του Μάκη Γεωργιάδη
Το βράδυ της Κυριακής 9 Φεβρουαρίου το ποτήρι ξεχείλισε για τους κατοίκους της Βορειοανατολικής Αττικής. Περικυκλωµένοι από σταθµούς διοδίων εδώ και χρόνια και παραδοµένοι στις ορέξεις των εργολάβων καλούνται να πληρώσουν τις νέες εξωφρενικές αυξήσεις στα διόδια τα οποία κάνουν απαγορευτική ακόµη και την πρόσβαση στα σπίτια τους! Εκατοντάδες κάτοικοι του Ωρωπού και των γύρω κοινοτήτων όπως του Καπανδριτίου, των Αφιδνών και της Μαλακάσας συγκεντρώθηκαν στα διόδια της Μαλακάσας και αφού φώναξαν συνθήµατα κατά της κυβέρνησης, του πρωθυπουργού και των εργολάβων εκκένωσαν το κουβούκλιο του τοπικού σταθµού διοδίων και του έβαλαν φωτιά, ενώ κατέλαβαν για λίγο και το οδόστρωµα της εθνικής οδού. Η Νέα Οδός, η οποία εκµεταλλεύεται αυτό το τµήµα του αυτοκινητοδρόµου, αποφάσισε αύξηση στα διόδια Αφιδνών 59,52%, Καπανδριτίου 58,33%, Μαλακάσας 61,17%, Οινοφύτων 62,50% και Θηβών 55%. Είναι οι πλέον υπέρογκες αυξήσεις οι οποίες ανακοινώθηκαν σε όλο το µήκος των εθνικών οδών, όπου πλέον το κόστος µόνο των διοδίων για την κλασική διαδροµή Αθήνας-Θεσσαλονίκης µε επιστροφή αγγίζει τα 58,5 ευρώ ή η διαδροµή από την Αθήνα ως τη Λαµία 26 ευρώ και από Λάρισα σε Βόλο πάνω από 8 ευρώ! Για να έχουµε µια ιδέα τι ακριβώς έγινε τα µεσάνυχτα της 5ης Φεβρουαρίου ας δούµε µε συγκεκριµένες τιµές: Στα διόδια Αφιδνών από 2,1 ευρώ η τιµή ανεβαίνει στα 3,35 ευρώ, στα διόδια Θηβών από 2,55 ευρώ η τιµή ανεβαίνει στα 4,05 ευρώ, στα διόδια Τραγάνας από 2,45 ευρώ η τιµή ανεβαίνει στα 3,95 ευρώ, στα διόδια Πελασγίας η τιµή ανεβαίνει από τα 2,7 στα 3,5 ευρώ, στα διόδια Μοσχοχωρίου η τιµή ανεβαίνει από 3,1 σε 4 ευρώ, κ.λπ.! Πραγµατικός Αρµαγεδδών! Αντιθέτως τροµερή… ανακούφιση προκαλεί το γεγονός ότι παρέµειναν σταθερές οι τιµές στα διόδια του Μακρυχωρίου (1,4 ευρώ), του Πυργετού (2 ευρώ), της Λεπτοκαρυάς (2 ευρώ) και του Κλειδιού (2,2 ευρώ). Στην πραγµατικότητα για ένα µέσου κυβισµού ΙΧ αυτοκίνητο το οποίο χρειάζεται περίπου 150 ευρώ καύσιµα από Αθήνα για Θεσσαλονίκη µε επιστροφή, το συνολικό κόστος αγγίζει µαζί µε τα διόδια σχεδόν τα 210 ευρώ! Για να έχει κανείς ένα µέτρο σύγκρισης, το κόστος µετάβασης µε εισιτήριο πρώτης θέσης σε αµαξοστοιχία Ιντερσίτι περιλαµβανοµένου γεύµατος (!) ανέρχεται σε 47,1 ευρώ, ενώ το κόστος µετ’ επιστροφής µε υπεραστικό λεωφορείο ξεκινάει από 59 ευρώ σε κάποια ηλεκτρονική πλατφόρµα µέχρι 78 ευρώ, εάν πληρωθεί στο γκισέ του πρακτορείου. Σε λίγο ακόµη και τα αεροπορικά εισιτήρια θα είναι πιο φτηνά σε σύγκριση µε το ταξίδι µε αυτοκίνητο! Αχόρταγοι οι εργολάβοι µε ακόρεστη την απληστία τους φυσικά δεν αρκούνται στο ότι ήδη από το 2011 έχουν εισπράξει τα 2,1 δισ. ευρώ, χρηµατοδότηση η οποία προβλεπόταν για το σύνολο των έργων, και ετοιµάζονται να «ξεκοκαλίσουν» άλλα τόσα!
