Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Εικαστικά

Ο Μπουζιάνης εμπνέει νέους καλλιτέχνες

13/04/2016
σε Εικαστικά, Πολιτική
Ο Μπουζιάνης εμπνέει νέους καλλιτέχνες
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Δέκα νέοι και ταλαντούχοι «γκραφιτάδες» εμπνέονται από τον μεγάλο έλληνα εξπρεσιονιστή ζωγράφο.

της Βάλιας Παπαδοπούλου

Σε κοινέςΚατηγορίες

Με την Παλαιστίνη, όσο χρειαστεί

Σκληροί με τον λαό σούζα στους ολιγάρχες

Το έργο του «έχει απίστευτη δύναμη έκφρασης και αδιάκοπη εσωτερική ένταση».

Mια ασυνήθιστη έκθεση εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Μπουζιάνη στη Δάφνη. Τίτλος της είναι «Ιερή γνωριμία» και περιλαμβάνει έργα δέκα σύγχρονων εικαστικών καλλιτεχνών (street artists και graffiti artists ή muralistas) που «συνομιλούν» με τον μεγάλο ζωγράφο.
Όπως εξηγεί ο Φοίβος Κυπραίος, εμπνευστής της έκθεσης και επιμελητής του Μουσείου, επιδίωξη ήταν να υπάρξει «μια συνομιλία των έργων του Μπουζιάνη με την πιο δημοφιλή, σύγχρονη μορφή τέχνης, που είναι η τέχνη του δρόμου». Οι νέοι εικαστικοί εμπνέονται από τα θέματα και την τεχνική του Μπουζιάνη αποτίοντας δημιουργικά ένα φόρο τιμής σε έναν ασυμβίβαστο καλλιτέχνη.

Ο Γιώργος Μπουζιάνης (1885-1959), αφού σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα, εγκαταστάθηκε στη Γερμανία όπου μαθήτευσε πλάι σε σπουδαίους δασκάλους και διέπρεψε. Η καλλιτεχνική του ταυτότητα διαμορφώθηκε στα χρόνια της άνθησης των πρωτοποριών, όπως ήταν οι ομάδες «Γέφυρα» και «Γαλάζιος Καβαλάρης» των γερμανών (και όχι μόνο) εξπρεσιονιστών. Εξάλλου, και ο ίδιος ήταν μέλος δύο πρωτοποριακών ομάδων εκείνης της εποχής. Δικαιολογημένα θεωρείται ο πιο χαρακτηριστικός και σημαντικός Έλληνας εξπρεσιονιστής (ίσως και ο μοναδικός). Η άνοδος του φασισμού τον ανάγκασε να πουλήσει το σπίτι στο Μόναχο και να επιστρέψει στην Ελλάδα. Αν και του είχαν υποσχεθεί ότι θα του έδιναν μια θέση καθηγητή στη Σχολή Καλών Τεχνών, η υπόσχεση αυτή δεν εκπληρώθηκε ποτέ.

Τον Νοέμβριο του 1949, στα πέτρινα χρόνια του Εμφυλίου, ο Μπουζιάνης επρόκειτο να πραγματοποιήσει την πρώτη (και μοναδική) ατομική έκθεσή του στην Αθήνα, στον «Παρνασσό». Κατά την προετοιμασία της, δέχτηκε επίσκεψη από την αστυνομία και κλήθηκε στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής για να δώσει εξηγήσεις: επειδή «η ζωγραφική του δεν έμοιαζε μ’ όλες τις άλλες» που γνώριζαν τα όργανα της τάξης την περίοδο εκείνη. Οι εξηγήσεις που έδωσε ο ζωγράφος δεν θεωρήθηκαν επαρκείς και του ζητήθηκε να μην πραγματοποιήσει την έκθεση. Τελικά, έπειτα από παρέμβαση του υπουργείου Παιδείας, η έκθεση ναι μεν πραγματοποιήθηκε, ωστόσο, κατά τη διάρκειά της η αστυνομία επιτηρούσε το χώρο…

Αργότερα συμμετείχε σε αρκετές ομαδικές εκθέσεις, ενώ ποτέ δεν έγινε το «χαϊδεμένο παιδί» της αστικής τάξης και της εξουσίας. Ο street artist Βilly Gee έχει εντάξει στο έργο του ,με το οποίο συμμετέχει στην έκθεση, κάποια λόγια από τα γράμματα που έστελνε ο Μπουζιάνης στον γκαλερίστα του, ζητώντας του να αγοράσει έναν πίνακά του και να του στείλει πέντε κουτιά γάλα και ψωμί για το παιδί.

