Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Θέατρο

«Ο τελευταίος αντάρτης»: Η τέχνη δεν πρέπει να είναι ακίνδυνη

22/03/2018
σε Θέατρο, Πολιτισμός
«Ο τελευταίος αντάρτης»: Η τέχνη δεν πρέπει να είναι ακίνδυνη
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Το Πριν είδε και προτείνει τη θεατρική παράσταση «Ο τελευταίος αντάρτης» που αφηγείται την ιστορία της τελευταίας ομάδας του ΔΣΕ στον Γράμμο μέσα από τους μονολόγους πέντε γυναικών και την παρουσία στη σκηνή του 93χρονου Τάκη Σάντρα, τελευταίου εν ζωή μέλους της ομάδας. Συζητάμε με τα μέλη της θεατρικής ομάδας 2510.

Κείμενο-συνέντευξη: Βάλια Μαστοροδήμου.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Ο Γαβράς, ο Λάνθιμος και άλλοι 400 ηθοποιοί και σκηνοθέτες «σπάνε τη σιωπή» για τη Γάζα και τη δολοφονία της Φάτμα

Αντί Λιράζ: Αλληλεγγύη στους διαδηλωτές που σταμάτησαν την εκδήλωση της πρεσβείας του Ισραήλ

 

Η Κωνσταντίνα μάς συστήνει την παράσταση: Πρόκειται για την ιστορία της τελευταίας ομάδας του ΔΣΕ στο Γράμμο. 5 ιστορίες, 5, γυναικών, μαχητριών της ομάδας. Η θεατρική αφήγηση ενισχύεται από τη βιωματική, εν σκηνή, του 93χρονου Τάκη Σάντρα, τελευταίου εν ζωή μέλους της ομάδας.

Πώς δούλεψαν; Ο σκηνοθέτης εξηγεί: «Θελήσαμε να αποφύγουμε την παγίδα μιας “ηρωικού τύπου” αφήγησης και απεικόνισης ή του “διδακτισμού” ή ενός κειμένου-“μανιφέστου”. Εάν δεν υπηρετήσεις με σεβασμό την ξεχωριστή αισθητική γλώσσα κάθε Τέχνης, κινδυνεύεις να υπονομεύσεις τον ίδιο της το στόχο. Επιλέξαμε λοιπόν μια σύνθεση θεατρικής απεικόνισης, μουσικής ζωντανής και βιωματικής αφήγησης, ώστε να συνδέσουμε την “ιστορικότητα” με το σήμερα. Να αποφύγουμε τη “μουσειακή αναφορά”, αλλά και μια μεταμοντέρνα αισθητική που θα υπονόμευε τη διαχρονικότητα. Η παρουσία του Τάκη Σάντρα λειτουργεί διπλά: αφενός “μπρεχτικά”, καταργώντας το όριο μεταξύ θεατή/ηθοποιού, πραγματικού/φανταστικού, Τέχνης και Ζωής. Αφετέρου “αριστοτελικά”: το στοιχείο της “κάθαρσης” ενδυναμώνεται από μια παρουσία ουσιαστικά –και όχι τυπικά– εξωχρονική».

Η Ήρα και η Αλεξάνδρα προσδιορίζουν το στίγμα της παράστασης. «Θα θέλαμε η παράσταση να αποτελέσει άλλον έναν μικρό αγώνα, μια αντισυστημική ρωγμή. Ο λαϊκός στρατός ήρθε αντιμέτωπος με έναν πάνοπλο στρατό που είχε σύμμαχο την αστική τάξη και τις ΗΠΑ. Τους έδινε δύναμη το ότι πάλευαν για τη ζωή τους. Από αυτό μπορούμε και εμείς να αντλήσουμε δύναμη και αισιοδοξία». Η Ορσαλία σχολιάζει σχετικά με την τάση ιστορικού αναθεωρητισμού: «Επιχειρείται η απαράδεκτη και προκλητική ταύτιση του ναζισμού με τις δυνάμεις που τον συνέτριψαν. Δεν έχει να κάνει μόνο με το παρελθόν η προσπάθεια αυτή. Είναι προάγγελος πολέμων και επίθεσης ενάντια σε κάθε δικαίωμα και ελευθερία». Παράλληλα, η βία της εξουσίας και η λαϊκή αντι-βία απασχολούν την παράσταση. «Η άμεση βία που ασκούσε η κυβέρνηση τότε και η έμμεση βία που ασκεί σήμερα η κυβέρνηση στοn λαό δεν θα έπρεπε να επιτραπεί».

