Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Στήλες - Άρθρα Η δεύτερη ματιά

Φωνές που δεν βοούν στην έρημο

25/05/2025
σε Η δεύτερη ματιά
Φωνές που δεν βοούν στην έρημο
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email

Σε κοινέςΚατηγορίες

Απαισιοδοξία και κοινωνική ρωγμή

Σχολεία-φυλακές για πατρίκιους και πληβείους

Μαριάννα Τζιαντζή
Σημασία δεν έχουν μόνο το πλήθος και η λάμψη αυτών που υπέγραψαν το μανιφέστο για τη Γάζα και την Παλαιστίνη, αλλά κυρίως το περιεχόμενο και το ύφος του κειμένου, που δεν περιορίζεται στην καταγγελία, αλλά μιλά για το «καθήκον» της τέχνης του κινηματογράφου στους σημερινούς καιρούς.

Γύρω στα μέσα του Μάη, σχεδόν 400 άνθρωποι του κινηματογράφου με κοινή τους επιστολή καταγγέλλουν τη γενοκτονία στη Γάζα και αποτίνουν φόρο τιμής στην 25χρονη Παλαιστίνια φωτορεπόρτερ Φάτιμα Χασούνα, που σκοτώθηκε στα μέσα Απριλίου στη διάρκεια ενός ισραηλινού βομβαρδισμού. Ανάμεσα σε αυτούς που υπογράφουν συναντάμε μεγάλα ονόματα, όπως οι σκηνοθέτες Κώστας Γαβράς, Γιώργος Λάνθιμος, Άκι Καουρισμάκι, Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, Μάικ Λι, Ματιέ Κασοβίτς ή οι ηθοποιοί Τζούλι Κρίστι, Ρίτσαρντ Γκιρ, Σούζαν Σαράντον, Ρέιφ Φάινς.

Σημασία όμως δεν έχουν μόνο το πλήθος και η λάμψη αυτών που υπογράφουν αλλά κυρίως το ίδιο το περιεχόμενο και το ύφος του κειμένου, που δεν περιορίζεται στην καταγγελία, αλλά μιλά για το «καθήκον» της τέχνης του κινηματογράφου στους σημερινούς καιρούς. Ένα φλογερό, αγωνιώδες μανιφέστο που θα μπορούσε να ήταν η προκήρυξη κάποιου φοιτητικού αριστερού σχήματος και, σ’ αυτή την περίπτωση κάποιοι θα το χαρακτήριζαν παλιομοδίτικο, στρατευμένο, ξύλινο, μονοδιάστατο κ.λπ. Παραθέτω κάποια χαρακτηριστικά αποσπάσματα:

«Γιατί ο κινηματογράφος, που αποτελεί φυτώριο για κοινωνικά στρατευμένα έργα, φαίνεται να αδιαφορεί τόσο πολύ για τη φρίκη της πραγματικότητας και την καταπίεση που υφίστανται οι αδελφές και οι αδελφοί μας; Ποιο είναι το νόημα της δουλειάς μας αν όχι να αντλούμε διδάγματα από την ιστορία, να δημιουργούμε ταινίες που δεσμεύονται, αν δεν είμαστε παρόντες για να προστατεύσουμε τις καταπιεσμένες φωνές; Γιατί αυτή η σιωπή; […] Ας αρνηθούμε να αφήσουμε την τέχνη μας να γίνει συνένοχη στο χειρότερο. Ας ξεσηκωθούμε. Ας κατονομάσουμε την πραγματικότητα. Ας δράσουμε πριν να είναι πολύ αργά».

To 1937 μια ομάδα συγγραφέων (ανάμεσά τους ο Λουί Αραγκόν, ο Χάινριχ Μαν, ο Πάμπλο Νερούδα, ο Ουίσταν Όντεν) απευθύνθηκαν «στους συγγραφείς και ποιητές της Αγγλίας, της Σκωτίας, της Ιρλανδίας και της Ουαλίας» ζητώντας τους να δηλώσουν αν είναι υπέρ ή κατά της νόμιμης κυβέρνησης και του λαού της Δημοκρατικής Ισπανίας ή αν είναι υπέρ ή κατά του Φράνκο και του φασισμού. 127 συγγραφείς τάχθηκαν υπέρ της κυβέρνησης των Δημοκρατικών, ανάμεσά τους και ο Μπέκετ που έκανε την πιο σύντομη δήλωση συμπαράστασης όλων των εποχών: «!Ζήτω η Δημοκρατία!» Θλιβερή εξαίρεση ο Ίβλιν Βο που έγραψε ότι αν ήταν Ισπανός, θα πολεμούσε υπέρ του στρατηγού Φράνκο…

