Στα πλαίσια των αντιφασιστικών εκδηλώσεων και διαδηλώσεων για το κλείσιμο τεσσάρων χρόνων από τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα από το Χρυσαυγίτη Ρουπακιά, το Πριν επικοινώνησε με ομότεχνους του Killah P, ανθρώπους από το χώρο του Hip hop, όπως ο Λεωνίδας Οικονομάκης από τους Social Waste και o Brak The Mask και μίλησε μαζί τους για τα γεγονότα του τότε και τις εκδηλώσεις του τώρα.
Συνέντευξη στον Νίκο Καραφάκη
Αύριο κλείνουν τέσσερα χρόνια χωρίς τον Παύλο. Τι συναισθήματα νιώθεις για αυτή τη ημέρα;
Είναι από τις μέρες που δεν ξεχνάς. Που θυμάσαι ακριβώς πού ήσουν και τι έκανες όταν έμαθες ότι σκότωσαν τον Παύλο. Και είναι ακόμα πιο έντονη η ανάμνηση για μας που τον γνωρίζαμε και προσωπικά. Θυμάμαι ακόμα την αντίδρασή μου στο φίλο που με ενημέρωσε: «Όχι τον Παύλο! Να δεις που σίγουρα τους αντιστάθηκε σθεναρά! Ο Παύλος σίγουρα!» Και πραγματικά έτσι έγινε. Έμεινε πίσω για να προστατέψει τους φίλους του. Όπως παλιά στις πορείες που μου ‘λεγε «έλα ρε και μη φοβάσαι, άμα γίνει τίποτα καθαρίζω εγώ!» Τέτοιος ήταν ο Παύλος. Από την άλλη εγώ νιώθω και μια αγανάκτηση που τέσσερα χρόνια μετά η Χρυσή Αυγή είναι στο Κοινοβούλιο και οι υπεύθυνοι -και δε μιλάω μόνο για τον Ρουπακιά, αυτός ήταν ο εκτελεστής, μιλάω για εκείνους με την πολιτική ευθύνη το Μιχαλολιάκο και τη συμμορία του- είναι …ελεύθεροι! Είναι τρελό… Επίσης, προσωπικά δεν πιστεύω στην αστική δικαιοσύνη. «Είναι βέλος στη φαρέτρα τους» που λέει κι ένα στιχάκι μας.
Παρά τη δολοφονία του Παύλου αλλά και του Λουκμάν, τους τραυματισμούς μεταναστών και αντιφασιστών, ένα σημαντικό τμήμα κόσμου και νέων ανθρώπων στηρίζει ακόμη τους νεοναζί. Πως εξηγείς αυτό το φαινόμενο;
Εκλογικά έτσι φαίνεται. Επιχειρησιακά όμως νομίζω ότι έχουν χάσει δυναμική. Η δολοφονία του Παύλου αντέστρεψε το υπέρ τους κλίμα σε μια στιγμή που άνοιγαν παντού καινούρια γραφεία, σε κεντρικά σημεία κιόλας, δημοσκοπικά «πετούσαν,» και γενικά είχαν εισχωρήσει και σε σωματεία και λοιπά. Με τη δολοφονία του Παύλου ξεμπροστιάστηκαν. Υπάρχει βέβαια ακόμα κόσμος που θα τους ψηφίσει και είναι ανησυχητικό… Προσωπικά θεωρώ ότι η ίδια η ελληνική πολιτεία έχει δημιουργήσει αυτόν τον κόσμο με την εθνικιστική, χριστιανοταλιμπανική προπαγάνδα που παρέχει στα σχολεία της εδώ και δεκαετίες. Ας μην αναρωτιόμαστε πώς προέκυψε αυτός ο κόσμος. Το ίδιο το ελληνικό κράτος τον έχει εκπαιδεύσει. Η ΧΑ τον βρήκε έτοιμο, απλά πριν «κρύβονταν» στη Δεξιά.