Σύγχρονος… Προκρούστης η κυβέρνηση!
‘Εχουν περάσει µερικές χιλιάδες χρόνια από την εποχή που ο αθηναίος ήρωας Θησέας, στην πορεία του για την ανάληψη του θρόνου της πόλης, «καθάρισε» στο διάβα του τούς τότε «παραχωρησιούχους» και περίφηµους ληστές της εποχής Σίνη, Περιφήτη, Προκρούστη και τα άλλα… καλόπαιδα που έλεγχαν τα… διόδια από την Αθήνα ως την Κόρινθο κι από κει σε όλη την Πελοπόννησο. Από τότε πολλά άλλαξαν και το όνοµα του Αιγέα, πατέρα του Θησέα, έγινε όνοµα κοινοπραξίας κατασκευής αυτοκινητοδρόµων, ενώ ο Σίνης, ο Περιφήτης, ο Προκρούστης κι όλη η παλιοπαρέα εγκαταστάθηκαν στα µοντέρνα κουβούκλια των διοδίων και µάλιστα µε απίστευτη πυκνότητα. Τέτοια που το επάγγελµα των ληστών γνώρισε τροµερή άνθηση κι έγιναν νέες προσλήψεις η οποίες έφταναν µέχρι και τα κυβερνητικά έδρανα στο κοινοβούλιο!
Στην πραγµατικότητα οι αρχαίοι ληστές µαζί µε τους περίφηµους λήσταρχους των αρχών του 20ού αιώνα ωχριούν µπροστά στη µοντέρνα εκδοχή του τρίπτυχου υπουργοί – εργολάβοι (εθνικοί και µη) – παραχωρησιούχοι! Το «µεγάλο κόλπο» που έχει στηθεί µε την κατασκευή των οδικών αξόνων ήδη από το 2007 µε την υπογραφή του Γ. Σουφλιά µπαίνει στην τελική του φάση µε την ψήφιση των αναθεωρηµένων συµβάσεων ήδη από τον ∆εκέµβριο του 2013 και τις αστρονοµικές αυξήσεις στις τιµές των διοδίων, οι οποίες ισχύουν σχεδόν σε όλο το µήκος των νέων εθνικών οδών από τις 5 και 6 Φεβρουαρίου. Αυξήσεις που αγγίζουν σε ορισµένες κατηγορίες ακόµη και το… 66% µε την παράλληλη προσθήκη νέων σταθµών αφαίµαξης, συγγνώµη διοδίων, οι οποίοι επεκτείνονται ακόµη και εντός του πολεοδοµικού ιστού της Αθήνας. Μπροστά στις σκανδαλώδεις συµβάσεις παραχώρησης που κύρωσε πρόσφατα η κυβέρνηση Σαµαρά-Βενιζέλου η «αγορά του αιώνα», τα ολυµπιακά έργα, οι µίζες της Ζίµενς και πολλά ακόµη µοιάζουν µε παιδικά παιχνίδια.
