Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Θέατρο

Μάρω Τριανταφύλλου: Με τρομάζει ο εκφασισμός στην καθημερινότητά μας.

20/11/2018
σε Θέατρο, Πολιτισμός
Μάρω Τριανταφύλλου: Με τρομάζει ο εκφασισμός στην καθημερινότητά μας.
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Με αφορμή την παράσταση «Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν»  του Χέρμαν Μπροχ στο Studio Μαυρομιχάλη τo Πριν συζητάει με την σκηνοθέτιδα της παράστασης Μάρω Τριανταφύλλου για την ψυχοσύνθεση των κοινωνικών στρωμάτων που στηρίζουν το ξύπνημα του ναζισμού

Συνέντυεξη στον Δημήτρη Τζιαντζή

Σε κοινέςΚατηγορίες

Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ

Ο Γαβράς, ο Λάνθιμος και άλλοι 400 ηθοποιοί και σκηνοθέτες «σπάνε τη σιωπή» για τη Γάζα και τη δολοφονία της Φάτμα

 Η «υπηρέτρια Τσερλίν» αποτελεί μια αλληγορία για το ξύπνημα των ιδεολογιών του μίσους στην προχιτλερική Γερμανία

 

Τι σας παρακίνησε να ανεβάσετε την θεατρική παράσταση «Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν». Άραγε, η σημερινή ελληνική κοινωνία έχει ομοιότητες με την προχιτλερική Γερμανία;

 

Πρωτοείδα την «Τσερλίν» την δεκαετία του ’80, στο Παρίσι, με την Ζαν Μορώ. Το έργο με στοίχειωσε, διάβασα αμέσως τον Μπροχ, τον αγάπησα.  Ήμουν πολύ νέα, γεμάτη όνειρα και ούτε πέρναγε από το νου μου πως ο κόσμος θα μπορούσε να ξαναζήσει τους εφιάλτες της εποχής εκείνης. Προφανώς λάθεψα. Το ξύπνημα των ιδεολογιών του μίσους δεν με αφήνει να ησυχάσω ούτε λεπτό. Παρακολουθώ, όσο μπορώ τα πράγματα στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Τη δράση της «Χρυσής Αυγής», τη δίκη της, την άνοδο της ακροδεξιάς και του φασισμού σε  αρκετές χώρες στον κόσμο. Αυτό που με τρομάζει πιο πολύ είναι η διάχυση των φασιστικών και ναζιστικών ιδεών στον κόσμο της καθημερινότητάς μας. Περισσεύει η βία, η εχθρότητα στον ξένο, τον διαφορετικό,  ενώ ο λόγος –ως διάλογος αλλά και λογική ανάλυση- υποχωρεί. Για όλ’ αυτά και πολλά άλλα σχετικά, επέστρεψα στο κείμενο αυτό και, αφού το συζητήσαμε με τους συνεργάτες μου, συμφωνήσαμε να το ανεβάσουμε.  Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, είμαι ιστορικός και για το μόνο που θα μπορούσα να μιλήσω είναι για αναλογίες. Η μελέτη της προχιτλερικής Ευρώπης εν γένει είναι πολύ χρήσιμη. Π.χ. το θέμα της δημοκρατίας και η αντιμετώπισή του από την αριστερά.

 

Κεντρικό σημείο στο έργο είναι το θέμα της προσωπικής ευθύνης σε μια εποχή που το τέρας σηκώνει κεφάλι. Η Τσερλίν είναι περισσότερο θύμα ή θύτης;

 

Η «Τσερλίν» είναι κεφάλαιο του τελευταίου μυθιστορήματος του Μπροχ, των Αθώων. Σ’ αυτό συνένωσε διηγήματά του με κοινό άξονα την ψυχοσύνθεση των ανθρώπων που ακολούθησαν το ναζισμό. Προσπάθησε να κατανοήσει τον ψυχισμό των ανθρώπων που δέχτηκαν το μίσος και τον αποκλεισμό ως τρόπο ζωής. Ο τίτλος είναι αμφίσημος. Από την μια μεριά, δεν έχουν καμιά συναίσθηση πως ο τρόπος που σκέφτονται και δρουν τους μετατρέπει σε τόπο του κακού. Το  εγώ  τους, ο μικρόκοσμός τους, το συμφέρον τους, η έλλειψη ταξικής συνείδησης, η συνολική ματιά απουσιάζει, αλλά δεν το ξέρουν. Από την άλλη, είναι άνθρωποι έξυπνοι, έχουν την δυνατότητα να σκεφτούν, γι’ αυτό δεν τους επιτρέπεται να θεωρούν τον εαυτό τους αθώο του αίματος. Η Τσερλίν είναι ακριβώς αυτό. Η προσωπική ευθύνη είναι ουσιαστικό στοιχείο. Δεν έχουμε δικαίωμα να μην ξέρουμε –τα Άουσβιτς της κάθε εποχής είναι εδώ και φωνάζουν. Μόνο αν κλείνουμε τα αυτιά μας δεν τα ακούμε. Αλλά το να κλείσουμε τα αυτιά μας ενέχει και πρόθεση και ευθύνη.

