Παρελθόν αποτελεί η ενισχυτική διδασκαλία
της Αιμιλίας Τσαγκαράτου
Tο νομοσχέδιο για το Γενικό και Τεχνολογικό Λύκειο, η αντιδραστικότερη μεταρρύθμιση των τελευταίων χρόνων στην εκπαίδευση, όπως έχει χαρακτηριστεί, πέρασε την Παρασκευή 6/9 από την επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και θα ψηφιστεί από το Β΄ Θερινό Τμήμα της Βουλής την Τρίτη 10/9, μία μέρα πριν από την έναρξη των σχολείων και σε μια περίοδο που απ’ ό,τι φαίνεται, η παιδεία συνολικά θα βρίσκεται σε απεργιακό αναβρασμό. Υπέρ του νομοσχεδίου ψήφισαν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, ενώ το καταψήφισαν όλα τα υπόλοιπα κόμματα.
Οι «βελτιωτικές» (!!!) προτάσεις για τις οποίες κάνει λόγο ο υπουργός Παιδείας ότι έκανε δεκτές, αφορούν στη λήξη της λειτουργίας των ΕΠΑΣ στις 15 Σεπτεμβρίου του 2015 – γεγονός που σημαίνει ότι 102 σχολές ΕΠΑΣ με τους χιλιάδες σπουδαστές τους, από τα πιο φτωχά κομμάτια του μαθητικού πληθυσμού θα κλείσουν, ενώ προβλέπονται κοινές υπουργικές αποφάσεις οι οποίες θα καθορίσουν τα συστήματα πιστοποίησης του Μεταδευτεροβάθμιου Κύκλου Σπουδών (Τάξεις Μαθητείας) των ΕΠΑΛ, τα δικαιολογητικά συμμετοχής, τη διαδικασία των εξετάσεων, το ύψος και τον τρόπο καταβολής των εξέταστρων πιστοποίησης, καθώς και το σύστημα πιστοποίησης αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης όλων των ειδικοτήτων των αποφοίτων Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) και ΙΕΚ. Με άλλα λόγια, όλα αυτά θα καθορίζονται με βάσης τις κάθε φορά πολιτικές και οικονομικές συγκυρίες, αλλά κυρίως με βάση τις εκάστοτε ανάγκες των επιχειρήσεων που πια βάζουν πόδι στα γερά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Ο υπουργός Παιδείας στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων υποστήριξε για μια ακόμα φορά ότι «τα σχολεία θα λειτουργήσουν κανονικά, ότι γίνεται μια προσπάθεια να έχουμε ηρεμία, οι ιδεολογικές και πολιτικές αντιπαραθέσεις υπάρχουν, αλλά δεν πρέπει να μεταφέρονται στα σχολεία». Κι όλα αυτά σε μια περίοδο που παρόμοια δεν έχει ξαναζήσει η δημόσια εκπαίδευση. Με 2.500 εκπαιδευτικούς σε διαθεσιμότητα, με κανένα διορισμό, με 10.000 απολυμένους αναπληρωτές, με 3.950 συναδέλφους να έχουν μετακινηθεί υποχρεωτικά με το πιστόλι στον κρόταφο από τη δευτεροβάθμια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση τα κενά είναι σύμφωνα με τα στοιχεία των διευθύνσεων πάνω από 5.200 – η εκτίμηση όμως των συλλόγων είναι ότι είναι πολύ περισσότερα, με δεδομένο το ότι υπάρχει μεγάλη πίεση για παρουσίαση ελάχιστων κενών ή ακόμα και πλεονασμάτων, όπως έγινε στη διεύθυνση της Α΄ Αθήνας. Στη δευτεροβάθμια τα κενά είναι ακόμα απροσδιόριστα λόγω του συνολικού «αλαλούμ» που υπάρχει με τις υπηρεσιακές μεταβολές, τις αυξήσεις του ωραρίου κ.λπ. Γεγονός όμως είναι ότι θα λείπουν από τα σχολεία 16.000 εκπαιδευτικοί, καθώς η μείωση του προσωπικού κατά 20% σε σχέση με πέρσι, με τις διαθεσιμότητες, τις μετατάξεις, τις συνταξιοδοτήσεις, την πρόσληψη ελάχιστων αναπληρωτών, σε συνδυασμό με την πολιτική μηδενικών προσλήψεων, δημιουργούν σημαντικά κενά που δυναμιτίζουν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
