Εφημερίδα ΠΡΙΝ

Για την αντικαπιταλιστική ανατροπή
και την κομμουνιστική απελευθέρωση

  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
  • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Αστική Πολιτική
    • Αριστερά
    • Ακροδεξιά – Φασισμός
    • Σπόντες
  • Κοινωνία
    • Υγεία
    • Εργαζόμενοι
    • Νεολαία
    • Πόλη – Δήμοι / Περιφέρειες
    • Εκπαίδευση
    • Γυναίκα – Φύλο
    • Αγρότες
    • Μετανάστες – Πρόσφυγες
    • Δικαιώματα
    • ΜΜΕ
    • Στρατευμένοι
    • Αθλητισμός
    • Μνήμη
    • Ατζέντα
  • Διεθνή
    • Περισκόπιο
    • Κόσμος Ανάποδα
    • Διεθνής Οικονομία
    • Ευρωπαϊκή Ένωση
    • Βαλκάνια – ΝΑ Μεσόγειος
    • Κόσμος
    • Πολεμικές Συγκρούσεις
    • Διεθνές εργατικό Κίνημα
    • Διεθνή Αριστερά
    • Διεθνισμός
    • Γράμμα από…
  • Πολιτισμός
    • Ταινίες-σειρές
    • Λογοτεχνία
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Εικαστικά
    • Παρεμβάσεις
  • Θεωρία
    • Ανάλυση
    • Κίνηση Ιδεών
    • Βιβλιοπαρουσιάσεις
    • Ρωγμές στον Χρόνο
    • Αφιερώματα
  • Στήλες – Άρθρα
    • Editorial
    • Σχόλιο Πρώτης Σελίδας
    • Αριστερό Εξτρέμ
    • Η δεύτερη ματιά
    • Η Αλλη Οψη
    • Σχόλια στο ημίφως
    • Πίσω από τις κάμερες
    • Ζητώ τον λόγο
    • Απόψεις
    • Διάλογος
    • Αναδημοσιεύσεις
    • Παλαιότερες Στήλες
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
    • Περιβάλλον
    • Επιστήμη
    • Τεχνολογία
  • International Texts
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Αρχική Πολιτισμός Θέατρο

The Doctor: Μπορεί η ταυτότητά μου να είναι άνθρωπος;

17/12/2024
σε Θέατρο
The Doctor: Μπορεί η ταυτότητά μου να είναι άνθρωπος;
Κοινοποίηση στο FacebookΚοινοποίηση στο TwitterΑποστολή σε Email
Κατερίνα Φραγκουλοπούλου

Η σύγχρονη διασκευή από τον Ρόμπερτ Ίκε του κλασικού έργου του ΄Άρτουρ Σνίτσλερ αποτελεί μια καθηλωτική παράσταση που θέτει προβληματισμούς γύρω από τις αντικρουόμενες οπτικές και την πολιτική των ταυτοτήτων

Όταν μία έφηβη μεταφέρεται σε κρίσιμη κατάσταση στο Ινστιτούτο Elizabeth, έπειτα από μια αυτοσχέδια έκτρωση, η καθηγήτρια Ρουθ Γουλφ (Στεφανία Γουλιώτη) αρνείται την είσοδο ενός ιερέα (Νίκος Χατζόπουλος) στον θάλαμο του κοριτσιού, διότι δεν διαθέτει επαρκείς πληροφορίες για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της ασθενούς.

Σε κοινέςΚατηγορίες

Υπάρχει κοντά μας Μια «άλλη Θήβα»

Ν. Γεωργοσοπούλου, Α. Ιορδάνου: Στο «Σώμα: Μήδεια» οι νεκροί και οι ζωντανοί ζητούν δικαίωση

Γύρω από αυτήν την απόφαση, ξεσπά ένα σκάνδαλο που σύντομα λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι διαστρεβλώσεις κάθε είδους διαδέχονται η μία την άλλη, αναδεικνύοντας την περιπλοκότητα της κατάστασης. Όλοι έχουν γνώμη. Kαι την εκφράζουν με πάθος μέσα σε αυτήν τη δίνη που νομοτελειακά βυθίζει μαζί της όποιον βρεθεί στο επίκεντρό της. Η πορεία προς την αποκαθήλωση φαντάζει μη αναστρέψιμη.