∆εν ξέρει κανείς από πού να ξεκινήσει καθώς µόνο οι αριθµοί είναι αψευδείς µάρτυρες της επιχειρούµενης ληστείας των οδηγών και ολόκληρου του ελληνικού λαού η οποία διαπράττεται σε αγαστή σύµπνοια κυβέρνησης – εργολάβων. Ωστόσο η παράθεση και µόνο αριθµητικών δεδοµένων µπορεί και να µην αποκαλύπτει απολύτως τίποτα. Η ουσία βρίσκεται στις λεπτοµέρειες των συµβάσεων παραχώρησης και στη φιλοσοφία της ολοκληρωτικής ιδιωτικοποίησης των εθνικών δρόµων χωρίς µάλιστα το ∆ηµόσιο να επιβάλει τη διατήρηση, τη συντήρηση ή την κατασκευή εναλλακτικών ελεύθερων διαδροµών, οι οποίες θα διασφάλιζαν το ελάχιστο και συνταγµατικά κατοχυρωµένο δικαίωµα της ελεύθερης µετακίνησης. Ήδη τα θύµατα αυτής της πολιτικής είναι οι κάτοικοι της Βορειοανατολικής Αττικής, του πέταλου του Μαλιακού, και έρχονται να προστεθούν οι κάτοικοι του Ισθµού της Κορίνθου και περιοχών εντός του πολεοδοµικού ιστού της Αθήνας, όπως ο Άγιος Στέφανος και η Βαρυµπόµπη όπου πλέον τα πλευρικά διόδια κάνουν απαγορευτική την πρόσβαση των µονίµων κατοίκων ακόµη και στις δουλειές τους! ∆εν είναι όµως απλώς σχηµατικά η ιδιωτικοποίηση των δρόµων αλλά και ο εξαναγκασµός των πολιτών από το κράτος να χρηµατοδοτήσουν οι ίδιοι τα έργα µέσω του αντίτιµου των διοδίων, δανείων και αποζηµιώσεων µέσω του κράτους και εγγυήσεων που το ίδιο παρέχει για τα κέρδη των εργολάβων. Για να καταλάβει κανείς την τάξη µεγέθους της απόδοσης «λύτρων» στους εθνικούς «νταβατζήδες» κατά τη γνωστή ρήση του πρώην πρωθυπουργού Κ. Καραµανλή, αρκεί να σηµειώσουµε ότι τον Ιανουάριο του 2011 το κόστος των διοδίων για τους 11 σταθµούς στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης ήταν 45 ευρώ για ΙΧ αυτοκίνητο, ενώ από τις 6 του Φλεβάρη υπολογίζεται στα 58,5 ευρώ. Αύξηση η οποία προσεγγίζει το 30%, την ώρα που µέσα σε αυτήν την τριετία έχει χαθεί το 35,4% του µέσου οικογενειακού εισοδήµατος σύµφωνα µε τα επίσηµα στοιχεία και η κατρακύλα συνεχίζεται. Το πλέον προκλητικό είναι ότι, παρά το γεγονός πως τα έργα στους τέσσερις µεγάλους οδικούς άξονες (αυτοκινητόδροµος Κεντρικής Ελλάδας Ε- 65, Ολυµπία Οδός, Ιονία Οδός, αυτοκινητόδροµος Αιγαίου) έχουν σταµατήσει εδώ και περίπου τέσσερα χρόνια µε υπαιτιότητα των εργολάβων, αφενός οι οδηγοί πλήρωσαν και εξακολουθούν να πληρώνουν διόδια για έργα που δεν έχουν γίνει αφετέρου το κράτος όχι απλώς δεν ενεργοποίησε τις ρήτρες για τις καθυστερήσεις, αλλά αντιθέτως έρχεται µε τις νέες συµβάσεις να πριµοδοτήσει τις κοινοπραξίες µε επιπλέον 570 εκατοµµύρια ευρώ για απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές εργασίες κ.