Ματίνα Παπαχριστούδη
Λίγο πριν ανοίξουν οι κάλπες για τις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου, οι τηλεοπτικές οθόνες καταλήφθηκαν από τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων, κυρίως από τον Κ. Μητσοτάκη, μετά τον Στ. Κασσελάκη και στη συνέχεια τους υποψηφίους των μεγάλων κομμάτων – αποκλειστικά. Η τηλεόραση μπορεί να βρίσκεται στο ναδίρ της αξιολόγησης όσον αφορά στην εμπιστοσύνη της κοινής γνώμης, μπορεί στις άλλες χώρες της ΕΕ πρωταγωνιστής να είναι τα κοινωνικά δίκτυα (Facebook- Instagram), ωστόσο αυτές τις ημέρες αναδεικνύεται στη χώρα μας ως το κυρίαρχο Μέσο προβολής, τόσο στις τηλεοπτικές εκπομπές όσο και στη διαφήμιση. Η επιλογή αυτή, για μια ακόμη φορά, καταδεικνύει τη στενή διαπλοκή ανάμεσα στους ιδιοκτήτες των μίντια και το πολιτικό σύστημα.
Η πριμοδότηση των τηλεοπτικών εμφανίσεων σε προεκλογικές περιόδους εγκαθιδρύθηκε με την αναγνώριση της ισχύος των καναλιών, την περίοδο της (χαρακτηριζόμενης) «τηλεοπτικής δημοκρατίας» πριν 30 χρόνια με νόμο και τις διατάξεις για τον περίφημο «πολιτικό πλουραλισμό». Οι υποχρεωτικοί όροι στην προβολή υποψηφίων και κομμάτων και η διάθεση δωρεάν διαφήμισης για τα κοινοβουλευτικά κόμματα ουσιαστικά βολεύουν και τους δυο συμμετέχοντες στη σχέση διαπλοκής. Τα κόμματα δεν έχουν επιπλέον κόστος για την τηλεοπτική προβολή τους, τα τηλεοπτικά κανάλια διαπραγματεύονται την προώθηση συγκεκριμένων υποψηφίων, με ή χωρίς ορατά ανταλλάγματα.
Αντιθέτως, τόσο τα κόμματα όσο και οι υποψήφιοι πληρώνουν αδρά για τη διαφήμιση τους στα ψηφιακά δίκτυα. Στη χώρα μας δεν έγινε, βεβαίως, κάποια έρευνα για το κόστος διαφημιστικής προβολής υποψηφίων σε Facebook, Instagram ή TikTok. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, όμως, έχουν δαπανηθεί ενόψει των προεδρικών εκλογών ήδη περί τα 340 εκατ. δολάρια. Για τις ευρωεκλογές υπάρχει η έρευνα του Euronews που έβγαλε «πρωταθλητές» στη διαφημιστική προβολή στα ψηφιακά δίκτυα την καμπάνια του Ούγγρου πρωθυπουργού Β. Ορμπάν, καθώς και εκείνες του Βελγίου και του Γάλλου προέδρου, Ε. Μακρόν, με κόστος από 70.000 έως 50.000 ευρώ σε διάστημα 30 ημερών.
Στη χώρα μας όπου η διαφημιστική δαπάνη σε Facebook- Instagram και TikTok είναι χαμηλή, φαίνεται πως μετά την τηλεόραση και τις διαδικτυακές ιστοσελίδες, προτιμώνται οι συμφωνίες «ανάθεσης» σε διάφορους influencers, οι οποίοι αναλαμβάνουν με το αζημίωτο να προβάλλουν τους «αγαπημένους υποψηφίους».
Ειδήσεις πίσω από τις κάμερες
Η υπόσχεση των συνδικαλιστών της ΕΣΗΕΑ ότι θα διεκδικήσουν απεργιακά αυξήσεις στους μισθούς των δημοσιογράφων στα κρατικά Μέσα αποδείχθηκε πάλι μια προεκλογική φούσκα. Οι δυο παρατάξεις που πρόσκεινται πολιτικά σε ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ στο προεδρείο της ΕΣΗΕΑ αποδέχθηκαν τον όρο του Μαξίμου – ένα ευρώ αύξηση στα κουπόνια-τροφεία που προβλέπει η μεταξύ τους συμφωνία-σύμβαση και 100 ευρώ αύξηση στις δωροεπιταγές για Χριστούγεννα και Πάσχα.
Το σοβαρότερο, ωστόσο, που αναγγέλθηκε ως «νίκη» και «βελτίωση», είναι ότι βάζει τη ΓΓ ενημέρωσης του Μαξίμου ως συνεργάτη-εταίρο σε εκπαιδευτικά σεμινάρια για δημοσιογράφους, τα οποία θα είναι υποχρεωτικά για όλους τους εργαζόμενους! Κι ως αντάλλαγμα της υποταγής του συνδικαλιστικού φορέα στην κυβέρνηση της ΝΔ, παίρνει την δυνατότητα να γίνονται οι δημοσιογράφοι κρατικών ΜΜΕ εκπαιδευτές σε κρατικά σεμινάρια και σχολές.
Στο μεταξύ, φαίνεται πως η ΕΡΤ, στην οποία η νυν διοίκηση Ζούλα – Κασκανιώτη έλαβε εκ νέου ψήφο εμπιστοσύνης από το Μαξίμου, αντιμετωπίζει οικονομικό πρόβλημα. Η διοίκηση ζητάει αύξηση του ανταποδοτικού τέλους κατά μισό ευρώ, από 3 στα 3,5 μηνιαίως, προτάσσοντας τη λειτουργία της ΕΡΤ News και την επιτυχία της ERTFLIX. Το πρόβλημα, ωστόσο, φαίνεται πως είναι στην είσπραξη του εσόδου από τις εταιρείες ενέργειας, χρέος που καταγράφηκε στον ισολογισμό του 2022 στα 122 εκατ. ευρώ.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (1.6.24)