ΜΠΑΜΠΗΣ ΣΥΡΙΟΠΟΥΛΟΣ
Από το πρωί της περασμένης Δευτέρας, παραδόθηκαν στην Fraport Greece 14 αεροδρόμια (Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Ακτίου, Χανίων, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Κω, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Ρόδου, Σάμου, Σαντορίνης, Σκιάθου και Ζακύνθου). Αν και παραπλανητικά χαρακτηρίζονται ως περιφερειακά, ανάμεσά τους βρίσκονται τα πιο εμπορικά και τουριστικά αεροδρόμια της χώρας, με κίνηση που το 1916 έφτασε τους 25,3 εκατ. επιβάτες.
Η συμφωνία έγινε το Δεκέμβρη του 2014 επί κυβέρνησης Σαμαρά και προβλέπει παραχώρηση για 40 χρόνια με δυνατότητα παράτασης για άλλα δέκα. Η Fraport Greece είναι κοινοπραξία της γερμανικής μητρικής (με 73,4%) και του ομίλου Κοπελούζου (με 26,6%) και κατέβαλε στο ΤΑΙΠΕΔ το ποσό των 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ. Επίσης, θα καταβάλει 22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα, ενώ θα δίνει κάθε χρόνο το 28,6 % των λειτουργικών κερδών της.
Πληρώνει βέβαια με δανεικά, καθώς έλαβε δάνειο από πέντε τράπεζες, ύψους 968,4 εκατ. ευρώ, μεταξύ των οποίων και η Παγκόσμια Τράπεζα και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Το μεγαλύτερο ποσό έδωσε η Alpha Bank (284,7 εκατ.), που στην ουσία αποτελεί δημόσιο χρήμα καθώς οι ελληνικές τράπεζες χρηματοδοτούνται και «διασώζονται» συνεχώς με το «αίμα» του ελληνικού λαού.
Η συμφωνία με βάση την οποία έγινε η «εκποίηση» με βάση το νόμο 4389/2016 που ψηφίστηκε πέρσι, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αυτή τη φορά, υπάχθηκε στο νόμο 2687 του 1953(!) «περί επενδύσεως και προστασίας κεφαλαίων εξωτερικού», με προεδρικό διάταγμα που υπογράφηκε την Παρασκευή 7 Απριλίου. Στην ουσία, λοιπόν, αυτή η συμφωνία αποκαλύπτει τον σκληρό πυρήνα της «συνέχειας του κράτους» από τον βασιλέα Παύλο μέχρι την σημερινή κυβέρνηση, που συνίσταται στην προστασία των «επενδυτών».
Σημειώνεται ότι ο νόμος του 1953 (βασιλικό νομοθετικό διάταγμα) είχε σκοπό την προσέλκυση ξένων, ναυτιλιακών κυρίως κεφαλαίων, προστατεύει δε την εκάστοτε κοινοπραξία από επίταξη, εκτός από την «περίπτωσην εμπολέμου καταστάσεως και εφ όσον διαρκεί αύτη». Αλλά και σε αυτή την περίπτωση, ο «δικαιούχος» θα λάβει «δικαίαν αποζημίωση» μετά από συμφωνία του με την κυβέρνηση. Η συγκεκριμένη ρύθμιση έγινε μετά τις ανησυχίες που εξέφρασε η γερμανική εταιρεία και τις εγγυήσεις που ζήτησε ότι δεν θα χάσει τα (δανεικά) χρήματα που δίνει σε περίπτωση χρεοκοπίας του κράτους ή αλλαγής νομίσματος.
Με άλλα λόγια: Στη χώρα που επιτάσσονται οι ναυτεργάτες ή οι υπάλληλοι του μετρό σε καιρό ειρήνης και όποτε κρίνει η εκάστοτε κυβέρνηση, χωρίς καμία αποζημίωση, 14 αεροδρόμια παραμένουν ιδιωτικά σε κάθε περίπτωση, εκτός αν γίνει πόλεμος – και τότε με το αζημίωτο…
Πάντως, ο πρόεδρος της Fraport, Στέφαν Σούλτε, δήλωσε ότι πιστεύει «στην Ελλάδα και στις δυνατότητές της», ενώ χαρακτήρισε την επένδυση «τη μεγαλύτερη προσθήκη στο διεθνές χαρτοφυλάκιό μας». Ο Κοπελούζος θεώρησε, από την πλευρά του, ότι η παραχώρηση θα αποτελέσει εφαλτήριο επανεκκίνησης της οικονομίας και βελτίωσης της «εθνικής ανταγωνιστικότητας». Προς όφελος του ίδιου και του κεφαλαίου, φυσικά…