Γεράσιμος Λιβιτσάνος
Οι διακρατικές σχέσεις Ελλάδας-Κίνας τέμνονται στο… σχέδιο επέκτασης της Cosco! Αυτό ήταν το «ζουμί» της 3ήμερης φιέστας που αποτέλεσε η επίσκεψη του Προέδρου Σι Τζινπινγκ στην Ελλάδα και προβλήθηκε από την κυβέρνηση ως «τεκμήριο» της αναπτυξιακής πορείας στην οποία βρίσκεται η χώρα. Κάθε άλλο παρά τυχαία ήταν φυσικά η επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Κινέζου προέδρου στις εγκαταστάσεις της κινεζικής πολυεθνικής. Εκεί όπου αμφότεροι δήλωσαν την αφοσίωσή τους στο πρόγραμμα επέκτασης της εταιρείας στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά.
Θυμίζουμε ότι το περίφημο «master plan» της Cosco προβλέπει την ανάπτυξη σε 130 στρέμματα μέσα στη θάλασσα του Πειραιά, όπου θα τοποθετηθούν 10 γερανογέφυρες με στόχο να διακινούνται από εκεί 3 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια τον χρόνο. Επίσης, επέκταση κατά 230 στρέμματα στην περιοχή της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης και της Δραπετσώνας με στόχο τη διακίνηση ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων τον χρόνο. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι τα επεκτατικά πλάνα αφορούν περιοχές κατοικημένες κυρίως από λαϊκά στρώματα. Πράγμα που αποτελεί μια μικρή λεπτομέρεια, φυσικά, στο μεγάλο πρόγραμμα του «κεφαλιού του δράκου» — όπως αποκαλείται η επιχείρηση και του ανοίγματος των «δρόμων του μεταξιού» από την Κίνα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αξίζει να σημειωθεί ότι ακριβώς αυτόν τον ρόλο «πουλάνε» στα αδηφάγα κινεζικά κεφάλαια οι κυβερνήσεις των τελευταίων 10 χρόνων. Άλλωστε, η κυβέρνηση πανηγύρισε δεόντως το γεγονός ότι για τα σχέδια της Cosco στην Ελλάδα έχει δεσμευθεί ένα σημαντικό ποσό ευρωπαϊκών κονδυλίων. Σε αυτό το πλαίσιο, μεταξύ ελληνικής και κινεζικής κυβέρνησης υπογράφηκαν 16 συνολικά συμφωνίες.
Μάλιστα, στο μνημόνιο των συμφωνιών αυτών απεικονίζονται πλήρως οι προθέσεις του κινεζικού κεφαλαίου για περαιτέρω διείσδυση στην αγορά της ΕΕ. Αναφέρεται χαρακτηριστικά πως «οι δυο πλευρές συμφώνησαν, με σκοπό την οικοδόμηση μιας ανοιχτής παγκόσμιας οικονομίας, να αντιταχθούν σε κάθε είδους προστατευτισμό και μονομέρεια, να στηρίξουν από κοινού ένα πολυμερές εμπορικό σύστημα με επίκεντρό του τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, να προωθήσουν τη φιλελευθεροποίηση και διευκόλυνση του εμπορίου και των επενδύσεων». Επίσης, στο μνημόνιο τονίζεται ότι «αμφότερες πλευρές συμφώνησαν ότι η συνεργασία μεταξύ της Κίνας και των Χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης […] αποτελεί επωφελές συμπλήρωμα στις σχέσεις ΕΕ-Κίνας».
Φυσικά από το πακέτο δεν θα μπορούσε να λείπει το λιμάνι του Πειραιά. Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως «οι δυο πλευρές θα εφαρμόσουν το μνημόνιο κατανόησης για τη συνεργασία στο πλαίσιο της οικονομικής ζώνης του “δρόμου του μεταξιού” και της “πρωτοβουλίας του θαλασσίου δρόμου του μεταξιού του 21ου αιώνα” μέσω συνεργατικών έργων, όπως στον Λιμένα Πειραιώς, και μέσα από την υλοποίηση του Πλαισίου Συνεργασίας 2020-2022 σε καίριους τομείς». Επίσης πως «θα ενδυναμώσουν την τελωνειακή συνεργασία σε θέματα εμπορικής διευκόλυνσης και ασφάλειας, τόσο διμερώς όσο και στο πλαίσιο της “σινο-ευρωπαϊκής χερσαίας και θαλάσσιας ταχείας γραμμής”». Να σημειωθεί ότι η μόνη κριτική που ασκήθηκε από τη πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης σε όλα αυτά είναι το ότι… είχαν ήδη κατοχυρωθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση.