του Γεράσιμου Λιβιτσάνου
Tο χαρακτηριστικό της επιχειρηματικής ανάπτυξης στην Ιρλανδία είναι η μικρή φορολογία των επιχειρήσεων, το χαρακτηριστικό της επιχειρηματικής ανάπτυξης στην Κίνα οι χαμηλοί μισθοί. Προφανώς, η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς αποφάσισαν να βάλουν στο «μίξερ» και τα δύο, φτιάχνοντας την «αναπτυξιακή πολιτική της χώρας» για τα επόμενα χρόνια…
Σαφέστατες οι δηλώσεις του πρωθυπουργού τις τελευταίες μέρες. Δεν πρόλαβε καλά – καλά να επιστρέψει από την Κίνα, όπου εκπλήρωσε το «εθνικό χρέος» της προώθησης των ζητουμένων του ελληνικού κεφαλαίου –κυρίως του εφοπλιστικού– και μας είπε πως το μέλλον της Ελλάδας περνάει από το …μονοπάτι της Ιρλανδίας. Ολοκληρώνοντας τη συνάντησή του με τον Ιρλανδό πρωθυπουργό, Έντα Κένι, που επισκέφθηκε την Αθήνα, δήλωσε ότι «η Ελλάδα θα βαδίσει στο ιρλανδικό μονοπάτι», ζητώντας «χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές» για τις επιχειρήσεις για να «αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα». Μάλιστα, από την κυβέρνηση προβάλλονται ιδιαίτερα και οι δηλώσεις του Ιρλανδού πρωθυπουργού, σύμφωνα με τις οποίες, πρωταρχικό ζητούμενο της ελληνικής οικονομικής πολιτικής πρέπει να είναι η «ανάκτηση της εμπιστοσύνης της τρόικας» μήπως και αλλάξουν κάπως οι επαχθείς όροι των μνημονίων. Αυτά την ίδια στιγμή που μετά την επιστροφή του κυβερνητικού κλιμακίου με επικεφαλής τον πρωθυπουργό από την Κίνα, επιβεβαιώθηκαν οι εκτιμήσεις, σύμφωνα με τις οποίες οι μεγαλοστομίες περί μετατροπής της Έλλάδας σε «πύλη προς την Ευρώπη» δεν είναι παρά το «χρύσωμα του χαπιού» για την «κινεζοποίηση» των εργασιακών – ασφαλιστικών δικαιωμάτων, ιδίως στο χώρο της ναυτιλίας και την εκποίηση των πλουτοπαραγωγικών πηγών της χώρας. Παράλληλα, όπως δείχνουν οι εξελίξεις στο επιχειρηματικό πεδίο, η επίσκεψη του πρωθυπουργού ήταν καταλυτική, προκειμένου να ενισχυθούν οι σχέσεις του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου με τους «διαύλους» της κινεζικής τραπεζικής χρηματοδότησης . Τα «επιτεύγματα» της επίσκεψης στην Κίνα συνίστανται στα εξής: Στην άμεση προώθηση μέτρων υπονόμευσης των συλλογικών συμβάσεων των ναυτεργατών, στην επίσημη εμπλοκή των κινεζικών επιχειρήσεων στους διαγωνισμούς των αποκρατικοποιήσεων και στην επιβράβευση της καταστροφής της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Αυτά αποτελούν εγγυήσεις ώστε να παραμείνει «ζεστό» το επενδυτικό ενδιαφέρον.
