29/01/2023
0

Αιμιλία Καραλή

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Και η «κόκκινη» διαχείριση δεν είναι ανατρεπτική

Και η «κόκκινη» διαχείριση δεν είναι ανατρεπτική

Δραματική συρρίκνωση των εκπαιδευτικών υποστηρικτικών δομών

Δραματική συρρίκνωση των εκπαιδευτικών υποστηρικτικών δομών

Συνεχίζονται οι κινητοποιήσεις των αγροτών

Συνεχίζονται οι κινητοποιήσεις των αγροτών

Η κυβέρνηση «κάνει στραβά μάτια» στη μισαλλοδοξία της Εκκλησίας

Η κυβέρνηση «κάνει στραβά μάτια» στη μισαλλοδοξία της Εκκλησίας

Φύλλο 31-5

Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό

«Στα μαλακά» από τη ΝΔ ο Καραμανλής

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Το Φεστιβάλ Αναιρέσεις φέρνει το καλοκαίρι!

Πλήρη Περιεχόμενα
\

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Στόλος της Ελευθερίας: Νέα αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα
Διεθνή

Στόλος της Ελευθερίας: Νέα αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα

από Κυριάκος Νασόπουλος
29/05/2025

Αφιέρωμα

Άθλιες συνθήκες στην Πλάτη Έβρου
Στρατευμένοι

Άθλιες συνθήκες στην Πλάτη Έβρου

Δίκτυο Ελεύθερων Φαντάρων «Σπάρτακος» ▸ «Να τελειώσει αυτό το καθεστώς καταπίεσης, παραλογισμού και εξάντλησης», αναφέρει φαντάρος Άνιση μεταχείριση, άθλιες συνθήκες, ...

03/06/2025
Νέο συλλαλητήριο για την Παλαιστίνη την Τετάρτη 4/6 στο Σύνταγμα – Δεν σταματάμε να διαδηλώνουμε για τη Γάζα
Κίνημα

Νέο συλλαλητήριο για την Παλαιστίνη την Τετάρτη 4/6 στο Σύνταγμα – Δεν σταματάμε να διαδηλώνουμε για τη Γάζα

Κάλεσμα της Πρωτοβουλίας Αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό Λαό Εργατικών Σωματείων και Συλλογικοτήτων Καθώς η κατάσταση στη Γάζα παραμένει εξαιρετικά κρίσιμη και ...

03/06/2025
Βασίλης Μάγγος: Δικάζονται στις 5/6 στην Καρδίτσα οι αστυνομικοί – βασανιστές
Κίνημα

Βασίλης Μάγγος: Δικάζονται στις 5/6 στην Καρδίτσα οι αστυνομικοί – βασανιστές

Θεοπίστη Καπέτα ▸ Γιάννης Μάγγος στο Πριν: «Ο κόσμος φωνάζει και απαιτεί δικαιοσύνη» Την Πέμπτη 5 Ιουνίου στο εδώλιο του ...

02/06/2025
Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Εκδήλωση στους Αγ. Αναργύρους για τα δημόσια αγαθά
Αριστερά

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Εκδήλωση στους Αγ. Αναργύρους για τα δημόσια αγαθά

▸ Επιτυχημένη ήταν η εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγίους Αναργύρους την περασμένη Κυριακή 25/5 με θέμα «Δημόσια αγαθά με ...

02/06/2025
ΠΡΙΝ

Χρήμα είναι και γυρίζει…

Η επιλογή της Euroleague να διοργανώσει το Final Four στο Άμπου Ντάμπι προκαλεί εύλογα ερωτήματα για την κατεύθυνση του ευρωπαϊκού ...

02/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.