Δεν είναι ανώδυνη η καταδίκη της γενοκτονίας. Μπορεί να συνεπάγεται βαρύ τίμημα, ιδίως για έναν σκηνοθέτη που πιθανόν να συναντήσει δυσκολίες στη χρηματοδότηση των ταινιών του – ας θυμηθούμε πόσο επιθετικά και πόσο συντονισμένα αντέδρασε πέρυσι τον Μάρτιο το εβραϊκό λόμπι του Χόλιγουντ ενάντια στον Βρετανό σκηνοθέτη Τζόναθαν Γκλέιζερ, τον δημιουργό της Ζώνης ενδιαφέροντος για την ομιλία του κατά την παραλαβή του Όσκαρ για την ταινία, όταν πάνω από 450 καλλιτέχνες και επαγγελματίες του κινηματογράφου τον κατήγγειλαν ότι «τροφοδοτεί το αντιεβραϊκό μίσος σε όλο τον κόσμο».

Οι υπογραφές δεν σταματούν τις ισραηλινές βόμβες και τα τανκς, όμως είναι μια πνοή ελπίδας, σώζουν την τιμή είτε της λογοτεχνίας είτε της τέχνης του κινηματογράφου. Ας μην ξεχνάμε την αναβίωση του μακαρθισμού στη σημερινή Αμερική. Ας θυμηθούμε το μένος με το οποίο ο Ντόναλντ Τραμπ αντέδρασε στην κριτική που του άσκησε ο Τζορτζ Κλούνεϊ χαρακτηρίζοντάς τον «ηθοποιό δεύτερης κατηγορίας» («second-rate movie “star”»). Αν ζούσαν σήμερα ο Αϊνστάιν ή ο Τσάρλι Τσάπλιν, είναι πολύ πιθανό ο Τραμπ να χαρακτήριζε «ψευδοεπιστήμονα» τον πρώτο και «άθλιο καλλιτέχνη» τον δεύτερο.

Οι υπογραφές δεν σταματούν τις ισραηλινές βόμβες και τα τανκς, όμως είναι μια πνοή ελπίδας

Σήμερα, όπως και τότε, στο κορύφωμα του Ισπανικού Εμφύλιου είναι αδύνατο να μην πάρει κανείς θέση. Ναι, κάθε καλλιτέχνης μιλά κυρίως μέσα από το έργο του. Η «Γκουέρνικα» του Πικάσο παραμένει η πιο εύγλωττη καταγγελία της φασιστικής κτηνωδίας – και χωρίς τη βοήθεια των λέξεων. Και οι «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» του Διονύσιου Σολωμού μοιάζουν να γράφτηκαν για τα παιδιά και τους αμάχους της Γάζας που τους πολιορκούν η πείνα και ο θάνατος. Όμως μέχρι να γραφτεί το Μεγάλο Τραγούδι, μέχρι να γυριστεί η Μεγάλη Ταινία για τα ερείπια της Γάζας, μέχρι να φιλοτεχνηθεί ο Μεγάλος Πίνακας για την τραγωδία του παλαιστινιακού λαού (και ίσως περάσουν χρόνια μέχρι να συμβεί κάτι τέτοιο), ας δούμε με σεβασμό όλους εκείνους που παίρνουν θέση, έστω με την υπογραφή τους αλλά κυρίως με τη ζωντανή παρουσία τους στις ανά τον κόσμο κινητοποιήσεις. Και με ακόμα μεγαλύτερο σεβασμό να δούμε τους γιατρούς, τους νοσηλευτές, τα μέλη των ανθρωπιστικών οργανώσεων που βρέθηκαν ή βρίσκονται στη Γάζα διασώζοντας το ανθρώπινο πρόσωπο της εποχής μας. Πάντα μια σταγόνα αίμα ζυγίζει περισσότερο από έναν τόνο (ψηφιακό) μελάνι.

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν στο φύλλο 24-25 Μαΐου

 

Συνέχεια ανάγνωσης
Ετικέτες: ΆρθραΜαριάννα Τζιαντζή
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Κομμουνιστική Απελευθέρωση: Βήμα ανώτερης συγκρότησης η συνδιάσκεψη Αττικής

Επόμενο

ΠΕΣΕΚ: Αποχαιρετισμός στη Νατάσα Αγγελοπούλου

Σχετίζεται με Άρθρα

Καμπάνια: Δημόσιο τρένο, ρεύμα και νερό

Καμπάνια: Δημόσιο τρένο, ρεύμα και νερό
από Δημήτρης Τζιαντζής
24/05/2025
0

Κώστας Τουλγαρίδης

ΣυνεχίστεDetails

Το Μαξίμου θέλει μόνο να «λιβανίζουν» την κυβέρνηση

Το Μαξίμου θέλει μόνο να «λιβανίζουν» την κυβέρνηση
από Δημήτρης Τζιαντζής
18/05/2025
0

Ματίνα Παπαχριστούδη

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
ΠΕΣΕΚ: Αποχαιρετισμός στη Νατάσα Αγγελοπούλου

ΠΕΣΕΚ: Αποχαιρετισμός στη Νατάσα Αγγελοπούλου

Σχόλια στο Ημίφως 25/5/2025

Σχόλια στο Ημίφως 25/5/2025

Ακροβασίες 24/5/2025

Ακροβασίες 24/5/2025

Εκδήλωση Δευτέρα 26/5 στο Πάντειο: «Για την Παλαιστίνη, Πριν να είναι πολύ αργά…»

Εκδήλωση Δευτέρα 26/5 στο Πάντειο: «Για την Παλαιστίνη, Πριν να είναι πολύ αργά...»

Φύλλο 24-25.5

Εργαζόμενοι-ες από τη «Λάντζα» μιλούν στο Πριν

Πανελλαδικές Εξετάσεις: Μηχανισμός σκληρής ταξικής επιλογής φοιτητών

Η πιο μεγάλη ώρα για τον λαό της Παλαιστίνης

Φεστιβάλ Αναιρέσεις: Τριήμερο μαχητικής πολιτιστικής πρότασης στην Αθήνα

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

Απαιτείται ρήξη με τους πυλώνες του συστήματος
Ανάλυση

Απαιτείται ρήξη με τους πυλώνες του συστήματος

από Γιάννης Ελαφρός
20/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους
Ατζέντα

Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους

25/05/2025
Εκδήλωση Δευτέρα 26/5 στο Πάντειο: «Για την Παλαιστίνη, Πριν να είναι πολύ αργά…»
Ατζέντα

Εκδήλωση Δευτέρα 26/5 στο Πάντειο: «Για την Παλαιστίνη, Πριν να είναι πολύ αργά…»

25/05/2025
Διήμερο εκδηλώσεων στο Στέκι των Αναιρέσεων στη Θεσσαλονίκη
Ατζέντα

Διήμερο εκδηλώσεων στο Στέκι των Αναιρέσεων στη Θεσσαλονίκη

24/05/2025

Διεθνή

Νέα Ιωνία: «Ένα τραγούδι για τη Γάζα» το Σάββατο
Διεθνισμός

Νέα Ιωνία: «Ένα τραγούδι για τη Γάζα» το Σάββατο

από Δημήτρης Σταμούλης
24/05/2025

Αφιέρωμα

Ένταση στη Δίκη Σεπολίων: Προκλητική η στάση της αστυνομίας
Δικαιώματα

Πολυτεχνείο 2020: Δικάζονται από την αρχή οι «πέντε των Σεπολίων»

Νικόλας Καβακλής* ▸Πέντε χρόνια έχουν περάσει από τον Νοέμβριο του 2020, όταν εν μέσω πανδημίας κορονοϊού και lockdown η κυβέρνηση ...

25/05/2025
Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους
Ατζέντα

Εκδήλωση-συζήτηση της Κομμουνιστικής Απελευθέρωσης στους Αγ. Αναργύρους

Ποιος φταίει για το έγκλημα των Τεμπών; Ποιος ευθύνεται για τα ράντζα των νοσοκομείων; Με τι λεφτά θα σπουδάσουν τα ...

25/05/2025
Εκδήλωση Δευτέρα 26/5 στο Πάντειο: «Για την Παλαιστίνη, Πριν να είναι πολύ αργά…»
Ατζέντα

Εκδήλωση Δευτέρα 26/5 στο Πάντειο: «Για την Παλαιστίνη, Πριν να είναι πολύ αργά…»

Ο Σύλλογος Μελών ΔΕΠ του Παντείου Πανεπιστημίου, τη Δευτέρα 26 Μάη στις 7 μ.μ., στο αμφιθέατρο Σάκη Καράγιωργα ΙΙ, διοργανώνει ...

25/05/2025
Ακροβασίες 24/5/2025
Σκίτσο Ακροβασίες Βασίλης Παπαγεωργίου

Ακροβασίες 24/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

25/05/2025
Σχόλια στο Ημίφως 25/5/2025
Σκίτσο Σχόλια στο Ημίφως Βασίλης Παπαγεωργίου

Σχόλια στο Ημίφως 25/5/2025

Σκίτσο του Βασίλη Παπαγεωργίου

25/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.