Το 1912 ο Άρτουρ Σνίτσλερ έγραψε τον Καθηγητή Μπερνάρντι, την ιστορία ενός Εβραίου γιατρού που αρνείται την πρόσβαση ενός καθολικού ιερέα σε μία ετοιμοθάνατη 14χρονη ασθενή. Στο έργο έρχονται αντιμέτωπες η επιστήμη με τη θρησκεία, ενώ παράλληλα και με αφορμή το σκάνδαλο που ξεσπά, θίγονται ζητήματα αντισημιτισμού, συνομωσιών και «μαχαιρωμάτων» στα υψηλά ακαδημαϊκά κλιμάκια και πολιτικής υποκρισίας.

Πάνω από έναν αιώνα αργότερα, ο Βρετανός Ρόμπερτ Ίκε διασκεύασε το έργο, μεταφέροντάς το στη σύγχρονη εποχή. Ο Ίκε κράτησε τον πυρήνα του αρχικού έργου αμετάβλητο, διεύρυνε όμως εντυπωσιακά τη θεματολογία του προσθέτοντας δύο μεγάλα θέματα πρώτης γραμμής, το θέμα της ταυτότητας και της συνεχούς ενασχόλησης με αυτήν και το θέμα της δημοκρατίας μέσα από το φαινόμενο της «κουλτούρας της ακύρωσης» (cancel culture).

Η ταυτότητα είναι ο τρόπος που βλέπουμε τον εαυτό μας και συνδέει το άτομο με τον κόσμο. Λειτουργεί ως σημείο ταύτισης με μία ή περισσότερες κοινωνικές ομάδες και παράλληλα είναι μέσο διαχωρισμού και αποκλεισμού των άλλων. Δεν είναι μοναδική, υπάρχει ταυτότητα φύλου και φυλετική, θρησκευτική, εθνική, ταξική, πολιτιστική και μια σειρά άλλες. Κάποιες διαμορφώνονται αντικειμενικά, μέσα από την καταγωγή, την ιστορία και την παράδοση και κάποιες υποκειμενικά, μέσα από τα βιώματα. Πολύ συχνά μια πλευρά της ταυτότητας αναιρεί ή βάζει όρια σε μία άλλη, για παράδειγμα τι όρια βάζει ο φεμινισμός στην ταυτότητα φύλου; Ο Ίκε βάζει στο επίκεντρο μία προνομιούχο, λευκή, μορφωμένη γυναίκα, άθεη και ορθολογίστρια, η οποία μέχρι τη στιγμή της σύγκρουσης κατορθώνει να κρατάει ισορροπίες με τους άντρες συναδέλφους της, τους πολιτικούς προϊσταμένους και τους υφισταμένους της, να πετυχαίνει στη δουλειά της και να νιώθει ασφαλής στο κουκούλι της. Όταν μπαίνει στο μάτι του κυκλώνα και χάνει τις σταθερές της, οδηγείται στην αυτοκτονία. Το αληθινό μήνυμα όμως που θέλει να περάσει, δίνεται με τη μορφή μιας σκηνοθετικής οδηγίας: «…η ταυτότητα κάθε ηθοποιού πρέπει να είναι ευθέως ασύμφωνη με την ταυτότητα του ρόλου τουλάχιστον ως προς ένα σημείο…. οι ερμηνείες πρέπει να διατηρούν το μυστήριο μέχρι να αποκαλυφθεί από το έργο. Σκοπός είναι το κοινό να επαναστοχάζεται επάνω σε πρόσωπα… καθώς μαθαίνει περισσότερα για κάθε χαρακτήρα.»

Αφού λοιπόν επιχειρεί να μας κλονίσει, καθώς τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται, μας οδηγεί στην κορυφαία σκηνή του έργου, το ντιμπέιτ. Εδώ, η προτροπή του συγγραφέα είναι η μορφή (του ηθοποιού) να ταυτιστεί με τον ρόλο του, καθώς το ζητούμενο είναι το κοινό να στοχαστεί πάνω στο θέμα της δημοκρατίας, του ρατσισμού, του σεξισμού, της πολιτικής ορθότητας και της αμεσότητας της «κουλτούρας ακύρωσης», που έχει πάρει διαστάσεις επιδημίας. Η σκηνή έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός «λαϊκού» δικαστηρίου, όπου η λαμπερή επιστημόνισσα κατηγορείται σχεδόν και για το προπατορικό αμάρτημα. Ταυτόχρονα, η σκηνή μεταφέροντας ρεαλιστικά την οικεία τηλεοπτική ατμόσφαιρα ανατέμνει τα παραπάνω ζητήματα. Πώς γίνεται ο εκπρόσωπος της καταπιεσμένης μαύρης κοινότητας να υπερασπίζεται τη θρησκεία απέναντι στην επιστήμη στο όνομα του ρατσισμού; Πώς γίνεται η γιατρός, που υπερασπίστηκε το δικαίωμα της ασθενούς της στον ήρεμο θάνατο, να δίνει βορά στο τηλεοπτικό κοινό την έφηβη φίλη της που βρίσκεται σε διαδικασία φυλομετάβασης, για να αποδείξει πόσο «προοδευτική» είναι; Πώς γίνεται να βυθιζόμαστε στο σκοταδισμό αλαλάζοντας χαρούμενα; Η υπερβολή που αναδεικνύεται, δεν κρύβει το γεγονός ότι έχουμε να κάνουμε με συγκρούσεις που αντανακλούν πραγματικές διαιρέσεις και ανισότητες μέσα σε κοινωνίες, που η «σταθερότητά» τους στηρίζεται ακριβώς πάνω τους, παρά τον υποκριτικό σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα.