Πως μπορεί το hiphop, o Παύλος ήταν ένας από σας, να παίξει ρόλο στη καταδίκη του φασισμού;
Εμείς έχουμε δυο πλεονεκτήματα σαν ράπερ, για να μιλήσω γι αυτό το κομμάτι της κουλτούρας του χιπ χοπ. Έχουμε το λόγο, και έχουμε και απήχηση σε ένα κομμάτι της νεολαίας και όχι μόνο αυτής. Ίσως και να διαμορφώνουμε και συνειδήσεις με το λόγο μας κάπως, αν και είναι σα να είμαστε στην πλατεία ενός χωριού, οι άλλοι να έχουν στήσει τα σουπερ ηχεία στο κέντρο και λένε τα δικά τους -τα κυρίαρχα μέσα εννοώ- κι εμείς με κάτι περιφερειακά ηχειάκια να προσπαθούμε να ακουστούμε…Ε κάποιοι θα μας ακούσουν κι εμάς…
Έχεις διαπιστώσει αλλαγή στη στάση ανθρώπων του χώρου μετά τη δολοφονία του Killa-P από τους φασίστες;
Του χιπ χοπ εννοείς; Το χιπ χοπ, επειδή έχει άμεση επαφή με το δρόμο και με την κοινωνική πραγματικότητα δεν εξεπλάγη από την εμφάνιση των νεοναζί. Το «είχε δει να ‘ρχεται» που λένε και πάντα ήταν απέναντι σε αυτή την ιδεολογία. Κάνουμε και «μαύρη μουσική» βλέπεις και οι νεοναζί δεν είχαν ελπίδες να τραβήξουν κόσμο από μας. Αυτό που όντως υπήρξε ήταν η αλλαγή στάσης διαφόρων συνιστωσών της Αριστεράς αλλά και συλλογικοτήτων του αντιεξουσιαστικού χώρου που ξαφνικά «ανακάλυψαν» το χιπ χοπ από ‘κει που μας θεωρούσαν κάπως γραφικούς. Υπήρξε βέβαια και εκείνη η συνέντευξη τύπου των ράπερ στην ΕΣΗΕΑ που κατέληξε να είναι ένα απολιτίκ πράγμα, που δε μας τιμά και σαν σκηνή και κίνημα και εμένα προσωπικά δε με εκφράζει κιόλας. Σαν αντίδραση ήταν «λίγη». Αλλά εντάξει, ούτε και οι ράπερ είναι ένα ενιαίο κίνημα με ενιαία ιδεολογία, στάση, και σκέψη. Και το σινάφι μας κάπως αχταρμάς είναι, χωρίς ιδιαίτερη πολιτική συνείδηση, για να μην αυτό-βαυκαλιζόμαστε κιόλας.
Τι είναι αυτό που θα ήθελες να πεις στο κόσμο μπροστά στις διαδηλώσεις και τις εκδηλώσεις για τη δολοφονία του Παύλου;
Να μην ξεχνάει. Ότι η λύση στα όποια οικονομικά-κοινωνικά-ψυχολογικά προβλήματά του δεν είναι ο «αποκλεισμός» ή ο εξοστρακισμός του «άλλου,» του διαφορετικού, όπως υποστηρίζουν οι μισάνθρωποι της Χρυσής Αυγής. Δεν τα δημιούργησε καν ο «άλλος» κι ο «διαφορετικός» αυτά τα προβλήματα. Εξάλλου, ταξικά, πιο κοντά είμαστε στο μετανάστη, με τον οποίο μπορεί και να ζούμε στην ίδια γειτονιά και να δουλεύουμε στην ίδια δουλειά, παρά στον Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Τσίπρα, το Μιχαλολιάκο, ή το Μπόμπολα, για να αναφέρω κάποια παραδείγματα. Και κάτι ακόμα: η Χρυσή Αυγή είναι νέο-ναζιστική οργάνωση. Να τους απομονώσουμε: πολιτικά, κοινωνικά, πολιτισμικά. Με όλους τους τρόπους. Να μην περάσουν!
Διαβάστε ακόμα: