Συγκέντρωση έξω από την Επιθεώρηση Εργασίας Ηλιούπολης πραγματοποίησαν απολυμένοι της MM Publications με τη στήριξη σωματείων και φορέων απαιτώντας την επαναπρόσληψή τους, να μπει τέλος στις απολύσεις και στον καθημερινό εκφοβισμό και να σταματήσει η εργοδοτική αυθαιρεσία.
Τον τελευταίο μήνα ο όμιλος ΜΜ Educational Group, που ειδικεύεται στην παραγωγή και διακίνηση εκπαιδευτικού υλικού έχει επιδοθεί σε κύμα μαζικών απολύσεων χωρίς ορατό τέλος. Επικαλείται «μείωση εργασιών», ενώ παράλληλα συνεχίζει να δημοσιεύει αγγελίες για νέες θέσεις εργασίας. Στις εταιρείες του ομίλου (MM Publications, MM Schools, Binary Logic, Focus on Digital Services, Argus Logistics, Prime edusoftware, Combo Books, Vector maths & science, Abacus fcs) απασχολούνται πάνω από 300 εργαζόμενοι/ες.
Η εκδοτική εταιρεία, με έδρα τον Άλιμο και διεθνές εξαγωγικό προφίλ έχει ήδη προχωρήσει σε τουλάχιστον 30 απολύσεις από τα τέλη Οκτωβρίου ,όπως καταγγέλλει ο Σύλλογος Βιβλιουπαλλήλων και εργαζόμενων στα ψηφιακά μέσα (ΣΥΒΧΨΑ). Η διοίκηση αρνείται να συζητήσει με τους εργαζομένους ή με το κλαδικό σωματείο, ή έστω να ενημερώσει για τις προθέσεις της.
Οι απολύσεις πραγματοποιούνται χωρίς σύσταση ή την παραμικρή προειδοποίηση και έχουν άμεση ισχύ. Έρχονται ύστερα από μια περίοδο ασφυκτικών deadlines και υπερωριών και λίγους μήνες μετά την ανακοίνωση της σύμπραξης του ομίλου με τον αμερικανικό εκδοτικό McGraw Hill. Φαίνεται ότι απολύονται κατά προτίμηση μέλη του σωματείου και όσα άτομα εκφράζουν την παραμικρή αντίρρηση στα χρονοδιαγράμματα και τις απαξιωτικές πρακτικές της εταιρείας, ενώ η πίεση της δουλειάς συνεχίζει – απλά με λιγότερους εργαζόμενους. Ο καθημερινός φόβος ενισχύεται καθώς η εταιρεία προσπαθεί, ακόμα και με τον τρόπο που οργανώνει τη ροή εργασίας, να απομονώσει τους εργαζομένους και να περιορίσει στο ελάχιστο την επικοινωνία μεταξύ τους.
Ελλείψει κλαδικής ή επιχειρησιακής σύμβασης, ο όμιλος, όπως πολλές επιχειρήσεις, εκμεταλλεύεται το νομικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί, ιδιαίτερα μετά την ψήφιση των νόμων Χατζηδάκη-Γεωργιάδη. Δεν υπάρχει καθηκοντολόγιο ή συμφωνημένοι εργασιακοί ρόλοι, οι μισθοί παραμένουν καθηλωμένοι κοντά στον βασικό επί χρόνια ανεξάρτητα από ειδικότητες, οι απλήρωτες υπερωρίες και η δουλειά στην άδεια συνεχίζονται (όπως “χτύπα κάρτα αλλά συνέχισε από το σπίτι”) και το λεγόμενο σύστημα αξιολόγησης είναι ένα πλήρως αδιαφανές σύστημα παγίδευσης. Οι εργαζόμενοι ασφαλίζονται ως “υπάλληλοι γραφείου”, παρόλο που κάνουν πολύ εξειδικευμένες δουλειές (επιμελητές, διορθωτές, γραμματείς, συγγραφείς, ηχολήπτες, μεταφραστές, λογιστές, γραφίστες, προγραμματιστές κ.λπ.).
Μέσα σε ένα τέτοιο σκηνικό αποδόμησης των εργασιακών σχέσεων, οι εργοδότες στον χώρο των εκδόσεων, όπως και σε άλλους τομείς, επενδύουν στην τεχνητή νοημοσύνη. Η χρήση του ΑΙ στην ανάπτυξη και επεξεργασία εκπαιδευτικού υλικού απαξιώνει και επιταχύνει ασφυκτικά τη δουλειά, αντί να στηρίζει το δημιουργικό έργο. Όπως έχουμε δει διεθνώς, αν δεν παρέμβουν ρυθμιστικά στη χρήση του οι εργαζόμενοι και τα σωματεία, οδηγεί σε δραστική μείωση των θέσεων εργασίας.
Υποτιμώντας την εργατική δύναμη των εργαζομένων, όλα αυτά τα χρόνια η ΜΜ Educational Group καταφέρνει να είναι ανταγωνιστική σε διεθνείς μειοδοτικούς διαγωνισμούς. Αποκομίζει σημαντικά κέρδη που όχι μόνο δεν επιστρέφει στους εργαζομένους, αλλά αντίθετα τους θεωρεί αναλώσιμους.