Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός

Black Panther: Κάτι παραπάνω από μια τυπική ταινία με υπερήρωες

26/02/2018
σε Πολιτισμός, Ταινίες-σειρές
Black Panther: Κάτι παραπάνω από μια τυπική ταινία με υπερήρωες

Marvel's Captain America: Civil War Black Panther/T'Challa (Chadwick Boseman) Photo Credit: Film Frame © Marvel 2016

Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Νίκος Γιακουμέλος

 

Σε κοινέςΚατηγορίες

«Άγριοι»: Κανίβαλοι με… ρούχα και ιδέες!

Γιώργος Ζώης: Αρνούμαι να είμαι καλεσμένος στο Ισραήλ ενώ ο στρατός του δολοφονεί

Η τελευταία ταινία της σύμπραξης Marvel/ Disney, o Μαύρος Πάνθηρας, μπορεί να μην είναι η πρώτη ταινία με μαύρο υπερήρωα σε ρόλο πρωταγωνιστή (είχε προηγηθεί το 1998 το Blade με τον Wesley Snipes), είναι όμως η πρώτη ταινία του είδους στην οποία το θέμα της φυλετικής καταπίεσης τίθεται τόσο έντονα. Η αλήθεια είναι πως το είδος των υπερηρωικών ταινιών, παρότι κυρίαρχο εδώ και αρκετά χρόνια στη μαζική κουλτούρα, δυσκολεύεται πολύ να αποδώσει χαρακτηριστικά άλλων εθνικοτήτων ή φυλών και, όταν το κάνει, να μην τους συμπεριφέρεται υποτιμητικά. Ωστόσο, η ιστορία του πρώτου μαύρου υπερήρωα δεν αντιμετωπίζει τέτοια προβλήματα τόσο στο αισθητικό κομμάτι, που ξεχειλίζει από πολύ ιδιαίτερα αισιόδοξο πνεύμα, όσο και πολιτικά. Το Black Panther, σε σκηνοθεσία Ράιαν Κούγκλερ, καταφέρνει να μιλήσει ξεκάθαρα και χωρίς περιστροφές για τον ιμπεριαλισμό, και μάλιστα από την πλευρά των ηττημένων. Όχι μόνο αυτό, αλλά με αφετηρία την Αφρική, ο Κούγκλερ ξεκινά ένα ταξίδι με αναφορές στα πρώτα πλοία σκλάβων που έφταναν στον Νέο Κόσμο για να δομήσουν μια Νέα Κόλαση, στις συνθήκες του βιώνει η έγχρωμη κοινότητα στα ευρωπαϊκά και αμερικάνικα γκέτο, την καταπίεση και την υποτίμηση που βιώνουν οι μαύρες γειτονιές στις μεγάλες μητροπόλεις του κόσμου που χτίστηκε πάνω στον ιδρώτα τους. Ο Μαύρος Πάνθηρας, όντας ο πρώτος μαύρος υπερήρωας των κόμικ (1966), είχε ένα μεγάλο κενό να καλύψει και μπορούμε να πούμε πως δεν το κατάφερε όσο θα μπορούσε. Αντί να αγκαλιάσουν την κουλτούρα των ανθρώπων για τους οποίους προοριζόταν, οι δημιουργοί του Τζακ Κίρμπι και ο Σταν Λι, υπολείπονταν της άνεσης ή της εγγύτητας για κάτι τέτοιο και προτίμησαν τον μύθο του ευγενούς άγριου, μια εικονογράφηση-καρικατούρα των λαών της Αφρικής και μια γενικότερη στάση άγνοιας για τα θέματα της μαύρης κοινότητας. Έτσι, ο πρώτος ήρωας ανθρώπων φτωχών ήταν… ο πιο πλούσιος άνθρωπος στον κόσμο. Για ανθρώπους που η δικαιοσύνη αγνόησε ή στόχευσε, η εκπροσώπησή τους στα κόμικ ήταν ένας βασιλιάς. Οι συνθήκες αυτές μπορεί να δημιούργησαν στην πορεία έναν πολύ ενδιαφέροντα και πολυσχιδή χαρακτήρα, όμως δεν κατάφεραν (απόλυτα) να του δώσουν ένα κοινωνικό πρόσημο. Προς έκπληξη όλων, ο Κούγκλερ ενώ δεν αγνοεί αυτή την παράδοση αλλά ίσα-ίσα την αναδεικνύει, καταφέρνει ακριβώς αυτό: να φέρει τον Μαύρο Πάνθηρα στο επίκεντρο κοινωνικών και πολιτικών προβληματικών. Σαν αρχηγός μιας κοινωνίας που δεν βίωσε τα δεινά του ιμπεριαλισμού και έτσι κατάφερε να ακμάσει, προβληματίζεται για τον ρόλο που πρέπει να κρατήσει απέναντι σε αυτούς με τους οποίους συνδέεται με πολιτισμικά και φυλετικά δεσμά. Σε καμία άλλη ταινία της Marvel δε θα μπορούσαμε να έχουμε συζητήσεις για προσφυγικές ροές, για άσυλο, για πολιτική.