 

Ο προβληματισμός τίθεται και μέσα από το έργο, ποια κοινωνικά στρώματα και με ποια ψυχοσύνθεση ενισχύουν τον εκφασισμό της κοινωνίας;

 

Όπως σας είπα και παραπάνω, μιλάμε για μια επικίνδυνη δηλητηριώδη διάχυση σε όλα τα κοινωνικά στρώματα και τις ηλικίες. Έτσι σιγά-σιγά μεγάλες ομάδες της κοινωνίας  γίνονται το μακρύ χέρι του συστήματος –γιατί αυτό είναι οι φασιστικές ιδεολογίες, ο ναζισμός- νομίζοντας ότι εκδικούνται την αδικία, για την οποία έχουν επίσης ευθύνη: οι καθησυχασμένοι, οι νοικοκυραίοι, οι μεμψίμοιροι. Κοντά σ’ αυτούς και όσοι βρέθηκαν βίαια στο κοινωνικό περιθώριο, άνθρωποι φτωχοί, άνεργοι, που χάνουν, όμως, την ταξική τους συνείδηση και αρπάζονται με απελπισία από την ατομική λύση. Απ’ την άλλη, υπάρχουν οι άνθρωποι που θεωρούν ότι ανήκουν σε μια πνευματική ελίτ, μια αριστοκρατία και δρουν ώστε να διατηρηθεί η πιο σκληρή ταξική κοινωνία και η κουλτούρα που την στηρίζει.

 

Αναπόφευκτα μπαίνει και το ερώτημα σε μια ανταγωνιστική κοινωνία που η επιβίωση γίνεται όλο και πιο δύσκολη πώς μπορεί κανείς να αντισταθεί στον κτηνώδη ατομικισμό;

 

Δύσκολο το ερώτημά σας. Δεν έχω πρακτικά απάντηση. Και βιώνω το αδιέξοδο ως εκπαιδευτικός επίσης. Σαφώς, όμως, η ανασφάλεια, η φτώχεια, η παράδοση στο αιώνιο παρόν, το ιλιγγιωδώς  αποσπασματικό και μερικευμένο, του ηλεκτρονικού σύμπαντος, η μετατροπή των πάντων σε μετρήσιμες ποσότητες, η αριθμοποίηση των ανθρώπων που σημαίνει αποδοχή της ισοπέδωσης, η καλλιέργεια του τρόμου του διαφορετικού και η μετατροπή του εαυτού σε μέτρο σύγκρισης των πάντων είναι βασικές αιτίες της κατάστασης.

 

Στην παράσταση προβήκατε και σε μια μικρή «αυθαιρεσία», αντικαταστήσετε τον ακροατή της Τσερλίν του αρχικού έργου με μια κυρία που τραγουδά και αδιαφορεί για εκείνη. Τι προσφέρει-ανατρέπει στην πλοκή του έργου;

 

Η κυρία αυτή αντιπροσωπεύει την αστική τέχνη, λαμπερή, σπουδαία, αλλά χωρίς όραμα ανατροπής. Η  τέχνη μπορεί να γίνει –ακούσια ή εκούσια- στήριγμα του συστήματος, να δικαιολογήσει, να μεταφέρει ιδέες και τρόπους σκέψης και δράσης. Να χειραγωγήσει. Είναι ένα από τα ερωτήματα που θα δουλέψουμε σε επόμενη παράστασή μας.

 

 

 

 

 

 

 

 

Η παράσταση παρουσιάζεται (από τις 19 Νοεμβρίου) κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 9.15μμ, στο Studio Μαυρομιχάλη (Μαυρομιχάλη 134, τηλ.: 210 6453330). Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ, μειωμένο 7 ευρώ. Το Πριν είναι χορηγός επικοινωνίας.  Για τους αναγνώστες του ΠΡΙΝ «Πριν», με την επίδειξη του κουπονιού που θα βρίσκετε κάθε βδομάδα στη σελίδα επικαιρότητας της εφημερίδας παρέχεται η δυνατότητα δύο θεατές να παρακολουθήσουν την παράσταση πληρώνοντας την τιμή ενός εισιτηρίου.

Μετάφραση: Γιώργος Κόκκινος, Διασκευή-Σκηνοθεσία: Μαρώ Τριανταφύλλου, Φωτισμοί: Σάββας Στρούμπος, Μουσική: Λεωνίδας Μαριδάκης, Επιμέλεια σκηνικών: Στέλλα Μπαλαγιάννη, Επιμέλεια κίνησης: Εύη Τσακλάνου, Κοστούμια: Μαρώ Τριανταφύλλου, Φωτογραφίες: Παναγιώτης Μάλλιαρης, Αφίσα-γραφιστικά: Κώστας Μπαλαγιάννης. Στο ρόλο της Τσερλίν η Ειρήνη Μελά και της φιλοξενούμενης η Αιμιλία Ράπτη.Το Πριν είναι χορηγός επικοινωνίας.

 

ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Σύλληψη συνδικαλιστών για την κατάληψη του ΟΑΕΕ

Επόμενο

Βάζουν τους «μαφιόζους» να φυλάνε τα πανεπιστήμια

Σχετίζεται με Άρθρα

Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ

Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ
από Δημήτρης Τζιαντζής
15/05/2025
0

Ανακοίνωση του Σωματείου Υπαλλήλων Βιβλίου-Χάρτου Θεσσαλονίκης για την παρέμβαση ενάντια στην πραγματοποίηση εκδήλωσης στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου από την πρεσβεία του Ισραήλ. Το Σωματείο...

ΣυνεχίστεDetails

Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας

Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας
από Χρίστος Κρανάκης
15/05/2025
0

Σήμερα 15 Μαϊου συμπληρώνεται ένας χρόνος από τη μέρα που ο Σπύρος Χαϊκάλης έφυγε από κοντά μας σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα σε ηλικία μόλις 37...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Βάζουν τους «μαφιόζους» να φυλάνε τα πανεπιστήμια

Βάζουν τους «μαφιόζους» να φυλάνε τα πανεπιστήμια

Προστασία ΗΠΑ στις εξορύξεις στη ΝΑ Μεσόγειο

Προστασία ΗΠΑ στις εξορύξεις στη ΝΑ Μεσόγειο

Σύλληψη συνδικαλιστών για την κατάληψη του ΟΑΕΕ

Κατάληψη κατά υποστελέχωσης ΕΦΚΑ

Η ΤV «πουλάει»  προϊόντα, κορμιά, ειδήσεις

Η ΤV «πουλάει» προϊόντα, κορμιά, ειδήσεις

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ
Παρεμβάσεις

Ο αγώνας για το δίκιο των λαών είναι δικός μας αγώνας – Για την ακύρωση της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ

Ανακοίνωση του Σωματείου Υπαλλήλων Βιβλίου-Χάρτου Θεσσαλονίκης για την παρέμβαση ενάντια στην πραγματοποίηση εκδήλωσης στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου από την πρεσβεία ...

15/05/2025
Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας
Μνήμη

Σπύρος Χαϊκάλης: Ένας σύντροφος που στεκόταν δίπλα μας

Σήμερα 15 Μαϊου συμπληρώνεται ένας χρόνος από τη μέρα που ο Σπύρος Χαϊκάλης έφυγε από κοντά μας σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα ...

15/05/2025
Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας
Περιβάλλον

Οι Ανανεώσιμες Πηγές στο σύγχρονο οικονομικό χρηματιστήριο ενέργειας

Δημήτρης Κοιλάκος, Δρ. Γεωλογίας-Υδρογεωλογίας στην Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) Καθώς τα ορυκτά καύσιμα πρέπει να ξεπεραστούν οι ...

15/05/2025
Ακροβασίες 10/5/2025
Σκίτσο Ακροβασίες Βασίλης Παπαγεωργίου

Ακροβασίες 10/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

15/05/2025
ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση
Εργαζόμενοι

ΕΛΠΕ: «Shutdown» συντήρησης με 12ωρη εντατικοποίηση

Δημήτρης Σταμούλης ▸Μαύρη επέτειος 10 ετών από το εργοδοτικό έγκλημα στα ΕΛΠΕ Ασπροπύργου Από 1η Απρίλη και έως 30 Ιούνη, ...

15/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.