Από μια άποψη, οι αστυνομικοί είχαν δίκιο. Η ζωγραφική του Μπουζιάνη δεν μοιάζει με καμία άλλη. Η Ελένη Κυπραίου, επιμελήτρια μιας έκθεσης με έργα του που πραγματοποιήθηκε στο ταπεινό σπιτάκι της Δάφνης, έλεγε χαρακτηριστικά:
«Ο ζωγράφος Μπουζιάνης έχει έναν ιδιότυπο χαρακτήρα. Δεν μοιάζει με κανέναν. Ένα έργο του μπορεί να μη σ’ αρέσει, σίγουρα όμως θα το θυμάσαι. Είναι μοναδικός […]. Στο έργο του φαίνεται πόσο αγαπούσε τις γυναίκες, πόσο τρυφερός ήταν με τα παιδιά. Έχει απίστευτη δύναμη έκφρασης και αδιάκοπη εσωτερική ένταση. Κύριο μέλημά του είναι ο άνθρωπος, ο εσωτερικός κόσμος του ανθρώπου. Η ζωγραφική του κοιτάζει τον μέσα κόσμο. Είναι “καθαρή” ζωγραφική με κύριο στοιχείο το χρώμα. Ένα στοιχείο μοναδικό στον Μπουζιάνη, που τον διαφοροποιεί από τους άλλους ΄Ελληνες [ομότεχνούς του] είναι η χρήση του μαύρου χρώματος. Είχε δέκα διαφορετικά μαύρα. Και την εποχή της έκρηξης της ελληνικότητας στη ζωγραφική, με το φως και το χρώμα, εκείνος έκανε την αντίστροφη πορεία, πήγε κόντρα στην εποχή».

Δεν μπορούμε να μην παρατηρήσουμε ότι δύο κορυφαίοι Έλληνες δημιουργοί, ο Γιώργος Μπουζιάνης και ο Νίκος Σκαλκώτας (που επίσης την ίδια εποχή σπούδαζε μουσική στη Γερμανία και βρέθηκε στον στενό κύκλο του Άρνολντ Σένμπεργκ και των εξπρεσιονιστών μουσικών), είχαν κατά κάποιο τρόπο κοινή μοίρα: την επιστροφή στην πατρίδα τους, όπου αντιμετώπισαν οξύτατο πρόβλημα βιοπορισμού και όπου το έργο τους αναγνωρίστηκε με χρονική υστέρηση.
Οι εικαστικοί καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση είναι οι Anastasako Manoli, Billy Gee, Cacao Rocks, Exit, Kez, Lune82, Martinez Alex, Pupet, Yiakou και Zie. Παράλληλα, στο αμφιθέατρο του Μουσείου θα προβάλλεται ένα σύντομο βίντεο «making-of», που θα δείχνει τη διαδικασία της δημιουργίας των έργων από τους δέκα καλλιτέχνες. (Η φωτογραφία είναι μια αυτοπροσωπογραφία του Μπουζιάνη, όπως την μετέπλασε ο Zie.)

Το Μουσείο, που δεν είναι άλλο από το σπίτι όπου κατοικούσε και ζωγράφιζε ο Μπουζιάνης τα τελευταία 25 χρόνια της ζωής του, βρίσκεται στην οδό Γ. Μπουζιάνη 27-31 στη Δάφνη. Οι ώρες λειτουργίας είναι από Τρίτη έως Παρασκευή 11:00-19:00. Αν και δεν έχουμε ακόμα δει τα έργα των street artists, μας συγκινεί και μας ενδιαφέρει αυτή η «συνομιλία» που αποδεικνύει ότι η αληθινή τέχνη μοιάζει με την αληθινή αγάπη: δεν πεθαίνει ποτέ.

​​Εκθεση, «Ιερή γνωριμία», μέχρι τις 7/6, οδός Γ. Μπουζιάνη 27

ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Ο Συντονισμός για το Προσφυγικό στο στόχαστρο κυβέρνησης, ΜΜΕ

Επόμενο

Η «Όπερα της πεντάρας» για λίγες ακόμα μέρες στο Παλλάς

Σχετίζεται με Άρθρα

Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης

Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης
από Δημήτρης Τζιαντζής
07/06/2025
0

Γράμμα από Δανία Νίκος Καπιτσίνης Για ακόμη μία φορά, η άλλοτε κραταιά διαχείριση του καπιταλισμού με ισχυρό κράτος πρόνοιας – το αποκαλούμενο σκανδιναβικό μοντέλο...

