του Γεράσιμου Λιβιτσάνου
Οι κυβερνήσεις του Γ.Παπανδρέου, του Λ.Παπαδήμου και του Α.Σαμαρά πραγματοποίησαν τα τελευταία 6 χρόνια μία άνευ προηγουμένου φορολογική επιδρομή στα λαϊκά στρώματα. Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, που ψηφίστηκε στην Βουλή, τις πρώτες ώρες του Σαββάτου , η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ απαιτεί τη άμεση αποπληρωμή τους. Μάλιστα με τον ίδιο τρόπο που επιχείρησε να το κάνει και η κυβέρνηση Ν.Δ-ΠΑΣΟΚ.
Την ίδια στιγμή που έρευνα του γερμανικού Ιδρύματος Χανς Μπέκλερ που δημοσιοποιήθηκε τη Παρασκευή -και συνυπογράφεται από τον (υπεράνω …υποψίας για αριστερά φρονήματα) Τάσο Γιαννίτση- αναφέρει ότι η αύξηση της φορολογίας για τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα αυξήθηκε κατά 337% τα «μνημονιακά» χρόνια. Στην ίδια έρευνα σημειώνεται ότι τα λαϊκά στρώματα απώλεσαν το 86% του εισοδήματός τους!
Η διαδικασία του κατεπείγοντος που επιλέχθηκε για το προαναφερόμενο νομοθέτημα συνδέεται με τις υποχρεώσεις που έχουν αναληφθεί προς τους δανειστές και τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα είσπραξης εσόδων που έχουν τεθεί στο πλαίσιο της συμφωνίας που υπογράφθηκε στο Γιούρογκρουπ.
Από τις διατάξεις του νομοσχεδίου είναι ξεκάθαρος ο εισπρακτικός χαρακτήρας του. Τόσο εξαιτίας των διατάξεων του που δρομολογούνται με γνώμονα την «εισπραξιμότητα» των οφειλών όσο και από τις συνεχείς παραινέσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών για ένταξη στην ρύθμιση όσο το δυνατόν περισσότερων οφειλετών. Χαρακτηριστικές άλλωστε είναι οι συνεχείς προειδοποιήσεις με ελέγχους για όσους έχουν την δυνατότητα και επιλέξουν να μην ενταχθούν στις ρυθμίσεις. Ουσιαστικά εισάγεται ένα καθεστώς σταδιακών μειώσεων των προσαυξήσεων και των προστίμων με κριτήριο την αμεσότητα της αποπληρωμής της υφιστάμενης οφειλής προς το Δημόσιο, ανεξαρτήτως της φύσης της οφειλής αυτής.
Στον αντίποδα της εισπρακτικής αυτής λογικής δεν υπάρχει ούτε μία ρύθμιση που να οδηγεί στην ανακούφιση των λαϊκών στρωμάτων. Το σύνολο των μνημονιακών επιβαρύνσεων (χαράτσια, έκτακτες εισφορές, τέλος επιτηδεύματος, ΕΝΦΙΑ κ.λ.π) παραμένουν αλώβητες όπως επίσης και τα προβλεπόμενα αφορολόγητα όρια και κλίμακες. Οι περίφημες 100 δόσεις ουδεμία χρησιμότητα έχουν για ευρύτατα λαϊκά στρώματα που αφενός δεν πληρούν τις προϋποθέσεις και αφετέρου δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αποπληρώσουν τις οφειλές τους ανεξαρτήτως του πόσο αυτή θα κατατμηθεί. Αιτία φυσικά είναι η συνεχιζόμενη ανεργία και ανέχεια σε συνδυασμό με το σύνολο των υφιστάμενων μέτρων συρρίκνωσης του εισοδήματος.
Επί της ουσίας, με τις διατάξεις του νομοσχεδίου διευκολύνονται κοινωνικά στρώματα που διαθέτουν μία σχετική οικονομική ευμάρεια ακόμη και μεγαλο-οφειλέτες. Δηλαδή οι… πρωταθλητές στο σπορ της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Ενδεικτικό είναι το ότι στις ρυθμίσεις διευκόλυνσης θα ενταχθούν 6.500 περίπου εταιρίες με οφειλές μεγαλύτερες του 1 εκατομμυρίου ευρώ καθώς και τα φυσικά-νομικά πρόσωπα που επιβαρύνονται με τελωνειακές παραβάσεις, δηλαδή ουσιαστικά οι εισαγωγικές εταιρίες ή μεσάζοντες που λειτουργούν για λογαριασμό τους. Μάλιστα στις περιπτώσεις αυτές πρόκειται για χρέη προς το Δημόσιο που έχουν σωρευθεί επί δεκαετίες με την αξιοποίηση της πάγιας νομοθεσίας για την προστασία του εταιρικού κέρδους (επιχειρηματικό απόρρητο, μη ονομαστικοποίηση μετοχών κ.λ.π). Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών, από το σύνολο των 77 δισεκατομμυρίων των ληξιπρόθεσμων οφειλών τα 60 περίπου εκατομμύρια οφείλουν αυτές οι επιχειρήσεις.
Αξίζει να επισημάνουμε ότι οι διατάξεις περί είσπραξης δημοσίων εσόδων που προωθούνται με το συγκεκριμένο νομοθέτημα είναι ίδιες με αυτές που είχε προωθήσει τον Οκτώβριο του 2014 και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας – ΠΑΣΟΚ, τις οποίες τροποποίησε έναν μήνα αργότερα μετά από παρέμβαση της Τρόικας.
Αυτό άλλωστε το αναγνώρισε και ή ίδια η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών, Νάντια Βαλαβάνη σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως ««η βασική φιλοσοφία του νομοσχεδίου είναι παρεμφερής με την ισχύουσα ρύθμιση που τελειώνει στις 31 Μαρτίου. Θυμίζω ότι είχαμε τότε ψηφίσει «παρών», είχαμε πει ότι είναι σε θετική κατεύθυνση, αλλά ότι είναι εξαιρετικά ανεπαρκής και άτολμη. Το κύριο σε σχέση με την υπάρχουσα ρύθμιση είναι ότι την απελευθερώνουμε απ’ όλους τους περιορισμούς».
Παράλληλα η αναπληρώτρια υπουργός υποστήριξε ότι στο μέλλον και σε μία χρονικά απροσδιόριστη «δεύτερη φάση» θα υπάρξει πρόβλεψη ώστε «όσοι δεν μπορούν να πληρώνουν 20 ευρώ το μήνα χρέη προς το δημόσιο συν 50 ευρώ χρέη προς ασφαλιστικά ταμεία, με εισοδηματικά κριτήρια πια θα μπορούν να απευθύνονται στις επιτροπές που θα οριστούν» ξεκαθαρίζοντας όμως πως «δεν θα στείλουμε τριάμισι ή τέσσερα εκατομμύρια ανθρώπους στις επιτροπές».
Στο ίδιο νομοσχέδιο ενσωματώνεται στο -διατηρούμενο μέχρι νεωτέρας- ΤΑΙΠΕΔ η εταιρία διαχείρισης των παραλιακών εκτάσεων της Αττικής.