Όπως επισημαίνει η Μαρία, «Η τέχνη δεν πρέπει να είναι ακίνδυνη. Η τέχνη που μένει στις συνειδήσεις και είναι πρωτοποριακή ιστορικά, όταν έρχεται σε σύγκρουση με όποιο σύστημα εκμετάλλευσης, εξουσίας και καταπίεσης. Πιστεύουμε πως είναι καθήκον της τέχνης να κινητοποιήσει, “αλλιώς θα μείνουν τα τραγούδια μας πάνω στις σκάλες των αιώνων ταριχευμένα, ωραία ανώφελα πουλιά”, όπως είπε ο Ρίτσος».

Καταπιάστηκαν με τη συμμετοχή των γυναικών στο αντάρτικο και την έμφυλη (παρα)κρατική βία στον Εμφύλιο. «Πάνω από 30% του ΔΣΕ ήταν γυναίκες, πρωτοφανής συμμετοχή σε λαϊκό πόλεμο. Τα πρόσωπα που «υποδυόμαστε» είναι πραγματικά. Παρακολουθούμε τη διαδρομή τους, από τη πλατεία του χωριού (που ήταν ολόκληρος ο κόσμος γι’ αυτές) έως το τέλος, στις κορυφογραμμές του Γράμμου. Πώς και γιατί έφτασαν εκεί; Πώς προχωράει η κοινωνική συνείδηση του ανθρώπου; Τα αιτήματα για απελευθέρωση της γυναίκας και για κοινωνική απελευθέρωση είναι αλληλένδετα», λέει η Ορσαλία και η Αλεξάνδρα συμπληρώνει: «Η Εθνική Αλληλεγγύη καταγράφει 165 βιασμούς μεταξύ Φεβρουαρίου 1945 και Μαρτίου 1946. Το υπόμνημα του ΔΣΕ προς τον ΟΗΕ, έναν χρόνο αργότερα, αναφέρει 211 στη μισή χώρα. Δεν διαθέτουμε στατιστικές για τη φάση κλιμάκωσης του πολέμου. Αλλά οι αριθμοί δεν αντανακλούν τα πραγματικά μεγέθη, αφού πρόκειται μόνο για τα καταγγελθέντα περιστατικά, ένα ελάχιστο κλάσμα του συνόλου. Οι καταγγελίες προϋπέθεταν αξιοθαύμαστο θάρρος εκ μέρους των μηνυτριών. Ο φόβος για χειρότερα αντίποινα εξανάγκαζε τα περισσότερα θύματα σε σιωπή».

Η παράσταση «μιλάει» στις συνειδήσεις των ανθρώπων που αγωνίζονται και ενοχλεί τους πιο μαύρους εκφραστές του συστήματος. Η Χρυσή Αυγή στοχοποίησε την παράσταση και τον Σάντρα. Η ομάδα απαντάει: «Ο Τάκης Σάντρας, δις καταδικασμένος σε θάνατο για απόδραση από τη Μακρόνησο, πολλαπλά βασανισμένος, εξορισμένος και παρτιζάνος του ΔΣΕ, είναι ένα σύμβολο. Και το κυριότερο: επιζών και μάρτυρας μιας περιόδου όπου τα ιδεολογικά αδέρφια της Χρυσής Αυγής έσπειραν το θάνατο και τη φρίκη. 700.000 νεκροί ήταν το τίμημα που πλήρωσε ο λαός μας. Εμείς θα συνεχίσουμε να υπηρετούμε τον διαρκή αγώνα της μνήμης ενάντια στη λήθη».

Συντελεστές:

Κείμενο-Σκηνοθεσία: Ανδρέας Ζαφείρης, Θεατρική Ομάδα 2510

Ηθοποιοί:

Μαρία Καλαϊτζή
Ήρα Μακφέιλ
Κωνσταντίνα Μάργα
Ορσαλία Πιπίδη
Αλεξάνδρα Χουλάκη

Στη σκηνή επίσης: Τάκης Σάντρας

Music on Stage: Γιώργος Μούχος, κιθάρα
Μαριέττα Τσακμικλή, σαξόφωνο

Παραστάσεις:

Σάββατο 24/3/18: 21.00,

Κυριακή 25/3/18 19.30

Σάββατο 31/3/18 21:00

Κυριακή 1/4/18 19:30

Εισιτήρια: Γενική είσοδος 10€, Φοιτητικό/Ανέργων 8€

Οnline ticketing: www.pktheater.gr

Θέατρο ΠΚ

Διεύθυνση: Κασομούλη 30 & Ρενέ Πυώ 2 (Σταθμός Μετρό Νέος Κόσμος, Τραμ: Στάση Νέος Κόσμος, Λεωφορείο: 024 – Στάση Κασομούλη)

Τηλέφωνο: 210 9011677

Σελίδα της θεατρικής ομάδας 2510 στο facebook 

 

Ετικέτες: θέατροπρωτοσέλιδο
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Απεργοί και συνταξιούχοι μαζί στο δρόμο ενάντια σε Εθνική Τράπεζα και κυβέρνηση!