λπ. τα οποία έρχονται να προστεθούν στο 1,7 δισ. ευρώ κρατικής χρηµατοδότησης για την επανεκκίνηση των έργων! Αυτά προβλέπεται να προέλθουν από την ανακατανοµή των πόρων του ΕΣΠΑ, οι οποίοι αναµένεται να κατευθυνθούν ολοκληρωτικά στους αυτοκινητόδροµους, και από δάνειο 670 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, όχι φυσικά δωρεάν και χρεωµένο προς αποπληρωµή στις πλάτες των γνωστών υποζυγίων! Έτσι 2,3 δισ. ευρώ ζεστό κρατικό χρήµα έρχεται να ζεστάνει τις τσέπες των εργολάβων, οι οποίοι αναµένεται να καρπωθούν για τουλάχιστον ακόµη µια τριετία την εκµετάλλευση των διοδίων, που παρατείνεται στα 33 από τα 30 έτη. Αυτό γίνεται ως µέτρο διασφάλισης των «διαφυγόντων κερδών» των εταιρειών εξαιτίας της µειωµένης κυκλοφορίας που έχει προκαλέσει η κρίση! Μηδενικό ρίσκο, ιδιωτικοποίηση των κερδών και κρατικοποίηση των ζηµιών το τρίπτυχο της επιτυχίας του αρµόδιου υπουργού Υποδοµών, Μεταφορών και ∆ικτύων Μιχ. Χρυσοχοΐδη, ο οποίος δεν διάβασε το µνηµόνιο αφενός, αφετέρου ως και τις 17 Γενάρη, οπότε και επισκέφθηκε σε ακόµη µια επικοινωνιακή φιέστα το εργοτάξιο των Τεµπών, δήλωνε πως δεν υφίσταται θέµα αύξησης του αντιτίµου των διοδίων! Τα ίδια δήλωνε και από το βήµα της Βουλής, για να αποδείξει µε τον πλέον περίτρανο τρόπο ότι το υβρίδιο φαιδρότητας και θρασύτητας δεν είναι ένα αφηρηµένο χαρακτηριστικό της συγκυβέρνησης Ν∆-ΠΑΣΟΚ αλλά συστατικό στοιχείο και των προσώπων που την απαρτίζουν….
Όλοι αυτοί οι «εθνικοί ευεργέτες» και αυτόκλητοι µνηµονιακοί σωτήρες που κατέχουν ακόµη κυβερνητικές θέσεις έχουν φροντίσει ήδη από τις αρχικές συµβάσεις του 2007 σε µια επένδυση συνολικού ύψους 8,5 δισ. ευρώ να δώσουν το εξαιρετικό προνόµιο στους εργολάβους να τοποθετήσουν ίδια κεφάλαια µέχρι την αποπεράτωση των έργων της τάξης του ιλιγγιώδους ποσού των… 800 εκατ. ευρώ! ∆ηλαδή κάτω και από το 10% του κόστους και αν τα βάλουν κι αυτά… Αυτά που δεν λέει ο υπουργός στις δηµόσιες τοποθετήσεις του είναι ότι η αυξηµένη κατά 215 εκατ. χρηµατοδότηση και το µπόνους των 570 εκατ. για αποζηµιώσεις δίνονται για 30% λιγότερα χιλιόµετρα δρόµων τα οποία περικόπηκαν και τα οποία ήδη έχουν προκαλέσει αντιδράσεις, αφού δεν θα κατασκευαστούν τα τµήµατα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα µήκους 164 χιλιόµετρων. Επίσης µένουν εκτός του νέου σχεδιασµού τα τµήµατα Τρικάλων-Γρεβενών και Λαµίας-Ξινιάδας στον αυτοκινητόδροµο Κεντρικής Ελλάδας, όπου από τα συνολικά 174 χλµ. θα κατασκευαστούν πλέον µόνο τα 90! ∆εν τα κατάφεραν κι άσχηµα οι εργολάβοι! Εξασφάλισαν επιπλέον χρηµατοδότηση µε κρατικούς πόρους για να κατασκευάσουν περίπου 250 χλµ. λιγότερα, έχουν πληρωθεί µέσω των διοδίων πριν από την κατασκευή αλλά εξακολουθούν να πληρώνονται κατά την κατασκευή και µε υπέρογκα τιµήµατα και θα συνεχίσουν να το κάνουν και µετά την ολοκλήρωση των έργων, όποτε τέλος πάντων γίνει αυτή! Αυτό το οποίο επίσης δεν λέει είναι ότι από το 2008 έως τον Οκτώβριο του 2013 οι εργολάβοι έχουν εισπράξει 1,3 δισ. από διόδια! Έχουν υπερκαλύψει δηλαδή τα «ίδια» κεφάλαια που θα έβαζαν ως το τέλος, ενώ έχουν αυξήσει στο µέγιστο όριο τις τιµές και τον αριθµό των διοδίων στα 0,04 ευρώ ανά χιλιόµετρο, γεγονός που µας κατατάσσει στις ακριβότερες τιµές διοδίων στην Ευρώπη. Παράλληλα, ενώ τα έργα έπρεπε να παραδοθούν στο σύνολό τους µέσα στο 2013, η κυβέρνηση έδωσε παράταση ως το 2045 µε τις αναθεωρηµένες συµβάσεις. Μάλιστα αποκαλυπτικά είναι τα όσα είπε ο ειδικός σύµβουλος του Αντ. Σαµαρά επί των διαπραγµατεύσεων, καθώς τα έσοδα από τα διόδια για την περίοδο της εκµετάλλευσης υπολογίζονταν αρχικώς σε 38 δισ. ευρώ και µε την πτώση του κυκλοφοριακού φόρτου τα τέσσερα τελευταία χρόνια υπολογίζονται εκ νέου στα περίπου 24 δισ. Άρα το κράτος έπρεπε να εγγυηθεί τις «απώλειες» των παραχωρησιούχων κι έτσι αυξάνονται τα έτη εκµετάλλευσης από τους ίδιους, ενώ το ελληνικό δηµόσιο απεµπολεί τα δικαιώµατά του επί των µελλοντικών εσόδων! Τέτοια γαλαντοµία σπανίως συναντάει κανείς! Πραγµατικά η διαπραγµάτευση του υπουργείου Υποδοµών ήταν αφάνταστα δύσκολο να αποδώσει ακόµη περισσότερα στους εργολάβους, οι οποίοι ως αντίδωρο παρέχουν την… ελαφρά πολιτική τους στήριξη στην καταρρέουσα κυβέρνηση µε τα… ελάχιστα µέσα που διαθέτουν. Μέχρι να τελειώσει αυτό το παραµύθι ο Μ. Χρυσοχοΐδης µπορεί να υποστηρίζει µύθους όπως ότι η Ελλάδα µαζί µε την Ισπανία έχουν το µικρότερο κόστος κατασκευής ανά χιλιόµετρο αυτοκινητόδροµου (5,5 εκατ. ευρώ ή 7 εκ. δολάρια), γεγονός το οποίο εναρµονίζεται απόλυτα µε τα ακριβότερα ίσως διόδια στην ΕΕ… Πάντως αναζητείται ο σύγχρονος Θησέας ο οποίος θα τερµατίσει τη βασιλεία ληστών, λήσταρχων, εργολάβων και του Μινώταυρου του κέρδους….