Την ίδια ακριβώς στιγμή, η ταινία αναδεικνύει και τις έμφυλες διαστάσεις, δίνοντας στις γυναίκες ηρωίδες ρόλο σχεδόν πρωταγωνιστικό, φέρνοντάς τις στην πρώτη γραμμή της πολιτικής και στρατιωτικής δυναμικής. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, η αντιμετώπιση του ανταγωνιστή Κιλμόνγκερ, ο οποίος παρουσιάζεται σαν ένας ακραία ριζοσπαστικοποιημένος νέος με κύριο κίνητρο το ταξικό μίσος και την απώλεια του πατέρα από το χέρι των ισχυρών, φαντάζει κάπως δασκαλίστικη παρόλο που δεν του στερεί το δίκιο. Την ίδια στιγμή, η τελική λύση που διαλέγει ο Μαύρος Πάνθηρας (ο κεντρικός ήρωας που ακούει στο όνομα Τ’Τσάλα) για να συμβιβάσει το δίλημμα της χώρας του, της Γουακάντα, μεταξύ εξωστρέφειας και απομονωτισμού –άλλη μια βαθιά πολιτική συζήτηση που διεξάγεται σε όλη την διάρκεια της ταινίας– φαντάζει ένα ημίμετρο.

Τελικά, ο Μαύρος Πάνθηρας σίγουρα δεν είναι η ταινία που θα μπορούσε να ήταν, είναι όμως η πιο προωθημένη από όλες τις ταινίες του είδους της και αυτό είναι που δεν πρέπει να αγνοηθεί.

 

 

Ετικέτες: πρωτοσέλιδο
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

  Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος: Ένα ακατάβλητο επαναστατικό εγχειρίδιο  

Επόμενο

Αρπάζουν τα σπίτια του λαού δίνουν «μαξιλάρι» στο κεφάλαιο

Σχετίζεται με Άρθρα

Γράμμα από Βρετανία

Γράμμα από Βρετανία
από Χρίστος Κρανάκης
17/05/2025
0

Η κυβέρνηση των Εργατικών ανακοίνωσε την κατάργηση του ημι-κρατικού οργανισμού NHS England, που φτιάχτηκε το 2012 από την κυβέρνηση του Συντηρητικού Κάμερον με σκοπό...