H κατάσταση λοιπόν και στις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης είναι εκρηκτική. Το υπουργείο Παιδείας προσπαθεί με οποιονδήποτε τρόπο να δείξει ανύπαρκτους πλεονάζοντες εκπαιδευτικούς, κάνει τις απίστευτες παρανομίες σε όλες τις διαδικασίες των υπηρεσιακών μεταβολών (αποσπάσεις, τοποθετήσεις εκπαιδευτικών που πήραν μετάταξη κ.λπ.), ενώ με προφορικές εντολές, με τηλεφωνήματα τύπου «αποφασίζω και διατάζω» και καταστρατηγώντας κάθε κατεκτημένο δικαίωμα των εκπαιδευτικών, διοικούν με βάση το φόβο που προσπαθούν να εγκαθιδρύσουν στα σχολεία. Εκτός από το φόβο της διαθεσιμότητας και της απόλυσης, γίνεται προσπάθεια να «εσωτερικευθεί» και στους εκπαιδευτικούς ότι από ‘δω και πέρα το εργασιακό καθεστώς στα σχολεία θα θυμίζει καθεστώς «γαλέρας». Εδώ να πούμε ότι με εγκύκλιο που ήρθε αυτές τις μέρες για τη λειτουργία των σχολείων για το νέο σχολικό έτος, προβλέπεται η έναρξη της διαδικασίας της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων, που θα ξεκινήσει με τα σεμινάρια και τις οδηγίες προς τα στελέχη της εκπαίδευσης.
Όπως είναι φυσικό, όλη αυτή η κατάσταση δίνει στο υπουργείο Παιδείας τη δυνατότητα να προχωρήσει σε πρωτοφανή αντιεκπαιδευτικά μέτρα, όπως συμπτύξεις τμημάτων, κλείσιμο πολλών ολοήμερων τμημάτων των νηπιαγωγείων με τα προνήπια έξω από το δημόσιο νηπιαγωγείο, υποχρεωτικές και απλήρωτες υπερωρίες ως το πρώτο βήμα για τη συνολική αύξηση του ωραρίου και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Αττικής ήδη έκανε την πρώτη κρούση, λέγοντας ότι αν οι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας είχαν δεχθεί τις υπερωρίες, δεν θα γινόταν η αύξηση του ωραρίου!). Η ενισχυτική διδασκαλία είναι ήδη παρελθόν για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση αφού από φέτος δεν υπάρχει πρόβλεψη γι’ αυτήν από το μόνιμο προσωπικό των σχολείων, ενώ απ’ ό,τι φαίνεται θα καλυφθούν κάποιοι αντισταθμιστικοί θεσμοί από ελαστικά εργαζόμενους μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ (με αμοιβή 400 ευρώ το μήνα). Όσο για τα ολοήμερα, υπάρχει πρόθεση για πλήρη κατάργησή τους στα λεγόμενα «συμβατικά» ολοήμερα –σε εκείνα δηλαδή που δεν είναι Ενιαίου Αναμορφωμένου Προγράμματος– ή κάλυψή τους με έναν μόνο δάσκαλο ανεξάρτητα από τον αριθμό των μαθητών!
Ήρθε λοιπόν η ώρα να διαψεύσουμε τον υπουργό Παιδείας για την «κανονική λειτουργία» των σχολείων από την πρώτη μέρα. Και απ’ ό,τι φαίνεται, οι απεργιακές κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών θα κάνουν κάτι τέτοιο εκκωφαντικά!