«Ενωμένοι από τη μουσική», διχασμένοι και φέτος από τη συμμετοχή του Ισραήλ στον διαγωνισμό παρά τη μονομερή καταπάτηση της εκεχειρίας από το καθεστώς Νετανιάχου. Προσπάθεια ελέγχου και αποπολιτικοποίησης του διαγωνισμού.
Για άλλη μια χρονιά στο επίκεντρο του διαγωνισμού της Eurovision βρίσκεται η συμμετοχή του Ισραήλ, μιας χώρας που διαπράττει εγκλήματα πολέμου κατά των Παλαιστινίων και κατά της ανθρωπότητας. Για άλλη μια φορά είδαμε την προσπάθεια αξιοποίησης του διαγωνισμού για τη βελτίωση της εικόνας του κράτους-απαρτχάιντ. Με κακόγουστο αστείο μοιάζει το σύνθημα του διαγωνισμού «Ενωμένοι από τη μουσική» με τους διοργανωτές να δημιουργούν υγειονομικές ζώνες με αυστηρότατους ελέγχους και face control στην είσοδο, απαγορεύσεις και απομακρύνσεις όσων κρίνονται… ύποπτοι ότι ενδέχεται να προχωρήσουν σε κάποιου είδους πολιτική διαμαρτυρία. Καθημερινές είναι οι παραστάσεις διαμαρτυρίας στους δρόμους της Βασιλείας ενάντια στη συμμετοχή του Ισραήλ την οποία οι διοργανωτές δυσκολεύονται να δικαιολογήσουν, ειδικά καθώς το κράτος του Νετανιάχου έσπασε μονομερώς τη συμφωνία εκεχειρίας και συνεχίζει το σχέδιο εξόντωσης-απομάκρυνσης των κατοίκων της Γάζας από τη γη τους.
Την Τετάρτη πάντως μια ομάδα ακτιβιστών κατάφερε να προσπεράσει τη ζώνη αποκλεισμού στη Βασιλεία της Ελβετίας και να εισέλθει στην αίθουσα κατά τη διάρκεια της πρόβας της ισραηλινής αποστολής.
«Γεια σας, ψηφίστε το (τραγούδι) “New Day Will Rise”, νούμερο 14» εμφανίζεται να λέει στα Ελληνικά η εκπρόσωπος του Ισραήλ Γιουβάλ Ραφαέλ σε διαφήμιση που εμφανίστηκε στις μεγαλύτερες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης λίγο πριν τον δεύτερο ημιτελικό. Ανάλογες διαφημίσεις –σε διαφορετικές γλώσσες– εμφανίστηκαν και σε όλες τις χώρες της Ευρώπης που μετείχαν στη Eurovision! Το μέγεθος της διαφημιστικής καμπάνιας δείχνει τη σημασία που δίνει το ίδιο το κράτος του Ισραήλ στον διαγωνισμό.
Επιπλέον, για άλλη μια φορά το Ισραήλ προκαλεί με ένα τραγούδι που δεν καλεί σε ειρήνη και συναδέλφωση αλλά ουσιαστικά αποτελεί μια –πιο χλωμή– παραλλαγή του περσινού σουξέ «Hurricane» (που αρχικά λεγόταν «Η βροχή του Οκτώβρη»). Κύριο κριτήριο για την -καθόλου αθώα- επιλογή της Γιουβάλ είναι ότι η 24χρονη είναι επιζήσασα από την επίθεση στο μουσικό φεστιβάλ Nova στις 7 Οκτωβρίου 2023. H Γιουβάλ πέρσι ως μέρος της διπλωματικής αποστολής του Ισραήλ απευθύνθηκε στον ΟΗΕ, ζητώντας από τον οργανισμό να λάβει τα «απαραίτητα μέτρα κατά των τρομοκρατών» ώστε να μην ξανασυμβεί ποτέ κάτι τέτοιο.
Πέρα από το Ισραήλ, ο φετινός διαγωνισμός αποτελεί και ένα πρώτο τεστ της προσαρμογής της Eurovision στην εποχή Τραμπ και της ενίσχυσης των φωνών σε κάποιες χώρες για πιο ισχυρή «ευρωπαϊκή ταυτότητα» κατά της «κουλτούρας της συμπερίληψης».
Η Ελλάδα, κόντρα στα προγνωστικά, κατάφερε τελικά να προκριθεί στον τελικό του φετινού διαγωνισμού με το τραγούδι-μοιρολόι «Αστερομάτα» που ερμηνεύει η Κλαυδία. Το τραγούδι έχει –ήπιες– αναφορές σε χαμένες πατρίδες και το… όνειρο επιστροφής, τον προσφυγικό ξεριζωμό και τη μικρασιατική καταστροφή, ενώ δεσπόζει και η μορφή μιας –φτιαγμένης με A.I.– Καρυάτιδας που προφανώς προσδοκά να ενωθεί με τις αρπαγμένες στο Λονδίνο αδερφές της!
Η Ελληνίδα εκπρόσωπος πάντως –με επίσημη ενθάρρυνση– έσπευσε να διαφοροποιήσει τη στάση της σε σχέση με τη Μαρίνα Σάττι και φρόντισε να… ρίξει γέφυρες με την αποστολή του Ισραήλ, να φωτογραφηθεί και να δώσει συνέντευξη σε Ισραηλινές δημοσιογράφους.
Δημήτρης Τζιαντζής
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν στο φύλλο 17-18 Μαϊου