Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Θέατρο

Μάρω Τριανταφύλλου: Με τρομάζει ο εκφασισμός στην καθημερινότητά μας.

20/11/2018
σε Θέατρο, Πολιτισμός
Μάρω Τριανταφύλλου: Με τρομάζει ο εκφασισμός στην καθημερινότητά μας.
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Με αφορμή την παράσταση «Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν»  του Χέρμαν Μπροχ στο Studio Μαυρομιχάλη τo Πριν συζητάει με την σκηνοθέτιδα της παράστασης Μάρω Τριανταφύλλου για την ψυχοσύνθεση των κοινωνικών στρωμάτων που στηρίζουν το ξύπνημα του ναζισμού

Συνέντυεξη στον Δημήτρη Τζιαντζή

Σε κοινέςΚατηγορίες

«Άγριοι»: Κανίβαλοι με… ρούχα και ιδέες!

Γιώργος Ζώης: Αρνούμαι να είμαι καλεσμένος στο Ισραήλ ενώ ο στρατός του δολοφονεί

 Η «υπηρέτρια Τσερλίν» αποτελεί μια αλληγορία για το ξύπνημα των ιδεολογιών του μίσους στην προχιτλερική Γερμανία

 

Τι σας παρακίνησε να ανεβάσετε την θεατρική παράσταση «Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν». Άραγε, η σημερινή ελληνική κοινωνία έχει ομοιότητες με την προχιτλερική Γερμανία;

 

Πρωτοείδα την «Τσερλίν» την δεκαετία του ’80, στο Παρίσι, με την Ζαν Μορώ. Το έργο με στοίχειωσε, διάβασα αμέσως τον Μπροχ, τον αγάπησα.  Ήμουν πολύ νέα, γεμάτη όνειρα και ούτε πέρναγε από το νου μου πως ο κόσμος θα μπορούσε να ξαναζήσει τους εφιάλτες της εποχής εκείνης. Προφανώς λάθεψα. Το ξύπνημα των ιδεολογιών του μίσους δεν με αφήνει να ησυχάσω ούτε λεπτό. Παρακολουθώ, όσο μπορώ τα πράγματα στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Τη δράση της «Χρυσής Αυγής», τη δίκη της, την άνοδο της ακροδεξιάς και του φασισμού σε  αρκετές χώρες στον κόσμο. Αυτό που με τρομάζει πιο πολύ είναι η διάχυση των φασιστικών και ναζιστικών ιδεών στον κόσμο της καθημερινότητάς μας. Περισσεύει η βία, η εχθρότητα στον ξένο, τον διαφορετικό,  ενώ ο λόγος –ως διάλογος αλλά και λογική ανάλυση- υποχωρεί. Για όλ’ αυτά και πολλά άλλα σχετικά, επέστρεψα στο κείμενο αυτό και, αφού το συζητήσαμε με τους συνεργάτες μου, συμφωνήσαμε να το ανεβάσουμε.  Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, είμαι ιστορικός και για το μόνο που θα μπορούσα να μιλήσω είναι για αναλογίες. Η μελέτη της προχιτλερικής Ευρώπης εν γένει είναι πολύ χρήσιμη. Π.χ. το θέμα της δημοκρατίας και η αντιμετώπισή του από την αριστερά.

 

Κεντρικό σημείο στο έργο είναι το θέμα της προσωπικής ευθύνης σε μια εποχή που το τέρας σηκώνει κεφάλι. Η Τσερλίν είναι περισσότερο θύμα ή θύτης;

 

Η «Τσερλίν» είναι κεφάλαιο του τελευταίου μυθιστορήματος του Μπροχ, των Αθώων. Σ’ αυτό συνένωσε διηγήματά του με κοινό άξονα την ψυχοσύνθεση των ανθρώπων που ακολούθησαν το ναζισμό. Προσπάθησε να κατανοήσει τον ψυχισμό των ανθρώπων που δέχτηκαν το μίσος και τον αποκλεισμό ως τρόπο ζωής. Ο τίτλος είναι αμφίσημος. Από την μια μεριά, δεν έχουν καμιά συναίσθηση πως ο τρόπος που σκέφτονται και δρουν τους μετατρέπει σε τόπο του κακού. Το  εγώ  τους, ο μικρόκοσμός τους, το συμφέρον τους, η έλλειψη ταξικής συνείδησης, η συνολική ματιά απουσιάζει, αλλά δεν το ξέρουν. Από την άλλη, είναι άνθρωποι έξυπνοι, έχουν την δυνατότητα να σκεφτούν, γι’ αυτό δεν τους επιτρέπεται να θεωρούν τον εαυτό τους αθώο του αίματος. Η Τσερλίν είναι ακριβώς αυτό. Η προσωπική ευθύνη είναι ουσιαστικό στοιχείο. Δεν έχουμε δικαίωμα να μην ξέρουμε –τα Άουσβιτς της κάθε εποχής είναι εδώ και φωνάζουν. Μόνο αν κλείνουμε τα αυτιά μας δεν τα ακούμε. Αλλά το να κλείσουμε τα αυτιά μας ενέχει και πρόθεση και ευθύνη.

