Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός

Ένας «Εμποράκος» στη σύγχρονη Τεχεράνη

09/02/2017
σε Πολιτισμός
Ένας «Εμποράκος» στη σύγχρονη Τεχεράνη

Salesman

Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΤΖΙΑΝΤΖΗ

 

Σε κοινέςΚατηγορίες

«Άγριοι»: Κανίβαλοι με… ρούχα και ιδέες!

Γιώργος Ζώης: Αρνούμαι να είμαι καλεσμένος στο Ισραήλ ενώ ο στρατός του δολοφονεί

Η ταινία αυτή δεν επιβεβαιώνει απλώς τη μαστοριά του ιρανού σκηνοθέτη της, αλλά και τη δύναμη, τη διαχρονικότητα και την υπερτοπικότητα της αληθινής τέχνης.

Άθελά του, ο Ντόναλντ Τραμπ έγινε ο καλύτερος διαφημιστής του «Εμποράκου».

Αν ο Άρθουρ Μίλερ ζούσε και έβλεπε στο σινεμά τον «Εμποράκο» του πολυβραβευμένου Ασγκάρ Φαραντί, μάλλον θα χαιρόταν καθώς το αριστούργημά του, ο «Θάνατος του Εμποράκου», ακόμα και σήμερα είναι ζωντανό, μεταδίδει συγκίνηση και όχι μόνο στο καλλιεργημένο θεατρόφιλο κοινό της Νέας Υόρκης, όπως συνέβη στην πρώτη θριαμβευτική του παράσταση στο Μπροντγουέι το 1949, αλλά και στους εφήβους της σημερινής Τεχεράνης.

Οι δύο πρωταγωνιστές της ταινίας του ιρανού σκηνοθέτη είναι ένας φιλόλογος, καθηγητής σε λύκειο, και η γυναίκα του με επάγγελμα οικιακά. Και οι δύο τριάντα κάτι, χωρίς παιδιά, όμορφοι, ευαίσθητοι, καλλιεργημένοι, αγαπημένοι μεταξύ τους και βασικοί συντελεστές σε μια ερασιτεχνική παράσταση του «Θάνατου του Εμποράκου». (Προφανώς, οι ιρανοί καθηγητές αμείβονται καλύτερα από τους έλληνες συναδέλφούς τους, αφού φαίνεται ότι με ένα μισθό μπορεί κανείς όχι να ζει με πολυτέλεια αλλά με αξιοπρέπεια.) Μια ζωή δημιουργική, χωρίς ρωγμές, χωρίς τη δική μας γνώριμη αγωνία για το αύριο. Μόνο που οι πρώτες κιόλας σκηνές της ταινίας μάς προειδοποιούν ότι αυτό που φαίνεται σίγουρο και σταθερό μπορεί, από τη μια στιγμή στην άλλη, να γεμίσει ραγισματιές. Πώς το έλεγε ο Μαρξ το 1848, 100 χρόνια πριν την πρώτη παράσταση του  «Εμποράκου» του Μίλερ; «Καθετί σταθερό εξαερώνεται, καθετί ιερό βεβηλώνεται και στο τέλος οι άνθρωποι αναγκάζονται να αντικρίζουν με νηφαλιότητα τις πραγματικές συνθήκες της ζωής».

Στην ταινία, οι πρωταγωνιστές ύστερα από ένα τυχαίο βίαιο γεγονός, μια τραυματική εμπειρία, αναγκάζονται να αντικρίσουν την πραγματικότητα, όχι όμως με ιδιαίτερη νηφαλιότητα. Αλλά με τη δίψα για εκδίκηση και για δικαίωση του ρόλου του αρσενικού-προστάτη ο ένας, με αποσιώπηση και με συμπόνια η γυναίκα-θύμα.

