Δημήτρης Σταμούλης
▸«Φωτιά» έχει μπει στο λαϊκό εισόδημα από την εκτίναξη τιμών στα καύσιμα — 21% αυξήθηκε η αμόλυβδη το τελευταίο τρίμηνο. Τεράστια κρατικά έσοδα από την τρομερή φορολογία. Το 2021 οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης σε καύσιμα και ρεύμα ήταν το 2,9% του ΑΕΠ (1,9% μέσος όρος στην ΕΕ).
Σε ασύλληπτα ύψη έχουν φτάσει οι τιμές των καυσίμων στη χώρα μας, ακολουθώντας το ράλι των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου, που πλέον έχει ξεπεράσει τα 114 δολάρια το βαρέλι (Brent), αλλά και ως αποτέλεσμα της άγριας φορολόγησης, με την κυβέρνηση να επιμένει να μην κάνει την παραμικρή κίνηση μείωσής της.
Η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων ανά λίτρο, στις 24 Μαΐου, ήταν 2,269 ευρώ, του ντίζελ κίνησης 1,86 ευρώ και του υγραερίου κίνησης 1,13 ευρώ. Μάλιστα, σε πολλές περιοχές της χώρας και κυρίως στα νησιά, οι τιμές έχουν σκαρφαλώσει κοντά στα 2,60 ευρώ. Κατά μέσο όρο δηλαδή, για βενζίνη 40 λίτρων, το κόστος είναι πάνω από 90 ευρώ, ενώ στις πιο ακριβές περιοχές (Δωδεκάνησα) υπερβαίνει και τα 100 ευρώ! Μέσα στους τρεις τελευταίους μήνες, η τιμή της αμόλυβδης έχει αυξηθεί κατά 21%, του ντίζελ κίνησης κατά 16,7% και του υγραερίου κίνησης κατά 6,9%.
Αν δει κανείς την παγκόσμια «πυραμίδα» των τιμών καυσίμων, ξεκινώντας από τις ακριβότερες προς τις φθηνότερες χώρες, η Ελλάδα βρίσκεται στη… βάση! Συγκεκριμένα, στην αμόλυβδη είναι 6η πιο ακριβή χώρα παγκοσμίως (πίσω μόνο από Χονγκ Κονγκ, Νορβηγία, Φινλανδία, Δανία και Κεντροαφρικανική Δημοκρατία) και 4η στην Ευρώπη, ενώ στο ντίζελ κίνησης είναι στη 18η θέση.
Καθοριστικός παράγοντας για αυτή την εξέλιξη είναι ο περιβόητος Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης που έχει διαμορφωθεί από το 2017 στα 0,7 ευρώ/λίτρο, διπλάσιος από τον ελάχιστο ΕΦΚ που έχει θεσπίσει η ΕΕ, 4ος υψηλότερoς στην ΕΕ, και ο οποίος παραμένει ως έχει από το πρώτο μνημόνιο επί Γ. Παπανδρέου! Ο δε ΦΠΑ 24% είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη. Παράδειγμα από πρατήριο Αττικής: Για 40 ευρώ που αντιστοιχούσε, στις 22/5, σε 17,87 λίτρα, η καθαρή αξία ήταν 32,26 ευρώ, που συμπεριλαμβάνει και τον ΕΦΚ 12,5 ευρώ, ενώ ο ΦΠΑ ήταν 7,74 ευρώ. Οι φόροι συνολικά είναι 20,24 ευρώ, δηλαδή πάνω από τα μισά τα εισπράττει το κράτος!
Είναι χαρακτηριστικό ότι για το 2021 οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης σε βενζίνη, πετρέλαιο, φυσικό αέριο και ρεύμα απέδωσαν στα κρατικά ταμεία έσοδα που ανέρχονται στο 2,9% του ΑΕΠ, ποσοστό που είναι το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό στην ΕΕ, όταν ο μέσος κοινοτικός όρος ήταν μόλις 1,9% του ΑΕΠ.
