Αρχοντούλα Βαρβάκη
▸Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζει τη διεξαγωγή (22/5) των «εθνικών εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα», δηλαδή των ελληνικών εξετάσεων τύπου «Pisa» και βρίσκει απέναντί του γονείς και μαθητές.
Πρωτοβάθμια σωματεία εκπαιδευτικών, η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ έχουν αποφασίσει στάση εργασίας, ενώ πολλοί σύλλογοι γονέων των μαθητών (που είναι παιδιά της ΣΤ’ δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου) απαντούν με αποχή. Αρνούνται να υποβάλουν τα παιδιά σε αυτή τη δοκιμασία αλλά και το συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης για την εκπαίδευση.
«Οι εξετάσεις αυτές συνδέονται με την αξιολόγηση των σχολείων σε εθνικό, περιφερειακό και σε επίπεδο σχολικής μονάδας», μας εξηγεί ο Μιχάλης Μιλτσακάκης, δάσκαλος. «Βασικός σκοπός των εξετάσεων είναι η κατάταξη των μαθητών βάσει των επιδόσεών τους και να προωθηθούν σκληρά νεοφιλελεύθερα μέτρα ιδιωτικοποίησης και ταξικής επιλογής, έτσι όπως απαιτούν ο ΟΟΣΑ, η ΕΕ, η Παγκόσμια Τράπεζα και η κυβέρνηση της ΝΔ. Οι εκπαιδευτικοί θα ακυρώσουν αυτά τα σχέδια στην πράξη με στάσεις εργασίας και άλλες μορφές κινητοποιήσεων».
Ο Φώτης Σουρτζής, αντιπρόεδρος στη Γ’ ΕΛΜΕ Αθήνας, μας λέει σχετικά: «Όλες οι ενέργειες της κυβέρνησης είναι κομμάτια του ίδιου πάζλ, της διαμόρφωσης της λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος με τους όρους της αγοράς. Τα σχολεία πρέπει να είναι ανταγωνιστικά μεταξύ τους, για να προσελκύσουν μαθητές- πελάτες. Ο πελάτης- γονιός πρέπει να έχει κριτήρια, για να επιλέξει ανάμεσα στα σχολεία- προϊόντα και ένα από τα κριτήρια είναι οι επιδόσεις των μαθητών του σχολείου. Για την κυβέρνηση είναι κρίσιμο στοίχημα αυτές οι εξετάσεις (οι οποίες προέρχονται από έναν διεθνή οργανισμό και δεν σχετίζονται με το αναλυτικό πρόγραμμα των ελληνικών σχολείων) να εδραιωθούν ως πανελλαδικές, για να παράγουν νούμερα, χρήσιμα στατιστικά δεδομένα και να αποτελούν ένα κομμάτι της συνολικής αξιολόγησης των σχολείων. Οι εξετάσεις υπήρχαν εδώ και χρόνια απ’ τον ΟΟΣΑ, αλλά η Κεραμέως τις ενέταξε στο εκπαιδευτικό σύστημα σε ετήσια βάση, θέλοντας με μια αλλαγή στο όνομά τους να τις απαλλάξει από την κακή τους φήμη».
«Έχουμε καταφέρει να βάλουμε πολλά εμπόδια τις τελευταίες τρεις σχολικές χρονιές», συνεχίζει ο Φ. Σουρτζής, αναφερόμενος στις αντιστάσεις που συναντούν οι εξετάσεις. «Θέλουν να κάνουν τις εξετάσεις πανελλαδικές αλλά δεν καταφέρνουν την πλήρη υλοποίηση του σχεδίου, λόγω της αντίστασης τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των γονιών».
Από τη μεριά ενός γονέα μας μίλησε ο Μάρκος Κλωνιζάκης, μέλος του ΔΣ της Ένωσης Γονέων της 7ης κοινότητας δήμου Αθηναίων με τους «Γονείς σε Δράση» (συμμετέχει στο «Δίκτυο Ανυπότακτων Γονιών και συνεργαζόμενοι»): «Οι γονείς μέσα από τα όργανά μας (σύλλογοι γονέων, ενώσεις γονέων, ομοσπονδίες) έχουμε αποφασίσει ότι είμαστε αντίθετοι στο διαγωνισμό τύπου Pisa στα σχολεία, γιατί οδηγεί ,στα πλαίσια της «αξιολόγησης» των σχολικών μονάδων, σε κατηγοριοποίηση των σχολείων και περαιτέρω υποβάθμιση, ακόμα και κλείσιμο ιδιαίτερα των σχολείων των γειτονιών με τα περισσότερα κοινωνικά προβλήματα. Αν ήθελαν κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας να βελτιώσουν την κατάσταση στα σχολεία, θα κάλυπταν τα κενά σε εκπαιδευτικούς, υποδομές και θα συντηρούσαν τα σχολεία που πλέον είναι ανασφαλή, όπως επισημαίνουμε διαρκώς μαζί με τους εκπαιδευτικούς. Αυτές τις μέρες ενημερώνουμε τους γονείς, για να απέχουν τα παιδιά τους από το διαγωνισμό και να τον ακυρώσουμε στην πράξη, όπως έγινε σε πολλά σχολεία και τα προηγούμενα χρόνια».
«Να μην επιτρέψουμε να “νεκρώσει” η γνώση και η κριτική σκέψη, κάθε ζωντανή λειτουργία του δημόσιου σχολείου, και να μετατραπεί σε τυποποιημένη μετρήσιμη δεξιότητα, όπως απαιτεί η αγορά. Να μην επιτρέψουμε να γίνουν οι μαθητ(ρι) ες μας πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος ανταγωνισμού, κατηγοριοποίησης και ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου. Ο διαγωνισμός “Pisa” δεν πρέπει να γίνει», σημειώνουν οι Παρεμβάσεις ΠΕ/ΔΕ.