Όχι πως ο 44χρονος Φαραντί είναι μαρξιστής. Όμως είναι τεχνίτης. Το χτίσιμο της ταινίας μέχρι την κορύφωση είναι αριστοτεχνικό ενώ το συνταρακτικό τέλος δένει αρμονικά με την αρχή. Εξάλλου, ο ίδιος ο Άρθουρ Μίλερ, αναφερόμενος στα θεατρικά έργα, έλεγε ότι «το ίδιο το τέλος περικλείει την αξία της διαδρομής».

Η ταινία προσφέρει αφορμές για να σκεφτούμε πάνω στη σχέση του τοπικού, του εγχώριου με το διεθνές. Αποφεύγοντας τις γραφικότητες, ο Φαραντί πείθει ότι ο «Εμποράκος» του δεν θα μπορούσε να διαδραματίζεται σε άλλη χώρα εκτός από το Ιράν. Αν και ο σκηνοθέτης δεν καταφεύγει σε εύκολους κοινωνικοπολιτικούς υπαινιγμούς, η ταινία λέει πολλά για τη θέση της γυναίκας στην ιρανική κοινωνία, τη σημασία της ντροπής, την οικογένεια, τη δημόσια ταπείνωση, τη θυσία. Οι μαθητές του κεντρικού χαρακτήρα, η γενιά του YouTube και του κινητού τηλεφώνου, είναι αυτοί που θα παρακολουθήσουν καθηλωμένοι τον «Θάνατο του Εμποράκου», που θα βρουν τις δικές τους ερμηνείες.

Άθελά του, ο Ντόναλντ Τραμπ έγινε ο καλύτερος διαφημιστής του «Εμποράκου» που είναι υποψήφιος για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Ο Φαραντί δήλωσε ότι δεν θα πάει στην Αμερική για την τελετή απονομής, ακόμα και αν ο ίδιος εξαιρεθεί από την ισχύουσα «απαγόρευση εισόδου», ενώ δεκάδες ηθοποιοί και σκηνοθέτες διεθνούς βεληνεκούς (Τζούλι Κρίστι, Τέρι Γκίλιαμ, Γκλεν Γκλόουζ, Μάικ Λι, Ρίντλεϊ Σκοτ) ζητούν τη δημόσια προβολή της ταινίας του στις 26 Φεβρουαρίου, ημέρα απονομής των βραβείων, στην πλατεία Γκρόσβενορ του Λονδίνου, απέναντι από το κτίριο της αμερικανικής πρεσβείας.

Αξίζει να δει κανείς τον «Εμποράκο», που δεν επιβεβαιώνει απλώς το ταλέντο του σκηνοθέτη και των ηθοποιών του, αλλά και τη δύναμη, τη διαχρονικότητα και την υπερτοπικότητα της αληθινής τέχνης.

 

 

 

 

ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Ο «καταστροφικός καπιταλισμός» του Ντόναλντ Τραμπ

Επόμενο

Τελικά κέρδισε η ελευθερία στο Μπέρκλεϊ

Σχετίζεται με Άρθρα

Νέο συλλαλητήριο για την Παλαιστίνη την Τετάρτη 4/6 στο Σύνταγμα – Δεν σταματάμε να διαδηλώνουμε για τη Γάζα

Νέο συλλαλητήριο για την Παλαιστίνη την Τετάρτη 4/6 στο Σύνταγμα – Δεν σταματάμε να διαδηλώνουμε για τη Γάζα
από Γιάννης Ελαφρός
03/06/2025
0

Κάλεσμα της Πρωτοβουλίας Αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό Λαό Εργατικών Σωματείων και Συλλογικοτήτων Καθώς η κατάσταση στη Γάζα παραμένει εξαιρετικά κρίσιμη και το Ισραήλ προχωρά σε...