ΣυνεχίστεDetails

Καλοκαιρινοί εκβιασμοί και απειλητικά «ραβασάκια» από την κυβέρνηση για την αξιολόγηση

Καλοκαιρινοί εκβιασμοί και απειλητικά «ραβασάκια» από την κυβέρνηση για την αξιολόγηση
από Δημήτρης Τζιαντζής
06/08/2024
0

Παράνομες εντολές ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε άδεια και τα σχολεία είναι κλειστά Παρά την απεργία-αποχή που έχουν κηρύξει οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Αρπάζουν τα σπίτια του λαού δίνουν «μαξιλάρι» στο κεφάλαιο

Αρπάζουν τα σπίτια του λαού δίνουν «μαξιλάρι» στο κεφάλαιο

Θέσεις για την 4η Συνδιάσκεψη: Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ εφαλτήριο ανατρεπτικών πρωτοβουλιών

ΑΝΤΑΡΣΥΑ: Πορεία προς τη συνδιάσκεψη με πολιτικές πρωτοβουλίες

Πανεπιστήμιο  της Δυτικής Αττικής  ή της αγοράς;

Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αττικής ή της αγοράς;

Προανακριτική με συγκάλυψη πραγματικών σκανδάλων

Προανακριτική με συγκάλυψη πραγματικών σκανδάλων

Φύλλο 31-5

Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό

«Στα μαλακά» από τη ΝΔ ο Καραμανλής

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Το Φεστιβάλ Αναιρέσεις φέρνει το καλοκαίρι!

Πλήρη Περιεχόμενα
\

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 31/5-1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025
Διήμερο εκδηλώσεων στο Στέκι των Αναιρέσεων στη Θεσσαλονίκη
Ατζέντα

Διήμερο εκδηλώσεων στο Στέκι των Αναιρέσεων στη Θεσσαλονίκη

30/05/2025

Διεθνή

Στόλος της Ελευθερίας: Νέα αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα
Διεθνή

Στόλος της Ελευθερίας: Νέα αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα

από Κυριάκος Νασόπουλος
29/05/2025

Αφιέρωμα

Περιεχόμενα

Διαβάστε στο Πριν που κυκλοφορεί το διήμερο 31 Μαΐου-1 Ιουνίου

Γάζα: Τελευταίο σύνορο ανθρωπιάς κι ελευθερίας Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό Οι «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» συνεγείρουν στον αγώνα Φεστιβάλ Αναιρέσεις: ...

31/05/2025
Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών: Ξεπούλημα σε εταιρεία για… λίγο δωρεάν καφέ
Νεολαία

Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών: Ξεπούλημα σε εταιρεία για… λίγο δωρεάν καφέ

Η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ), υπό την πρυτανεία της Ε. Χατζησάββα, επιταχύνει την εδώ και χρόνια επιχειρηματικοποίηση του ιστορικού καλλιτεχνικού ...

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 31/5-1/6

Με το  Φεστιβάλ Αναιρέσεις  2025 φέρνουμε το καλοκαίρι στην πόλη της Πάτρας! Για μία ακόμα χρονιά επιστρέφουμε στο καλοκαιρινό ραντεβού ...

31/05/2025
Αναιρέσεις 2025: Κορυφώνεται Σάββατο 31/5 και Κυριακή 1/6 το ανατρεπτικό φεστιβάλ στην Πανεπιστημιούπολη ΕKΠΑ
Νεολαία

Αναιρέσεις 2025: Κορυφώνεται Σάββατο 31/5 και Κυριακή 1/6 το ανατρεπτικό φεστιβάλ στην Πανεπιστημιούπολη ΕKΠΑ

Με μεγάλη επιτυχία, μαζική συμμετοχή και σύνθημα «Αυτός ο κόσμος θα αλλάξει, αν τον αλλάξουμε εμείς» ξεκίνησε την Παρασκευή το ...

31/05/2025
Ξεκίνησε το Φεστιβάλ Αναιρέσεις-Χάρτης και πληροφορίες πως θα μεταβείτε στο ΕΚΠΑ
Νεολαία

Ξεκίνησε το Φεστιβάλ Αναιρέσεις-Χάρτης και πληροφορίες πως θα μεταβείτε στο ΕΚΠΑ

 Ένα τριήμερο ανατρεπτικής πολιτιστικής πρότασης Άνοιξαν την Παρασκευή οι πύλες του φετινού Φεστιβάλ Αναιρέσεις Στις 31 Μαΐου και 1 Ιουνίου ...

31/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.