Τους πιο υψηλούς φόρους σε όλη την ΕΕ έχει η Ελλάδα στα καύσιμα, όπως διαμορφώθηκαν την εποχή των μνημονίων
Μέσα σε όλα αυτά ανθεί και η μάστιγα της νόθευσης των καυσίμων, που έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις, με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς να είναι ανύπαρκτοι. Ποιος θυμάται άραγε ότι στο πλαίσιο δήθεν της συρρίκνωσης των περιθωρίων λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο εξισώθηκε ο ειδικός φόρος κατανάλωσης (ΕΦΚ) πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης; Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι τα καύσιμα γίνονται ακριβότερα, επιβαρύνοντας τους οδηγούς και εν τέλει τον λαό, τα κυκλώματα συνεχίζουν απτόητα τις νοθείες και το λαθρεμπόριο και, όπως ανέφερε η πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Αττικής, ένα στα τέσσερα πρατήρια που ελέγχθηκαν, διαπιστώθηκε ότι αισχροκερδούσε σε βάρος των οδηγών.
Η κυβέρνηση όλους αυτούς τους μήνες που οι τιμές έχουν εκτιναχθεί σε δυσθεώρητα ύψη, έχει μοιράσει κυριολεκτικά ένα… ποτηράκι βενζίνης την ημέρα —σε τόσο αντιστοιχούν περίπου τα 13 ευρώ της μηνιαίας επιδότησης που δόθηκε. Αλλά και η επιδότηση των 15 λεπτών στο πετρέλαιο κίνησης για τους επαγγελματίες οδηγούς είναι κυριολεκτικά σταγόνα στον… ωκεανό των λίτρων που καταναλώνουν τα οχήματά τους για το μεροκάματο και που έχουν φέρει σε απόγνωση χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους αυτοκινητιστές.
Η κυβέρνηση μπορεί να γνωρίζει την απελπισία και την οργή του κόσμου, αλλά επιμένει απλώς να παίζει το γνωστό θέατρο των αόριστων υποσχέσεων και των νέων μέτρων που παραπέμπονται στις Ελληνικές Καλένδες. Πότε ο Κ. Σκρέκας, πότε ο Αδ. Γεωργιάδης και πότε ο Θ. Σκυλακάκης, δηλώνουν ότι τα αρμόδια επιτελεία «εξετάζουν» την κατάσταση και τις «προϋποθέσεις» για «πιθανή λήψη μέτρων», άγνωστο πότε…
Δεν είναι τυχαίο, επίσης, ότι η πλατφόρμα για το ψωρο-επίδομα καυσίμων άνοιξε σχεδόν 40 ημέρες μετά την εξαγγελία του και η πλατφόρμα για την επιστροφή τμήματος του κόστους ρεύματος πάνω από τρεις εβδομάδες αργότερα. Ενώ και το σενάριο που διαχέεται προς τα συστημικά ΜΜΕ προβλέπει «στοχευμένα» μέτρα και πάντα υπό την προϋπόθεση… ανεύρεσης «πρόσθετου δημοσιονομικού χώρου».
Κατάργηση φόρων, διατίμηση σε αγαθά
Η λύση απέναντι στη λαίλαπα των διαρκών ανατιμήσεων στα καύσιμα, αλλά και σε βασικά αγαθά για τη λαϊκή διαβίωση, δεν είναι τα ψωροεπιδόματα ούτε η επιστροφή ενός μικρού τμήματος από όσα έχουν υφαρπάξει κεφάλαιο και κράτος μέσω της ληστρικής φορολόγησης, άμεσης και έμμεσης. Το μαχόμενο εργατικό και λαϊκό κίνημα πρέπει να απαιτήσει να καταργηθεί ο ΕΦΚ στα καύσιμα, τα οποία πρέπει να πωλούνται σε προσιτές για το εργατικό εισόδημα τιμές.
Να επιβληθεί διατίμηση που θα ξεκινά από τους εισαγωγείς και τους χοντρεμπόρους (εταιρείες πετρελαιοειδών, μεγαλοεισαγωγείς κ.λπ.) και όχι στο «ποσοστό κέρδους» του λιανεμπορίου, όπως κοροϊδεύει η κυβέρνηση. Να αυξηθούν τώρα όλοι οι μισθοί και να φορολογηθούν τα κέρδη των εταιρειών ενέργειας, των διυλιστηρίων, των εταιρειών πετρελαιοειδών, των εφοπλιστών, του μεγάλου κεφαλαίου. Να περάσουν στο δημόσιο με εθνικοποίηση χωρίς αποζημίωση και υπό εργατικό-κοινωνικό έλεγχο όλες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά πετρελαίου, από τα διυλιστήρια (ΕΛΠΕ και Motor Oil) μέχρι τις εταιρείες χονδρικής εμπορίας των καυσίμων.