Γιώργος Μουρμούρης
Δολοφονική υποχρηματοδότηση του σιδηρόδρομου μετά τα μνημόνια
Ισχυρό ράπισμα για την κυβέρνηση αποτέλεσε το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το έγκλημα στα Τέμπη, που παρουσιάστηκε την Πέμπτη στην Αθήνα. Το πόρισμα του κρατικού οργανισμού διέλυσε με τον πλέον επίσημο τρόπο όλα τα αφηγήματα που η κυβέρνηση επιχείρησε να στήσει από τις πρώτες κιόλας ώρες μετά την τραγωδία προκειμένου να συγκαλύψει τις ευθύνες της ίδιας, των κρατικών οργανισμών που εποπτεύει, των εργολάβων-κατασκευαστών και των ιδιωτών της Hellenic Train, φορτώνοντας το σύνολο της ευθύνης σε έναν άνθρωπο, τον σταθμάρχη της Λάρισας. Δικαίωσε δε την επιμονή και προσεκτική δουλειά των πραγματογνωμόνων των οικογενειών, που εδώ και καιρό είχαν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η έκρηξη, η πυρόσφαιρα και η πυρκαγιά δεν οφείλονταν στα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών αλλά σε άγνωστη καύσιμη ύλη που πιθανότατα μετέφερε παρανόμως η εμπορική αμαξοστοιχία, διαψεύδοντας κι εδώ την κυβέρνηση που, ιδίως μετά την ξαφνική εμφάνιση των τριών βίντεο από την Interstar, είχε σπεύσει να διακηρύξει την «κατάρρευση» των ισχυρισμών περί ύπαρξης παράνομου φορτίου.
Η πυρόσφαιρα δεν οφείλεται στα έλαια σιλικόνης αλλά σε άγνωστη καύσιμη ύλη
Στο πόρισμά του ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ αποτυπώνει την εικόνα διάλυσης και εγκατάλειψης που επικρατούσε (και εξακολουθεί να επικρατεί) στον ελληνικό σιδηρόδρομο, η οποία είχε καταστήσει ένα σοβαρό δυστύχημα θέμα χρόνου. Οι ερευνητές τονίζουν την εικόνα διάλυσης και απαξίωσης του δικτύου στην οποίαν – όπως οι ίδιοι επισήμαναν – καθοριστικό ρόλο έπαιξαν τα μνημόνια που οδήγησαν σε μείωση της χρηματοδότησης προς τον ΟΣΕ και σε δραματική μείωση του προσωπικού του. Όπως τόνισαν, το 2020 στην Ελλάδα υπήρχε ένας εργαζόμενος για κάθε 2 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής, έναντι τεσσάρων στην Ευρώπη. Όσον αφορά τις επενδύσεις στο δίκτυο, στην Ευρώπη δαπανώνται 170.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο γραμμής έναντι μόλις 20.000 στην Ελλάδα. Με τη διαπίστωση αυτή οι κυβερνήσεις και οι πολιτικές δυνάμεις που ψήφισαν και στήριξαν τα μνημόνια και υλοποίησαν τις κατευθύνσεις της ΕΕ για τεμαχισμό και ιδιωτικοποίηση του σιδηροδρόμου είναι συνυπεύθυνες!
Οι ίδιοι τόνισαν ότι στο δυστύχημα συνέβαλε η μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717, την υλοποίηση της οποίας είχαν αναλάβει από το 2014 οι εταιρείες ALSTOM και ΤΟΜΗ (θυγατρική της ΑΚΤΩΡ). «Όσοι συνέβαλαν στην καθυστέρηση της 717[…] και μιλάμε για την ανώτερη ηγεσία, έχουν συμβάλει αποφασιστικά στο να σκοτωθούν αυτά τα παιδιά, σκότωσαν αυτά τα παιδιά»(!), είπε χαρακτηριστικά ο Χρήστος Παπαδημητρίου, πρόεδρος του σιδηροδρομικού τομέα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Το πόρισμα του οργανισμού τονίζει επίσης την αλλοίωση του χώρου του δυστυχήματος, που κατέστρεψε κρίσιμα στοιχεία τα οποία θα μπορούσαν να δώσουν απαντήσεις για τα αίτια της πυρόσφαιρας. Ωστόσο αποδίδει το «μπάζωμα» σε αμέλεια και όχι σε σκοπιμότητα, πάρα τις περί του αντιθέτου ενδείξεις, γεγονός από το οποίο πιάστηκε η κυβέρνηση για να ισχυριστεί ότι το πόρισμα καταρρίπτει τα περί συγκάλυψης.
Στην πραγματικότητα, το πόρισμα επιβεβαιώνει αυτά που οι συγγενείς των θυμάτων, οι πραγματογνώμονές τους αλλά και όλη η κοινωνία πλέον γνωρίζει: Ότι στα Τέμπη συντελέστηκε ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα, το οποίο μετά επιχειρήθηκε μεθοδευμένα να συγκαλυφθεί και να ξεχαστεί. Ένα απατηλό όνειρο για την κυβέρνηση και προσωπικά τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, που μετατράπηκε στον χειρότερο εφιάλτη τους.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν στο φύλλο 1-2 Μαρτίου