Δημήτρης Τζιαντζής
▸ Απογειώνεται η τιμή της βενζίνης, κανένα μέτρο από την κυβέρνηση
Με λογικές ατομικής ευθύνης η κυβέρνηση προσπαθεί να δικαιολογήσει τη δική της παταγώδη αποτυχία να περιορίσει την εκρηκτική εκτίναξη των τιμών. Πανάκριβη βενζίνη; Λύση είναι ο περιορισμός των μετακινήσεων! Το ρεύμα στα ύψη; «Περιορίστε την κατανάλωση στις ώρες αιχμής»! Σε αυτή ακριβώς τη λογική κινούνται και τα δήθεν μέτρα για την εξοικονόμηση ενέργειας που ανακοίνωσε η κυβέρνηση με τον υπουργό Περιβάλλοντος, Κώστα Σκρέκα να δηλώνει με στιλ Μαρίας Αντουανέτας πως «η φθηνότερη ενέργεια είναι αυτή που δεν καταναλώνουμε» λες και τα νοικοκυριά που αδυνατούν να πληρώσουν το λογαριασμό του ρεύματος δεν κάνουν ήδη οικονομία.
Με δύο μέτρα και δύο σταθμά προχωρεί στο θέμα της ενεργειακής ακρίβειας μετά την «πόρτα» που έφαγε από την Κομισιόν το θνησιγενές σχέδιο Μητσοτάκη για το πλαφόν στην ηλεκτρική ενέργεια. Η ΕΕ αρνήθηκε να «πειράξει» το μοντέλο λειτουργίας της αγοράς που σε μεγάλο βαθμό ευθύνεται για το κερδοσκοπικό πάρτι των μεγάλων εταιρειών ενέργειας. Το ίδιο ακριβώς όμως κάνει και η κυβέρνηση στο εσωτερικό με την τροπολογία που φέρνει στη βουλή. Με τη διάταξη αυτή αφήνει τις τιμές να καθορίζονται από το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας και στη συνέχεια προβλέπει την εφαρμογή έκτακτου και προσωρινού μηχανισμού αποζημίωσης των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής για τις ποσότητες ρεύματος που πουλάνε μέσω του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Το περιεχόμενο της τροπολογίας απλά θέτει το πλαίσιο της λειτουργίας του μηχανισμού και στη συνέχεια θα εκδοθούν οι όποιες ρυθμιστικές αποφάσεις προκειμένου να εξειδικευτεί το ύψος του «πλαφόν». Το σημαντικό είναι ότι η χονδρεμπορική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας θα συνεχίσει να διαμορφώνεται μέσα από το ληστρικό Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας. Το ημίμετρο αποτελεί συνέχεια της λογικής των επιδοτήσεων -κυρίως των εταιρειών ενέργειας- και δεν «μεταφράζεται» σε ουσιαστική ελάφρυνση των οικογενειακών προϋπολογισμών. H κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν κατάφερε καν να διεκδικήσει ενίσχυση ανάλογου ύψους όπως το σχέδιο ύψους 8,4 δισεκατομμυρίων ευρώ Ισπανίας και Πορτογαλίας για τη μείωση της τιμής του ρεύματος το οποίο εγκρίθηκε την Τετάρτη.
Με το ράλι στις τιμές βασικών αγαθών και καυσίμων να συνεχίζεται η κυβέρνηση, όπως δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, περιορίζεται να… «αναγνωρίζει ότι υπάρχει πρόβλημα», «αναζητεί λύση» αλλά όπως παραδέχεται ο Α. Γεωργιάδης «το ποια θα είναι αυτή η λύση, δεν το ξέρουμε»! Σύμφωνα με τον ίδιο υπουργό αυτό που προέχει είναι να «μην δημιουργήσουμε ανησυχία στις αγορές ότι η κυβέρνησή μας για πολιτικούς λόγους τινάζει την μπάνκα στον αέρα»!
Δυσοίωνες είναι οι προβλέψεις για τους επόμενους μήνες, με την Ευρώπη να βρίσκεται αντιμέτωπη ακόμα και με τον κίνδυνο επιβολής δελτίου τον χειμώνα στο φυσικό αέριο ή ακόμη και σε άλλες μορφές ενέργειας εφόσον ο πόλεμος στην Ουκρανία -όπως όλα δείχνουν- συνεχιστεί. Αυτή είναι η προειδοποίηση του επικεφαλής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας με την ΕΕ να παράγει πάνω από το 20% της ηλεκτρικής ενέργειας που χρειάζεται από φυσικό αέριο.
Στο 10,7% υπολογίζεται ο πληθωρισμός στην Ελλάδα
Την ίδια ώρα ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη «τρέχει» ήδη με ρυθμό 8% και στην Ελλάδα ακόμα ψηλότερα, με τη χώρα να έχει σκαρφαλώσει στην πέμπτη θέση στον υψηλότερο πληθωρισμό στην ευρωζώνη, ενώ έχει «καρφιτσωθεί» στις πιο ακριβές χώρες σε ενέργεια και καύσιμα. Το καλοκαίρι στα πρατήρια καυσίμων αναμένεται πιο «θερμό» και από το Αιγαίο! Η τιμή της βενζίνης στα νησιά προς τα τέλη Ιουνίου εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 3 ευρώ. Στις πόλεις σύμφωνα με τη Μαρία Ζάγκα Πρόεδρο των Βενζινοπωλών Αττικής ήδη η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης κυμαίνεται πάνω από 2,5 ευρώ το λίτρο με ανοδικές τάσεις!
Τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat για τον Εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή δείχνουν τον πληθωρισμό για την Ελλάδα στο 10,7%, ενώ οι προβλέψεις για τον Γενικό Δείκτη της ΕΛΣΤΑΤ αναφέρονται σε αύξηση έως και 11,5% που τεχνητά θα επιχειρηθεί να κρατηθεί σε «διαχειρίσιμα» επίπεδα.