Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Θέατρο

Γιώργος Ζιόβας: Δεν μας αξίζει μια ζωή σκυφτή

24/12/2018
σε Θέατρο, Πολιτισμός, Συνεντεύξεις
Γιώργος Ζιόβας: Δεν μας αξίζει μια ζωή σκυφτή
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

«Η ποίηση οφείλει να αφουγκραστεί τα βάσανα και τα πάθη της κοινωνίας και με τον τρόπο της να στηρίξει και να εμπνεύσει τον πάσχοντα και αγωνιζόμενο άνθρωπο» τονίζει στο Πριν ο Γ. Ζιόβας ηθοποιός και συγγραφέας 8 ποιητικών συλλογών με  πιο πρόσφατο έργο του Το τραγούδι της συμφιλίωσης και του πολέμου.

Συνέντευξη στον Δημήτρη Τζιαντζή

Σε κοινέςΚατηγορίες

H Eurovision ως «κολυμβήθρα του Σιλωάμ»

Στη Θεσσαλονίκη στοχοποιήθηκε το ξέπλυμα της γενοκτονίας όχι ο Εβραϊσμός

Ιδίως στις δύο τελευταίες σου συλλογές τα ίχνη της κρίσης είναι εμφανή στα ποιήματά σου. Πιστεύεις ότι η κρίση, τα μνημόνια κ.λπ. χώρισαν τη ζωή μας σ’ ένα πριν κι ένα μετά; Μπορεί η ποίηση γενικά να αγνοήσει αυτή την τομή;

Σίγουρα η κρίση επηρέασε και άλλαξε βαθιά τη ζωή μας. Οι άνθρωποι χτυπήθηκαν, πόνεσαν, θύμωσαν, αντιστάθηκαν, ήλπισαν, απελπίστηκαν. Στο θέατρο η ανεργία εκτινάχτηκε στα ύψη, οι δουλειές είναι κατά κανόνα απλήρωτες ή κακοπληρωμένες και χωρίς ασφάλιση. Η ποίηση δεν γίνεται να αγνοήσει τα μεγάλα γεγονότα που συνέβησαν. Τουλάχιστον στο δικό μου έργο, όπως είπες, αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές και συμβαίνει γιατί πάντα θεωρούσα την ποίηση, εκτός των άλλων, και σαν έναν ευαίσθητο παλμογράφο της εποχής.

Σε ένα από τα τελευταία ποιήματά σου λες «ήρωες δεν υπάρχουν πια / μόνον απελπισμένοι». Οι εποχές γεννάνε τους ήρωες; Ισχύει και το αντίστροφο; 

Τους στίχους αυτούς τους έγραψα πιο πολύ για να προβληματίσω, μεγιστοποιώντας τη σημασία αυτού που ήθελα να πω και πρέπει να διαβαστούν και να συσχετιστούν με τα συμφραζόμενα του υπόλοιπου ποιήματος το οποίο είναι και σαν μια συνομιλία με τον «Τελευταίο Σταθμό» του Σεφέρη, αυτό το βαθιά πολιτικό ποίημα. Σίγουρα περισσεύουν οι απελπισμένοι σήμερα, αλλά δε λείπουν και οι ήρωες. Πολλές φορές οι σημερινοί ήρωες είναι απελπισμένοι και το αντίστροφο. Θέλει μεγάλη δύναμη στους καιρούς μας να αντέξεις,να σκεφτείς, να συνεννοηθείς με τους άλλους και να δράσεις. Αυτό δεν είναι σήμερα ηρωισμός; Οι εποχές γεννούν και δημιουργούν ήρωες· καθημερινοί, ασήμαντοι, ταπεινοί άνθρωποι όταν τους δόθηκε ευκαιρία, όταν βρέθηκαν στην ανάγκη, μεγαλούργησαν. Ας θυμηθούμε τη δεκαετία του ‘40 και το Πολυτεχνείο. Όμως μπορεί να συμβεί και το αντίστροφο: οι άνθρωποι να σπρώξουν την εποχή, ν’ αλλάξουν τις συνθήκες· να σκεφτούν, να μελετήσουν, να συνεργαστούν και να δράσουν εμπνέοντας και κινητοποιώντας την πλειοψηφία της κοινωνίας, ακόμα και σε καιρούς που φαίνονται πεζοί και αντιηρωικοί.

 

Έχεις επανειλημμένα παρουσιάσει με γενικό τίτλο «Αμείλικτοι να γίνουμε σου λέω» ποιήματά σου που έχουν κοινωνικές αναφορές σε μορφή παράστασης με απαγγελία και μουσική. Ποιά είναι η απήχησή τους στο κοινό; Η γόνιμη θητεία σου στο θέατρο, ο θεατρικός λόγος γενικότερα, έχει επηρεάσει τον ποιητικό σου λόγο; 

Η ανάγκη μου να αντιδράσω με τον τρόπο της τέχνης στη μνημονιακή επίθεση και στη συντριβή της κοινωνίας με οδήγησε το 2013 να δημιουργήσω μια ποιητική, μουσική παράσταση, σμίγοντας τραγούδια με ποιήματα, θέατρο με μουσική, διαλέγοντας από τα κείμενά μου αυτά που είχαν σαφείς κοινωνικές αναφορές. Η εμπειρία μου από το θέατρο με βοήθησε πολύ. Παρουσίασα την παράσταση σε εργατικές λέσχες και πολιτιστικά στέκια και η ανταπόκριση ήταν θερμή. Ποιήματα και τραγούδια που είχαν γραφτεί άλλους καιρούς και υπό άλλες συνθήκες φωτίζονταν σήμερα διαφορετικά και γεννούσαν καινούργιες σκέψεις και συναισθήματα.