Σε εταιρεία φύλαξης των διοδίων μετατρέπεται η Τροχαία
Η απάντηση στις µαζικές συγκεντρώσεις των κατοίκων της Βορειοανατολικής Αττικής εναντίον των διοδίων από το κράτος ήταν ταχύτατη. Εννέα συλλήψεις κατοίκων του Ωρωπού, µεταξύ των οποίων ο δήµαρχος Γ. Οικονοµάκος, µέλη του δηµοτικού συµβουλίου και πρόεδροι συλλόγων, καρτέρι των αστυνοµικών δυνάµεων έξω από σπίτια, διώξεις µε βαριές κατηγορίες για παρακώλυση συγκοινωνιών και φθορά ξένης ιδιοκτησίας. Το κράτος ενισχύει το πλέγµα της καταστολής και της νοµικής θωράκισης εναντίον όσων δεν πληρώνουν διόδια συνδέοντας τη λειτουργία της Τροχαίας µε την προάσπιση των συµφερόντων των κατασκευαστών. Ήδη µε πληθώρα υπουργικών αποφάσεων, ρυθµίσεων και νόµων οι οποίοι ψηφίστηκαν κυρίως κατά τη διάρκεια της θητείας στο υπουργείο Μεταφορών του Μ. Βορίδη στην κυβέρνηση Παπαδήµου οι µνηµονιακές κυβερνήσεις «θωράκισαν» το νοµικό οπλοστάσιο, αυστηροποίησαν το πλαίσιο και συνέδεσαν τη µη πληρωµή των διοδίων µε διοικητικά πρόστιµα εξοντωτικού χαρακτήρα και µε ποινές οι οποίες ενσωµατώθηκαν, επίσης µε εξοντωτικό τρόπο στον ΚΟΚ. Επιπλέον, το κράτος εγκαθιστά και θέτει σε λειτουργία ειδικά ηλεκτρονικά συστήµατα καταγραφής και φωτογράφισης από κάµερες των «παραβατών» των διοδίων, τους οποίους αναλαµβάνει να εντοπίσει µέσω των πινακίδων κυκλοφορίας. Μάλιστα η ΕΛΑΣ εξέδωσε σχετική ανακοίνωση σχεδόν ταυτόχρονα µε την ανακοίνωση των απίθανων αυξήσεων των διοδίων: «Σε βάρος των παραβατών επιβάλλεται διοικητικό πρόστιµο 200 ευρώ, καθώς και το διοικητικό µέτρο της αφαίρεσης της άδειας ικανότητας οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας µετά των κρατικών πινακίδων του οχήµατος για είκοσι ηµέρες, σύµφωνα µε τις διατάξεις των άρθρων 29 παρ. 10 και 103 παρ. 2 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας». Μπορεί οι εννέα συλληφθέντες για τα γεγονότα της Μαλακάσας να αφέθηκαν ελεύθεροι χωρίς περιοριστικούς όρους, ωστόσο η δίκη τους αναβλήθηκε για τις 3 Απριλίου και έρχεται να προστεθεί σε σειρά δικαστικών διώξεων µε το ίδιο αντικείµενο, οι οποίες έχουν σκοπό να κάµψουν το φρόνηµα και την αντίσταση των πολιτών. Μια πρώτη απάντηση είναι ασφαλώς ότι οι κάτοικοι της Βορειοανατολικής Αττικής πραγµατοποιούν και πάλι σήµερα µεγάλη συγκέντρωση διαµαρτυρίας και αντίστασης στα διόδια των Αφιδνών σε µια µάχη για την κατάργηση των διοδίων. Η συγκέντρωση γίνεται στις 11 π.µ. µε σηµείο συνάντησης τα γραφεία της Νέας Οδού ΑΕ στον παράδροµο της εθνικής οδού στα διόδια των Αφιδνών. Θα µετάσχουν το συντονιστικό των φορέων της περιοχής, ο δήµος αλλά και συλλογικότητες απ’ όλη την Αττική. Από την πρώτη στιγµή τις συλλήψεις καταδίκασαν τόσο η ΑΝΤΑΡΣΥΑ και η Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αττική όσο και ο Συντονισµός Φορέων και Κατοίκων της Βορειοανατολικής Αττικής Ενάντια στα ∆ιόδια αλλά και ο Συντονισµός Συλλογικοτήτων Αττικής.