Επόμενο

Εκδηλώσεις της ταξικής πτέρυγας στην Πρέβεζα

Σχετίζεται με Άρθρα

Ο τυχαίος αποκλεισμός του Ηρακλή Τζαφέτα

Ο τυχαίος αποκλεισμός του Ηρακλή Τζαφέτα
από Κυριάκος Νασόπουλος
24/04/2025
0

Θανάσης Τριαρίδης

ΣυνεχίστεDetails

Θεατρική Παράσταση Σπυριδούλες: Μπορούμε να “ταράξουμε” τα νερά

Θεατρική Παράσταση Σπυριδούλες: Μπορούμε να “ταράξουμε” τα νερά
από Χρίστος Κρανάκης
01/12/2024
0

Συντελεστές της Θεατρικής Παράστασης "Σπυρδιδούλες" Συνέντευξη στη Νεφέλη Γαλεράκη-Στεργίου   «Η ιστορία της 14χρονης Σπυριδούλας Ράπτη –που έμελλε να γίνει σύμβολο κατά της ταξικής...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Εκδηλώσεις της ταξικής πτέρυγας στην Πρέβεζα

Εκδηλώσεις της ταξικής πτέρυγας στην Πρέβεζα

Το Χρονικό του Χρόνου του Στίβεν Χόκινγκ

Το Χρονικό του Χρόνου του Στίβεν Χόκινγκ

Οι αυτοαπασχολούμενοι στα ταξί αντιστέκονται

Οι αυτοαπασχολούμενοι στα ταξί αντιστέκονται

Σε θέση μάχης το εκπαιδευτικό και εργατικό κίνημα στη Γαλλία

Σε θέση μάχης το εκπαιδευτικό και εργατικό κίνημα στη Γαλλία

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση
Ανάλυση

Ρωσία: Ιμπεριαλιστική χώρα, με σκληρή εκμετάλλευση

από Γιάννης Ελαφρός
13/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους
Νεολαία

Εθνική Στρατηγική με στόχο τους «εγκληματίες» νέους

Γιώργος Μουρμούρης ▸Η Εθνική Στρατηγική για την πρόληψη της βίας των ανηλίκων απαντά σε ένα πρόβλημα που πλάθει στα μέτρα ...

14/05/2025
Στοχοποίηση αγωνιστή από την ασφάλεια στο ΔΠΘ
Εκπαίδευση

Στοχοποίηση αγωνιστή από την ασφάλεια στο ΔΠΘ

Την παρουσία της έξω ακριβώς από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο στην Κομοτηνή, έκανε γνωστή η ασφάλεια. Ανήμερα των εκλογών, η ασφάλεια ...

14/05/2025
Εκπαίδευση: Ανυποχώρητος αγώνας κόντρα στην αξιολόγηση
Εκπαίδευση

Θεσσαλονίκη: Συγκέντρωση ΣΕΠΕ-ΕΛΜΕ ενάντια σε αξιολόγηση και διώξεις στις 15/5

▸Συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στην αξιολόγηση, τις διώξεις και τα πειθαρχικά, τις ιδιωτικοποιήσεις και την αντιεκπαιδευτική πολιτική διοργανώνουν την Πέμπτη 15 ...

14/05/2025
ΠΟΕ-ΟΤΑ: Συνέδριο με άδειες καρέκλες, χωρίς σχέδιο αγώνα – Η ΑΚΙΣ-ΟΤΑ εξέλεξε 1 έδρα στο Γενικό Συμβούλιο
Εργαζόμενοι

ΠΟΕ-ΟΤΑ: Συνέδριο με άδειες καρέκλες, χωρίς σχέδιο αγώνα – Η ΑΚΙΣ-ΟΤΑ εξέλεξε 1 έδρα στο Γενικό Συμβούλιο

Συνέδριο καταγραφής με άδεια καθίσματα και ανύπαρκτη πολιτική αντιπαράθεση για τα καίρια προβλήματα των εργαζομένων του κλάδου ήταν το 51ο ...

14/05/2025
ΠΕΝΕΝ
Εργαζόμενοι

ΠΕΝΕΝ: Καμιά δικαστική απόφαση δε σταματά την απεργία – Νέα συγκέντρωση στη Δραπετσώνα

«Θεοί και (εργοδοτικοί) δαίμονες» έχουν στραφεί κατά της απεργίας που προκήρυξε η ΠΕΝΕΝ στα οχηματαγωγά πλοία τύπου Ro/Ro στην περιοχή ...

14/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.