Δημήτρης Σταμούλης
▸ Ο συγκλονιστικός αγώνας των εργατών της COSCO μετράει τις πρώτες νίκες, όπως ανακοίνωσαν συνδικαλιστές της ΕΝΕΔΕΠ (Ένωση Εργαζομένων Διακίνησης Εμπορευματοκιβωτίων) στις μαζικές συγκεντρώσεις δεκάδων σωματείων σε Σύνταγμα και Πειραιά, την Πέμπτη.
Η εργοδοσία έκανε δεκτή την εφαρμογή βάρδιας πέντε ατόμων από τέσσερα που είναι σήμερα (αίτημα της απεργίας ήταν οι 6άρες πόστες), την επιτροπή υγιεινής και ασφαλείας ενώ καταργεί και την κόντρα βάρδια. Μένει να φανεί εάν η διοίκηση της κινεζικής πολυεθνικής θα τηρήσει το λόγο της και είναι πολύ πιθανό σε αυτή τη φάση ο αγώνας να κλείσει με μια πολύ θετική παρακαταθήκη και το ηθικό των εργατών ανεβασμένο, μετά από μια εβδομάδα απεργίας.
«Με την ιστορική απεργία μέσα στο λιμάνι δεν αφήσαμε να συγκαλυφθεί το εργοδοτικό έγκλημα και ο τραγικός θάνατος του Δημήτρη Δαγκλή και δεν θα σταματήσουμε μέχρι να αποδοθεί δικαιοσύνη», έχει διαμηνύσει πάντως η ΕΝΕΔΕΠ τόσο στην εργοδοσία όσο και στην κυβέρνηση, η οποία αναγκάστηκε έστω να αναγνωρίσει το πρόβλημα με τις εργατικές πόστες (ομάδες), την εντατικοποίηση που υπάρχει με το σημερινό καθεστώς των 4άρων ποστών και τους θανάσιμους κινδύνους που αυτό εγκυμονεί.
Η απεργία δεν ήταν «περίπατος» για τους εργάτες. Από τις πρώτες ώρες είχε να αντιμετωπίσει τόσο την υποκρισία της εργοδοσίας όσο και την καταστολή των δικαστηρίων και του αντεργατικού νομοθετικού οπλοστασίου όλων των τελευταίων κυβερνήσεων, αλλά και των εφοπλιστών.
Ενδεικτικό γεγονός, η αρχική ανακοίνωση της DPort (εταιρεία που υποστηρίζει τη λειτουργία και διαχείριση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού Πειραιά για λογαριασμό της ΣΕΠ ΑΕ), με την οποία επιχειρήθηκε να μη χαρακτηριστεί εργατικό το δυστύχημα. Μεταξύ άλλων ανέφερε το εξοργιστικό ότι «ο εκλιπών βρισκόταν για άγνωστο λόγο πλησίον της γερανογέφυρας νούμερο 10 του Προβλήτα Ι», το οποίο λίγη ώρα μετά αναγκάστηκε να ανασκευάσει!
Από την άλλη, το γνώριμό τους ρόλο έπαιξαν τα δικαστήρια που έκριναν αμέσως παράνομη την απεργία. Ωστόσο, τόσο η αποφασιστικότητα των εργατών όσο και το κύμα αλληλεγγύης που κορυφώθηκε με την μεγάλη συγκέντρωση μέσα στο λιμάνι, απέτρεψαν το ενδεχόμενο καταστολής της απεργίας. Η εργοδοσία και μερίδα των αστικών ΜΜΕ ανέσυρε και το «χαρτί» του εργοδοτικού σωματείου το οποίο παρουσιάστηκε ως το «βασικό συνδικάτο των εργαζομένων» που «ζητούσε την αποκατάσταση της ηρεμίας στο λιμάνι και την επιστροφή των εργαζομένων στη δραστηριότητά τους» (Καθημερινή).
Βέβαια η επιλογή της ΕΝΕΔΕΠ να προβεί σε εκλογές μέσα στη δίνη του αγώνα, αύξησε τη δυναμικότητά του σε μέλη, με αποτέλεσμα να καταστεί ως το αντιπροσωπευτικό σωματείο του λιμανιού, όπως η ίδια ανακοίνωσε. Αλλά και η Διεθνής Ναυτική Ένωση «σκύλιασε» επειδή είχαν κάνει ουρά έξω από τον Πειραιά δεκάδες πλοία με κοντέινερ.
Το εργατικό δυστύχημα στην COSCO λειτούργησε ως πυροκροτητής για να εκφραστεί η εργατική έκρηξη στο λιμάνι. Οι εργάτες ήταν αγανακτισμένοι με τις άθλιες συνθήκες εργασίας που έχουν επιβάλλει εργολάβοι και COSCO. Το ζήτημα της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ), επίσης, αναδείχτηκε ως κομβικής σημασίας για τους περίπου 1.300 εργάτες που εργάζονται στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ), και είναι κρίσιμο πώς θα διεκδικηθεί η υπογραφή της από το σωματείο.
Το ερώτημα πλέον μετά την θετική έκβαση του «πρώτου γύρου» είναι ποια θα είναι η συνέχιση του αγώνα. Κρίσιμη παράμετρος που μπορεί να συμβάλει σε ακόμα πιο καθοριστικές νίκες, είναι ο συντονισμός όλων των εργατικών σωματείων που εμπλέκονται στο λιμάνι –από τους εργάτες της COSCO έως τους λιμενεργάτες του ΟΛΠ και τους ναυτεργάτες της ακτοπλοΐας. Αλλά και η γενίκευση του αγώνα του ταξικού κινήματος για ασφαλείς συνθήκες εργασίας και αυξήσεις στους μισθούς.