Η παράσταση που έστησε η Κατερίνα Ευαγγελάτου είναι καλοκουρδισμένη, αν και σέβεται τα όρια των θεατών στους οποίους απευθύνεται. Η δύναμη του μηνύματος φτάνει στο κοινό πολύ ομαλά, χωρίς να κλονίζει. Η Στεφανία Γουλιώτη ίσως βρίσκεται σε μια από τις κορυφαίες στιγμές της. Είναι μια αξιόλογη και στέρεη δουλειά, που αξίζει να παρακολουθήσετε.

The Doctor.

Αμφι-θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου

Εισιτήρια

Ετικέτες: Κατερίνα Φραγκουλοπούλου
ΚοινοποίησεTweetΑποστολή
Προηγούμενο

Συρία: Πανηγυρισμοί και…ανησυχίες από τα ελληνικά κόμματα

Επόμενο

ΕΚΕΤΑ: Από την «έρευνα αιχμής» και το «κυνήγι των πρότζεκτ» στις μαζικές απολύσεις εργαζομένων

Σχετίζεται με Άρθρα

Υπάρχει κοντά μας Μια «άλλη Θήβα»

Υπάρχει κοντά μας Μια «άλλη Θήβα»
από Δημήτρης Τζιαντζής
26/04/2025
0

Κατερίνα Φραγκουλοπούλου Ήταν ο Οιδίποδας πατροκτόνος και ο Λάιος ο πατέρας του; Λένε ψέματα οι αλήθειες τους και μπορούμε να πούμε αλήθειες μέσα από...

ΣυνεχίστεDetails

Υπάρχει Ματαρόα για τη σύγχρονη νεολαία;

Υπάρχει Ματαρόα για τη σύγχρονη νεολαία;
από Δημήτρης Τζιαντζής
07/01/2025
0

Κατερίνα Φραγκουλοπούλου Η μουσική παράσταση Ματαρόα στον ορίζοντα στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής συνδέει τον επαναστατικό αγώνα της Αντίστασης και του Δεκέμβρη του ΄44...

ΣυνεχίστεDetails
Επόμενο
ΕΚΕΤΑ

ΕΚΕΤΑ: Από την «έρευνα αιχμής» και το «κυνήγι των πρότζεκτ» στις μαζικές απολύσεις εργαζομένων

Πρόταση – κάλεσμα της ΑΝΤΑΡΣΥΑ για αντικαπιταλιστική ανατρεπτική Αριστερά   

Πρόταση – κάλεσμα της ΑΝΤΑΡΣΥΑ για αντικαπιταλιστική ανατρεπτική Αριστερά  

Λάντζα

Λάντζα: Ελπιδοφόρα η πρώτη εκλογική κάθοδος στο συνδικάτο επισιτισμού - τουρισμού Αχαΐας

Η μαρξιστική διαλεκτική στην ποίηση του Κώστα Βάρναλη

Η μαρξιστική διαλεκτική στην ποίηση του Κώστα Βάρναλη

Φύλλο 10-11.5

Ένας χρόνος χωρίς τον Σπύρο Χαϊκάλη

Ισχυρή Attack για μήνυμα ανατροπής

Συγκίνηση κι έμπνευση στη Μακρόνησο

Η καπιταλιστική «ταυτότητα» της Ρωσίας του Πούτιν

Πλήρη Περιεχόμενα

Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!
Ανάλυση

9 Μάη: Η ΕΕ εξισώνει ναζισμό και …κομμουνισμό!

από Γιάννης Ελαφρός
09/05/2025

Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ
Ατζέντα

Εκδήλωση σήμερα 12/5 για Παλαιστίνη , με τον Πρόεδρο του Δημοκρατικού Μετώπου για Ειρήνη και Ισότητα και βουλευτή του ΚΚ Ισραήλ

12/05/2025
Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία
Ατζέντα

Παρουσίαση του βιβλίου του Λεωνίδα Βατικιώτη για την Ουκρανία

09/05/2025
“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5
Ατζέντα

“Σαν πέτρινα λιοντάρια στη μπασιά της νύχτας” – προβολή ντοκιμαντέρ για τη Μακρόνησο στη Λέσχη Αναιρέσεις στις 6/5

06/05/2025

Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι
Διεθνή

Σάλπισμα πολέμου από Βερολίνο και Παρίσι

από Χρίστος Κρανάκης
11/05/2025

Αφιέρωμα

Άντι Λιράζ: Αλληλεγγύη στους διαδηλωτές που σταμάτησαν την εκδήλωση της πρεσβείας του Ισραήλ
Αναδημοσιεύσεις

Άντι Λιράζ: Αλληλεγγύη στους διαδηλωτές που σταμάτησαν την εκδήλωση της πρεσβείας του Ισραήλ

Παρέμβαση για το θέμα της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ που ακυρώθηκε. Από τη σελίδα των εκδόσεων Ισνάφι. Δήλωση της ...

12/05/2025
ΠΕΝΕΝ: Με απόλυτη επιτυχία ξεκίνησε η 48ωρη παναττική απεργία
Εργαζόμενοι

ΠΕΝΕΝ: Με απόλυτη επιτυχία ξεκίνησε η 48ωρη παναττική απεργία

Με απόλυτη επιτυχία ξεκίνησε στις 06:00 και εξελίσσεται η απεργία που έχει προκηρύξει η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ στα οχηματαγωγά πλοία. ...

12/05/2025
Γυρίζει στο σχολείο της η εκπαιδευτικός Χρύσα Χοτζόγλου-Δεκτή η αναστολή της δυνητικής αργίας
Εκπαίδευση

Γυρίζει στο σχολείο της η εκπαιδευτικός Χρύσα Χοτζόγλου-Δεκτή η αναστολή της δυνητικής αργίας

Μια σημαντική πρώτη νίκη του πανεκπαιδευτικού κινήματος αλληλεγγύης ενάντια στις διώξεις εκπαιδευτικών και τον κυβερνητικό αυταρχισμό-εμπορευματοποίηση της παιδείας αποτελεί η ...

12/05/2025
Τάκης Πολίτης: Τρομοκρατική οργάνωση το Ισραήλ, βαθιά κατάπτωση της Ευρώπης
Συνεντεύξεις

Τάκης Πολίτης: Τρομοκρατική οργάνωση το Ισραήλ, βαθιά κατάπτωση της Ευρώπης

Kαθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μέλος της διεθνιστικής αποστολής στην Παλαιστίνη Μετά την ισραηλινή επίθεση στα ανοικτά της Μάλτας στο πλοίο «Συνείδηση» ...

12/05/2025
Αγώνας, όχι σιωπή, για  τον λιμό και τη γενοκτονία στην Παλαιστίνη
Πολιτικη

Αγώνας, όχι σιωπή, για τον λιμό και τη γενοκτονία στην Παλαιστίνη

Γιάννης Ελαφρός  Σημαντική εκδήλωση στο Πάντειο, διαδηλώσεις για τη Νάκμπα στις 17/5 Αφού τους έδιωξαν από τα χωριά τους, αφού ...

12/05/2025
Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
Facebook Instagram Twitter Youtube RSS

Εβδομαδιαία πολιτική εφημερίδα ΠΡΙΝ

Κυκλοφορεί όλο το Σαββατοκύριακο

Αναζητείστε την στα περίπτερα

Συνδρομές και ενισχύσεις

Δικαιούχος: Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες «Πριν»

ALPHA BANK Αρ. Λογαριασμού: 260002002006023
IBAN: GR1801402600260002002006023

Τρόποι επικοινωνίας

Τηλ. 2108227949

Email: ipringr@gmail.com
Κλεισόβης 9, πλησίον Κάνιγγος, 10677 Αθήνα

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Κανένα Αποτέλεσμα
Δείτε όλα τα Αποτελέσματα
  • Αρχική
  • Κύρια Θέματα
  • Επικαιρότητα
  • Πολιτική
  • Κοινωνία
  • Διεθνή
  • Πολιτισμός
  • Θεωρία
  • Στήλες – Άρθρα
  • Περιβάλλον – Επιστήμη
  • Αριστερό Εξτρέμ

© 1990 - 2024 Εκδόσεις-Μελέτες-Έρευνες ΠΡΙΝ - Power by WordPress & Jegtheme - Web Developer & Designer Vaspha.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο, συναινείτε στη χρήση cookies. Διαβάστε την Πολιτική Απορρήτου.