ΣυνεχίστεDetails

Βασίλης Μάγγος: Δικάζονται στις 5/6 στην Καρδίτσα οι αστυνομικοί – βασανιστές

Βασίλης Μάγγος: Δικάζονται στις 5/6 στην Καρδίτσα οι αστυνομικοί – βασανιστές
από Κυριάκος Νασόπουλος
02/06/2025
0

Θεοπίστη Καπέτα ▸ Γιάννης Μάγγος στο Πριν: «Ο κόσμος φωνάζει και απαιτεί δικαιοσύνη» Την Πέμπτη 5 Ιουνίου στο εδώλιο του κατηγορουμένου πρόκειται να καθίσουν...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Τελικά κέρδισε η ελευθερία στο Μπέρκλεϊ

Τελικά κέρδισε η ελευθερία στο Μπέρκλεϊ

«Πάση Θυσία»: Ένα μοντέρνο κοινωνικό γουέστερν

«Πάση Θυσία»: Ένα μοντέρνο κοινωνικό γουέστερν

Δυναμικό αντιφασιστικό όχι

Δυναμικό αντιφασιστικό όχι

«Πρώτη φορά Αριστερά» και όλα πάνε Δεξιά

«Πρώτη φορά Αριστερά» και όλα πάνε Δεξιά

Φύλλο 31-5

Ολομέτωπη σύγκρουση με τον κυβερνητικό κυνισμό

«Στα μαλακά» από τη ΝΔ ο Καραμανλής

ΟΠΕΚΕΠΕ: Κυβερνήσεις και ΕΕ θερμοκήπιο σκανδάλων

Το Φεστιβάλ Αναιρέσεις φέρνει το καλοκαίρι!

Πλήρη Περιεχόμενα
\

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Στόλος της Ελευθερίας: Νέα αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα
Διεθνή

Στόλος της Ελευθερίας: Νέα αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα

από Κυριάκος Νασόπουλος
29/05/2025

Αφιέρωμα

Νέο συλλαλητήριο για την Παλαιστίνη την Τετάρτη 4/6 στο Σύνταγμα – Δεν σταματάμε να διαδηλώνουμε για τη Γάζα
Κίνημα

Νέο συλλαλητήριο για την Παλαιστίνη την Τετάρτη 4/6 στο Σύνταγμα – Δεν σταματάμε να διαδηλώνουμε για τη Γάζα

Κάλεσμα της Πρωτοβουλίας Αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό Λαό Εργατικών Σωματείων και Συλλογικοτήτων Καθώς η κατάσταση στη Γάζα παραμένει εξαιρετικά κρίσιμη και ...

03/06/2025
Βασίλης Μάγγος: Δικάζονται στις 5/6 στην Καρδίτσα οι αστυνομικοί – βασανιστές
Κίνημα

Βασίλης Μάγγος: Δικάζονται στις 5/6 στην Καρδίτσα οι αστυνομικοί – βασανιστές

Θεοπίστη Καπέτα ▸ Γιάννης Μάγγος στο Πριν: «Ο κόσμος φωνάζει και απαιτεί δικαιοσύνη» Την Πέμπτη 5 Ιουνίου στο εδώλιο του ...

02/06/2025
Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Εκδήλωση στους Αγ. Αναργύρους για τα δημόσια αγαθά
Αριστερά

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Εκδήλωση στους Αγ. Αναργύρους για τα δημόσια αγαθά

▸ Επιτυχημένη ήταν η εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγίους Αναργύρους την περασμένη Κυριακή 25/5 με θέμα «Δημόσια αγαθά με ...

02/06/2025
ΠΡΙΝ

Χρήμα είναι και γυρίζει…

Η επιλογή της Euroleague να διοργανώσει το Final Four στο Άμπου Ντάμπι προκαλεί εύλογα ερωτήματα για την κατεύθυνση του ευρωπαϊκού ...

02/06/2025
Ράγιο Βαγιεκάνο : Μία επίκαιρη ακτινογραφία
Αριστερό Εξτρέμ

Ράγιο Βαγιεκάνο : Μία επίκαιρη ακτινογραφία

To περασμένο Σάββατο μετά την ισοπαλία με την Μαγιόρκα, η Ράγιο Βαγιεκάνο τερμάτισε στην 8η θέση του ισπανικού πρωταθλήματος και ...

02/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.