ΣυνεχίστεDetails

Παλαιστίνη: Η αντίσταση αντέχει, η αλληλεγγύη δυναμώνει

Παλαιστίνη: Η αντίσταση αντέχει, η αλληλεγγύη δυναμώνει
από Δημήτρης Τζιαντζής
07/06/2025
0

Λίτσα Φρυδά Η Γάζα εξακολουθεί να ματώνει, μα στέκεται όρθια. Κάθε ρήγμα στο τείχος της διεθνούς σιωπηλής συνενοχής αποτελεί νίκη της Αντίστασης. Όσο υπάρχουν...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
Η «Όπερα της πεντάρας» για λίγες ακόμα μέρες στο Παλλάς

Η «Όπερα της πεντάρας» για λίγες ακόμα μέρες στο Παλλάς

ΛΑΕ: Θολό τοπίο και μακρόσυρτες διαδικασίες…

ΛΑΕ: Θολό τοπίο και μακρόσυρτες διαδικασίες…

Σκουριές: Η καταστροφή συνεχίζεται ελέω ΣΥΡΙΖΑ

Σκουριές: Η καταστροφή συνεχίζεται ελέω ΣΥΡΙΖΑ

Ανάγκη μαζικής απάντησης στην καταστολή

Ανάγκη μαζικής απάντησης στην καταστολή

Φύλλο 7-8/6

Δηλώσεις αγωνιστών: Γιατί συμμετέχω στην

πορεία προς τη Γάζα!

Η δημοκρατία βαρίδι για το κεφάλαιο

Βήμα μπροστά για τις Αναιρέσεις

Ιδιώνυμο κατά φοιτητών

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου
Ανάλυση

Ακροδεξιά «κανονικότητα» στην ΕΕ του κεφαλαίου

από Γιάννης Ελαφρός
27/05/2025

Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»
Ατζέντα

Aνατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα: Εκδήλωση την Τρίτη «για την πόλη των αναγκών μας»

02/06/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Καλοκαιρινό ραντεβού στο Νότιο Πάρκο 1/6

31/05/2025
Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6
Ατζέντα

Φεστιβάλ Αναιρέσεις στην Πάτρα: Ραντεβού στα γρασίδια του Νότιου Πάρκου 31/5-1/6

30/05/2025

Διεθνή

Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης
Γράμμα από...

Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης

από Δημήτρης Τζιαντζής
07/06/2025

Αφιέρωμα

Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης
Γράμμα από...

Σκανδιναβικό μοντέλο εκμετάλλευσης

Γράμμα από Δανία Νίκος Καπιτσίνης Για ακόμη μία φορά, η άλλοτε κραταιά διαχείριση του καπιταλισμού με ισχυρό κράτος πρόνοιας – ...

07/06/2025
Παλαιστίνη: Η αντίσταση αντέχει, η αλληλεγγύη δυναμώνει
Πολεμικές Συγκρούσεις

Παλαιστίνη: Η αντίσταση αντέχει, η αλληλεγγύη δυναμώνει

Λίτσα Φρυδά Η Γάζα εξακολουθεί να ματώνει, μα στέκεται όρθια. Κάθε ρήγμα στο τείχος της διεθνούς σιωπηλής συνενοχής αποτελεί νίκη ...

07/06/2025
Γιατί θα βαδίσω προς τη Γάζα;
Κίνημα

Γιατί θα βαδίσω προς τη Γάζα;

Όσο το ιστιοφόρο Madleen του Στολίσκου της Ελευθερίας πλέει για να σπάσει τον ισραηλινό ναυτικό αποκλεισμό της Λωρίδας της Γάζας -κάτω ...

07/06/2025
Διαβάστε στο Πριν που κυκλοφορεί το διήμερο 7-8 Ιουνίου
Περιεχόμενα

Διαβάστε στο Πριν που κυκλοφορεί το διήμερο 7-8 Ιουνίου

Σκληροί με τον λαό, σούζα στους ολιγάρχες Τα στραβά μάτια έκαναν κυβέρνηση και κράτος στις προκλήσεις των μεγαλο-ιδιοκτητών των ομάδων ...

07/06/2025
Κυβερνητικά ψέματα για «brain gain»
Editorial

Κυβερνητικά ψέματα για «brain gain»

«Bring the boys back home» έλεγε το τραγούδι των Pink Floyd, αναφερόμενο στην επιστροφή των στρατιωτών από το μέτωπο του ...

07/06/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.