Γιώργος Πιαγκαλάκης* Με αφορμή το φονικό στ’ Ανώγεια έχει ξεκινήσει –για μια ακόμα φορά– συζήτηση για την οπλοκατοχή και οπλοχρησία στην Κρήτη, το μέγεθος των οποίων αποτελεί ιδιαιτερότητα του νησιού σε σχέση με τις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας. Και είναι αλήθεια γιατί πολλές φορές, είτε σε γλέντια είτε σε διενέξεις, πρωταγωνιστικό ρόλο είχε η χρήση όπλων με τραγικά αποτελέσματα. Η ευκολία με την οποία γίνεται η χρήση όπλων στην Κρήτη πηγάζει και από την παραμορφωμένη και επιφανειακή αντίληψη περί παράδοσης από την εποχή της ενετικής, οθωμανικής και ναζιστικής κατοχής που συντηρείται στο νησί. Οι μακραίωνοι αγώνες ενάντια στους κατακτητές (Άραβες, Ενετοί, Οθωμανοί), η Μάχη της Κρήτης έχουν επιστρατευτεί για να δικαιολογήσουν και να στηρίξουν αυτήν την κρητική ιδιαιτερότητα. Βέβαια, τέτοιες αναλύσεις παραβλέπουν τις επιμιξίες των διαφόρων λαών και προϋποθέτουν καθαρό κρητικό DNA ανά τους αιώνες — αυτό είναι μια άλλη συζήτηση. Απέχει πολύ βέβαια η εικόνα του παλιού κρητικού βοσκού ή αγρότη που το όπλο το χρησιμοποιούσε σε τέτοιες περιπτώσεις ή για κυνήγι, από την εικόνα του «μαυροπουκαμισά» με το όπλο στο ντουλαπάκι του αυτοκινήτου για… πάσα χρήση. Σύμφωνα με τις πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις, αυτή τη στιγμή στο νησί βρίσκονται από 600.000 μέχρι 1.000.000 όπλα. Αυτά, βέβαια δεν φύτρωσαν μόνα τους, ούτε είναι κειμήλια από την εποχή της Μάχης της Κρήτης. Η παράνομη διακίνηση όπλων περνάει μέσα από δρομολόγια πλοίων τα οποία, αν υπήρχε πολιτική βούληση, θα μπορούσαν να ελεγχθούν. Φαντάζουν κωμικοτραγικές οι δηλώσεις ντόπιων πολιτικών περί νησιού-αστακού (π.χ. Ντόρα Μπακογιάννη) απέναντι στην επιθετικότητα των Τούρκων αλλά στην πραγματικότητα ξέφραγου αμπελιού για λαθρεμπόρους όπλων. Οι κατά καιρούς βουλευτές του νησιού είτε σιωπούσαν επιδεικτικά είτε έδιναν πολιτικό άλλοθι και κάλυψη στα φαινόμενα οπλοκατοχής και οπλοχρησίας. Αξίζει να σημειωθεί πως τα φαινόμενα αυτά πάνε χέρι-χέρι με την έξαρση φαινομένων ρατσισμού, σωβινισμού και εθνικισμού, σεξιστικών και μισογυνικών πρακτικών. Χρειάζεται, λοιπόν, ένα μέτωπο απελευθερωτικών ιδεών και πολιτισμού, ικανό να αντιπαρατίθεται με τέτοια φαινόμενα και να απεμπλέκει κόσμο και ειδικά τη νεολαία από τέτοιες λογικές. *Περιφερειακός σύμβουλος με την Ανυπόταχτη Κρήτη
Ελπινίκη Μαραπίδη για τον «Γλάρο»: Σε κάθε παράσταση πάμε όλο και πιο βαθιά
Η βραβευμένη θεατρική παράσταση της Ομάδας Σημείο Μηδέν ο Γλάρος του Άντον Τσέχωφ σε σκηνοθεσία και διασκευή του Σάββα Στρούμπου, επιστρέφει στο «Θέατρο Άττις...
Συνεχίστε