Τι σχέση μπορεί να έχει σήμερα η ποίηση με τη λεγόμενη καθημερινότητα και με τα βάσανα των ανθρώπων; 

Πάντα υπήρχε ποίηση των λίγων, των εκλεκτών, του σαλονιού, των ειδικών, αυτοαναφορική και απρόσιτη. Ανέκαθεν όμως υπήρχε και υψηλή ποίηση που έσκυβε στην καθημερινότητα και στα βάσανα των ανθρώπων, χωρίς να κάνει εκπτώσεις στην αισθητική της. Ένας καλός ποιητής μπορεί να πάρει το πιο ασήμαντο γεγονός και να το υψώσει στη σφαίρα του ωραίου, μπορεί με τα γραπτά του να παρηγορήσει αλλά και να προβληματίσει, να ξεσηκώσει. Δείτε πώς μιλούν για τα πιο απλά πράγματα και πώς τα φωτίζουν ο Αναγνωστάκης, ο Κατσαρός,ο Λειβαδίτης, ο Ρίτσος, ο Νερούδα, ο Μπρεχτ. Σήμερα λοιπόν,εποχή παρακμής και οπισθοδρόμησης που κλονίζονται τα πάντα, η ποίηση οφείλει να αφουγκραστεί τα βάσανα και τα πάθη της κοινωνίας και με τον τρόπο της να στηρίξει και να εμπνεύσει τον πάσχοντα και αγωνιζόμενο άνθρωπο.

Μπορούμε να μιλάμε για επαναστατική ποίηση σε έναν αντιεπαναστατικό καιρό; Τι σημαίνει στρατευμένος καλλιτέχνης σήμερα;

Επαναστατική ποίηση δεν γεννιέται μόνο σε καιρούς επαναστατικούς. Μπορείς να είσαι επαναστάτης, στρατευμένος κραυγάζοντας και καταγγέλλοντας αλλά και δείχνοντας τις βαθύτερες τάσεις του κοινωνικού γίγνεσθαι, τα υπόγεια ρεύματα, αναδεικνύοντας μικρά γεγονότα, μιλώντας ακόμη και για λάθη, ήττες και υποχωρήσεις. Σημασία έχει ο τρόπος που θα το κάνεις. Δες το ποίημα του Νερούδα «Ο αόρατος άνθρωπος» και πολλά ποιήματα του Μπρεχτ. Ο στρατευμένος καλλιτέχνης δεν είναι ένας φανατικός, ένας έξαλλος, αλλά ένας νηφάλιος, βαθιά σκεπτόμενος και δρων άνθρωπος που, βέβαια, συχνά θα υψώσει και τον τόνο της φωνής και θα συγκρουστεί.

Συμφωνείς με την αντίληψη ότι η Αριστερά σήμερα έχει απογοητεύσει τον κόσμο; Τι πιστεύεις ότι μπορεί να φέρει πίσω την ελπίδα; 

Δεν έχει απογοητεύσει τον κόσμο η Αριστερά γενικά αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος βέβαια δεν είναι πια Αριστερά, αλλά ένα αμερικανόδουλο, μνημονιακό κόμμμα. Το μεγαλύτερο κακό που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι εξευτέλισε την έννοια της Αριστεράς στα μάτια ενός μεγάλου μέρους της κοινωνίας. Διότι Αριστερά δεν είναι να δίνεις στον κόσμο ελεημοσύνη και οι ηγέτες σου να βγάζουν έρπη στις διαπραγματεύσεις τους με τον αντίπαλο. Σ’ άλλους, δύσκολους καιρούς ταπεινοί άνθρωποι διάλεγαν το θάνατο αντί να υπογράψουν δήλωση μετανοίας κι εδώ ετούτοι υποχώρησαν άτακτα, υπερηφανευόμενοι κιόλας ότι έσωσαν τη χώρα από τη χρεοκοπία, από την καταστροφή. Λες κι αυτό που ζούμε τώρα δεν είναι η απόλυτη καταστροφή.

Σήμερα έχει περισσέψει πια ο φόβος, η υποταγή,η απάθεια. Δεν μας αξίζει αυτή η σκυφτή ζωή,δεν μας αξίζει να ζούμε με επιδόματα,μερίσματα και ελεημοσύνες. Πρέπει η κοινωνία, ο λαός να σηκώσει επιτέλους κεφάλι, να αποτινάξει το φόβο, να συγκρουστεί με τους υπαίτιους. Την ελπίδα θα τη φέρει  πίσω μια Αριστερά που θα ξαναβαφτίσει τις λέξεις, θα επαναθεμελιώσει τις ιδέες, θα φρεσκάρει τις πράξεις. Είναι πολύ δύσκολο έργο, όμως πρέπει να το κάνουμε και θα το κάνουμε.

 

Ετικέτες: πρωτοσέλιδο
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Βιβλία για τις γιορτές και όχι μόνο

Επόμενο

Νέο σκηνικό στη Συρία μετά την αποχώρηση των ΗΠΑ

Σχετίζεται με Άρθρα

Γράμμα από Βρετανία

Γράμμα από Βρετανία
από Χρίστος Κρανάκης
17/05/2025
0

Η κυβέρνηση των Εργατικών ανακοίνωσε την κατάργηση του ημι-κρατικού οργανισμού NHS England, που φτιάχτηκε το 2012 από την κυβέρνηση του Συντηρητικού Κάμερον με σκοπό...

ΣυνεχίστεDetails

Καλοκαιρινοί εκβιασμοί και απειλητικά «ραβασάκια» από την κυβέρνηση για την αξιολόγηση

Καλοκαιρινοί εκβιασμοί και απειλητικά «ραβασάκια» από την κυβέρνηση για την αξιολόγηση
από Δημήτρης Τζιαντζής
06/08/2024
0

Παράνομες εντολές ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε άδεια και τα σχολεία είναι κλειστά Παρά την απεργία-αποχή που έχουν κηρύξει οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Νέο σκηνικό στη Συρία μετά την αποχώρηση των ΗΠΑ

Νέο σκηνικό στη Συρία μετά την αποχώρηση των ΗΠΑ

Σκηνικό Ιμίων στο Αιγαίο, εξίσου  επιθετικές Ελλάδα και Τουρκία

Σκηνικό Ιμίων στο Αιγαίο, εξίσου επιθετικές Ελλάδα και Τουρκία

Παλιές και νέες συνδρομές στο Πριν

Παλιές και νέες συνδρομές στο Πριν

Καμπάνια για το Δώρο στις γειτονιές της Αθήνας

Καμπάνια για το Δώρο στις γειτονιές της Αθήνας

Φύλλο 17-18.5

Μαύρο στη ΔΑΠ, δυνατότητες για την Attack στις φοιτητικές εκλογές

Ρατσιστικά τείχη και απελάσεις εξπρές

Ανατρεπτική απάντηση στην περίεργη εποχή

Πολιτικό γεγονός το Φεστιβάλ Αναιρέσεις

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Camping Αναιρέσεις: 12 με 20 Ιουλίου ετοιμαστείτε για Ερέτρια Ευβοίας
Ατζέντα

Camping Αναιρέσεις: 12 με 20 Ιουλίου ετοιμαστείτε για Ερέτρια Ευβοίας

16/05/2025
Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025

Διεθνή

Το καθεστώς Ερντογάν θέλει  τους Κούρδους ως «ανάχωμα»
Διεθνή

Το καθεστώς Ερντογάν θέλει τους Κούρδους ως «ανάχωμα»

από Χρίστος Κρανάκης
17/05/2025

Αφιέρωμα

H Eurovision ως «κολυμβήθρα του Σιλωάμ»
Παρεμβάσεις

H Eurovision ως «κολυμβήθρα του Σιλωάμ»

«Ενωμένοι από τη μουσική», διχασμένοι και φέτος από τη συμμετοχή του Ισραήλ στον διαγωνισμό παρά τη μονομερή καταπάτηση της εκεχειρίας ...

17/05/2025
Δίωξη Χρύσας Χοτζόγλου: Πρώτη νίκη, νέα μεθόδευση τιμωρίας
Εκπαίδευση

Δίωξη Χρύσας Χοτζόγλου: Πρώτη νίκη, νέα μεθόδευση τιμωρίας

Ακρίτας Καλούσης ▸ Εσπευσμένα την Τρίτη 20/5 η οριστική εκδίκαση,  νέα συγκέντρωση στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά (11.30 π.μ.) Σε συγκέντρωση ...

17/05/2025
Απαισιοδοξία και κοινωνική ρωγμή
Η δεύτερη ματιά

Απαισιοδοξία και κοινωνική ρωγμή

Γιώτα Ιωαννίδου

17/05/2025
Χιλιάδες διαδήλωσαν για την Παλαιστίνη και κατά της γενοκτονίας από Ισραήλ
Σχόλιο Πρώτης Σελίδας

Χιλιάδες διαδήλωσαν για την Παλαιστίνη και κατά της γενοκτονίας από Ισραήλ

Ήταν μία από τις πιο μαζικές κινητοποιήσεις αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη αυτή που έγινε στην Αθήνα, το μεσημέρι του Σαββάτου. 77 ...

17/05/2025
Χρύσα Χοτζόγλου: Με οργάνωση και επιμονή προχωράμε!
Εκπαίδευση

Χρύσα Χοτζόγλου: Με οργάνωση και επιμονή προχωράμε!

Χρύσα Χοτζόγλου

17/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.