Όπως καταγγέλλουν σε ανακοίνωσή τους τα ναυτεργατικά σωματεία, στο τέλος Ιουνίου προβλέπεται (με βάση τις ρυθμίσεις του τελευταίου μνημονιακού νόμου) η γενίκευση των ατομικών συμβάσεων εργασίας τόσο στην ποντοπόρο ναυτιλία όσο και στην ακτοπλοΐα και η κατάργηση του τρόπου φορολόγησης των απολαβών των ναυτικών με βάση το τεκμαρτό εισόδημα. Το μέτρο αποτιμάται από την κυβέρνηση ως παράγοντας «ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας» της ελληνικής ναυτιλίας. Στο πεδίο της εκποίησης της περιουσίας του Δημοσίου, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στ. Σταυρίδης, υπογράφοντας συμφωνία για την προνομιακή συμμετοχή κινεζικών επιχειρήσεων στους μειοδοτικούς διαγωνισμούς, υποστήριξε ότι το κινεζικό ενδιαφέρον είναι αυτό που θα αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον τόσο των ευρωπαϊκών όσο και των ρωσικών εταιρειών, ώστε να «μαζευτούν» περισσότεροι αγοραστές. Αυτά την ίδια στιγμή που ο Α. Σαμαράς από την Κίνα είχε ήδη προαναγγείλει τη συμμετοχή της Κόσκο που ήδη διαθέτει το λιμάνι του Πειραιά στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την εμπλοκή κινεζικών εταιρειών στην εκποίηση του αεροδρομίου της Αθήνας και 13 περιφερειακών αεροδρομίων. Άλλωστε, η απάντηση στο «πωλητήριο» που έχει βάλει η κυβέρνηση ήρθε εύγλωττα από τον πρόεδρο της Pireaus Container Terminal (πρόκειται για την εταιρεία που εκπροσωπεί την Κόσκο στο λιμάνι του Πειραιά), Φου Τσενγκ Κιου, ο οποίος είπε πως «αγοράζω όλον τον Πειραιά αν η τιμή είναι σωστή» με την εταιρεία του να έχει ήδη κερδίσει πάνω από 15 εκατομμύρια ευρώ μόνον το 2012. Εξυπακούεται ότι αυτού του είδους οι δηλώσεις μόνον …άσχετες δεν είναι με την επικείμενη ιδιωτικοποίηση του συνόλου του ΟΛΠ που βρίσκεται στην κορυφή της λίστας του ΤΑΙΠΕΔ.
Τέλος, ενδεικτική για το πώς εννοεί η κυβέρνηση την …ανάπτυξη είναι το «χειροκρότημα» στις παραγγελίες από ελληνικές επιχειρήσεις σε κινεζικά ναυπηγεία, την ίδια στιγμή που η –παραδοσιακά αναπτυσσόμενη– ελληνική ναυπηγική βιομηχανία οδηγείται συνεχώς σε μαρασμό και τα κρατικά ναυπηγεία «τεμαχίζονται» και εκποιούνται συστηματικά την τελευταία δεκαετία. «Οι νέες παραγγελίες είναι η επένδυση των Ελλήνων εφοπλιστών για το μέλλον» σχολίασε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ναυτιλίας, Κώστας Μουσουρούλης, ενώ δήλωσε –σε κινεζικά μέσα ενημέρωσης– ευχαριστημένος από τις συμφωνίες μεταξύ κινεζικών ναυπηγικών εταιρειών και Ελλήνων εφοπλιστών για την κατασκευή 142 νέων πλοίων, προσθέτοντας ότι αυτές αποτελούν το 60% των παγκόσμιων παραγγελιών Ελλήνων εφοπλιστών. Στην ίδια λογική, ο γενικός διευθυντής της Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding σημείωσε ότι έχουν κατασκευαστεί από την εταιρεία του 67 ελληνικά πλοία. Επίσης, η Τσάινα Ντεβέλοπμεντ Μπανκ ανέφερε ότι θα χορηγήσει δάνειο 69 εκατομμυρίων δολλαρίων στην ελληνικών συμφερόντων Πάραγκον Σίπινγκ για την κατασκευή δύο πλοίων χωρητικότητας 4.800 κόρων που φυσικά δεν θα ναυπηγηθούν στην Ελλάδα. Στην Κίνα και την Ρουμανία αναμένεται να κατασκευαστούν επίσης πλοία αξίας 500 εκ. ευρώ του γνωστού εφοπλιστή Μαρινάκη.