Σε ανακοίνωσή της η ΑΝΤΑΡΣΥΑ αναφέρει χαρακτηριστικά: «H ΑΝΤΑΡΣΥΑ καταγγέλλει τη φασιστική ενέργεια της κυβέρνησης των εργολάβων να συλλάβουν όλη τη δηµοτική αρχή και τους προέδρους των συλλόγων των κατοίκων του Ωρωπού, καθώς και το κλίµα τροµοκρατίας που έχει εξαπολύσει ενάντια στους κατοίκους… Χρυσοχοΐδης, Χατζιδάκις, Σαµαράς, Βενιζέλος προίκισαν τους εργολάβους µε το δικαίωµα να επιβάλουν νέες εξοντωτικές αυξήσεις των διοδίων». Με τον πιο γλαφυρό τρόπο περιγράφει την κατάσταση στην περιοχή το δελτίο Τύπου του Συντονισµού Φορέων και Κατοίκων της ΒΑ Αττικής απαντώντας και στις προκλητικές δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών, ο οποίος τους κάλεσε να αντιµετωπίσουν το πρόβληµα αγοράζοντας τους ειδικούς ποµποδέκτες ηλεκτρονικής διέλευσης µε τους οποίους θα έχουν εκπτώσεις : «(….) θα πληρώνουµε στην εκπληκτική τιµή των 2,10 ευρώ ανά διέλευση µόνο! Τρέξτε να προλάβετε, διαλαλούν. Για µια οικογένεια µε ένα ΙΧ θα πληρώνετε µόνο λίγο πάνω από 1.500 ευρώ το χρόνο, µε δύο ΙΧ µόνο 3.000 ευρώ το χρόνο! Μεγάλη ευκαιρία!».
Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ επισηµαίνει την αναγκαιότητα συνολικής πάλης µέχρι την πλήρη κατάργηση των διοδίων ώστε να διασφαλίζεται το δικαίωµα στην ελεύθερη και ασφαλή µετακίνηση: «Να καταργηθούν όλα τα διόδια! Ελεύθερη κυκλοφορία σε όλους τους αυτοκινητόδροµους. Να ακυρωθούν οι ληστρικές συµβάσεις παράδοσης του οδικού δικτύου και των δηµοσίων έργων στους επιχειρηµατίες. Αγώνας – Αντίσταση – Ανατροπή της άθλιας πολιτικής του κεφαλαίου, της ΕΕ και των κυβερνήσεών τους. Οι εργαζόµενοι έχουν κάθε δικαίωµα να µην πληρώνουν αυτή την άθλια συµπαιγνία. Έχουν κάθε δυνατότητα να τους ανατρέψουν!». Όλα αυτά έρχονται σε αντίστιξη µε την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος µπορεί να καταγγέλλει τις συλλήψεις και τις διώξεις των κατοίκων αλλά στο συνολικό ζήτηµα των διοδίων µετακινείται ολοένα και περισσότερο σε µια πολιτική «φθηνότερων διοδίων» που δεν αµφισβητεί την ουσία της ήδη ισχύουσας πολιτικής. Αυτό άλλωστε προκύπτει από τοποθετήσεις στελεχών και βουλευτών όπως η Ευγ. Ουζουνίδου, η οποία σε αποστροφή της οµιλίας της στη συζήτηση για την αναθεώρηση των συµβάσεων στις 9 ∆εκεµβρίου 2013 σε µια σειρά προτάσεων ανέφερε: «(…) Τέταρτον, άµεση εγκατάσταση ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων, µείωση του ύψους των διοδίων, σηµαντικές απαλλαγές για κοινωνικές κατηγορίες µε βάση το εισόδηµα και τον τόπο καταγωγής». Έτσι διαφαίνεται η σταδιακή µετατόπιση του ΣΥΡΙΖΑ από το αίτηµα για ελεύθερους δρόµους χωρίς µπάρες και διόδια σε «ορθολογικότερες» προσεγγίσεις για… φθηνότερα, αναλογικά και ηλεκτρονικά διόδια. Αποδοχή δηλαδή του πυρήνα της κυρίαρχης λογικής…