Μετά από μια δεκαετία αλματώδους ανάπτυξης το Netflix για πρώτη φορά ανακοίνωσε απώλεια συνδρομητών με τις μετοχές να σημειώνουν πτώση έως 25%.
Έφτασε ήδη σε σημείο κορεσμού η αγορά του ψηφιακού streaming σειρών και ταινιών; Το μεγαλύτερο παγκόσμιο δίκτυο συνδρομητικής ψυχαγωγίας Netflix ανακοίνωσε ότι το πρώτο τρίμηνο του 2022 έχασε 200.000 συνδρομές. Πρόκειται για την πρώτη μείωση στους συνδρομητές σε μια δεκαετία, και αυτή είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου καθώς οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι ο αριθμός αυτός θα «σκαρφαλώσει» στα 2 εκατ. το τρέχον τρίμηνο, κάτι που προκάλεσε σοκ στους επενδυτές, οι οποίοι ανέμεναν αύξηση 2,6 εκατ. συνδρομητών. Το Netflix διαθέτει σχεδόν 222 εκατομμύρια πελάτες παγκοσμίως. Ωστόσο, η άνοδος του αριθμού των συνδρομητών έχει σταματήσει και τα έσοδα κατά το τελευταίο τρίμηνο, αυξημένα κατά 9,8% στα 7,87 δισ. δολάρια, είναι κάτω από τις προβλέψεις. Το Netflix αναζητεί τις αιτίες αυτής της στασιμότητας στον ανταγωνισμό, την ύφεση της πανδημίας που είχε οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση της συνδρομητικής του βάσης και στο γεγονός ότι υπάρχουν περισσότερα από 100 εκατομμύρια άτομα που μέσω του «διαμοιρασμού κωδικών» βλέπουν την υπηρεσία χωρίς να πληρώνουν γι’ αυτήν. Τo Netflix για μια ακόμα φορά απειλεί ότι θα πάρει δραστικά μέτρα εναντίον αυτής της «κατάχρησης» στην οποία έκανε τα στραβά μάτια επί μία δεκαετία. Ακόμα προκειμένου να προστατεύσει την κερδοφορία του το δίκτυο αναμένεται να ανακοινώσει μαζικές περικοπές θέσεων εργασίας.
Το Netflix προχώρησε δύο φορές τα τελευταία χρόνια σε αύξηση της τιμής των συνδρομών στις ΗΠΑ ενώ η δεύτερη αύξηση ακόμα δεν έχει περάσει στην Ευρώπη. Παρά την μείωση των συνδρομητών ωστόσο αρνείται να προχωρήσει σε μείωση της τιμής των υπηρεσιών. Αυτό που εξετάζει είναι η δημιουργία μιας φθηνότερης «βαθμίδας» υπηρεσιών που θα αναγκάζουν τον συνδρομητή να παρακολουθεί διαφημίσεις πριν ή ακόμα και κατά τη διάρκεια μιας ταινίας ή σειράς, υποβαθμίζοντας την εμπειρία. Αξίζει να θυμηθούμε ότι το αρχικό πετυχημένο σλόγκαν της συνδρομητικής τηλεόρασης ήταν «απολαύστε το περιεχόμενο που επιθυμείτε χωρίς συμβιβασμούς και χωρίς διαφημίσεις»!
Σε πλήρη εξέλιξη ο πόλεμος της ψηφιακής ψυχαγωγίας. Νέοι παίκτες μπαίνουν στο παιχνίδι αλλά ο κατακερματισμός δεν είναι προς όφελος των θεατών.
Το πρόβλημα με τις ψηφιακές πλατφόρμες δεν είναι το τέλος της πανδημίας αλλά κυρίως ο κατακερματισμός. Τα τελευταία χρόνια στις ΗΠΑ αλλά και στην Ευρώπη άνοιξαν δεκάδες ανταγωνιστικές του Νetflix πλατφόρμες (Disney+, Apple+, Paramount+) οι περισσότερες με χαμηλότερες τιμές. Παράλληλα η παραδοσιακή «καλωδιακή» τηλεόραση HBO και το Showtime άρχισαν να προσφέρουν και αυτοί τις υπηρεσίες τoυς σε μειωμένες τιμές. Στην Ελλάδα εγκαινίασε το Μάρτιο συνδρομητικό κανάλι (με 5 ευρώ το μήνα) o ANT1 ενώ ήδη αντίστοιχες υπηρεσίες προσφέρουν μια σειρά άλλα μέσα όπως το Cinobo, η Vodafone, η Wind, η NOVA και η Cosmote. Εκεί λοιπόν που το κόστος ήταν χαμηλό, με δύο νοικοκυριά να μοιράζονται ένα λογαριασμό Netflix, πλέον για να έχεις πρόσβαση σε όλο το διαθέσιμο περιεχόμενο με νόμιμο τρόπο χρειάζεται ο σινεφίλ να εναλλάσσεται ανάμεσα στις πλατφόρμες και παράλληλα, για ολοκληρωμένη εμπειρία, να αναζητεί περιεχόμενο και μέσω «ανεπίσημων οδών». Όλα αυτά ωστόσο απαιτούν χρόνο τον οποίο ο μέσος εργαζόμενος δεν έχει και γι’ αυτό συχνά στηρίζεται στην πλατφόρμα να κάνει την επιλογή για λογαριασμό του. Το κύριο πρόβλημα στη βιομηχανία του streaming είναι ότι τα προϊόντα που προσφέρει δημιουργούν πλαστές ανάγκες παρά καλύπτουν υπαρκτές και το μάρκετινγκ στηρίζεται στον «εγκλωβισμό» των καταναλωτών σε ένα οικοσύστημα (Netflix, Amazon ή Disney/Marvel) μαζικής κατανάλωσης οπτικοακουστικού περιεχομένου.