Θεοπίστη Καπέτα
▸Γυρίσαμε σε εποχές μεσαίωνα, θα μπορούσε να πει κανείς, σχετικά με την εισβολή του βουλευτή του ακροδεξιού κόμματος «Νίκη», Νίκου Παπαδόπουλου, στην Εθνική Πινακοθήκη και τον βανδαλισμό έργων τέχνης εν μέσω θρησκευτικού παραληρήματος.
Στην πραγματικότητα όμως, ο σκοταδισμός του μεσαίωνα δεν είναι απλώς μια περίοδος που μπορεί να βρει κανείς στα ιστορικά βιβλία. Είναι μια ολόκληρη νοοτροπία που στην Ελλάδα, και όχι μόνο, εκφράζεται ολοένα και περισσότερο με διάφορους τρόπους από τα ακροδεξιά κόμματα, όπως η «Νίκη» και τους υποστηρικτές τους. Μόνο από το εν λόγω ακροδεξιό κόμμα, το οποίο μετρά πολύ λίγα χρόνια ύπαρξης, έχουν προηγηθεί άλλα τρία περιστατικά βίαιης παρέμβασης στον χώρο της τέχνης.
Ο Νίκος Παπαδόπουλος, όχι μόνο εισέβαλε και προσπάθησε με άκρως φασιστικό τρόπο να καταστρέψει έργα τέχνης του καλλιτέχνη Χριστόφορου Κατσαδιώτη στην έκθεση «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου – Ενδιάμεσος Χώρος», επειδή δεν συνάδουν κατά την άποψη του με το ακροδεξιό αφήγημα του ίδιου και των ομοίων του περί «πατρίδος, θρησκείας και οικογένειας», αλλά επανήλθε αμετανόητος στον δημόσιο διάλογο δηλώνοντας ότι το μόνο λάθος που έκανε είναι ότι πήγε να δει τα έργα και μίλησε για «διεύθυνση (εννοεί της Εθνικής Πινακοθήκης) που εκμαυλίζει τον πολιτισμό της χώρας».
Αντίστοιχες «πολιτικές» στοχοποίησης της τέχνης έχουμε δει και παλιότερα από εκπροσώπους του ακροδεξιού χώρου. Απόδειξη ότι αυτό είναι το επίσημο αφήγημα της «ακροδεξιάς του Κυρίου» και δεν ήταν απλά ένας ακραίος βουλευτής, είναι ότι η «Νίκη» τον υπερασπίζεται δηλώνοντας πως τέτοιες εκθέσεις προκαλούν το θρησκευτικό αίσθημα του λαού και ότι η Εθνική Πινακοθήκη δεν πρέπει να φιλοξενεί τέτοια έργα, καθώς χρηματοδοτείται από τους Έλληνες φορολογούμενους. Όταν όμως η αστυνομία τρομοκρατεί με κάθε μέσο (χημικά, κρότου λάμψης κα) και χτυπάει αβίαστα και απρόκλητα πολίτες που διαδηλώνουν για το έγκλημα στα Τέμπη και τη δολοφονική πολιτική της κυβέρνησης, η «Νίκη» και όλα τα ακροδεξιά κόμματα και μορφώματα δεν φαίνεται να ανησυχούν για το πως ξοδεύονται τα λεφτά των φορολογούμενων.
Παρά τις κατάπτυστες πράξεις του, ο Νίκος Παπαδόπουλος αφέθηκε ελεύθερος. Από την άλλη, δεκάδες πολίτες συλλαμβάνονται επειδή απλά διαδηλώνουν και μέλη του Ρουβίκωνα διώκονται επειδή έβαλαν ένα πανό για τη δολοφονία στα Τέμπη στα γραφεία της Hellenic Train. Όπως, διώχθηκαν πριν μερικά χρόνια στη Θεσσαλονίκη και οι 51 αντιφασίστες (αθωώθηκαν μετά από δίκη) σε βαθμό κακουργήματος για φθορά μνημείων ιδιαίτερα μεγάλης αξίας. Όχι επειδή κατέστρεψαν κάποιο έργο τέχνης αλλά επειδή κάλυψαν με σπρέι ναζιστικά σύμβολα σε περιβάλλοντα χώρο μνημείου.
Η λογοκρισία και η φίμωση που επιχειρούν να επιβάλλουν στην τέχνη οι «Νίκοι Παπαδόπουλοι» της χώρας, με τον βουλευτή της «Νίκης» να αφήνει την ιατρική για να λέει από το βήμα της βουλής ότι «πύλες της κολάσεως δαιμόνια, καλικάντζαροι» βγαίνουν τα Χριστούγεννα και επιτίθενται στον λαό του Θεού, δεν πρόκειται να περάσει. Η τέχνη δεν λογοκρίνεται. Όπως σημειώνεται και σε δήλωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, «πρόκειται για μια πράξη βάναυση, αποτρόπαιη και απολίτιστη. Η καλλιτεχνική ελευθερία στη χώρα μας είναι και οφείλει να παραμείνει αδιαπραγμάτευτη».
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν στο φύλλο 15-16 Μαρτίου