Τόσο το περιοδικό όσο και η ιστοσελίδα Σελιδοδείκτης φιλοδοξούν να αρθρώσουν θεωρητικό, πολιτικό και συνδικαλιστικό λόγο από τη σκοπιά του εκπαιδευτικού κινήματος, ενάντια στην κυρίαρχη αστική πολιτική για την εκπαίδευση, όπως αυτή υπαγορεύεται από την πολιτική των μνημονιακών κυβερνήσεων, της ΕΕ, του ΟΟΣΑ και των διάφορων άλλων ιμπεριαλιστικών διεθνών οργανισμών.
της Χρύσας Καραμήτρου
Την Παρασκευή 16 Ιούνη στο φιλόξενο χώρο του βιβλιοπωλείου ΚΨΜ, παρουσιάστηκε το πρώτο τεύχος του νέου εκπαιδευτικού περιοδικού Σελιδοδείκτης. Στην εκδήλωση μίλησαν οι εκπαιδευτικοί Μιχάλης Μιλτσακάκης και Χρύσα Καραμήτρου, με επιστολή του παρενέβη ο πανεπιστημιακός και συνεργάτης του περιοδικού, Κώστας Σκορδούλης. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης ποιήματα απήγγειλε ο ποιητής και ηθοποιός Γιώργος Ζιόβας. Η βραδιά έκλεισε με μουσικό πρόγραμμα από το σχήμα «Δυο όψεις».
Το πρώτο τεύχος φιλοξενεί αφιέρωμα με τίτλο: «Ενιαίο 12χρονο σχολείο, δημόσιο και δωρεάν για όλα τα παιδιά». Η επιλογή του θέματος δεν είναι τυχαία. Το θέμα αυτό αφορά τη βαθύτερη ουσία της απόπειρας του περιοδικού να συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός ευρύτερου μορφωτικού, εκπαιδευτικού ρεύματος, που θα παλεύει για το σχολείο των αναγκών και των δικαιωμάτων από τη σκοπιά πάντα των μορφωτικών συμφερόντων του κόσμου της εργασίας, σε μια κοινωνία απελευθερωμένη από τα δεσμά της εκμετάλλευσης.
Το κείμενο του Γιώργου Γρόλλιου με τίτλο «Σκαλίζοντας την εμπειρία απελευθερωτικών εγχειρημάτων στην εκπαίδευση» που επιμελήθηκε η Γ. Ιωαννίδου, αφορά τη μόρφωση και εκπαίδευση στα πρώτα χρόνια μετά την επανάσταση του Οκτώβρη του 1917 στη Σοσιαλιστική Ομοσπονδιακή Σοβιετική Δημοκρατία της Ρωσίας (Οκτώβρης του 17-Μάρτης του 1920). Ο Παναγιώτης Σάμιος στο άρθρο του με τίτλο «Ξαναπιάνοντας τον Μίτο από την αρχή: Το Σχέδιο για μια Λαϊκή Παιδεία 1944», περιγράφει αναλυτικά τις προσπάθειες της εφαρμογής του σχεδίου για μια λαϊκή παιδεία από το Εθνικό Συμβούλιο της ΠΕΕΑ, το ΕΑΜ και την ΕΠΟΝ. Στο άρθρο του Χρήστου Ρέππα με τίτλο «Το ενιαίο σχολείο στον καπιταλισμό: Από τη μεταπολεμική σοσιαλδημοκρατική συναίνεση στη νεοφιλελεύθερη αποδόμηση», παρουσιάζονται κυρίως τα παραδείγματα της γαλλικής, βρετανικής και αμερικανικής εκπαίδευσης όσον αφορά στην εδραίωση του ενιαίου σχολείου, αλλά και το ελληνικό παράδειγμα του Ενιαίου Πολυκλαδικού Λυκείου, τα κοινωνικά χαρακτηριστικά και γενικότερα η κοινωνική, πολιτική κι ιδεολογική διαπάλη που προκύπτει από την εφαρμογή τους. Ο Περικλής Παυλίδης, στο άρθρο του με τίτλο «Για τον ρόλο του εκπαιδευτικού», διαπραγματεύεται το θέμα της αντίστασης της εκπαιδευτικής διανόησης ενάντια στις νεοφιλελεύθερες εκπαιδευτικές πολιτικές και την αναγκαιότητα χειραφέτησης των εργαζομένων της εκπαίδευσης και της γνώσης, στον ορίζοντα της κατάργησης των σχέσεων αλλοτρίωσης της εργασίας και εντέλει και της κεφαλαιοκρατίας. Γράφοντας για το θέμα «Φυσική ανισότητα και αριστεία: Μια ματιά στη σκληρή ιδεολογία των σύγχρονων εκπαιδευτικών πολιτικών», ο Ανδρέας Αποστολόπουλος ασκεί κριτική στην επικράτηση του ανταγωνισμού και την πιστοποίηση της ανωτερότητας ως απαραίτητους παράγοντες για την παραγωγή καλύτερων και ποιοτικότερων αποτελεσμάτων από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Στο κείμενο του Θοδωρή Βουρεκά με τίτλο «Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο: Μια πρόταση του παρόντος και του μέλλοντος», σκιαγραφείται η πρόταση του Ενιαίου Δωδεκάχρονου σχολείου σαν ένα πρόταγμα που τροφοδοτεί προγραμματικά του αγώνες στο σήμερα, αλλά και ως κόμβος ενός σύγχρονου αντικαπιταλιστικού προγράμματος. Η Γιώτα Ιωαννίδου και ο Γιώργος Καλημερίδης γράφουν «Για το σχολείο των αναγκών και των δικαιωμάτων μας» και πραγματεύονται το σχολείο των αναγκών και των δικαιωμάτων από την πλευρά των εργατικών και μορφωτικών συμφερόντων, αλλά και από την προοπτική της συνολικής χειραφέτησης των κυριαρχούμενων κοινωνικών ομάδων.
