Άννα Μπαχτή
▸Η αντίστροφη μέτρηση για την «κούρσα» των πανελλαδικών εξετάσεων για τους μαθητές της Γ΄ τάξης των ΕΠΑΛ και των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) έχει αρχίσει.
Την 1η Ιουνίου ξεκινούν οι μαθητές των ΕΠΑΛ, ενώ στις 2 Ιουνίου οι μαθητές των ΓΕΛ. Περίπου 100.000 υποψήφιοι θα έρθουν αντιμέτωποι με τον κορυφαίο ταξικό φραγμό του σχολείου. Στον βωμό της σκληρής και ανταγωνιστικής προετοιμασίας θυσιάζονται η εφηβεία, η γνώση και το πενιχρό εισόδημα των λαϊκών οικογενειών.
Το έδαφος πάνω στο οποίο διεξάγονται οι φετινές πανελλαδικές εξετάσεις είναι ήδη ναρκοθετημένο. Αφενός, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε 68.574 εισακτέους στα πανεπιστήμια για την ακαδημαϊκή χρονιά 2023-2024, περίπου 10.000 λιγότερους από το 2020-2021 που ήταν κοντά στις 78.000. Αφετέρου, η «λαιμητόμος» της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) που εφαρμόζεται για τρίτη χρονιά, πέταξε έξω από την τριτοβάθμια εκπαίδευση 40.000 υποψήφιους μόνο το 2022.
Επιπλέον, για πρώτη φορά φέτος εκτός από τους μαθητές των Α΄ και Β΄ τάξεων και οι μαθητές της Γ΄ τάξης όλων των τύπων λυκείων θα εξεταστούν με Τράπεζα Θεμάτων, προκειμένου να αποκτήσουν το απολυτήριο λυκείου. Τράπεζα Θεμάτων, ΕΒΕ, πανελλαδικές εξετάσεις, PISA για μαθητές της ΣΤ΄ δημοτικού και Γ΄ γυμνασίου, σε συνδυασμό με την υπέρογκη αύξηση της ύλης συνθέτουν ένα σκληρό τοπίο εξεταστικών φραγμών που στόχο έχουν την βίαιη εκδίωξη ιδιαίτερα των φτωχών παιδιών από το σχολείο και τα πανεπιστήμια στέλνοντάς τα απευθείας στη μεταγυμνασιακή κατάρτιση και μαθητεία, με στόχο τη δημιουργία του νέου, φθηνού, ευέλικτου εργατικού δυναμικού, υποταγμένου στις ανάγκες του κεφαλαίου. Τα μέτρα αυτά αποκτούν ιδιαίτερη σημασία, σε μια περίοδο που το κοινωνικό ζήτημα παροξύνεται, με συνέπεια οι λαϊκές οικογένειες να αδυνατούν να στηρίξουν τα παιδιά τους από ακόμα πιο μικρή ηλικία για φροντιστήρια, ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις.
Η κυβέρνηση της ΝΔ ντύνει την αντιδραστική αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης με τα κυρίαρχα αστικά ιδεολογήματα της «αριστείας» και της «ατομικής ευθύνης» επιδιώκοντας να εμπεδωθεί κυρίως στους φτωχούς μαθητές η αίσθηση πως δεν τα «παίρνουν τα γράμματα», να χαμηλώσουν τις προσδοκίες, να οδηγηθούν στο περιθώριο της σχολικής ζωής. Την ίδια στιγμή που γίνεται φανερό πως το «πορτοφόλι» είναι αυτό που καθορίζει την πρόσβαση σε ανώτερες σπουδές και τίτλους. Χιλιάδες παιδιά εκδιώκονται από τα δημόσια πανεπιστήμια, λόγω χαμηλής βαθμολογίας, αλλά μπορούν κάλλιστα όσοι έχουν λεφτά, να σπουδάσουν σε ιδιωτικά κολέγια και πανεπιστήμια με όλα τα εργασιακά και επαγγελματικά δικαιώματα στους τίτλους σπουδών.
Η πολιτική αυτή έχει τη σφραγίδα των υπερεθνικών οργανισμών και του κεφαλαίου και αυτή την πολιτική θα επιδιώξει να εφαρμόσει, η κυβέρνηση μετά τις εκλογές στις 25 Ιούνη. Οι δηλώσεις Κεραμέως μετά τις εκλογές πως το αποτέλεσμα των εκλογών «ενέχει όμως και μια μεγάλη ευθύνη να προχωρήσουμε πιο τολμηρά και δυναμικά τις μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη η κοινωνία», αποτυπώνει ξεκάθαρα τις προθέσεις της ΝΔ. Αντίστοιχα ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ σε όλη την προεκλογική περίοδο φρόντισαν να δώσουν εχέγγυα πως δεν θα θίξουν τα ιερά και τα όσια της αστικής πολιτικής στην εκπαίδευση, αλλά θα την εφαρμόσουν με το δικό τους μίγμα διαχείρισης, όπως έκαναν και επί της δικής τους κυβερνητικής θητείας.
Το πολιτικό τοπίο που διαμορφώθηκε μετά τις βουλευτικές εκλογές στις 21 Μάη, αλλά και οδεύοντας προς τις βουλευτικές εκλογές στις 25 Ιουνίου, δείχνει πως η επόμενη μέρα θα είναι ακόμα πιο δύσκολη για το λαό και τη νεολαία και κάνει ακόμα πιο επιτακτική την αναγκαιότητα προετοιμασίας της εργατικής ανατρεπτικής αντιπολίτευσης για την αντιπαράθεση και σύγκρουση σε όλη τη γραμμή του μετώπου με κυβέρνηση-ΕΕ-ΟΟΣΑ-κεφάλαιο με στόχο την ανατροπή της αντιδραστικής, πολιτικής τους.
Η ΑΝΤΑΡΣΥΑ ήδη έχει καταθέσει τα βασικά σημεία της εκπαιδευτικής της πρότασης που συγκρούεται με τη ζοφερή πραγματικότητα που βιώνει ο κόσμος της εκπαίδευσης. Πρόταση που παίρνει θέση από τη σκοπιά της ανατροπής και όχι της διαχείρισης και της υποταγής στην αστική πολιτική. «Η αντιμετώπιση του σήμερα και η αναζήτηση του αύριο της παιδείας, αλληλοτροφοδοτούνται. Η μια αναζητά εύφλεκτο υλικό στην άλλη, για να κτίσουν από κοινού τη νέα κοινωνική και εκπαιδευτική απελευθερωτική “ουτοπία” απέναντι στην καπιταλιστική “δυστοπία”».