Λίτσα Φρυδά
▸ Σε νέο καθολικό lockdown και κλείσιμο γυμνασίων και λυκείων για τουλάχιστον ένα μήνα προχωρά η κυβέρνηση.
Mπροστά στο δεύτερο κύμα της πανδημίας που σαρώνει τη χώρα, για να καλύψει την εγκληματική της πολιτική, αφού εγκατέλειψε στην τύχη του το δημόσιο σύστημα υγείας, δεν έλαβε μέτρα προστασίας των εργαζομένων στους χώρους δουλειάς και στις συγκοινωνίες, και δεν εφάρμοσε κανένα σοβαρό μέτρο για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων.
Την ίδια στιγμή έκθετους αφήνουν την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας τα πρώτα ευρήματα μελέτης του Κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης (ΚΕΜΕΤΕ) της ΟΛΜΕ που ανακοινώθηκαν την προηγούμενη βδομάδα. Στόχος της ήταν να διερευνήσει το κατά πόσο υπάρχει ανάγκη μείωσης του αριθμού μαθητών ανά τμήμα στα σχολεία, ώστε να παραμείνουν ανοιχτά και ασφαλή στην πανδημία, λαμβάνοντας υπόψη πως η αναστολή λειτουργίας τους έχει σοβαρές επιπτώσεις στα παιδιά σε εκπαιδευτικό, ψυχοκοινωνικό και βιοτικό επίπεδο, και με δεδομένο πως η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση όχι μόνο δεν μπορεί να αντικαταστήσει την δια ζώσης αλλά επιπλέον, όπως αποδείχθηκε και από την διεθνή εμπειρία, εντείνει τις ταξικές ανισότητες και τους αποκλεισμούς, των πιο ευάλωτων, κυρίως, κοινωνικών ομάδων.
Η μάσκα ως μοναδικό μέτρο υγειονομικής προστασίας, σύμφωνα με τα υγειονομικά πρωτόκολλα, δεν επαρκεί. Χρειάζεται να συνδυάζεται με επαναλαμβανόμενα δωρεάν τεστ και να συνοδεύεται με λήψη μέτρων που οδηγούν στην τήρηση αποστάσεων και την αποφυγή συνωστισμού εντός της σχολικής τάξης. Αυτά μπορούν να διασφαλιστούν σε σημαντικό βαθμό με την μείωση του αριθμού σε 15 μαθητές/τριες κατ’ ανώτατο όριο μέσα στις αίθουσες, που είναι η θέση της ΟΛΜΕ. Είναι ένα μέτρο που μπορεί να περιορίσει κατά 50% τους δείκτες μετάδοσης του ιού στη σχολική κοινότητα και ευρύτερα, σύμφωνα με τα πορίσματα έρευνας του Τμήματος Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, μειώνοντας τις πιθανότητες να εμφανιστεί πάλι η ανάγκη αναστολής της λειτουργίας των σχολικών μονάδων.
Αν το υπουργείο είχε εκπονήσει από τον Ιούνιο ένα σχέδιο αξιοποίησης των κενών αιθουσών που υπάρχουν στα εν λειτουργεία σχολεία, η ένταση του προβλήματος θα είχε μειωθεί περίπου κατά 41%
Όμως, οι οδηγίες του ΕΟΔΥ για τον ανώτατο αριθμό μαθητών ανά τμήμα άλλαξε τρεις φορές, χωρίς να δοθεί επαρκής επιστημονική εξήγηση γι’ αυτό, και το υπουργείο Παιδείας χρησιμοποίησε έωλα επιχειρήματα για να δικαιολογήσει την άρνηση μείωσης των μαθητών ανά τμήμα.
Με βάση τα ως τώρα στοιχεία της έρευνας, αποδεικνύεται πως η πραγματική εικόνα αναφορικά με το πλήθος των μαθητών/τριών ανά τμήμα στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν απεικονίζεται από τον μέσο όρο των 17 μαθητών, όπως υποστήριζε η υπουργός Νίκη Κεραμέως, αλλά από τη διάμεσο που είναι 22 μαθητές/τριες. Το 96% των μαθητών πανελλαδικά φοιτούν σε τμήματα με πάνω από 17 μαθητές, ενώ στην Αττική το αντίστοιχο ποσοστό είναι 99%. Δηλαδή, 9 στους 10 μαθητές συνωστίζονται σε πολυπληθή ή υπερμεγέθη τμήματα –το 1/4 περίπου του μαθητικού δυναμικού φοιτά σε τμήματα άνω των 25 μαθητών–, όπου είναι αδύνατον να τηρηθούν οι απαραίτητες αποστάσεις μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών.
Επίσης, υπολογίστηκε πως το κόστος σε προσλήψεις εκπαιδευτικών και με αναλογική αύξηση δεν ξεπερνά τα 220 εκατ. ευρώ για πλήρη λειτουργία των σχολείων (Σεπτέμβριος-Ιούνιος), ενώ η πολιτική ηγεσία του υπουργείου μιλούσε για κόστος άνω των 10 εκατ. ευρώ ημερησίως.
Το υπουργείο Παιδείας από την αρχή της πανδημίας είχε υποστηρίξει ότι δεν υπάρχουν κενές αίθουσες μέσα στις εν λειτουργία σχολικές μονάδες ούτε κενά σχολικά κτίρια, που επίσης καταρρίφθηκε από την έρευνα. Σύμφωνα με την έρευνα, αν το υπουργείο είχε εκπονήσει ήδη από τον Ιούνιο ένα σχέδιο ώστε να αξιοποιήσει τις κενές αίθουσες που υπάρχουν στα εν λειτουργεία σχολεία, η ένταση του προβλήματος θα είχε μειωθεί κατά 41% περίπου.
Δηλαδή 4 στους 10 μαθητές δεν θα φοιτούσαν πλέον σε πολυπληθή ή υπερμεγέθη τμήματα.
Και το 50% των μαθητών που φοιτούν στα εκατοντάδες σχολεία και τμήματα που διέκοψαν τη λειτουργία τους λόγω πανδημίας το τρέχον σχολικό έτος θα μπορούσαν να συνεχίσουν τη δια ζώσης εκπαίδευση αν το υπουργείο είχε υλοποιήσει την πρόταση του κλάδου για τμήματα με έως 15 μαθητές.
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, είναι ηλίου φαεινότερο πως τα σχολεία τα κλείνει η κυβέρνηση, όχι η πανδημία.