Την ύλη του περιοδικού ανοίγει άρθρο της σύνταξης με θέμα την κοινωνική και πολιτική συγκυρία, καθώς και σχολιασμός, μαζί με μια μορφή ανασκόπησης των εξελίξεων σε εκπαίδευση και κοινωνία, ενώ κλείνει με θέματα πολιτισμού και βιβλιοπαρουσιάσεις. Πέρα από το αφιέρωμα, μια σειρά άρθρων συμπληρώνουν την ύλη του πρώτου τεύχους με μια θεματολογία που αφορά το εκπαιδευτικό κίνημα, την εκπαιδευτική στρατηγική της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, διεθνή εκπαιδευτικά θέματα και κινήματα, την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τους μαθητές, την εργασία και ειδικά την ελαστική εργασία σε δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση, την παιδαγωγική και τη διδακτική, τις παρεμβάσεις στην τάξη και την εκπαιδευτική πράξη, το προσφυγικό, την Ιστορία, αλλά και την κοινωνική και πολιτική επικαιρότητα, το φασισμό, το ρατσισμό, ενώ δε λείπει και ένας λογοτεχνικός σχολιασμός της εκπαιδευτικής ζωής.
Ο Σελιδοδείκτης παρουσιάζεται με έντυπη και ηλεκτρονική μορφή. Βασική επιδίωξη της Συντακτικής Επιτροπής είναι οι ενότητες του περιοδικού να περιέχουν αντίστοιχα κείμενα σε κάθε έντυπο τεύχος. Η ιστοσελίδα συμπληρώνει το περιοδικό, καθώς δίνει τη δυνατότητα να δημοσιεύονται άρθρα που για διάφορους λόγους δεν μπόρεσαν να συμπεριληφθούν στο έντυπο. Επιπλέον, η ηλεκτρονική παρέμβαση μέσω του Σελιδοδείκτη αποτελεί απαραίτητο συμπλήρωμα του έντυπου περιοδικού, κυρίως γιατί εξυπηρετεί τον στόχο της άμεσης παρέμβασης στην εκπαιδευτική και κοινωνική επικαιρότητα.
Τόσο το περιοδικό όσο και η ιστοσελίδα Σελιδοδείκτης –selidodeiktis.edu.gr– φιλοδοξούν να αρθρώσουν θεωρητικό, πολιτικό και συνδικαλιστικό λόγο από τη σκοπιά του εκπαιδευτικού κινήματος, ενάντια στην κυρίαρχη αστική πολιτική για την εκπαίδευση, όπως αυτή υπαγορεύεται από την πολιτική των μνημονιακών κυβερνήσεων, της ΕΕ, του ΟΟΣΑ και των διάφορων άλλων ιμπεριαλιστικών διεθνών οργανισμών. Μέσω του Σελιδοδείκτη επιδιώκεται η παρέμβαση με όπλο την κριτική, αλλά και τη φιλοδοξία της συλλογικής αντι-δημιουργίας, ενός μορφωτικού κινήματος, αντι-ρεύματος αξιακής αντεπίθεσης.
Το αγκάλιασμα του Σελιδοδείκτη από τον κόσμο της εκπαίδευσης, και όχι μόνο, δείχνει την αναγκαιότητα αλλά και τις προοπτικές που ανοίγονται. Η Συντακτική Επιτροπή του Σελιδοδείκτη απευθύνει ανοιχτό κάλεσμα συνδρομής και συμμετοχής στον καθένα και στην καθεμιά που θέλει να συμβάλει με ιδέες, σκέψεις, απόψεις, άρθρα, κείμενα, στα πλαίσια των παραπάνω κατευθύνσεων, σε αυτό το συλλογικό εγχείρημα.