 

Ο προβληματισμός τίθεται και μέσα από το έργο, ποια κοινωνικά στρώματα και με ποια ψυχοσύνθεση ενισχύουν τον εκφασισμό της κοινωνίας;

 

Όπως σας είπα και παραπάνω, μιλάμε για μια επικίνδυνη δηλητηριώδη διάχυση σε όλα τα κοινωνικά στρώματα και τις ηλικίες. Έτσι σιγά-σιγά μεγάλες ομάδες της κοινωνίας  γίνονται το μακρύ χέρι του συστήματος –γιατί αυτό είναι οι φασιστικές ιδεολογίες, ο ναζισμός- νομίζοντας ότι εκδικούνται την αδικία, για την οποία έχουν επίσης ευθύνη: οι καθησυχασμένοι, οι νοικοκυραίοι, οι μεμψίμοιροι. Κοντά σ’ αυτούς και όσοι βρέθηκαν βίαια στο κοινωνικό περιθώριο, άνθρωποι φτωχοί, άνεργοι, που χάνουν, όμως, την ταξική τους συνείδηση και αρπάζονται με απελπισία από την ατομική λύση. Απ’ την άλλη, υπάρχουν οι άνθρωποι που θεωρούν ότι ανήκουν σε μια πνευματική ελίτ, μια αριστοκρατία και δρουν ώστε να διατηρηθεί η πιο σκληρή ταξική κοινωνία και η κουλτούρα που την στηρίζει.

 

Αναπόφευκτα μπαίνει και το ερώτημα σε μια ανταγωνιστική κοινωνία που η επιβίωση γίνεται όλο και πιο δύσκολη πώς μπορεί κανείς να αντισταθεί στον κτηνώδη ατομικισμό;

 

Δύσκολο το ερώτημά σας. Δεν έχω πρακτικά απάντηση. Και βιώνω το αδιέξοδο ως εκπαιδευτικός επίσης. Σαφώς, όμως, η ανασφάλεια, η φτώχεια, η παράδοση στο αιώνιο παρόν, το ιλιγγιωδώς  αποσπασματικό και μερικευμένο, του ηλεκτρονικού σύμπαντος, η μετατροπή των πάντων σε μετρήσιμες ποσότητες, η αριθμοποίηση των ανθρώπων που σημαίνει αποδοχή της ισοπέδωσης, η καλλιέργεια του τρόμου του διαφορετικού και η μετατροπή του εαυτού σε μέτρο σύγκρισης των πάντων είναι βασικές αιτίες της κατάστασης.

 

Στην παράσταση προβήκατε και σε μια μικρή «αυθαιρεσία», αντικαταστήσετε τον ακροατή της Τσερλίν του αρχικού έργου με μια κυρία που τραγουδά και αδιαφορεί για εκείνη. Τι προσφέρει-ανατρέπει στην πλοκή του έργου;

 

Η κυρία αυτή αντιπροσωπεύει την αστική τέχνη, λαμπερή, σπουδαία, αλλά χωρίς όραμα ανατροπής. Η  τέχνη μπορεί να γίνει –ακούσια ή εκούσια- στήριγμα του συστήματος, να δικαιολογήσει, να μεταφέρει ιδέες και τρόπους σκέψης και δράσης. Να χειραγωγήσει. Είναι ένα από τα ερωτήματα που θα δουλέψουμε σε επόμενη παράστασή μας.

 

 

 

 

 

 

 

 

Η παράσταση παρουσιάζεται (από τις 19 Νοεμβρίου) κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 9.15μμ, στο Studio Μαυρομιχάλη (Μαυρομιχάλη 134, τηλ.: 210 6453330). Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ, μειωμένο 7 ευρώ. Το Πριν είναι χορηγός επικοινωνίας.  Για τους αναγνώστες του ΠΡΙΝ «Πριν», με την επίδειξη του κουπονιού που θα βρίσκετε κάθε βδομάδα στη σελίδα επικαιρότητας της εφημερίδας παρέχεται η δυνατότητα δύο θεατές να παρακολουθήσουν την παράσταση πληρώνοντας την τιμή ενός εισιτηρίου.

Μετάφραση: Γιώργος Κόκκινος, Διασκευή-Σκηνοθεσία: Μαρώ Τριανταφύλλου, Φωτισμοί: Σάββας Στρούμπος, Μουσική: Λεωνίδας Μαριδάκης, Επιμέλεια σκηνικών: Στέλλα Μπαλαγιάννη, Επιμέλεια κίνησης: Εύη Τσακλάνου, Κοστούμια: Μαρώ Τριανταφύλλου, Φωτογραφίες: Παναγιώτης Μάλλιαρης, Αφίσα-γραφιστικά: Κώστας Μπαλαγιάννης. Στο ρόλο της Τσερλίν η Ειρήνη Μελά και της φιλοξενούμενης η Αιμιλία Ράπτη.Το Πριν είναι χορηγός επικοινωνίας.

 

ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Σύλληψη συνδικαλιστών για την κατάληψη του ΟΑΕΕ

Επόμενο

Βάζουν τους «μαφιόζους» να φυλάνε τα πανεπιστήμια

Σχετίζεται με Άρθρα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza

Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza
από Δημήτρης Τζιαντζής
06/06/2025
0

H οργάνωση Κομμουνιστική Απελευθέρωση και η νΚΑ ανακοινώνουν την ολόψυχη στήριξή τους στην πρωτοβουλία March to Gaza-Πορεία στη Γάζα και συμμετέχουν στην ελληνική αποστολή...

ΣυνεχίστεDetails

Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)

Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)
από Δημήτρης Τζιαντζής
06/06/2025
0

Όλα τα βίντεο από την ενδιαφέρουσα εκδήλωση-συζήτηση για τις διεθνείς εξελίξεις Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση Αυτός ο κόσμος πρέπει να αλλάξει Το Σάββατο 31 Μαΐου,...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Βάζουν τους «μαφιόζους» να φυλάνε τα πανεπιστήμια

Βάζουν τους «μαφιόζους» να φυλάνε τα πανεπιστήμια

Προστασία ΗΠΑ στις εξορύξεις στη ΝΑ Μεσόγειο

Προστασία ΗΠΑ στις εξορύξεις στη ΝΑ Μεσόγειο

Σύλληψη συνδικαλιστών για την κατάληψη του ΟΑΕΕ

Κατάληψη κατά υποστελέχωσης ΕΦΚΑ

Η ΤV «πουλάει»  προϊόντα, κορμιά, ειδήσεις

Η ΤV «πουλάει» προϊόντα, κορμιά, ειδήσεις

Φύλλο 31-5

Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό

«Στα μαλακά» από τη ΝΔ ο Καραμανλής

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Το Φεστιβάλ Αναιρέσεις φέρνει το καλοκαίρι!

Πλήρη Περιεχόμενα
\

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»
Διεθνή

Πόλεμος μέχρι εξόντωσης μεταξύ Τραμπ και του «πολίτη Μασκ»

από Δημήτρης Τζιαντζής
06/06/2025

Αφιέρωμα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza
Κίνημα

Κομμουνιστική Απελευθέρωση-νΚΑ: Στηρίζουμε την πρωτοβουλία March to Gaza

H οργάνωση Κομμουνιστική Απελευθέρωση και η νΚΑ ανακοινώνουν την ολόψυχη στήριξή τους στην πρωτοβουλία March to Gaza-Πορεία στη Γάζα και ...

06/06/2025
Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)
Νεολαία

Αναιρέσεις 2025-Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση: Η εκδήλωση της 2ης ημέρας (Βίντεο)

Όλα τα βίντεο από την ενδιαφέρουσα εκδήλωση-συζήτηση για τις διεθνείς εξελίξεις Πόλεμος, ολοκληρωτισμός, εκμετάλλευση Αυτός ο κόσμος πρέπει να αλλάξει ...

06/06/2025
Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο
Εργαζόμενοι

Νέο εργατικό δυστύχημα με εργαζόμενη ΟΤΑ – Στα 65 της δούλευε σε απορριμματοφόρο

Δεν έχουν τέλος οι θάνατοι εργαζομένων την ώρα του μεροκάματου με τελευταίο τραγικό περιστατικό το θανατηφόρο τροχαίο την Παρασκευή το ...

06/06/2025
Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους
Αθλητισμός

Μπάσκετ: Ταξική σούζα στους τοξικούς προέδρους

Κυριάκος Νασόπουλος Ξεκαθάρισμα λογαριασμών και επίδειξη ισχύος έκαναν στο παρκέ του μπάσκετ οι ιδιοκτήτες των ΚΑΕ Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού. Η ...

06/06/2025
ΚΕΔΔΑ: Όχι στην ανάκληση ασύλου του πoλιτιικού-προσφυγα και δικηγόρου Günay Dağ
Δικαιώματα

ΚΕΔΔΑ: Όχι στην ανάκληση ασύλου του πoλιτιικού-προσφυγα και δικηγόρου Günay Dağ

Σε απεργία πείνας από τις 12 Μαΐου βρίσκεται ο Τούρκος αγωνιστής και δικηγόρος Günay Dağ, διαμαρτυρόμενος για την ανάκληση του ...

06/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.