Ιωάννα Καρδάρα
▸Χιλιάδες παραμένουν τα κενά στην εκπαίδευση ένα μήνα σχεδόν μετά από την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Η φετινή χρονιά ξεκίνησε με 20.000 λιγότερες προσλήψεις αναπληρωτών με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στις προσλήψεις εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης. Ειδικότερα, πέρσι δούλεψαν πάνω από 47.000 αναπληρωτές και φέτος προσλήφθηκαν στην πρώτη φάση 28.353. Γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε αδιέξοδο καθώς χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες που έχουν λάβει από τα Κέντρα Διάγνωσης Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) επίσημες γνωματεύσεις παραμένουν χωρίς παράλληλη στήριξη.
«Ξεκίνησε μία πετσοκομμένη χρονιά. Αυτό έχει γίνει πιο έκδηλο στην παράλληλη στήριξη γιατί είναι πάρα πολλά τα αιτήματα που υπάρχουν, οι διαγνώσεις δηλαδή που έχουν τα παιδιά μέσα στις τάξεις και στα σχολεία και πάρα πολύ λίγοι οι εκπαιδευτικοί που ήταν στην πρώτη φάση», εξηγεί στο Πριν η νηπιαγωγός Ειδικής Αγωγής και πρόεδρος ΣΕΠΕ «Αριστοτέλης», Δήμητρα Τάσσου. Για παράδειγμα, όπως αναφέρει, στην Α’ Αθήνας, η οποία είναι μία πάρα πολύ μεγάλη διεύθυνση πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης έχουν καλυφθεί στην πρώτη φάση το 40% των κενών, δηλαδή προσελήφθησαν 500 εκπαιδευτικοί ενώ τα κενά είναι 1.300.
Αποτέλεσμα αυτής της έλλειψης σε εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης είναι τα παιδιά που την δικαιούνται επισήμως βάσει γνωμάτευσης να την στερούνται ή να την λαμβάνουν λιγότερες ώρες. «Το παιδί έχει πολύ λιγότερες ώρες από αυτές που δικαιούται, σε κάποιες περιπτώσεις δεν έχει καθόλου παράλληλη στήριξη. Η διεύθυνση εκπαίδευσης δεν αναλαμβάνει την ευθύνη του μοιράσματος γιατί δεν στέλνει εγγράφως τη σχετική οδηγία αλλά την μεταφέρει προφορικά και πετάει το μπαλάκι στο σύλλογο διδασκόντων δηλαδή στους εκπαιδευτικούς και στον διευθυντή. Τους ζητάει δηλαδή στην ουσία να παρανομήσουν και αντί να δώσουν στο παιδί τις ώρες που δικαιούται, να του παρέχουν κουτσουρεμένες ώρες. Κάτι που θέτει σε κίνδυνο το παιδί οι εκπαιδευτικοί να υφίστανται καταγγελίες», υπογραμμίζει η Δ. Τάσσου και προσθέτει ότι είναι αμφίβολο αν με τις επόμενες φάσεις προσλήψεων θα καλυφθούν πλήρως τα κενά.
Οι 6.255 επιπλέον προσλήψεις για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι οποίες έγιναν στη δεύτερη φάση μέσα στην εβδομάδα (σύμφωνα με το υπουργείο), σίγουρα δεν επαρκούν. Για να καλυφθούν τα κενά με μόνιμες προσλήψεις, ούτε λόγος. Οι ελλείψεις στην παράλληλη στήριξη αποτελούν πολιτική της κυβέρνησης καθώς πριν λίγες μέρες η υφυπουργός Παιδείας δήλωσε ότι τα παιδιά «δεν χρειάζονται κάποιον να γίνει η σκιά τους».
«Προσπαθούν να δικαιολογήσουν την πολιτική τους απόφαση να μειώσουν τις προσλήψεις βάζοντας φυσικά και σε κίνδυνο τα παιδιά, καταπατώντας το μορφωτικό τους δικαίωμα. Το μορφωτικό δικαίωμα των παιδιών είναι καταγεγραμμένο στη γνωμάτευση από τον επίσημο διεπιστημονικό φορέα γνωματεύσεων, που λέει στο τέλος της γνωμάτευσης ότι “δίνω παράλληλη στήριξη στο παιδί”. Το παιδί δεν παίρνει αυτό που του έχει γράψει ο επίσημος φορέας που είναι η πλήρη παράλληλη στήριξη. Αυτό γίνεται χρόνια, αλλά τώρα γίνεται με μία επιθετικότητα και με έναν εξαιρετικά ταξικό και κυνικό τρόπο. Ουσιαστικά αυτό που λένε στους γονείς είναι ότι πρέπει να πληρώσετε για την παράλληλη στήριξη», επισημαίνει.
Οι γονείς λοιπόν αναγκάζονται να πληρώσουν για την παράλληλη στήριξη βλέποντας το παιδί τους να την στερείται με αποτέλεσμα να ιδιωτικοποιείται μία πλευρά της εκπαίδευσης, αυτή της ειδικής αγωγής. «Αυτό το κάνουν οι γονείς που έχουν τα χρήματα. Όσοι δεν τα έχουν πασχίζουν να τα βρουν, ενώ όσοι δεν τα βρουν, απλά το παιδί τους μένει χωρίς στήριξη», καταλήγει η Δ. Τάσσου.